Gå til innhold

Hva er så "fælt" med abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så da har embryet kun livsrett i de landene som ikke er overbefolket?

Nei, selvsagt ikke. Pekte bare på at vi i Norge vanskelig kan bruke det argumentet.

Anonymous poster hash: 35ea2...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Hva mener du at ettertiden vil dømme? Er du kristen? Jorsa er jo ovebefolket allerede, hvordan hadde det vært dersom alle hadde født istedet for å ta abort?

Det er jo forresten noe som heter "en skjebne verre enn døden" - er du enig i det utsagnet?

I Norge blir det årlig utført ca. 14-15000 aborter. Kan du virkelig mene at om alle disse fostrene hadde fått leve og blitt født, ville de fått "en skjebne verre enn døden"? Jeg har sagt det før og sier det igjen, i mange tilfeller er det egne bekvemmelighetshensyn som råder, når det å avbryte et gryende liv ikke er verre enn å kverke et irriterende insekt.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge blir det årlig utført ca. 14-15000 aborter. Kan du virkelig mene at om alle disse fostrene hadde fått leve og blitt født, ville de fått "en skjebne verre enn døden"? Jeg har sagt det før og sier det igjen, i mange tilfeller er det egne bekvemmelighetshensyn som råder, når det å avbryte et gryende liv ikke er verre enn å kverke et irriterende insekt.

Nei var ikke det jeg mente med den skjebnegreia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bare et argument jeg tenkte å bruke basert på svarer jeg trodde jeg skulle få. Nevermind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et mysterium at så mange er så hissige i meninger og diskusjoner om abort. Det er snakk om et individ som ikke er i stand til å føle psykisk og fysisk smerte og som heller ikke er levedyktig utenfor en annens persons kropp. Hvorfor kaste bort tid og energi på det, istedenfor å ta vare på de som allerede er født?

Når folk argumenterer med at det skal bli et liv, men likevel syntes det er greit at sædceller og eggceller går til spille, blir det noe religiøst over debatten. Alle sædceller og eggceller er unike, og for hvert eneste ett som går tapt, forsvinner et unikt menneske.

Og hvorfor denne trangen til å bestemme over andres kropper? Om du er imot abort, så la være å ta abort selv. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 1a535...155

Det blir jo til liv inne i livmoren når sædcellen møter eggcellen, og det utvikler seg til et embryo. Eggceller og sædceller er ikke noe liv i seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så om man blir gravid, så er det rett og rimelig at en mister rettighetene til egen kropp? Det kan sammenlignes med obligatorisk organdonasjon. Man trenger ikke 2 nyrer og 2 lunger for å leve. Hvorfor ikke bruke disse til å redde syke mennesker? Eller er fostre mer verdt enn disse syke menneskene? Med tanke på hvor risikofylt en graviditet/fødsel kan være, hvordan kan du mene at "faren" skal ha makt til å tvinge "moren" igjennom dette?

Embryoet, i sine yngre dager, var en sædcelle og en eggcelle. Disse var også forsvarsløse og kan sammen bli et fullverdig menneske. Hvofor, har de for deg, større verdi når de har smeltet sammen?

Ts

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

For meg er det et mysterium at så mange er så hissige i meninger og diskusjoner om abort. Det er snakk om et individ som ikke er i stand til å føle psykisk og fysisk smerte og som heller ikke er levedyktig utenfor en annens persons kropp. Hvorfor kaste bort tid og energi på det, istedenfor å ta vare på de som allerede er født?

Når folk argumenterer med at det skal bli et liv, men likevel syntes det er greit at sædceller og eggceller går til spille, blir det noe religiøst over debatten. Alle sædceller og eggceller er unike, og for hvert eneste ett som går tapt, forsvinner et unikt menneske.

Og hvorfor denne trangen til å bestemme over andres kropper? Om du er imot abort, så la være å ta abort selv. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 1a535...155

Da jeg ble gravid som 19-åring, uten å ønske meg barn, ble jeg stilt overfor et valg. Jeg ventet barn, var gravid, og jeg måtte velge mellom å ta abort eller få barnet.

Det kan ikke sammenlignes med organdonasjon, ettersom organer ikke får et eget liv og sjel om du gir dem bort eller ikke vil ha dem lenger. Er du gravid, så vet du at det er et menneske som vokser i deg, og du må ta et valg utfra det. Altså ikke et organ, men en person som er i ferd med å bli til. Alle som blir gravid vet at om de tar abort, velger de bort en person, en jente eller gutt som kunne hatt et eget liv. DET er forskjellen på organdonasjon og abort.

Da jeg måtte velge, tenkte jeg på om jeg kunne være en god mor for barnet, om jeg kunne gi barnet et godt liv osv. Så kom jeg fram til at om jeg kunne det, så ville det være feil å ta abort. Nå er datteren 26 år, har fått en god oppvekst, har en god utdannelse, og har fått barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med TS!

Jeg synes det er helt forferdelig at enkelte skal få andre til å føle seg som dårlige mennesker pga at de har tatt abort, få unge jenter som har det vondt til å føle seg enda værre.

Noe jeg vil skrive kort og konkret:

Verden er snart overbefolket, dette vil føre menneskeheten mye smerte i fremtiden.

Å være imot abort er veldig naivt og egoistisk.



Anonymous poster hash: bb6ce...772
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...