Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samtidig tenker jeg som jobber på en av de mer fargerike skolene i Oslo at det er viktig å ta vare på en del norske tradisjoner, blant annet knyttet til julefeiringen. Hvor ellers skal barna våre få et forhold til hvorfor man feirer jul osv. Personlig er jeg også av oppfatningen at mange av barna hadde hatt godt av å være med på en gudstjenste for å se hva dette er for noe. Men det var jeg som innførte påmelding til gudstjenesten da jeg kom inn i ledelsen (det har jeg faktisk fikset på to skoler).

Jeg ville nok også latt barna mine delta på en seremoni i en moske også. Hvorfor? Jo for å få en forståelse for muslimer og deres religion. Jeg er ikke så redd for at de skal få med seg den type opplevelser.

Nå er ikke julefeiringen opprinnelig kristen da, så det går fint an å ta vare på norske tradisjoner uten å blande kristendommen inn i det (selvsagt har kristendommen hatt stor innflytelse på norsk historie, men julen er ikke det beste eksempelet på det).

Jeg er ikke imot at mine barn går i kirken - eller en moske eller synagoge for den saks skyld, men at det skjer i regi av skolen.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det får den nok, mtp kompetansemål. Og KRF vil som kjent ha mer.

Dessverre, men sånn går det med en konservativ regjering.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor lar du ikke datteren din delta uten videre kommentarer - så kan hun selv gjøre seg opp sin mening om kristendommen?

Var det dine foreldre som påvirket deg når det kommer til tro og ikke tro?

Anonymous poster hash: 18821...ef0

Helt enig. Synes barn skal få bestemme selv hva de ønsker. Om mitt barn ønsker å dra i kirka så får det det, og jeg skal ikke presse min tro eller ikke-tro over på noen.

De sier de er i mot indoktrinering de som er i mot tradisjon som tilhører kristendom, men de presser tankene og meningene sine på barna sine likevel. :)

Anonymous poster hash: 3186c...303

Skrevet (endret)

Helt enig. Synes barn skal få bestemme selv hva de ønsker. Om mitt barn ønsker å dra i kirka så får det det, og jeg skal ikke presse min tro eller ikke-tro over på noen.

De sier de er i mot indoktrinering de som er i mot tradisjon som tilhører kristendom, men de presser tankene og meningene sine på barna sine likevel. :)

Hvis mine barn vil gå i kirken, skal de absolutt få lov til det. Hvis de vil tro på Allah, Vishnu eller Tor, skal de få lov til det. Men det skal ikke være den offentlige skolen som presser dette på dem. Hadde de lagt like mye vekt på alle de store religionene, hadde det vært greit, men det er ikke tilfellet. Skolen favoriserer kristendommen, noe som ikke passer seg i et ikke-kristent land.

Endret av Harvey Specter
  • Liker 2
Skrevet

Og dere som mener at dere feirer jul den 24 desember fordi dere feirer midvinderdagen, feirer den i grunn en del dager for tidlig. Så om dere mener hardnakket at dere feirer jolabot så burde dere strengt tatt flytte den til 12. januar og heller ta dere fri da, så kan dere jobbe i jula mens vi kristne har fri :) Så kan dere få fri akkurat den 12 januar :)

Høres ikke det greit ut da?

• Liker 3
Skrevet

Hvis mine barn vil gå i kirken, skal de absolutt få lov til det. Hvis de vil tro på Allah, Vishnu eller Tor, skal de få lov til det. Men det skal ikke være den offentlige skolen som presser dette på dem. Hadde de lagt like mye vekt på alle de store religionene, hadde det vært greit, men det er ikke tilfellet. Skolen favoriserer kristendommen, noe som ikke passer seg i ikke-kristent land.

Det er ikke et press bare fordi de barna som ønsker det skal få dra i kirka. De barna som ønsker det får helt sikkert også dra i Moskeen denne dagen også om foreldre eller noe slikt blir med :)

Norge er faktisk kristent. Om du mener vi ikke er kristne så er det i grunn veldig rart at de aller, aller fleste har julestjerne i vinduet og at vi har julekrybber og alt annet som hører til kristendommen. Tenner du adventslys f.eks? Da gjør du i alle fall noe etter jødisk tradisjon.

Om vi ikke er et kristent land er det forøvrig også rart at vi i det hele tatt feirer jul i desember. Så du som ikke liker at vi har kristne tradisjoner får kjempe for å avskaffe jula og heller få en fridag den 12 januar. Tviler på at de aller fleste i dette kristne landet ønsker det, men :)

• Liker 3
Skrevet

Og dere som mener at dere feirer jul den 24 desember fordi dere feirer midvinderdagen, feirer den i grunn en del dager for tidlig. Så om dere mener hardnakket at dere feirer jolabot så burde dere strengt tatt flytte den til 12. januar og heller ta dere fri da, så kan dere jobbe i jula mens vi kristne har fri :) Så kan dere få fri akkurat den 12 januar :)

Høres ikke det greit ut da?

Det er ingen bevis for at Jesus ble født 24. desember, så sånn sett passer vel ikke den 100% heller.

• Liker 2
Skrevet

Når de kallte det julegudstjeneste, antar jeg det var en gudstjeneste. Poenget er uansett at det er et opplegg i et religiøst hus i offentlig skoles regi.

Har du noen gang vært i en julegudsteneste? Virker ikke slik.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen bevis for at Jesus ble født 24. desember, så sånn sett passer vel ikke den 100% heller.

Nei, men det er fortsatt en kristen dato. Siden du er så utrolig i mot kristendom synes jeg det er helt ekstremt rart at du eventuelt feirer jul i det hele tatt i desember. Hvorfor feirer du ikke den 12 januar siden du ikke er kristen?

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke et press bare fordi de barna som ønsker det skal få dra i kirka. De barna som ønsker det får helt sikkert også dra i Moskeen denne dagen også om foreldre eller noe slikt blir med :)

Norge er faktisk kristent. Om du mener vi ikke er kristne så er det i grunn veldig rart at de aller, aller fleste har julestjerne i vinduet og at vi har julekrybber og alt annet som hører til kristendommen. Tenner du adventslys f.eks? Da gjør du i alle fall noe etter jødisk tradisjon.

Om vi ikke er et kristent land er det forøvrig også rart at vi i det hele tatt feirer jul i desember. Så du som ikke liker at vi har kristne tradisjoner får kjempe for å avskaffe jula og heller få en fridag den 12 januar. Tviler på at de aller fleste i dette kristne landet ønsker det, men :)

Norge bygger på kristendom, men også på norrøn mytologi. De aller færreste i Norge i dag tror på Gud, enda færre følger Bibelen, og enda færre en det igjen går regelmessig i kirken. Vi har avskaffet statskirken, så offisielt er vi like ateistisk som Richard Dawkins.

Jeg har verken julestjerne eller adventslys, og jeg ville aldri godtatt noen krybbe med Jesus i mitt hjem.

Julen er opprinnelig hedensk, men kristendommen har endret litt på datoer sånn at det passer perfekt med Jesu fødsel og de eventyrene der. Men jeg er egentlig imot at det skal kalles jule- og påskeferie. Jeg vil omdøpe det til vårferie og slå juleferien sammen med vinterferien og gjøre den to uker lengre.

• Liker 1
Skrevet

Har du noen gang vært i en julegudsteneste? Virker ikke slik.

Dessverre ble jeg dratt med på dette i regi av skolen fra 1. til 7. klasse, både i julen og påsken.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men det er fortsatt en kristen dato. Siden du er så utrolig i mot kristendom synes jeg det er helt ekstremt rart at du eventuelt feirer jul i det hele tatt i desember. Hvorfor feirer du ikke den 12 januar siden du ikke er kristen?

Jeg feirer vintersolverv.

• Liker 2
Skrevet

Nei, men det er fortsatt en kristen dato. Siden du er så utrolig i mot kristendom synes jeg det er helt ekstremt rart at du eventuelt feirer jul i det hele tatt i desember. Hvorfor feirer du ikke den 12 januar siden du ikke er kristen? Anonymous poster hash: 3186c...303

En kristen dato, faktisk. Hva i all verden betyr det?

• Liker 2
Gjest Ive Lina
Skrevet

Hvis mine barn vil gå i kirken, skal de absolutt få lov til det. Hvis de vil tro på Allah, Vishnu eller Tor, skal de få lov til det. Men det skal ikke være den offentlige skolen som presser dette på dem. Hadde de lagt like mye vekt på alle de store religionene, hadde det vært greit, men det er ikke tilfellet. Skolen favoriserer kristendommen, noe som ikke passer seg i et ikke-kristent land.

Nei, Norge regnes ikke lenger som et kristent land. Men det er allikevel Den norske kirke som er det desidert største trossamfunnet. Og selvom mange av oss ikke er "aktive troende" så er faktisk nesten 80 prosent av oss medlem av kirken.

Skrevet

Nei, Norge regnes ikke lenger som et kristent land. Men det er allikevel Den norske kirke som er det desidert største trossamfunnet. Og selvom mange av oss ikke er "aktive troende" så er faktisk nesten 80 prosent av oss medlem av kirken.

Man blir jo automatisk meldt inn når man blir født så lenge mist én forelder er medlem i kirken, så akkurat dét er ikke så rart.

• Liker 1
Skrevet

Jeg feirer vintersolverv.

Og da den 24 desember noe som betyr at du feirer på en kristen dag :) Uansett hvor mye du benekter det.

• Liker 1
Skrevet

En kristen dato, faktisk. Hva i all verden betyr det?

Den kristne juledagen er 25. desember. Når Den gresk-ortodokse kirke feirer jul den 6. januar, er det ikke fordi de regner at Jesus ble født en annen dato, men fordi de fremdeles bruker den julianske kalender som har hatt flere skuddår enn i vår gregorianske og derfor ligger 13 dager bak vår. Når vi har sløyfet skuddårsdagen i 2100, vil forskjellen øke ytterligere, og den gresk-ortodokse jul vil da falle på 7. januar. I Norge er høydepunktet for julefeiringen lagt til julaften, det vil si kvelden 24. desember.

Du kunne vel fint googlet det selv, men

Skrevet

Og da den 24 desember noe som betyr at du feirer på en kristen dag :) Uansett hvor mye du benekter det.

"Solsnutradisjonene, som man finner er spredt til datoene mellom 13.og 25 desember, ble dominert av forestillingen om at alt som var fast ble løst denne dagen idet sola snur. "

• Liker 1
Skrevet

Det provoserer meg noe voldsomt at etniske nordmenn jobber for å redusere kristendommens betydning i det norske samfunn. Skam dere!

Anonymous poster hash: 7e63a...bf2
  • Liker 3
Skrevet

Den kristne juledagen er 25. desember. Når Den gresk-ortodokse kirke feirer jul den 6. januar, er det ikke fordi de regner at Jesus ble født en annen dato, men fordi de fremdeles bruker den julianske kalender som har hatt flere skuddår enn i vår gregorianske og derfor ligger 13 dager bak vår. Når vi har sløyfet skuddårsdagen i 2100, vil forskjellen øke ytterligere, og den gresk-ortodokse jul vil da falle på 7. januar. I

Norge er høydepunktet for julefeiringen lagt til julaften, det vil si kvelden 24. desember. Du kunne vel fint googlet det selv, men Anonymous poster hash: 3186c...303

Du svarer i grunnen ikke på det jeg spurte om, hva er en kristen dato?

Forresten, i dette innlegget får du også fram at selv den kristen verden ikke er helt samkjørt på dato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...