Gå til innhold

Hva er så "fælt" med abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I dag bli barn og tenåringer gravide. Denne gruppen har aldri vært best på å tenke konsekvenser. Det hender også at kvinner/jenter blir gravide ved voldtekt. For embryoet/fosteret er det irrelevant hvordan det blir til. Mener du det er umoralsk at disse gruppene tar abort? Eller er det "OK" da?

TsAnonymous poster hash: 3af05...9ac

Tenåringer vet at de kan bli gravide ved å ha sex, dette er nå en gang 4-klassepensum, i allefall var det det før. De blir opplyste om prevensjon, og de velger det selv.

Er man offer for voldtekt derimot så vil det være noe helt annet, fordi man må ta konsekvensene av noe man ikke kunne styre selv.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er galt dersom det er en sjel.

Gi gjerne en vitenskapelig forklaring på hva dette er. Og kilder er du snill.

Anonymous poster hash: fa73c...e15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi gjerne en vitenskapelig forklaring på hva dette er. Og kilder er du snill.

Anonymous poster hash: fa73c...e15

Det er det du er. Trenger du mer forklaring? Vitenskap er basert på observasjoner, mao kan vi alle merke det en er, og dermed er vel det vitenskapelig nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer vet at de kan bli gravide ved å ha sex, dette er nå en gang 4-klassepensum, i allefall var det det før. De blir opplyste om prevensjon, og de velger det selv.

Er man offer for voldtekt derimot så vil det være noe helt annet, fordi man må ta konsekvensene av noe man ikke kunne styre selv.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Å forvente at en 13-åring skal ha like store evner til å forstå konsekvenser som en voksen person er vel forhåpningsfullt.

Så verdien på fosteret trumfer kun morens når hun IKKE ble voldtatt? Hvorfor har fosteret mindre verdi om det ble til ved voldtekt? For fosterets del har det ikke noe å si om det blir abortert vekk som prevensjon eller pga voldtekt. Og hvem skal bestemme om moren ble voldtatt eller ikke? Hvilke beviser må legges frem?

Til alle tider (tenker spesielt i land hvor abort er forbudt) har kvinner/jenter risikert liv og helse for å abortere vekk uønskede fostre. Er det ikke bedre at disse jentene/kvinnene får ta abort i trygge omgivelser? Om en graviditet har så store konsekvenser for jenta/kvinnen at hun er villig til å risikere sitt eget liv for å bli kvitt det, er det ikke da både umoralsk og uempatisk å tvinge henne til å gjennomgå både graviditet og fødsel?

Skal andres "rett" til å leve alltid overgå rett på egen kropp?

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenåringer vet at de kan bli gravide ved å ha sex, dette er nå en gang 4-klassepensum, i allefall var det det før. De blir opplyste om prevensjon, og de velger det selv.

Er man offer for voldtekt derimot så vil det være noe helt annet, fordi man må ta konsekvensene av noe man ikke kunne styre selv.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Så om genene kommer fra en voldtektsmann er det ifølge deg moralsk riktig men hvis ikke er det umoralsk. Vet du hva det kalles i debattverdenen?

Å være prinsippløs.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å forvente at en 13-åring skal ha like store evner til å forstå konsekvenser som en voksen person er vel forhåpningsfullt. Så verdien på fosteret trumfer kun morens når hun IKKE ble voldtatt? Hvorfor har fosteret mindre verdi om det ble til ved voldtekt? For fosterets del har det ikke noe å si om det blir abortert vekk som prevensjon eller pga voldtekt. Og hvem skal bestemme om moren ble voldtatt eller ikke? Hvilke beviser må legges frem? Til alle tider (tenker spesielt i land hvor abort er forbudt) har kvinner/jenter risikert liv og helse for å abortere vekk uønskede fostre. Er det ikke bedre at disse jentene/kvinnene får ta abort i trygge omgivelser? Om en graviditet har så store konsekvenser for jenta/kvinnen at hun er villig til å risikere sitt eget liv for å bli kvitt det, er det ikke da både umoralsk og uempatisk å tvinge henne til å gjennomgå både graviditet og fødsel? Skal andres "rett" til å leve alltid overgå rett på egen kropp? Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Jeg skjønte det etter at jeg hadde blitt fortalt det, og det gjør også andre 13-åringer. Men 13-åringer er et ekstremtilfelle.

Nå er det heldigvis ingen beviskrav for å ta abort, jeg er som sagt ingen abortmotstander, men det bør ligge svært gode grunner til å sette seg selv over det livet man bærer på, f.eks fare for eget liv og helse etc. Man kan komme med skrudde eksempler gang på gang, men et etisk dilemma vil det uansett være.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er så "fælt" med abort er et ladet spørsmål. Det er tydelig at TS bare er ute etter å hakke på noen.

De som opplever abort som noe "fælt" må vel få mene det, på samme måte som andre ikke opplever det slik? Der av SELVbestemt abort.

Jeg opplever ikke at det er religion som avgjør om noen synes abort er "fælt" eller ei. Jeg opplever at det er en følelse av at det er ens eget barn som avgjør, en følelse av at det er et menneske der inne.

Denne opplevelsen og disse følelsene er ikke noe som bare religiøse har (hvor får folk slike idiotiske innfall fra?!), dette er noe alle mennesker har til felles, vi føler veldig sterk kjærlighet for vårt avkom. Noen tidligere enn andre.

Derfor synes noen mennesker at det ville være "fælt" å ta abort av deres foster.

Men dette er en øvelse i empati. Har man ingen forstår man heller ikke noen som opplever eller ser verden fra en annen side enn man selv gjør.



Anonymous poster hash: 1a7e3...f94
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte det etter at jeg hadde blitt fortalt det, og det gjør også andre 13-åringer. Men 13-åringer er et ekstremtilfelle.

Nå er det heldigvis ingen beviskrav for å ta abort, jeg er som sagt ingen abortmotstander, men det bør ligge svært gode grunner til å sette seg selv over det livet man bærer på, f.eks fare for eget liv og helse etc. Man kan komme med skrudde eksempler gang på gang, men et etisk dilemma vil det uansett være.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Å gjennomgå en fødsel og graviditet er alltid helsefarlig. I enkelte land, livsfarlig. Det er jo nettopp derfor kvinner føder på sykehus.

Å vite at man kan bli gravid av sex, er ikke det samme som å forstå hva det innebærer.

Å likestille fosterets rett til liv, over morens rett på egen kropp, er moralsk forkastelig. På samme måte er det galt å stjele en lunge eller nyre fra et menneske for å redde et annet.

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjennomgå en fødsel og graviditet er alltid helsefarlig. I enkelte land, livsfarlig. Det er jo nettopp derfor kvinner føder på sykehus. Å vite at man kan bli gravid av sex, er ikke det samme som å forstå hva det innebærer. Å likestille fosterets rett til liv, over morens rett på egen kropp, er moralsk forkastelig. På samme måte er det galt å stjele en lunge eller nyre fra et menneske for å redde et annet. Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Nå er nå vi en gang i Norge der slike ting er så trygt som det omtrent kan bli.

Ellers må jeg bare si meg uenig med deg, man må forvente at folk tar konsekvensene av egne handlinger uten å måtte skade uskyldige uansett stadie i livet.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er nå vi en gang i Norge der slike ting er så trygt som det omtrent kan bli.

Ellers må jeg bare si meg uenig med deg, man må forvente at folk tar konsekvensene av egne handlinger uten å måtte skade uskyldige uansett stadie i livet.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Og likevel ender kvinner opp med store fødselsskader som varer livet ut.

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&es_th=1&ie=UTF-8#q=f%C3%B8dselsskade

Det er fremdeles, idag, kvinner som dør av graviditet/fødsel i Norge.

http://www.dagbladet.no/2014/05/05/tema/mammanett/fodsel/graviditet/helse/33086819/

Om du likestiller et fullverdig menneske og et embryo/foster på et tidlig stadie, uavhengig av egenskaper som individ, så var diskusjonen dødfødt til å begynne med. Ender den her.

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er så "fælt" med abort er et ladet spørsmål. Det er tydelig at TS bare er ute etter å hakke på noen.

De som opplever abort som noe "fælt" må vel få mene det, på samme måte som andre ikke opplever det slik? Der av SELVbestemt abort.

Jeg opplever ikke at det er religion som avgjør om noen synes abort er "fælt" eller ei. Jeg opplever at det er en følelse av at det er ens eget barn som avgjør, en følelse av at det er et menneske der inne.

Denne opplevelsen og disse følelsene er ikke noe som bare religiøse har (hvor får folk slike idiotiske innfall fra?!), dette er noe alle mennesker har til felles, vi føler veldig sterk kjærlighet for vårt avkom. Noen tidligere enn andre.

Derfor synes noen mennesker at det ville være "fælt" å ta abort av deres foster.

Men dette er en øvelse i empati. Har man ingen forstår man heller ikke noen som opplever eller ser verden fra en annen side enn man selv gjør.

Anonymous poster hash: 1a7e3...f94

Det var et seriøst spørsmål og et ønske om å få vite hvordan folk tenker. Abort er et vanskelig tema, hvor folk styres sterkt av følelser. Tråden ble ikke opprettet for å tilfredsstille et behov for å "hakke på noen".

ts

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og likevel ender kvinner opp med store fødselsskader som varer livet ut.https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&es_th=1&ie=UTF-8#q=fødselsskade Det er fremdeles, idag, kvinner som dør av graviditet/fødsel i Norge.http://www.dagbladet.no/2014/05/05/tema/mammanett/fodsel/graviditet/helse/33086819/ Om du likestiller et fullverdig menneske og et embryo/foster på et tidlig stadie, uavhengig av egenskaper som individ, så var diskusjonen dødfødt til å begynne med. Ender den her. Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Handlinger kan ha konsekvenser, ja. Stort sett går det bra.

Ja, jeg likestillercet menneske med et menneske, det må det aldri bli noe tvil om. At du ser etikken annerledes har jeg i motsetning til deg full respekt for.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handlinger kan ha konsekvenser, ja. Stort sett går det bra.

Ja, jeg likestillercet menneske med et menneske, det må det aldri bli noe tvil om. At du ser etikken annerledes har jeg i motsetning til deg full respekt for.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Nei, jeg ser biologien annerledes, hvor fullverdig liv har høyere status enn embryoer og fostre. Hva jeg har respekt for eller ikke, har du ikke kunnskap til å vite noe om.

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ser biologien annerledes, hvor fullverdig liv har høyere status enn embryoer og fostre. Hva jeg har respekt for eller ikke, har du ikke kunnskap til å vite noe om. Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Den kunnskspen får man av å lese det du skriver, og den respekten er ikke-eksisterende.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kunnskspen får man av å lese det du skriver, og den respekten er ikke-eksisterende.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Kom med eksempler hvor jeg ikke viser deg respekt.

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tråden ble ikke opprettet for å tilfredsstille et behov for å "hakke på noen".

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Virkelig?

Å likestille fosterets rett til liv, over morens rett på egen kropp, er moralsk forkastelig.

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Anne er gravid med et ONS. Hun hadde ingen planer om å bli gravid, heller det motsatte. Blir hun gravid nå ødelegger det for hennes karriere i arbeidslivet. Men for Anne er abort ikke et alternativ, hun mener fosteret er like verdifullt som hun er og hun føler hun elsker fosteret allerede, selv om det knapt nok er til.

Så kommer du og skal fortelle henne hun MÅ ta abort for måten hun tenker på er moralsk forkastelig.

Det er ikke Anne som er moraliserende her, det er ikke Anne som kommer og forteller andre hvilke valg og hvilke verdier de skal ha i sine liv, det er det du som gjør. Du er den som moraliserer og kaster deg over andre.

Du er like ille som de som forteller kvinner som tar abort at de er mordere.

SELVbestemt abort betyr at alle har lov og rett til å ha de verdier de ønsker å ha, også du. Å moralisere over andres valg er moralisering, samme hvilken vei du snur og vender på det.

Og jo, du opprettet denne tråden bare for å misjonere og føle deg moralsk overlegen.

Anonymous poster hash: 1a7e3...f94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig?

Anne er gravid med et ONS. Hun hadde ingen planer om å bli gravid, heller det motsatte. Blir hun gravid nå ødelegger det for hennes karriere i arbeidslivet. Men for Anne er abort ikke et alternativ, hun mener fosteret er like verdifullt som hun er og hun føler hun elsker fosteret allerede, selv om det knapt nok er til.

Så kommer du og skal fortelle henne hun MÅ ta abort for måten hun tenker på er moralsk forkastelig.

Det er ikke Anne som er moraliserende her, det er ikke Anne som kommer og forteller andre hvilke valg og hvilke verdier de skal ha i sine liv, det er det du som gjør. Du er den som moraliserer og kaster deg over andre.

Du er like ille som de som forteller kvinner som tar abort at de er mordere.

SELVbestemt abort betyr at alle har lov og rett til å ha de verdier de ønsker å ha, også du. Å moralisere over andres valg er moralisering, samme hvilken vei du snur og vender på det.

Og jo, du opprettet denne tråden bare for å misjonere og føle deg moralsk overlegen.

Anonymous poster hash: 1a7e3...f94

Ok nå er du helt ute på viddene. Det du skriver har ikke noe grunnlag i noe av det jeg har skrevet.

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS og neste poster, er dere menn eller kvinner og hvilken aldersgruppe tilhører dere? Under over 20 / 30?

Anonymous poster hash: 12ba8...6f8

Jeg er den "neste poster" du siktet til, så ikke spørsmålet før nå. Jeg er mann, slik jeg forsåvidt også sa rett ut i det aktuelle innlegget ("jeg er forøvrig mann"). Jeg er over 20 og under 30. Derfor påvirker abortspørsmålet naturlig nok ikke meg helt direkte, og jeg har heller ikke hatt noen partner som har tatt abort, så det at jeg er for selvbestemt abort er bare et prinsipielt standpunkt jeg har.

Anonymous poster hash: 3efdd...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor denne trangen til å bestemme over andres kropper? Om du er imot abort, så la være å ta abort selv. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 1a535...155

For å si det kort, abort er å bestemme over en annen kropp.

Anonymous poster hash: 35ea2...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...