Maleficenta Skrevet 12. januar 2015 #41 Skrevet 12. januar 2015 Jeg prøvde å amme med førstemann, det var mildt sagt helt forferdelig. denne gangen står det på helsekortet mitt at jeg ikke vil amme, og jeg får tabletter av fastlegen når tiden er inne for for å stoppe melken. Førstemann som er oppvokst på mme er like frisk og rask og bra utviklet som mm barn Anonymous poster hash: ef9aa...89a Nå har jeg hørt av de som kan det, at dersom det er vondt så har man ikke lært riktig ammeteknikk og at om det gjør vondt så er det noe galt og man må få hjelp for å få det til slik at det ikke skal gjøre vondt... 1
Kittykat Skrevet 12. januar 2015 #42 Skrevet 12. januar 2015 Det er ingenting som sier at du må amme. Sykehuset kan si hva de vil, men de har ingen rett til å tvinge deg. Jeg ammet ikke i det hele tatt når jeg fikk mitt tredje barn. Jeg hadde tidligere hatt 2 brystbetennelser og måtte til og med opereres pga det. Så tredje gangen sa jeg rett og slett stopp. Og dette forklarte jeg til sykehuset og de verken sa eller gjorde noe spesielt i forhold til det. Du kan skrive en notis til sykehuset om at du ikke vil amme overhodet, og helst ikke vil at de tar det opp (så forklarer du hvorfor). Dette skal de da ta hensyn til. 2
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #43 Skrevet 12. januar 2015 Nå har jeg hørt av de som kan det, at dersom det er vondt så har man ikke lært riktig ammeteknikk og at om det gjør vondt så er det noe galt og man må få hjelp for å få det til slik at det ikke skal gjøre vondt... Øh det stemmer ikke helt. Kan være maaaange grunner til det. Det er INGEN fasit! Har du ammet selv? Det er ikke alle som får til uansett vhor mye de prøver så kom ikke her å anklag folk for å ikke prøve hardt nok! Du ahr virkelig ikke peiling. Anonymous poster hash: 7a217...19b 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #44 Skrevet 12. januar 2015 Par stykker som hintet om overgrep? Hva mener du? Har ikke sett at TS har nevnt noe om det.. viser nok en gang at du ikke forstår eller vet noentiing. Anonymous poster hash: 7a217...19b 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. januar 2015 #45 Skrevet 12. januar 2015 viser nok en gang at du ikke forstår eller vet noentiing. Anonymous poster hash: 7a217...19b Hvor står det?
Kittykat Skrevet 12. januar 2015 #46 Skrevet 12. januar 2015 Jeg har opptil flere hobbier..jeg ser ikke hvorfor det er relevant? Skaff deg en hobby selv? Det handler om at folk velger løsninger de tror er lettvinte, og at de ikke hadde sett for seg at det å få barn ikke er som folk framstiller på facebook eller på film. Det KREVER litt..og det kommer som et sjokk for mange rosajenter. Så KVINN dere opp og amm. Det er det beste for barnet. Så det beste for barnet er en stresset mor som ikke får til ammingen? Og i verste fall så blir ikke babyen skikkelig mett. Er det virkelig det beste for barnet? Jeg gikk gjennom et helvete med brystbetennelse og måtte til slutt opereres pga det. Dette medførte at når jeg fikk mitt andre barn, så fikk jeg ikke til ammingen. Jeg fikk igjen brystbetennelse og fikk ikke tømt det opererte brystet for morsmelk i det hele tatt. Etter noen uker, så gikk jeg over til MME. Jeg stresset meg ihjel pga alle disse "besserwisserne" som da tydeligvis visste bedre enn meg. Barnet mitt merket at jeg stresset grådig og fikk rett og slett ikke nok melk heller. Jeg måtte supplere med MME i tillegg uansett. Når jeg fikk mitt tredje barn, så droppet jeg ammingen fullstendig og gikk rett over til MME. Den beste løsningen for meg og barnet mitt. Jeg tok faktisk hensyn til meg selv og barnet mitt. Om det gjør meg til en dårlig mor, så får det bare være. Barna mine har hatt en god og trygg oppvekst, vokst som normalt og vært friske som bare det. Til tross for MME, som da må være "satan`s melk", for å sitte det litt på spissen... 11
Maleficenta Skrevet 12. januar 2015 #47 Skrevet 12. januar 2015 Hvor i alle dager står det at TS har vært utsatt for overgrep? Det ser jeg ikke at hun skriver NOE om..(leste igjennom tråden nå) Du kan uansett holde deg for god til å gjøre narr av folk 4
Kittykat Skrevet 12. januar 2015 #48 Skrevet 12. januar 2015 Hvor i alle dager står det at TS har vært utsatt for overgrep? Det ser jeg ikke at hun skriver NOE om..(leste igjennom tråden nå) Jeg siktet ikke til overgrep. Jeg mente det at hun får angst/panikk av tanken på amming.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #49 Skrevet 12. januar 2015 Det er kun ditt valg, men det er dumt å bestemme seg på forhånd.Når det er sagt, så er ikke disse pillene for å stoppe melkeproduksjonen anbefalt lenger, og de fleste er veldig restriktive på å gi de, da det er økt fare for psykose hos mor. Jeg kunne ikke (av medisinske grunner), amme nr 2. Da måtte jeg binde opp brystene i stedet, men det gikk seg til etter noen uker (da snakket vi megapupper og megaspreng). De pillene er ikke anbefalt, og de fleste er veldig restriktive med å skrive de ut, da de gir økt hyppighet av psykose hos mor. Det finnes jo heldigvis alternativer, som å binde opp brystene. gjentar deg selv, men greit nok. Lurer likevel på om du har noe relevant forskning å vise til som tydeliggjør sammenhengen mellom Dostinex og "økt hyppighet av psykose hos mor"? Jeg tenker da relatert til mødre uten kjent psykoseproblematikk. Det stemmer at Dostinex ikke bør foreskrives til pasienter med kjent psykoseproblematikk. For personer uten kjent psykoseproblematikk påvirker medikamentet kun dette; stoppe melkeproduksjonen. Det gis som tidligere nevnt en engangsdose (0,5 mg X 2 tbl = 1 mg) innen 24 t. etter fødsel. Det å binde opp puppene/bruke stram sports-bh bør uansett gjøres i tillegg for å optimalisere effekten. Det at Dostinex ikke er anbefalt på generell basis stemmer ikke. Vel og merke er det svært få som ikke ønsker/vil/kan amme barnet sitt i den grad at de ønsker å stoppe melkeproduksjonen før de har prøvd. Jeg synes likevel det er respektløst å si at det er dumt å bestemme seg på forhånd. Det er da heller flott dersom de våger å ta en slik upopulær avgjørelse i forkant - det viser at de er rimelig sikre på avgjørelsen. Det er selvfølgelig alltid lov å ombestemme seg, men hvorfor bør de egentlig det? Enkelte mødre vil ha en langt større psykisk påkjenning ved å skulle gi etter for ammepresset og alt dette medfølger. Når mor ikke er komfortabel i ammesituasjonen kan det ikke brukes som et argument at mor-barn-kontakten er avhengig av nære og gode ammesituasjoner. For enkelte vil det oppleves stikk motsatt, hvilket kan medføre svekket mor-barn-kontakt. Når man først er på banen og synser om enkelte mødres risiko for psykoseutvikling, kan man jo samtidig spørre seg hvorvidt andre mødre risikerer å utvikle fødselspsykose som følge av tidligere erfaringer sett i sammenheng med senere tilknytningsvansker til egne barn. Både svangerskap og barseltid kan være svært krevende i så måte. Dette til info... Anonymous poster hash: 7d205...ca2 2
Gjest Magdalene Skrevet 12. januar 2015 #50 Skrevet 12. januar 2015 gjentar deg selv, men greit nok. Lurer likevel på om du har noe relevant forskning å vise til som tydeliggjør sammenhengen mellom Dostinex og "økt hyppighet av psykose hos mor"? Jeg tenker da relatert til mødre uten kjent psykoseproblematikk. Det stemmer at Dostinex ikke bør foreskrives til pasienter med kjent psykoseproblematikk. For personer uten kjent psykoseproblematikk påvirker medikamentet kun dette; stoppe melkeproduksjonen. Det gis som tidligere nevnt en engangsdose (0,5 mg X 2 tbl = 1 mg) innen 24 t. etter fødsel. Det å binde opp puppene/bruke stram sports-bh bør uansett gjøres i tillegg for å optimalisere effekten. Anonymous poster hash: 7d205...ca2 Til info, så gies ikke dette medikamentet på mitt sykehus, som er et av landets største, nettopp pga riskioen for psykose er større en gevinsten, og når det da finnes alternativer så er det ingen vits å sjanse.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #51 Skrevet 12. januar 2015 Dakal..hal du ømme brystel? Må du ofre noe for barnet ditt? DAkal deg..som må ofre noe Prøv også å tvinge ungen til å sove alene fra den er omtrent noen uker gammel. Den trenger bare å hylskrike av despersjon og frykt noen timer hver natt i noen dager/uker, og så går det bra! Det beste er at ungene bare blir følelsesmessig avstumpa og avhengig av en pad eller telefon så tidlig som mulig. La den gjerne venne seg til å se tv fra den er noen mnd gammel, slik at du kan sitte på kvinneguiden, facebook og se tv-serier. lolz! Vel, dette understreker jo nettopp fordommene som dessverre fremkommer altfor ofte ute i samfunnet. For min egen del må jeg likevel si det er oppløftende å se hvor mange som viser forståelse og aksept for TS avgjørelse ut fra hennes situasjon. RESPEKT! Til FuturePrimitive må jeg bare si at det er fantastisk hvordan du blamerer deg som en komplett idiot her inne på forumet. Håper for deg at du har mere mellom beina enn det du har blottlagt mellom øra, for sistnevnte er jammen ikke mye å skryte av. Til ditt forsvar skal sies at jeg har en sterk mistanke om at du ikke har lest tråden lenger enn selve HI. Har du et lite snev av anstendighet leser du tråden videre og unnskylder dine fullstendig latterlige og nedverdigende uttalelser overfor TS. Gjør du det gjenvinner du muligens noe respekt også fra undertegnede og andre forumdeltakere... Anonymous poster hash: 7d205...ca2 10
missdior Skrevet 12. januar 2015 #52 Skrevet 12. januar 2015 Det er da helt opp til deg om du vil amme, TS. Jeg har heller ikke lyst til å amme, og har skammet meg veldig over mine tanker. Har følt meg egoistisk og regelrett slem mot barnet mitt som enda ikke har kommet. Jeg holdt det inni meg lenge, og tok det først opp på jordmorkontroll i uke 32. Det skulle jeg ønske jeg hadde gjort lenge før, for å si det sånn. Møtte ei kjempetrivelig dame som så situasjonen fra min side. (Jeg har ikke vært utsatt for overgrep). Jeg bare ønsker ikke å amme, og hele situasjonen føles veldig unaturlig for meg. Jeg er fullstendig klar over at det er det mest naturlige i hele verden, men om man gruer seg til det, og ligger våken om nettene slik du gjør, så MÅ man ikke prøve heller! Det er ditt valg, og kun ditt. Ingen kan tvinge deg til å prøve! Barnet ditt får mat uansett om det er fra deg eller fra flaske. Det er et stort ammepress rundt om på sykehusene, og mange nybakte mødre sliter nok litt ekstra i nyfødttiden pga dette. Og klarer de ikke å amme så føler de seg som dårlige mødre. Amming er et valg man tar, og man burde få lov til å ta det uten å bli dømt. Jeg har bestemt meg for å prøve det ut, men kommer ikke til å presse på hvis det fortsatt føles veldig unaturlig for meg. Har kjøpt dobbelpumpe, og kommer til å pumpe melk til barnet så lenge det lar seg gjøre, for jeg vil at han skal få min morsmelk. Angående ammepress har min jordmor skrevet på helsekortet mitt at jeg er usikker på ammingen og at ammepress skal unngåes. Lykke til med baby og eventuell amming, og husk at du er like god mor om du velger å ikke amme. Det er ditt valg, og kun ditt 1
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. januar 2015 #53 Skrevet 12. januar 2015 (endret) Det er faktisk ikke et must. Ingen dør eller blir syke her i landet av å få flaske Og det har med sønnen min å gjøre fordiiiii...? Det er dog GANSKE mange fordeler med amming..la meg nevne noen; Morsmelk inneholder alt det barnet ditt trenger: proteiner, fettstoffer, laktose, vitaminer, jern, mineraler, vann og enzymer i nøyaktig de mengdene som kreves for optimal vekst og utvikling. Barn som blir ammet, er friskere. Morsmelk inneholder stoffer som hindrer skadelige bakterier i å vokse i tarmene og forårsake gastrointestinale infeksjoner og diaré. Barn som ammes har færre infeksjoner i mellomøret, færre luftveisinfeksjoner og løper mindre risiko for å utvikle allergier, kreft, barnediabetes og overvekt. Barn som ammes, løper mindre risiko for krybbedød. Amming minsker faren for at et for tidlig født spedbarn utvikler nekrotiserende enterokolitt. Morsmelken er ren, fri for bakterier og har infeksjonshemmende egenskaper. Morsmelken har riktig temperatur og trenger ikke å forberedes. Den er tilgjengelig så snart barnet ditt trenger den. Barn som ammes har mindre tilbøyelighet til å utvikle diabetes, hjertesykdommer, eksem og andre allergiske problemer senere i livet. Amming fremmer hjernens utvikling. Forskning viser at barn som ammes, har bedre visuell utvikling og våkenhet. Ammingen dreier seg om mer enn bare mat. Den styrker det følelsesmessige båndet mellom mor og barn og er en kilde til varme, kjærlighet og ømhet. Endret 12. januar 2015 av FuturePrimitive 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. januar 2015 #54 Skrevet 12. januar 2015 Til ts ja. Men hva med alle andre kvinner som av en eller annen grunn måtte gi opp ammingen? Med mindre de har opplevd overgrep, har angst for å amme, så mener jeg de får kvinne seg opp. Hvorfor skal kvinner som får barn ikke stilles noen krav til? Er man hellig fordi man har presset ut babyen? Det er faktisk slik det er..hadde det vært vi menn som pressa den ut så hadde vi gjort det. Det betyr ikke at den som presser ut ikke skal fortsette å gjøre det som er best for barnet. Om du har grini og prøvd og sliti i månedsvis, og det absolutt ikke funker..greit. Men lista er ganske høy mener jeg. Kan jeg få lov til å mene at det å amme et barn er det absolutt beste? Og jeg mener også at dersom man tar for lett på viktige ting som amming og gir opp for fort så er man om ikke et dårlig menneske og en dårlig mor - godt på VEI til å BLI det.
Maleficenta Skrevet 12. januar 2015 #55 Skrevet 12. januar 2015 (endret) Med mindre de har opplevd overgrep, har angst for å amme, så mener jeg de får kvinne seg opp. Hvorfor skal kvinner som får barn ikke stilles noen krav til? Er man hellig fordi man har presset ut babyen? Det er faktisk slik det er..hadde det vært vi menn som pressa den ut så hadde vi gjort det. Det betyr ikke at den som presser ut ikke skal fortsette å gjøre det som er best for barnet. Om du har grini og prøvd og sliti i månedsvis, og det absolutt ikke funker..greit. Men lista er ganske høy mener jeg. Kan jeg få lov til å mene at det å amme et barn er det absolutt beste? Og jeg mener også at dersom man tar for lett på viktige ting som amming og gir opp for fort så er man om ikke et dårlig menneske og en dårlig mor - godt på VEI til å BLI det. Det fins andre grunner og. Hva med når baby faktisk ikke klarer å ta brystet? Og du bestemmer faen ikke hvor høyt lista skal gå din jævla mann som slipper noe som helst når det kommer til å ta seg av en bsby. Hva faen ofra du? HÆ? Jeg syns synd på kona di som må leve med en jævel som deg Endret 12. januar 2015 av Maleficenta 9
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. januar 2015 #56 Skrevet 12. januar 2015 Det fins andre grunner og. Hva med når baby faktisk ikke klarer å ta brystet? Det høres jo sprøtt ut...Har aldri hørt om det. Men OK..i en så spesiell situasjon (noe galt med babyen antar jeg) så må man vel få i den mat på en annen måte. Dog er jo babyer designet fra naturen sin side til å ville suge på pupp..så det er nok ikke noe vanlig problem at et nyfødt liv ikke vil ha melk. Det strider i mot menneskets overlevelsesvilje, og hos babyer er den viljen veldig sterk.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #57 Skrevet 12. januar 2015 Med mindre de har opplevd overgrep, har angst for å amme, så mener jeg de får kvinne seg opp. Hvorfor skal kvinner som får barn ikke stilles noen krav til? Er man hellig fordi man har presset ut babyen? Det er faktisk slik det er..hadde det vært vi menn som pressa den ut så hadde vi gjort det. Det betyr ikke at den som presser ut ikke skal fortsette å gjøre det som er best for barnet. Om du har grini og prøvd og sliti i månedsvis, og det absolutt ikke funker..greit. Men lista er ganske høy mener jeg. Kan jeg få lov til å mene at det å amme et barn er det absolutt beste? Og jeg mener også at dersom man tar for lett på viktige ting som amming og gir opp for fort så er man om ikke et dårlig menneske og en dårlig mor - godt på VEI til å BLI det. Viser nok en gang hvor utrolig lite innsikt og kunnskap du har om tema. Anonymous poster hash: 7a217...19b 2
Gjest FuturePrimitive Skrevet 12. januar 2015 #58 Skrevet 12. januar 2015 Viser nok en gang hvor utrolig lite innsikt og kunnskap du har om tema. Anonymous poster hash: 7a217...19b Du virker veldig glad i fortelle meg hvor lite kunnskap jeg har, og samtidig bidra med null selv? Bisarr egenskap.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2015 #59 Skrevet 12. januar 2015 FuturePrimitive, on 12 Jan 2015 - 23:22, said: Det høres jo sprøtt ut...Har aldri hørt om det. Men OK..i en så spesiell situasjon (noe galt med babyen antar jeg) så må man vel få i den mat på en annen måte. Dog er jo babyer designet fra naturen sin side til å ville suge på pupp..så det er nok ikke noe vanlig problem at et nyfødt liv ikke vil ha melk. Det strider i mot menneskets overlevelsesvilje, og hos babyer er den viljen veldig sterk. Det er ikke alltid babyen klarer å få til riktig sugeteknikk, uten at det er noe gale med barnet selv om. Akkurat som ar noen ganger får ikke kvinnen nok melk, eller melk i det hele tatt, selv om det er det de er designet til fra naturen sin side. Det er ikke snakk om at babyen ikke vil ha melk, men gjerne at den ikke får til å suge på rett måte, uansett hvor mye man prøver. Anonymous poster hash: 47fb6...431 7
LillaFrosk Skrevet 12. januar 2015 #60 Skrevet 12. januar 2015 Nå leste jeg bare første og siste side av dette, men.. svarer likevel: Man MÅ ikke amme. Men vær forberedt på at du må be mange om å holde kjeft og passe sine egne saker - fordi amming er noe mange vil komme til å mase om.. Enda det er kassadama, svigermor, helsesøster, jordmor eller mannen til halvsøsteren til kusinen din.. Men, jeg vil likevel anbefale deg å prøve å amme noen uker før du gir opp (tar som regel noen uker før ammingen er på plass og brystvortene blir litt herda). Amming kan være koselig, og det har ufattelig mange fordeler - for.. Det er ikke til å skyve under teppet at morsmelk ER best - selv om mme er et greit alternativ... Uansett... ALLE får såre brystvorter under amming.. Jeg hadde lyst til å grine i blant av tanken på amming, pga sårhet.. Men, de herdes - og da kjennes det ikke lenger.. Alternativt kan du jo bruke ammeskjold under amming, pumpe og gi på flaske eller kanskje delamme.. Men, altså - er amming heelt forjævlig, og det absolutt ikke går i det hele tatt, så.. gå over til flaske. Det blir unger av det og. Synes ikke man bør tære seg selv ned totalt, psykisk, når vi i dag har et alternativ som fungerer greit..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå