AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #1 Skrevet 11. januar 2015 Jeg venter barn. Men jeg vil ikke amme. Jeg får helt angst av å tenke på det. Brystene mine har alltid vært e.k.s.t.r.e.m.t ømme og vonde. De bare er sånn. Jeg vet dere sikkert kommer til å si at jeg høres ut som en dårlig mor, men det får så være. Jeg har venninner som har ammet en kort periode, så gått over til flaske. Mitt spørsmål er: må jeg amme i det hele tatt? Anonymous poster hash: 0449a...6e8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #2 Skrevet 11. januar 2015 Nei, du må ikke hvis du ikke orker tanken på det. Selvfølgelig ikke. Anonymous poster hash: 47fb6...431 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #3 Skrevet 11. januar 2015 Nei, du må ikke hvis du ikke orker tanken på det. Selvfølgelig ikke. Anonymous poster hash: 47fb6...431 Men jeg er så redd for hva alle kommer til å si. Venninnene jeg har (som er mødre) sier at de nærmest ble tvunget til å amme på sykehuset. Hva kommer de til å si på sykehuset hvis jeg sier jeg nekter å amme? Dette bekymrer meg sånn. Anonymous poster hash: 0449a...6e8
Gjest Phoenix Skrevet 11. januar 2015 #4 Skrevet 11. januar 2015 Skader det å gi det ett forsøk? Kanskje det går på skinner og du ikke blir plaget. Om det er ekstremt vondt og ømt så er det jo bare å stoppe. Spør noen så kan du bare si at du ga det ett modig forsøk, men det funket ikke. 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #5 Skrevet 11. januar 2015 Vent med å tenke på og å bekymre deg rundt dette inntil babyen er født. Da finner du svarer på hva som er riktig for deg i din situasjon. Mange barn blir flasket opp, og det går helt fint.Anonymous poster hash: 4e19b...8b2 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #6 Skrevet 11. januar 2015 AnonymBruker, on 11 Jan 2015 - 18:55, said: Men jeg er så redd for hva alle kommer til å si. Venninnene jeg har (som er mødre) sier at de nærmest ble tvunget til å amme på sykehuset. Hva kommer de til å si på sykehuset hvis jeg sier jeg nekter å amme? Dette bekymrer meg sånn. Anonymous poster hash: 0449a...6e8 Ta det opp med legen din og/eller jordmor, forklar situasjonen og be dem skrive et brev til sykehuset, så slipper du å stresse med det når den tid kommer. Og så ber du mannen gi klar beskjed hvis de begynner å mase. Det er ingen som skal få tvinge deg hvis de ikke orker å amme. Drit i hva alle andre tenker, det viktigste er at du vet at du gjør det som er best for dere! Anonymous poster hash: 47fb6...431 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #7 Skrevet 11. januar 2015 Jeg prøvde å amme med førstemann, det var mildt sagt helt forferdelig. denne gangen står det på helsekortet mitt at jeg ikke vil amme, og jeg får tabletter av fastlegen når tiden er inne for for å stoppe melken. Førstemann som er oppvokst på mme er like frisk og rask og bra utviklet som mm barn Anonymous poster hash: ef9aa...89a 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #8 Skrevet 11. januar 2015 Ta det opp med legen din og/eller jordmor, forklar situasjonen og be dem skrive et brev til sykehuset, så slipper du å stresse med det når den tid kommer. Og så ber du mannen gi klar beskjed hvis de begynner å mase. Det er ingen som skal få tvinge deg hvis de ikke orker å amme. Drit i hva alle andre tenker, det viktigste er at du vet at du gjør det som er best for dere! Anonymous poster hash: 47fb6...431 Åh, dette skal jeg gjøre! Tusen takk. Jeg har ikke turt å snakke med noen om dette i det hele tatt, bortsett fra mannen min. Anonymous poster hash: 0449a...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #9 Skrevet 11. januar 2015 Jeg prøvde å amme med førstemann, det var mildt sagt helt forferdelig. denne gangen står det på helsekortet mitt at jeg ikke vil amme, og jeg får tabletter av fastlegen når tiden er inne for for å stoppe melken. Førstemann som er oppvokst på mme er like frisk og rask og bra utviklet som mm barn Anonymous poster hash: ef9aa...89a Dette gjorde meg glad å lese! Jeg har gråt meg i søvn flere ganger pga. dette. Hvorfor postet jeg ikke pare her før?! Anonymous poster hash: 0449a...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #10 Skrevet 11. januar 2015 Skader det å gi det ett forsøk? Kanskje det går på skinner og du ikke blir plaget. Om det er ekstremt vondt og ømt så er det jo bare å stoppe. Spør noen så kan du bare si at du ga det ett modig forsøk, men det funket ikke. Ja, jeg kan jo faktisk prøve, men jeg har en veldig sterk følelse på at det ikke går. Men det er kanskje dumt å være negativ og Anonymous poster hash: 0449a...6e8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #11 Skrevet 11. januar 2015 Vent med å tenke på og å bekymre deg rundt dette inntil babyen er født. Da finner du svarer på hva som er riktig for deg i din situasjon. Mange barn blir flasket opp, og det går helt fint.Anonymous poster hash: 4e19b...8b2 Ja, det er jo vanskelig å vite siden jeg ikke har barn fra før <3 Anonymous poster hash: 0449a...6e8
Gjest Phoenix Skrevet 11. januar 2015 #12 Skrevet 11. januar 2015 (endret) Ja, jeg kan jo faktisk prøve, men jeg har en veldig sterk følelse på at det ikke går. Men det er kanskje dumt å være negativ ogAnonymous poster hash: 0449a...6e8 Men går det ikke, så går det men da har du prøvd og funnet ut det. Det kan jo gi en god ro det for da vet du at det ikke funket også vet andre rundt deg at det funket ikke, men at du prøvde i det minste. Men som sagt over her, det er lurt å ikke tenke for mye på det men vente til du faktisk står i situasjonen. Endret 11. januar 2015 av Phoenix 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #13 Skrevet 11. januar 2015 Jeg venter barn. Men jeg vil ikke amme. Jeg får helt angst av å tenke på det. Brystene mine har alltid vært e.k.s.t.r.e.m.t ømme og vonde. De bare er sånn. Jeg vet dere sikkert kommer til å si at jeg høres ut som en dårlig mor, men det får så være. Jeg har venninner som har ammet en kort periode, så gått over til flaske. Mitt spørsmål er: må jeg amme i det hele tatt? Anonymous poster hash: 0449a...6e8 nei, du må ikke amme. dette bestemmer du selv. Mange voksne mennesker som har blitt fostra opp på morsmelkerstatning, ikke noe problem. Anonymous poster hash: 7a217...19b
kisskissbangbang Skrevet 11. januar 2015 #14 Skrevet 11. januar 2015 Jeg anbefaler deg å prøve. Kanskje kommer du til å synes at det føles som det mest naturlige i hele verden, kanskje synes du til og med det er hyggelig. Og kanskje gjør brystvortene dine jobben sin og herder seg superfort. Gi det feks to uker, dersom du bare synes det er vondt og fælt da, da gir du deg med god samvittighet. Fordi går det ikke,nei da går det ikke, og da blir det fine og friske unger av MME også! Men prøv! 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #15 Skrevet 11. januar 2015 Ja, det er jo vanskelig å vite siden jeg ikke har barn fra før <3Anonymous poster hash: 0449a...6e8 Jeg har hatt barn som fikk mme, og det eneste problemet med det var at jeg følte det ikke var "godt nok", pga ammepress. Ungen er frisk og fin- det har virkelig ingenting å si for helsen i utviklede land hvor vi har alt tilgjengelig og kunnskap/mulighet til å tilberede riktig. Men vær forberedt på at du kan endre ønske, og plutselig kan det bli viktig for deg å prøve. I så fall gjør du bare det. På sykehuset kan du bare jatte med, kommer det melk anbefaler jeg deg å prøve. Du kan oppleve at det går problemfritt Ikke spør noen om aksept for dette, det er din kropp og du bestemmer selv. Men mange har meninger om det, og orker du ikke tilbakemeldinger og meninger ville jeg bare latt være å diskutere det med andre. Ikke tenk mer på det, så gjør du det du selv ønsker når den tid kommer. Du er uansett bare 2 dager på sykehus, og blir det mas så vet du jo at du snart skal hjem.Anonymous poster hash: 4351d...04f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #16 Skrevet 11. januar 2015 Dersom du frykter vanskeligheter/utfordringer med å amme grunnet "ømme og vonde bryster" kan du jo alltids vurdere å gi ammingen et forsøk og se om det går greit, før du eventuelt kapitulerer og går over til flasker og morsmelkerstatning/MME. Når det er sagt skal du vite at dersom du er 110% sikker på at du ikke ønsker/vil/kan amme, er det INGEN i verden som skal tvinge deg til det. Jeg var klar på at jeg ikke skulle amme og sa dette til fastlegen min. Dette visste de på sykehuset, og jeg fikk tabletter for å stoppe melkeproduksjonen (Dostinex 0,5 mg. X 2 tbl tas inntil 24 t. etter fødslel/keisersnitt). Det du bør vite er at dersom du velger å ta disse tbl så er ikke virkningen reversibel. Derfor bør du altså være 110% sikker i forkant. Jeg tenker at det mulig ligger andre årsaker til grunn for hvorfor du ikke ønsker/vil/kan amme. Likevel; jeg kan ta feil - det er uansett ikke noe jeg har noe med... Dette er din avgjørelse alene, og du skal ikke la deg påvirke til noe annet dersom du ikke tviler et sekund på beslutningen. Og jada, du kommer til å få spørsmål - MANGE spørsmål. Og folk kommer til å mene både det ene og andre om deg som mor dersom du "velger" å ikke amme barnet ditt. La folk tenke, tro og mene akkurat hva de vil. Du skylder ingen forklaring til noen. Dersom du er redd alt maset i ettertid råder jeg deg til å ta en hvit løgn om at barnet måtte få MME allerede på sykehuset da ammingen ikke kom i gang. Mange barn vil ikke ha pupp når de først har startet med flaske - sånn er det bare. Eller du kan velge å være dønn ærlig å fortelle dem at hvorfor du ikke ammer har de faen ingenting med! Mange barn er blitt fostret opp på kun MME - det er overraskende nok blitt folk av dem også. Ønsker deg masse lykke til og håper ikke bekymringen for amming overskygger all gleden over svangerskapet og den fantastiske ungen du har i vente. Dette kommer til å gå så bra så - hva enn du bestemmer deg for å gjøre. Anonymous poster hash: 7d205...ca2 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #17 Skrevet 11. januar 2015 Jeg vet ikke om det ligger noe i det i dette tilfellet men jeg har hørt om mange som har angst mot å amme / ikke takler å amme pga at de tidligere har opplevd overgrep av noe slag Anonymous poster hash: 3311a...272 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #18 Skrevet 11. januar 2015 Dersom du frykter vanskeligheter/utfordringer med å amme grunnet "ømme og vonde bryster" kan du jo alltids vurdere å gi ammingen et forsøk og se om det går greit, før du eventuelt kapitulerer og går over til flasker og morsmelkerstatning/MME. Når det er sagt skal du vite at dersom du er 110% sikker på at du ikke ønsker/vil/kan amme, er det INGEN i verden som skal tvinge deg til det. Jeg var klar på at jeg ikke skulle amme og sa dette til fastlegen min. Dette visste de på sykehuset, og jeg fikk tabletter for å stoppe melkeproduksjonen (Dostinex 0,5 mg. X 2 tbl tas inntil 24 t. etter fødslel/keisersnitt). Det du bør vite er at dersom du velger å ta disse tbl så er ikke virkningen reversibel. Derfor bør du altså være 110% sikker i forkant. Jeg tenker at det mulig ligger andre årsaker til grunn for hvorfor du ikke ønsker/vil/kan amme. Likevel; jeg kan ta feil - det er uansett ikke noe jeg har noe med... Dette er din avgjørelse alene, og du skal ikke la deg påvirke til noe annet dersom du ikke tviler et sekund på beslutningen. Og jada, du kommer til å få spørsmål - MANGE spørsmål. Og folk kommer til å mene både det ene og andre om deg som mor dersom du "velger" å ikke amme barnet ditt. La folk tenke, tro og mene akkurat hva de vil. Du skylder ingen forklaring til noen. Dersom du er redd alt maset i ettertid råder jeg deg til å ta en hvit løgn om at barnet måtte få MME allerede på sykehuset da ammingen ikke kom i gang. Mange barn vil ikke ha pupp når de først har startet med flaske - sånn er det bare. Eller du kan velge å være dønn ærlig å fortelle dem at hvorfor du ikke ammer har de faen ingenting med! Mange barn er blitt fostret opp på kun MME - det er overraskende nok blitt folk av dem også. Ønsker deg masse lykke til og håper ikke bekymringen for amming overskygger all gleden over svangerskapet og den fantastiske ungen du har i vente. Dette kommer til å gå så bra så - hva enn du bestemmer deg for å gjøre. Anonymous poster hash: 7d205...ca2 Det er andre faktorer som spiller inn også, men hovedproblemet er at jeg frykter at det kommer til å være veldig vondt Siden de er så utrolig følsomme. Jeg er redd for at fastlegen skal si noe også jeg, men det kan han vel ikke. Det er jo, som du sier, mitt valg. Tusen takk for fyldig svar. Det hjelper veldig på et nervøst vrak som jeg er i disse tider. Vil bare at den lille skal komme og at jeg skal slippe å bekymre meg <3 Hvis jeg bestemmer meg for ikke å amme, altså ikke prøve heller, så skal jeg følge rådet ditt om å ta en hvit løgn. Det har jeg faktisk ikke tenkt på en gang. Jeg tror nok at venninnene mine støtter meg uansett, men ser for meg at min mor vil være veldig kritisk og masete. Så da får jeg rett og slett dra en hvit løgn! Anonymous poster hash: 0449a...6e8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #19 Skrevet 11. januar 2015 Jeg vet ikke om det ligger noe i det i dette tilfellet men jeg har hørt om mange som har angst mot å amme / ikke takler å amme pga at de tidligere har opplevd overgrep av noe slagAnonymous poster hash: 3311a...272 Du er ikke helt på jordet, uten at jeg skal gå nærmere inn på det. (TS) Anonymous poster hash: 0449a...6e8 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2015 #20 Skrevet 11. januar 2015 Jeg har hatt barn som fikk mme, og det eneste problemet med det var at jeg følte det ikke var "godt nok", pga ammepress. Ungen er frisk og fin- det har virkelig ingenting å si for helsen i utviklede land hvor vi har alt tilgjengelig og kunnskap/mulighet til å tilberede riktig. Men vær forberedt på at du kan endre ønske, og plutselig kan det bli viktig for deg å prøve. I så fall gjør du bare det. På sykehuset kan du bare jatte med, kommer det melk anbefaler jeg deg å prøve. Du kan oppleve at det går problemfritt Ikke spør noen om aksept for dette, det er din kropp og du bestemmer selv. Men mange har meninger om det, og orker du ikke tilbakemeldinger og meninger ville jeg bare latt være å diskutere det med andre. Ikke tenk mer på det, så gjør du det du selv ønsker når den tid kommer. Du er uansett bare 2 dager på sykehus, og blir det mas så vet du jo at du snart skal hjem.Anonymous poster hash: 4351d...04f Ja, takk og pris at man vanligvis bare er på sykehuset i så kort tid. Jeg har hørt at de ofte kan virke litt dømmende der, ikke når det gjelder dette (kjenner ingen andre med "ammeangst :P", men andre ting. Jeg er ikke en person med verdens største selvtillit, så det er ikke så lett for meg å stå opp mot autoriteter. Hvis jeg kan si det sånn Mange argumenterer jo med at det er dumt for barnets helse, å ikke amme, men jeg har jo hørt fra mange her inne nå at det ikke har noe å si Anonymous poster hash: 0449a...6e8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå