Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Norge bygger på kristendom, men også på norrøn mytologi. De aller færreste i Norge i dag tror på Gud, enda færre følger Bibelen, og enda færre en det igjen går regelmessig i kirken. Vi har avskaffet statskirken, så offisielt er vi like ateistisk som Richard Dawkins.

Jeg har verken julestjerne eller adventslys, og jeg ville aldri godtatt noen krybbe med Jesus i mitt hjem.

Julen er opprinnelig hedensk, men kristendommen har endret litt på datoer sånn at det passer perfekt med Jesu fødsel og de eventyrene der. Men jeg er egentlig imot at det skal kalles jule- og påskeferie. Jeg vil omdøpe det til vårferie og slå juleferien sammen med vinterferien og gjøre den to uker lengre.

Du må gjerne vise til kilder på at de aller færreste tror på Gud.

Så enten feirer du vintersolverv den 21. desember eller så feirer du den hedenske jul som er 12 januar. Om du feirer jul den 24 desember så er du i grunn ganske dobbeltmoralistisk. Du kan ikke være mot kristendom og samtidig feire en kristen høytid i ditt hjem. Jeg håper også at du jobber de helligdagene vi har siden du ikke tror på noen Gud og derfor ikke trenger en helligdag :)

Anonymous poster hash: 3186c...303

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det provoserer meg noe voldsomt at etniske nordmenn jobber for å redusere kristendommens betydning i det norske samfunn. Skam dere! Anonymous poster hash: 7e63a...bf2

Skamme oss? Fordi vi ikke ønsker å bli påtvunget en religion vi ikke tror på? Okidoki, jeg kan leve med at du bli provosert.

• Liker 4
Skrevet

Du svarer i grunnen ikke på det jeg spurte om, hva er en kristen dato?

Forresten, i dette innlegget får du også fram at selv den kristen verden ikke er helt samkjørt på dato.

Nei, jeg har en kompis som feirer jul 6.januar. :) Det er fordi som du ser at de bruker en annen kalender.

En kristen dato er den kristne juledagen. Om du ikke klarer å forstå hva jeg mener så er det ikke akkurat så mye mer å si til deg :)

Skrevet

Skamme oss? Fordi vi ikke ønsker å bli påtvunget en religion vi ikke tror på? Okidoki, jeg kan leve med at du bli provosert.

Feirer du den 24. desember? Om du gjør det så blir du jo påtvunget en religion du ikke tror på. :) Så siden du er så i mot kristendom håper jeg ikke du gjør det.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du må gjerne vise til kilder på at de aller færreste tror på Gud.

Så enten feirer du vintersolverv den 21. desember eller så feirer du den hedenske jul som er 12 januar. Om du feirer jul den 24 desember så er du i grunn ganske dobbeltmoralistisk. Du kan ikke være mot kristendom og samtidig feire en kristen høytid i ditt hjem. Jeg håper også at du jobber de helligdagene vi har siden du ikke tror på noen Gud og derfor ikke trenger en helligdag :)

http://www.montgomeryadvertiser.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20071003/OPINION02/710020304/1006

"In Norway, 82.9 percent of the population are members of the Evangelical Lutheran Church (they are automatically registered at birth and few bother to be unregistered). However, only approximately 10 percent regularly attend church services and identify themselves as being personally Christian. A 2006 survey found: 29 percent believe in a god or deity"

Julen er ikke en kristen høytid. Vintersolverv feires ikke kun den 21. desember.

Endret av Harvey Specter
  • Liker 2
Skrevet

Du må gjerne vise til kilder på at de aller færreste tror på Gud. Så enten feirer du vintersolverv den 21. desember eller så feirer du den hedenske jul som er 12 januar. Om du feirer jul den 24 desember så er du i grunn ganske dobbeltmoralistisk. Du kan ikke være mot kristendom og samtidig feire en kristen høytid i ditt hjem. Jeg håper også at du jobber de helligdagene vi har siden du ikke tror på noen Gud og derfor ikke trenger en helligdag :)Anonymous poster hash: 3186c...303

Du må gjerne vise til kilder på at de aller færreste tror på Gud. Så enten feirer du vintersolverv den 21. desember eller så feirer du den hedenske jul som er 12 januar. Om du feirer jul den 24 desember så er du i grunn ganske dobbeltmoralistisk. Du kan ikke være mot kristendom og samtidig feire en kristen høytid i ditt hjem. Jeg håper også at du jobber de helligdagene vi har siden du ikke tror på noen Gud og derfor ikke trenger en helligdag :)Anonymous poster hash: 3186c...303

Joda, det kan man. Jeg skal ikke påstå at jeg feirer verken solsnu eller saturnalia. Jeg feirer jul slik tradisjonen har vært i min familie. Og det gjør jeg med god samvittighet, samtidig som jeg ikke er kristen på en flekk. Om noe misliker jeg mye av tankegodset og vil ha minst mulig kristen dominans i samfunnet. Det bør være noe for spesielt interesserte.

Og gjett hva? Jeg KAN gjøre akkurat det. Jeg kan ha en adventsstjerne, fordi det er tradisjon, og samtidig avvise alt kristendommen står for. Det er noe av det fine med å leve i et fritt og sekulært samfunn.:)

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg har en kompis som feirer jul 6.januar. :) Det er fordi som du ser at de bruker en annen kalender. En kristen dato er den kristne juledagen. Om du ikke klarer å forstå hva jeg mener så er det ikke akkurat så mye mer å si til deg :)Anonymous poster hash: 3186c...303

Jeg tror de hedenske kulturene vil ha tilbake datoene sine. Du må avlyse advent, for disse datoene var opptatt før kirken adopterte dem.

Så igjen, hva er en kristen dato? Betyr det at datoen 24.12 ikke eksisterer i ikke-kristne land?

Skrevet

Feirer du den 24. desember? Om du gjør det så blir du jo påtvunget en religion du ikke tror på. :) Så siden du er så i mot kristendom håper jeg ikke du gjør det. Anonymous poster hash: 3186c...303

Det gjør jeg. :) Jeg koser meg med mat, lukt av granbar, godteri og gaver. Og gir en lang beng i Jesus og juleevangeliet. Så nei, jeg føler meg fint lite tvangskristnet den dagen. Det nærmeste jeg kommer er julegudstjeneste på tv, men den kan jeg skru av.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror de hedenske kulturene vil ha tilbake datoene sine. Du må avlyse advent, for disse datoene var opptatt før kirken adopterte dem.

Så igjen, hva er en kristen dato? Betyr det at datoen 24.12 ikke eksisterer i ikke-kristne land?

Du kan fortsatt lese over hva jeg mener med en kristen dato. Om du enda faktisk helt seriøst ikke klarer å skjønne hva det er så bør du kanskje gå til legen og forklare problemet ditt. Jeg kan dessverre ikke ta CT av hjernen din over KG.

Advent er også en kristen høytid :)Navnet kommer fra latin Adventus (Redemptoris), «(Herrens) ankomst».

• Liker 1
Skrevet

Det gjør jeg. :) Jeg koser meg med mat, lukt av granbar, godteri og gaver. Og gir en lang beng i Jesus og juleevangeliet. Så nei, jeg føler meg fint lite tvangskristnet den dagen. Det nærmeste jeg kommer er julegudstjeneste på tv, men den kan jeg skru av.

Du feirer altså en kristen høytid selv om du er sterkt i mot kristendom. Helt merkelig egentlig.

• Liker 2
Skrevet

Du feirer altså en kristen høytid selv om du er sterkt i mot kristendom. Helt merkelig egentlig.

Det er ikke en kristen høytid. Mange av symbolene som de fleste tror har sin opprinnelse i kristendom, kommer egentlig fra hedenske tradisjoner.

• Liker 4
Skrevet

Du kan fortsatt lese over hva jeg mener med en kristen dato. Om du enda faktisk helt seriøst ikke klarer å skjønne hva det er så bør du kanskje gå til legen og forklare problemet ditt. Jeg kan dessverre ikke ta CT av hjernen din over KG. Advent er også en kristen høytid :)Navnet kommer fra latin Adventus (Redemptoris), «(Herrens) ankomst». Anonymous poster hash: 3186c...303

Jeg kunne ha påpekt at du beviser en sammenheng mellom religiøsitet og intelligens, men nøyer meg med å påpeke at du er dårlig på både folkeopplysning og hersketeknikker.

24. desember er en dato. Og dagene før 24.desember, som i vår del av verden er kjent som advent, har vært hedenske høytider før de ble kristne. Det er ingen vits i å forsøke å skape et monopol. Om noe vil nok den kristne betydningen av disse dagene forsvinne mer og mer, akkurat som den hedenske betydningen gjorde i sin tid. Dagens norske julefeiring er minst like kulturell som den er religiøs. Deal.

• Liker 3
Skrevet

Joda, det kan man. Jeg skal ikke påstå at jeg feirer verken solsnu eller saturnalia. Jeg feirer jul slik tradisjonen har vært i min familie. Og det gjør jeg med god samvittighet, samtidig som jeg ikke er kristen på en flekk. Om noe misliker jeg mye av tankegodset og vil ha minst mulig kristen dominans i samfunnet. Det bør være noe for spesielt interesserte.

Og gjett hva? Jeg KAN gjøre akkurat det. Jeg kan ha en adventsstjerne, fordi det er tradisjon, og samtidig avvise alt kristendommen står for. Det er noe av det fine med å leve i et fritt og sekulært samfunn. :)

Det er fortsatt en kristen tradisjon og en kristen høytid. Og du feirer den selv om du ikke er kristen. Det er selvsagt helt greit, og jeg synes også det er flott om folk går i kirka pga tradisjoner også i jula selv om de ikke er kristne.

Men da kan man ikke være i mot kristendommen og avvise den når man feirer en del av den. Det er det som er poenget. Er man i mot en religion kan man ikke feire den.

Jeg bruker helt fint en adventsstake også selv om det er en jødisk tradisjon. Det er fordi jødene egentlig også tror på samme Gud som meg så det er helt greit.

Skrevet

Det er ikke en kristen høytid. Mange av symbolene som de fleste tror har sin opprinnelse i kristendom, kommer egentlig fra hedenske tradisjoner.

Det er fortsatt en kristen høytid selv om noen av symbolene er fra hedenske tradisjoner.

• Liker 1
Skrevet

Du feirer altså en kristen høytid selv om du er sterkt i mot kristendom. Helt merkelig egentlig. Anonymous poster hash: 3186c...303

Du feirer altså en kristen høytid selv om du er sterkt i mot kristendom. Helt merkelig egentlig. Anonymous poster hash: 3186c...303

Tja..

Jeg spiser ribbe -> ikke kristent

Jeg har juletre -> ikke kristent

Jeg har huset fullt av nisser -> ikke kristent

Jeg gir og mottar gaver -> ikke kristent

Jeg spiser riskrem -> ikke kristent

Jeg drikker meg småfull og blir stappmett -> ikke kristent

Jeg kaller det jul -> ikke kristent

Det eneste kristne innslaget er ei pappstjerne i vinduet. Jeg overlever. Hadde derimot jul blitt kristmesse, med obligatorisk kirkegang, bibellesing og salmesang, så hadde jeg droppa det med høye knespark.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er et poeng at barn får lære hvordan man ter seg i en kirke. De fleste skal vel i et bryllup eller en begravelse i løpet av livet, da er det et poeng å vite hvordan man skal oppføre seg. Har jobbet litt i barneskolen, og dette er ikke noe barna kan av seg selv, for å si det sånn :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Det er fortsatt en kristen tradisjon og en kristen høytid. Og du feirer den selv om du ikke er kristen. Det er selvsagt helt greit, og jeg synes også det er flott om folk går i kirka pga tradisjoner også i jula selv om de ikke er kristne. Men da kan man ikke være i mot kristendommen og avvise den når man feirer en del av den. Det er det som er poenget. Er man i mot en religion kan man ikke feire den. Jeg bruker helt fint en adventsstake også selv om det er en jødisk tradisjon. Det er fordi jødene egentlig også tror på samme Gud som meg så det er helt greit. Anonymous poster hash: 3186c...303

Joda, man kan det. Mange av oss gjør nettopp det, selv om du ikke liker det.

• Liker 2
Skrevet

Det er fortsatt en kristen høytid selv om noen av symbolene er fra hedenske tradisjoner.

Høytiden var opprinnelig hedensk, så kom kristendommen og prøvde å kapre den.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er et poeng at barn får lære hvordan man ter seg i en kirke. De fleste skal vel i et bryllup eller en begravelse i løpet av livet, da er det et poeng å vite hvordan man skal oppføre seg. Har jobbet litt i barneskolen, og dette er ikke noe barna kan av seg selv, for å si det sånn :fnise:

Hva er forskjellen på hvordan man ter seg i en kirke kontra andre forsamlinger? Er det ikke bare vanlig folkeskikk som gjelder?

• Liker 1
Skrevet

Hva er forskjellen på hvordan man ter seg i en kirke kontra andre forsamlinger? Er det ikke bare vanlig folkeskikk som gjelder?

Vanlig folkeskikk er det tross alt en god del som ikke mestrer.. Å ta av seg lua er ikke selvsagt for alle, da blir det enda vanskeligere å vite om man skal stå eller sitte under prosesjon f.eks.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...