Gå til innhold

Hva er så "fælt" med abort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg er det et mysterium at så mange er så hissige i meninger og diskusjoner om abort. Det er snakk om et individ som ikke er i stand til å føle psykisk og fysisk smerte og som heller ikke er levedyktig utenfor en annens persons kropp. Hvorfor kaste bort tid og energi på det, istedenfor å ta vare på de som allerede er født?

Når folk argumenterer med at det skal bli et liv, men likevel syntes det er greit at sædceller og eggceller går til spille, blir det noe religiøst over debatten. Alle sædceller og eggceller er unike, og for hvert eneste ett som går tapt, forsvinner et unikt menneske.

Og hvorfor denne trangen til å bestemme over andres kropper? Om du er imot abort, så la være å ta abort selv. Så enkelt er det.



Anonymous poster hash: 1a535...155
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vel inntrykk av at det for de fleste (men ikke alle, det er jeg klar over) henger sammen med en eller annen slags religiøs overbevisning, det være seg en etablert religion eller bare en egen følelse av rett og galt som springer ut en tro på en dypere mening med livet og livets hendelser. Du har ateister som er abortmotstandere og du har religiøse som er tilhengere av fri abort, men det er jo utvilsomt en viss sammenheng. I så fall handler det vel mye om at man mener befruktning er noe mer enn bare en naturlig, kjemisk/biologisk reaksjon. Nå mener jeg ikke å høres helt kynisk og kald ut i beskrivelsen av det, det kan helt klart være fantastisk, men jeg tror jo ikke det er noen overordnet mening med det av den grunn.

Jeg skjønner meg overhodet ikke på abortmotstand (jeg er forøvrig mann, om det skulle bety noe), men det er vel i hvert fall grunnen for en del. En følelse av at det er galt, gjerne begrunnet med en tro på at befruktning ikke bare er en naturlig greie og heller noe skjebnebestemt. Enten den begrunnelsen uttales direkte eller ikke.



Anonymous poster hash: 3efdd...a60
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS og neste poster, er dere menn eller kvinner og hvilken aldersgruppe tilhører dere? Under over 20 / 30?

Anonymous poster hash: 12ba8...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel inntrykk av at det for de fleste (men ikke alle, det er jeg klar over) henger sammen med en eller annen slags religiøs overbevisning, det være seg en etablert religion eller bare en egen følelse av rett og galt som springer ut en tro på en dypere mening med livet og livets hendelser. Du har ateister som er abortmotstandere og du har religiøse som er tilhengere av fri abort, men det er jo utvilsomt en viss sammenheng. I så fall handler det vel mye om at man mener befruktning er noe mer enn bare en naturlig, kjemisk/biologisk reaksjon. Nå mener jeg ikke å høres helt kynisk og kald ut i beskrivelsen av det, det kan helt klart være fantastisk, men jeg tror jo ikke det er noen overordnet mening med det av den grunn.

Jeg skjønner meg overhodet ikke på abortmotstand (jeg er forøvrig mann, om det skulle bety noe), men det er vel i hvert fall grunnen for en del. En følelse av at det er galt, gjerne begrunnet med en tro på at befruktning ikke bare er en naturlig greie og heller noe skjebnebestemt. Enten den begrunnelsen uttales direkte eller ikke.

Anonymous poster hash: 3efdd...a60

Jeg tenker at det kan ha noe med medfødte instinkter å gjøre. Man skal beskytte avkommet sitt, og hos både mennesker, og andre dyrearter(særlig flokkdyr), føler en også et beskyttelsesinstinkt for andres avkom.

ts

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS og neste poster, er dere menn eller kvinner og hvilken aldersgruppe tilhører dere? Under over 20 / 30?

Anonymous poster hash: 12ba8...6f8

Hvorfor lurer du på det?

ts

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. Noen er ikke i stand til å bære det frem, andre ser at barnet ikke vil havne i trygge omgivelser, noen føler at graviditeten kom på et uheldig tidspunkt eller med en mann de ikke vil ha som far.... kan være mange grunner.

Kun de det gjelder vet hva som er best for dem og jeg dømmer ingen som velger å ta abort. Samtidig vil jeg si at jeg ikke mener at abort er et prevansjonsmiddel og at en burde være nøye med dette, uten blir det gjerne barn.

Anonymous poster hash: ad3d4...b64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinne 26,
Jeg synes man skal få lov å bestemme over egen kropp..
Uten å trekke inn religiøse eller hatfulle ytringer over det valget man tar.
Men i dagens samfunn bør man nok starte med seksual undervisning mye tidligere også.
Mange 13åringer idag vet hva sex er, hvordan man gjør det, men ikke konsenkvensene av det:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er i et veldig tidlig stadie i livet tar man livet av et forsvarsløst embryo, som vil utvikle seg til et fullverdig menneske. Jeg er ingen abortmotstander, men ser selvfølgelig etiske dilemmaer når det gjelder dette. En annn ting er at når man puler så vet man at det kan ha konsekvenser og da bør man ta dem, med mindre det medfører fare for eget liv og helse. Det er også et problem at far til barnet ikke har noe han skulle ha sagt.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig, men (ikke aktivèr signatur).

enkelte nasjonaliteter har et annet syn på det.

jeg syns det er greit å ha det valget, men ville ikke brukt det som prevensjonsmiddel. jeg kunne virkelig ikke brukt dette i mot noen andre heller.

it takes two to tango.



Anonymous poster hash: 4cfcf...b5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er i et veldig tidlig stadie i livet tar man livet av et forsvarsløst embryo, som vil utvikle seg til et fullverdig menneske. Jeg er ingen abortmotstander, men ser selvfølgelig etiske dilemmaer når det gjelder dette. En annn ting er at når man puler så vet man at det kan ha konsekvenser og da bør man ta dem, med mindre det medfører fare for eget liv og helse. Det er også et problem at far til barnet ikke har noe han skulle ha sagt.Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Så om man blir gravid, så er det rett og rimelig at en mister rettighetene til egen kropp? Det kan sammenlignes med obligatorisk organdonasjon. Man trenger ikke 2 nyrer og 2 lunger for å leve. Hvorfor ikke bruke disse til å redde syke mennesker? Eller er fostre mer verdt enn disse syke menneskene? Med tanke på hvor risikofylt en graviditet/fødsel kan være, hvordan kan du mene at "faren" skal ha makt til å tvinge "moren" igjennom dette?

Embryoet, i sine yngre dager, var en sædcelle og en eggcelle. Disse var også forsvarsløse og kan sammen bli et fullverdig menneske. Hvofor, har de for deg, større verdi når de har smeltet sammen?

Ts

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om man blir gravid, så er det rett og rimelig at en mister rettighetene til egen kropp? Det kan sammenlignes med obligatorisk organdonasjon. Man trenger ikke 2 nyrer og 2 lunger for å leve. Hvorfor ikke bruke disse til å redde syke mennesker? Eller er fostre mer verdt enn disse syke menneskene? Med tanke på hvor risikofylt en graviditet/fødsel kan være, hvordan kan du mene at "faren" skal ha makt til å tvinge "moren" igjennom dette?

Embryoet, i sine yngre dager, var en sædcelle og en eggcelle. Disse var også forsvarsløse og kan sammen bli et fullverdig menneske. Hvofor, har de for deg, større verdi når de har smeltet sammen?

TsAnonymous poster hash: 3af05...9ac

Et annens liv er ikke ens egen kropp, men en annens kropp.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et mysterium at så mange er så hissige i meninger og diskusjoner om abort. Det er snakk om et individ som ikke er i stand til å føle psykisk og fysisk smerte og som heller ikke er levedyktig utenfor en annens persons kropp. Hvorfor kaste bort tid og energi på det, istedenfor å ta vare på de som allerede er født?

Når folk argumenterer med at det skal bli et liv, men likevel syntes det er greit at sædceller og eggceller går til spille, blir det noe religiøst over debatten. Alle sædceller og eggceller er unike, og for hvert eneste ett som går tapt, forsvinner et unikt menneske.

Og hvorfor denne trangen til å bestemme over andres kropper? Om du er imot abort, så la være å ta abort selv. Så enkelt er det.

Anonymous poster hash: 1a535...155

Jeg er så for selvbestemt abort som du kan få det. Men det betyr ikke at jeg syns abort i seg selv er positivt. Jeg vil tro det er et svært vanskelig valg for de som er nødt til å ta det. Av både psykiske og fysiologiske årsaker. Det er ens arvestoff. En del av seg selv. Vi er genetisk programmet til å ta vare på fremtidig avkom. Tanker som hva som ville vært, hva hvis osv. Svært få klarer å ikke tenke slik. Det er da også noe av grunnen til at jeg blir irritert når motstandere av retten til fri abort messer om at det benyttes uten tanker som prevansjon. Hvem pokker gidder gå gjennom noe slikt for "gøy".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett om det er i et veldig tidlig stadie i livet tar man livet av et forsvarsløst embryo, som vil utvikle seg til et fullverdig menneske. Jeg er ingen abortmotstander, men ser selvfølgelig etiske dilemmaer når det gjelder dette. En annn ting er at når man puler så vet man at det kan ha konsekvenser og da bør man ta dem, med mindre det medfører fare for eget liv og helse. Det er også et problem at far til barnet ikke har noe han skulle ha sagt.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Eneste måte far til et barn ikke har noe han skulle ha sagt er hvis han ikke har omsorgsrett.

Jeg regner med du her snakker om den mannen som deler DNA med embryoet. Som kjent er ikke dette et barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et annens liv er ikke ens egen kropp, men en annens kropp.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Sammenligningen du svarte på er i aller høyeste grad gyldig. Hvis noen kun kan leve ved å bruke den kropp, er det da eieren av kroppen som bestemmer eller er det andre som kan bestemme over din kropp? Og hvilken rett har disse.

Det er vanskelig å stå for sine meninger når en får presentert konsekvensen og premissene i disse.

Anonymous poster hash: fa73c...e15

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste måte far til et barn ikke har noe han skulle ha sagt er hvis han ikke har omsorgsrett.

Jeg regner med du her snakker om den mannen som deler DNA med embryoet. Som kjent er ikke dette et barn.

Det er derimot gode grunner til å tro at det innen relativt kort tid vil være det. Jeg ville trolig blitt skadet for livet psykisk om jeg hadde visst om at dette skjedde.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sammenligningen du svarte på er i aller høyeste grad gyldig. Hvis noen kun kan leve ved å bruke den kropp, er det da eieren av kroppen som bestemmer eller er det andre som kan bestemme over din kropp? Og hvilken rett har disse.

Det er vanskelig å stå for sine meninger når en får presentert konsekvensen og premissene i disse. Anonymous poster hash: fa73c...e15

Man kan jo bruke samme begrunnelsen for å unnlate å holde liv i et barn som er for tidlig født, som ikke klarer seg uten noe somberstatter kroppen din, altså medisinsk utstyr. Rett til å bestemme over egen kropp er helt greit, men da blr man helst bestemme seg før konsekvensen er et faktum, ikke ettet.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så for selvbestemt abort som du kan få det. Men det betyr ikke at jeg syns abort i seg selv er positivt. Jeg vil tro det er et svært vanskelig valg for de som er nødt til å ta det. Av både psykiske og fysiologiske årsaker. Det er ens arvestoff. En del av seg selv. Vi er genetisk programmet til å ta vare på fremtidig avkom. Tanker som hva som ville vært, hva hvis osv. Svært få klarer å ikke tenke slik. Det er da også noe av grunnen til at jeg blir irritert når motstandere av retten til fri abort messer om at det benyttes uten tanker som prevansjon. Hvem pokker gidder gå gjennom noe slikt for "gøy".

Enig. Å aktivt bruke abort som prevansjon (tviler sterkt på at det er mange som gjør det) er respektløst ovenfor embryo/fosteret, men jeg klarer ikke syntes synd på noe som ikke er i stand til å føle smerte.

Det er også respektløst å sette behovene til et foster/embryo foran et fullverdig menneske med fullt utviklede evner til å nettopp kunne føle smerter, og som får psykiske og fysiske konsekvenser av å kun bli brukt som "rugemaskin", mot sin vilje.

Ts

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo bruke samme begrunnelsen for å unnlate å holde liv i et barn som er for tidlig født, som ikke klarer seg uten noe somberstatter kroppen din, altså medisinsk utstyr. Rett til å bestemme over egen kropp er helt greit, men da blr man helst bestemme seg før konsekvensen er et faktum, ikke ettet.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Virkelig? Hvordan slavebindes ens kropp ved at en maskin benyttes for å holde liv i noen?

Mener du virkelig at det er like lite ille om jeg dopet deg ned og tok din ene lunge for å redde noens liv, som det er at maskiner brukes for å holde noen i live?

Beklager - jeg sliter bare med å forstå et slikt nivå av manglende intellekt.

Anonymous poster hash: fa73c...e15

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virkelig? Hvordan slavebindes ens kropp ved at en maskin benyttes for å holde liv i noen?

Mener du virkelig at det er like lite ille om jeg dopet deg ned og tok din ene lunge for å redde noens liv, som det er at maskiner brukes for å holde noen i live?

Beklager - jeg sliter bare med å forstå et slikt nivå av manglende intellekt. Anonymous poster hash: fa73c...e15

Nei, for jeg har aldri dratt noen lignende sammenligning. Folk bør lære seg å takonsekvensene av sine handlinger uten å ty til etisk tvilsomme løsninger.

Anonymous poster hash: 94c05...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for jeg har aldri dratt noen lignende sammenligning. Folk bør lære seg å takonsekvensene av sine handlinger uten å ty til etisk tvilsomme løsninger. Anonymous poster hash: 94c05...0a4

I dag bli barn og tenåringer gravide. Denne gruppen har aldri vært best på å tenke konsekvenser. Det hender også at kvinner/jenter blir gravide ved voldtekt. For embryoet/fosteret er det irrelevant hvordan det blir til. Mener du det er umoralsk at disse gruppene tar abort? Eller er det "OK" da?

Ts

Anonymous poster hash: 3af05...9ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...