Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 Populært innlegg #1 Skrevet 30. november 2014 "48 pakker ferdige til morgendagen". "72 pakker venter på 3 smånisser". Jeg må innrømme at det er kvalmende å lese. Kolleger av meg kjøper skikkelige gaver også, til hver dag. Sier de gleder seg til halvskatt-lønna, fordi de nå har blakket seg. Og i tillegg får barna svære julegaver. Jeg savner sjokoladekalenderen til en tier. Ja, de finnes fremdeles, men det virker som det stort sett er studenter som har dem, for nostalgiens skyld. Anonymous poster hash: 86af6...fc7 62
Lillemini Skrevet 30. november 2014 #2 Skrevet 30. november 2014 (endret) Er helt enig i at mange overdriver. Min svigerinne gir sønnen på 4 gaver tilsvarende 100kr dagen, skjønner ikke poenget med det. Men en pakkekalender trenger ikke koste masse penger om du ikke vil det. Vi har pakket inn 24 bilder i kalenderen til vår lille. I morgen får hun også et fotoalbum der jeg har skrevet små tekster til hvert bilde, så får hun lime inn et bilde i albumet sitt hver dag. Vi tenker vi skal prøve å gjøre dette til en årlig tradisjon, og håper at vi/hun ikke faller for det kollektive presset for tradisjonelle kalendere. 😜 Er ikke noe for snop hver dag i 24 dager heller, spesielt ikke siden det leder opp til en uke med sukker-bonansa. Endret 30. november 2014 av Lillemini 23
AnonymBruker Skrevet 30. november 2014 #3 Skrevet 30. november 2014 Jeg og kjæresten gir hverandre pakkekalender. Synes det er en fin tradisjon. Vi gir til hverandre annenhver dag. Bruker 4-500 kr, og det synes jeg er helt overkommelig. Synes alle skal få gjøre det de ønsker. Man trenger ikke alltid blande seg borti andre sine saker. Anonymous poster hash: 49081...a8a 14
Gjest Lykkeliky Skrevet 1. desember 2014 #4 Skrevet 1. desember 2014 Er helt enig i at mange overdriver. Min svigerinne gir sønnen på 4 gaver tilsvarende 100kr dagen, skjønner ikke poenget med det. Men en pakkekalender trenger ikke koste masse penger om du ikke vil det. Vi har pakket inn 24 bilder i kalenderen til vår lille. I morgen får hun også et fotoalbum der jeg har skrevet små tekster til hvert bilde, så får hun lime inn et bilde i albumet sitt hver dag. Vi tenker vi skal prøve å gjøre dette til en årlig tradisjon, og håper at vi/hun ikke faller for det kollektive presset for tradisjonelle kalendere. Er ikke noe for snop hver dag i 24 dager heller, spesielt ikke siden det leder opp til en uke med sukker-bonansa. Ja, for en bitteliten sjokoladebit hver dag frem til julaften er jo bare HELT crazy! Det med pakkekalender har tatt helt av, og foreldre prøver å overgå hverandre. Flere bør tørre å hoppe av karusellen og ta til vettet. Ja til sjokoladekalender til en tier! 23
Lillemini Skrevet 1. desember 2014 #5 Skrevet 1. desember 2014 Ja, for en bitteliten sjokoladebit hver dag frem til julaften er jo bare HELT crazy! Det med pakkekalender har tatt helt av, og foreldre prøver å overgå hverandre. Flere bør tørre å hoppe av karusellen og ta til vettet. Ja til sjokoladekalender til en tier! Har ikke sagt at det er "helt crazy". Har jeg vel? Folk må gjøre akkurat som de vil, men for vår del hører ikke godteri med til hverdagen. Verken jeg eller mannen liker sjokolade og annet snop, så logisk nok spiser ikke ungen vår mye av det heller. Så da syns jeg godteri hver dag, selv i små mengder, blir helt feil for oss. 4
PrinsesseNila Skrevet 1. desember 2014 #6 Skrevet 1. desember 2014 Jeg hadde pakkekalender ett år da jeg var 10. "Alle" hadde jo pakkekalender, så selvsagt ville jeg også ha det. Synes ærlig talt ikke det var spesielt stas. Foreldrene mine ble stresset ihjel av å prøve å finne gaver som var "bra nok", det ble dyrt, jeg og søsteren min ble "selvsagt" ikke fornøyd. Synes ærlig talt synd på foreldrene mine i ettertid for det tror jeg ikke var noe gøy. Etter det året holdt jeg meg konsekvent til Kinder-kalender og vanlig sjokoladekalender som jeg synes var mye bedre. Nå som jeg bor for meg selv, har jeg pleid å kjøpe en av de "billigkalenderene" med sjokolade som jeg er oppvokst med i utgangspunktet. DET er koslig det Gleder meg til luken min i morgen tidlig, haha Jeg synes i hvertfall det er mye bedre å bruke pengene på julegaver, ikke kalendergaver som bare blir liggende og slenge. 1
Cordelia Skrevet 1. desember 2014 #7 Skrevet 1. desember 2014 (endret) Hm, husker min gavekalender. Var stort sett et klistremerke, en twistbit, viskelær etc. Det er hva man gjør det til. Skjønner ikke poenget med å bruke en liten formue på det. Men gode minner. De klistremerkene gir meg fremdeles skikkelig julefølelse når jeg tenker på dem, eller ser noen lignende. Endret 1. desember 2014 av Cordelia 10
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #8 Skrevet 1. desember 2014 Jeg får både nå og da jeg var liten pakkekalender med ting jeg trenger. Type tannkrem, sokker, undertøy, en sjokolade, øredobber osv. Tror nok mesteparten er kjøpt på salg Anonymous poster hash: 9c5a6...b9a 5
FruRaeder Skrevet 1. desember 2014 #9 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har ikke kjøpt kalender til småtten. Jeg kjøper heller ikke lørdagsgodt. Kanskje om noen år. Det man ikke vet, har man ikke vondt av. 6
Gjest baremeg89 Skrevet 1. desember 2014 #10 Skrevet 1. desember 2014 I fjor laget jeg kalender til lillebror (5år) fikk mangen gode forslag fra kolleger. Han fikk stilongs/ull/sokker. Tegnesaker, ting til juleverksted (vi hadde sammen) snop på lørdager. En kopp kakao til barnetv, i dag skal vi hente juletre kort osv. Selv om han fikk noen fornuftige pakker så brydde han seg ikke om det! Over halve gleden var jo å pakke opp pakken Poenget er det trenger ikke å koste mye, kan fint ha med ting som barnet trenger. kjekke aktiviteter som fam skal (som barnet ikke er klar over)
veraa94 Skrevet 1. desember 2014 #11 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har vokst opp med pakkekalender. Den besto for det meste av små ting som tyggis, tannkrem, kindermaxi, lys, julebrus osv. 1-2 ganger i løpet av advent gjemte det seg noe "større" som et blad eller noe. Det var flere jeg vet av som vokste opp med å få skikkelig dyre ting hver dag. Her snakker vi filmer, dior mascara, pengebeløp osv. I løpet av min barndom har jeg aldri vært misunnelig på dem, utrolig nok. Adventskalenderen var for meg en hyggelig liten tradisjon, der jeg ikke hadde noen forventninger. Jeg ble aldri skuffet, ble glad uansett hva som gjemte seg. Husker enda at da jeg var mindre var det bestandig vanskelig å få sove natt til 1.desember - var så spent på årets første kalendergave 7
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #12 Skrevet 1. desember 2014 Pakkekalender hysteri har det blitt, og statusene på facebook den siste tiden har ofte bestått av ferdige pakkekalendere med det og det antallet. Ja t.o.m små barn i 1-2 års alderen får pakkekalender. De har vel neppe noen glede av det enda. Hadde pakkekalender tidligere da mitt barn og stebarna var mindre. De fikk da gave hver 3. dag, og vi gjorde det så billig som mulig. Nå har vi kun min tenåring hjemmeboende, og h*n får en 10,- sjokoladekalender og Flax kalender til 100,- Anonymous poster hash: 8b98e...d49 1
Cordelia Skrevet 1. desember 2014 #13 Skrevet 1. desember 2014 Når jeg ble eldre, så måtte jeg jo og dele med et av søsknene mine slik at vi fikk annenhver dag. To pakker på lille-og julaften. Så da ble det jo enda mindre voldsomt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #14 Skrevet 1. desember 2014 Først adventskalender, så skal julestrømpene fylles og så skal der paller under juletreet, som om ikke alt dette er nok, så har barn idag så mye at noen knapt vil merke det om man tok i fra den halvparten. Hørte på radioen at pakkehysteriet er blitt et statussymbol for de rike og vellykkede. Barna konkurer i både barnehage og skole om å få de fineste og dyreste gavene. Og foreldrene skryter og konkurerer på facebook om å ha vært mest gavmild og funnet fineste gaven. Hva er hensikten? Kan svare som de gjorde på radioen, de barna som har foreldre som ikke har økonomi til gavekalender og andre dyre gaver føler seg enda mer utenfor enn ellers i Desember. Tenk om disse gavehysterimødrene heller kunne "sett" disse fattige barna og gitt litt av sin overflod til dem? Her blir det ikke gavekalender fordi de små er for små, julestrømpene blir fyllt med smokker, salver og andre stelleprodukter, sokker og leker. Hva vi gjør når de blir eldre det vet jeg ikke, men jeg håper jeg ikke blir en gavehysterimamma. Er ting blitt en erstatning for tid? Anonymous poster hash: 12982...e7f 4
Chizue Skrevet 1. desember 2014 #15 Skrevet 1. desember 2014 (endret) Jeg fikk pakkekalender hos moren min.. Men det var snakk om noe som passet inn i en fyrstikk eske, f.eks hårstrikk, spenner, "juggelsmykker og armbånd som ikke kostet mer en 10kr" , viskelær, ett par drops, og på juleaften så var det byttet med julestrømpe, med ett blad, 3-4 klementiner, 1 tyggispakke, og kanskje 100g smågodt, det var det Helt ærlig, de årene jeg har vært hjemme i jula etter fylte 20, så får jeg enda julestrømpe xD Men akkurat det samme i.. Skjønner meg ikke på folk som bruker flere tusen kroner... Endret 1. desember 2014 av The Tardis 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #16 Skrevet 1. desember 2014 Jeg orker ikke henge med i denne gavekarusellen. Her får de to minste ungene hver sin Haribo-kalender og de er storfornøyde. Anonymous poster hash: 70837...d06 6
Gjest Magdalene Skrevet 1. desember 2014 #17 Skrevet 1. desember 2014 Pakkekalender er da ikke noe nytt. Det fikk jeg og "alle" rundt meg før tretti år siden hvertfall. Begge ungene her får det. I pakkene er det alt fra truser, til twist, til hårspenner og biler. Kan virkelig ikke se noe galt i det, MEN jeg forstår at det reageres på gaver til et par hundre hver eneste dag. For hvordan blir det da der på julaften? 6
Gjest Gjest_Calavi Skrevet 1. desember 2014 #18 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har ikke noe i mot pakkekalender, og de årene vi fikk dette da vi var små så var det superstas. Men, noen tar fullstendig av... For meg er det utenkelig å bruke flere tusen på en kalender, samtidig som man kjøper dyre julegaver i tillegg. 3
skruf Skrevet 1. desember 2014 #19 Skrevet 1. desember 2014 Jeg har vokst opp med pakkekalender selv, og lager også pakkekalender til døtrene mine. Men, det er ikke snakk om å kjøpe pakker til tusenvis av kroner. De får f.eks ei eske smurftdrops, fox, hårstrikk, fingervanter (24kr på Nille...), kinderegg, hårklemmer...... så alt i alt så brukte jeg ikke mange kronene på kalenderen. Selv fikk jeg twist husker jeg. Barna mine bruker samme kalenderen som jeg vokste opp med, en nydelig brodert julekalender som mamma lagde. Når det kommer til julestrømpe så får de hvert sitt julehefte og snop. Ikke så dyrt der heller. Synes det er koselig med pakkekalender, og det er en tradisjon jeg har siden jeg selv var liten. Men, jeg tar fullstendig avstand fra de vanvittige dyre kalenderene som enkelte foreldre lager. 3
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #20 Skrevet 1. desember 2014 Venninnen min pakket inn leker fra lekekassen (en duplo-figur eller en liten bil e.l.) De aller fleste barn har nok leker til det. Man kan jo lage et lite eventyr av det også, om man er kreativ nok.Anonymous poster hash: 1f45b...8f2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå