Gå til innhold

Burde korset fjernes i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vet du at Jehovas Vitner m.fl ikke anerkjenner den protestantiske kristendommen? Kanskje litt greit å vite om hva som skjer blant de kristne sektene også?

Hensyn til Jehovas vitner telles ikke fordi de ikke bryr seg. Det var ikke de som startet opptøyet med nisseluen i 2011. men det var noen som var redd for å fornærme nemlig Jehovas vitnene.

Jehovas vitner selv mener at denne verden er ikke noe å bry seg om. De mener at bibelen sier at sånn som det er nå kommer det til å være i de siste dagene, og Jehovas vitner skal ikke bry seg om politikk eller andre religioner, fokuser deres er bare å spre sin egen religion.

Derfor pleier de fleste Jehovas vitner som jeg kjenner ikke stemme ved valg, og har fritak fra militæret.

Mulig det, men de anerkjenner korset!

De anerkjenner at Jesus døde på korset ja, men de anerkjenner ikke bruken av korset, og de er uenig i at han døde med armene sprede, men heller samlet.

Hilsen ex- Jehovas vitne.

Anonymous poster hash: a1db8...0a1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du kilde på hvem Kristin mente var ofre? Ikke fordi jeg mistror deg, men hun har en bakgrunn som skulle tilsi at hun hadde god kjennskap til de reelle ofrene og jeg vet at mye fingerpeking mot muslimer primært skjer i hodet på folk og journalister.

Jeg for en , begynner å bli rimelig frustrert over at de som faktisk har jobbet aktivt med dette i flere ti-år blir ignorert til fordel på folk man ønsker å trakasere.

Jeg refererer en sak som gikk bl.a. på nyhetene i NRK.

Kristin uttalte seg positivt til å begrense mest mulig juleriet, dvs den delen av julen som kan knyttes til kristendommen, i skolen.

Dette innebar alle former for salmer osv, og også krybbespill og kirkebesøk.

Men, det er lenge siden, kanskje var det før hun ble minister, og linker finner jeg ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Human-Etisk Forbund dere må stille de rette spørsmålene når det gjelder temaet i denne tråden.

Human-Etisk Forbund sier nei

Mener staten må slutte å føre opp spedbarn som kirkemedlemmer

«Et tydelig skille» valgte regjeringen å kalle sitt forslag til endringer i statskirkeordningen i september. Men fortsatt skal nyfødte barn automatisk meldes inn uten at foreldre informeres.

(Kilde: http://fritanke.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=9617)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som så mange andre bedrevitende mutlikulturalister er/var fru Halvorsen redselslagen for alt som smaker av kristendom, inkl. den tradisjonelle julefeiringen i skolen.

Poenget var likevel, at de, som angivelig skulle føres frem som ofre for dette forferdelige, ikke selv syntes at det var noe problem.

Du klarer altså ikke bakke opp påstanden din med noe håndfast? Vi vet allerede hva du syns om Halvorsen, men det er ikke så interessant.

Anonymous poster hash: f0944...40b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klarer altså ikke bakke opp påstanden din med noe håndfast? Vi vet allerede hva du syns om Halvorsen, men det er ikke så interessant.

Anonymous poster hash: f0944...40b

Nei, desverre er ikke uttalelsen fra Halvorsen tilgjengelig på nettet, det kan ha vært tilbake på 90-tallet, for alt jeg vet.

Dessuten var ikke fru Halvorsen sentral i min argumentasjon, men du er unnskyldt dersom du ikke får det med deg; husk at den gode Gud har innrettet det så viselig, at ingen er forpliktet ut over sine evner!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Korset på politibiler osv. ble som kjent fjernet for et par år siden.

Burde korset i flagget, på kulturhus, kirker og lignende også fjernes?

Det er vel relativt delte meninger om akkurat dette på Stortinget.

De rødgrønne med Arbeiderpartiet (AP), Sosialistisk Venstreparti (SV) og Sentrumspartiet (SP), ønsker å redusere kristendommens innflytelse i Norge, fjerne korsene og visstnok likestille religion i større grad.

På den blåblå siden, med Høyre (H) og Fremskrittspartiet (FrP) i spissen, ønsker man derimot å beholde korsene og beholde de kristne tradisjonene i landet.

Hva mener dere er mest riktig å gjøre? Fjerne korset eller ikke?

(Kilder)

- http://www.frie-ytringer.com/2012/04/08/ludvig-nessa-ap-vil-fjerne-korset/

- http://www.bladet.no/nyheter/article7590757.ece

- http://www.dagen.no/Samfunn/Fjerner_korset_%E2%80%A8fra_politibilene-56012

- http://norgesavisen.no/korset-fjernes-fra-kapeller-bedehus-og-kirkegarder/

- http://www.idag.no/debatt-oppslag.php3?ID=22930

Anonymous poster hash: 37991...621

Jeg mener man burde beholde korset mye på grunn av kulturarven vår. Om man skal fjerne dette bør man først begynne med å fastsette søndag som normal arbeidsdag for alle uansett hvilket yrke man jobber i + juleaften og andre røde dager som da må bli full arbeidsdag. Ellers blir det jo i så fall skikkelig dobbeltmoral. Men det er det nok ingen som vil være med på da dette er jo goder for dem selv.

Om man skulle finne på å fjerne korset disse stedene vil det sannsynligvis bli lettere for andre religioner å finne et stødigere fotfeste i landet vårt, og det tror jeg bare vil gjøre vondt verre for mange.

Anonymous poster hash: 234b5...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

At det er nok religion som det er, er en ting, men å gå for å lære mer om Islam og mindre om kristendommen, mener jeg blir feil. Da vil jeg heller at de som har religionsfaget på skolen i Norge, får lære mer om kristendommen, slik vi hadde det før endringer trådte i kraft for noen år tilbake.

Jeg vil heller ha 4 timer med kristendom og 2 timer med Islam i uken, enn 3 timer med hver av de to respektive religionene.

Du mener kanskje til og med at mer lære om Islam burde innføres i pensum. Det vil i så fall være interessant å se dine argumenter for det.

Anonymous poster hash: 37991...621

Eneste grunn til at man vil ha inn mere lære om islam er vel for å demme opp mot fremmedhat.

Men det er også et faktum at den eneste grunnen til at de vil ha kristendom på pensum er at KrF har en velgergruppe som er for misjon og mener det er meningen med livet.

For min del kunne de latt være å ha religionsundervisning i skolen i det hele tatt.

Gudene vet at de trenger undervisningstimene til å lære unga å lese og skrive sitt eget språk.

(Pun intended.)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man burde beholde korset mye på grunn av kulturarven vår. Om man skal fjerne dette bør man først begynne med å fastsette søndag som normal arbeidsdag for alle uansett hvilket yrke man jobber i + juleaften og andre røde dager som da må bli full arbeidsdag. Ellers blir det jo i så fall skikkelig dobbeltmoral. Men det er det nok ingen som vil være med på da dette er jo goder for dem selv.

Om man skulle finne på å fjerne korset disse stedene vil det sannsynligvis bli lettere for andre religioner å finne et stødigere fotfeste i landet vårt, og det tror jeg bare vil gjøre vondt verre for mange.

Anonymous poster hash: 234b5...99d

Nemlig.

Og det tror jeg ikke nordmenn flest vil.

Vi har avskaffet statsreligionen men beholdt alle fridagene...

Egentlig burde de som bekjenner seg til andre trossamfunn ikke hatt fri disse kristelige høytidsdagene og folk som er kristelige måtte bedt seg fri...

Dessuten er det ikke et symbol som utgjør religionen og kulturen.

Den fins nemlig i folks tanker og holdninger.

Symbolet er man ikke avhengige av for å utøve noe som helst livssyn, da det bare er utsmykning og et visuelt hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<snip>

men du er unnskyldt dersom du ikke får det med deg; husk at den gode Gud har innrettet det så viselig, at ingen er forpliktet ut over sine evner!!

Det var da enda godt. Vi befinner oss tross alt på Kvinneguiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig.

Og det tror jeg ikke nordmenn flest vil.

Vi har avskaffet statsreligionen men beholdt alle fridagene...

Egentlig burde de som bekjenner seg til andre trossamfunn ikke hatt fri disse kristelige høytidsdagene og folk som er kristelige måtte bedt seg fri...

Dessuten er det ikke et symbol som utgjør religionen og kulturen.

Den fins nemlig i folks tanker og holdninger.

Symbolet er man ikke avhengige av for å utøve noe som helst livssyn, da det bare er utsmykning og et visuelt hjelpemiddel.

Søndag er ikke kristen hviledag, (som er lørdag), Jul og påske er definerte dager og vi er alene om å ta fri pinse; Vi har disse dagene av en underliggende grunn som er viktigere enn religion, og ville hatt dem uansett hvilken religion. Å begynne flytte dem kun for å frigjøre det fra den religiøse betydningen har ingen funksjon. Vi gjorde det samme med å flytte Jesus fødsel til samme tid som Blotet; vi fortsatte tradisjonen med å sette ut grøt til nissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My bad. Artikkelen jeg mente ble publisert i 2011. Men likevel kommer vi ikke unna det faktum at en del kristne religiøse sekter gjerne skulle ha sett at protestantisk kristendom ble borte.

My bad. Artikkelen jeg mente ble publisert i 2011. Men likevel kommer vi ikke unna det faktum at en del kristne religiøse sekter gjerne skulle ha sett at protestantisk kristendom ble borte.

Det er sant - protestantismen er ikke godt likt. Men å la Smiths venner eller Jehovas Vitner overta tror jeg er en heller dårlig løsning gitt ;) huff!!!

Til saken: jeg synes ikke korset skal fjernes. Norge er historisk sett et kristent land. Blir de stakkars ateistene støtt av det, kan de jo bare flytte til et eller annet muslimsk land og se hvor godt de trives der. Eller er kommunistisk land uten religion (annet enn å tilbe diktatoren)

Anonymous poster hash: daddd...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag er ikke kristen hviledag, (som er lørdag), Jul og påske er definerte dager og vi er alene om å ta fri pinse; Vi har disse dagene av en underliggende grunn som er viktigere enn religion, og ville hatt dem uansett hvilken religion. Å begynne flytte dem kun for å frigjøre det fra den religiøse betydningen har ingen funksjon. Vi gjorde det samme med å flytte Jesus fødsel til samme tid som Blotet; vi fortsatte tradisjonen med å sette ut grøt til nissen.

Hvor tar du det fra at søndag ikke er hviledagen? Det e jødene som har lørdag som hviledag.

Anonymous poster hash: daddd...2ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste grunn til at man vil ha inn mere lære om islam er vel for å demme opp mot fremmedhat.

Men det er også et faktum at den eneste grunnen til at de vil ha kristendom på pensum er at KrF har en velgergruppe som er for misjon og mener det er meningen med livet.

For min del kunne de latt være å ha religionsundervisning i skolen i det hele tatt.

Gudene vet at de trenger undervisningstimene til å lære unga å lese og skrive sitt eget språk.

(Pun intended.)

Som du ganske riktig påpeker, vi trenger omfattende opplæring i religion for å demme opp rundt feil forståelse av religionens budskap. Det betyr i praksis ett kurs som forteller noe om religionens opprinnelse , funksjon, historie og konsekvens.

RESULTATET av ett slikt kurs ville ende med forståelse om personlig ansvar for livet, noe som ville ikke bare dempe fremmedfrykt og konflikter , men også merkbart begrense faren for radikalisme, og ytterligere flytte bevistheten rundt radikalisme fra miljø til person.

Problemet for KrF, er at ett slikt kurs ville effektiv vært antimisjonerende ; en magiker er ikke så imponerende lenger når du ser hvordan triksene gjøres og vet hva som det øves på. Derfor foretrekker de kurset slik det er nå, som er ett rent historiekurs i religion. Det er i den settingen timeantallet på de forskjellige religionene blir viktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor tar du det fra at søndag ikke er hviledagen? Det e jødene som har lørdag som hviledag.

Anonymous poster hash: daddd...2ee

Fordi Kristendommen henter sin hviledag direkte fra jødene. Samme bok på det punktet. Kirken har i ettertid valgt en annen dag politisk, gitt på at man funksjonelt ønsket en hviledag, det står i skriften, men ønsket å distansere seg fra jødedommen, men det endrer ikke den faktiske situasjonen.

Det er viktig å skille hardt mellom Trosgrunnlag (funksjon) , Religion (regler) og Kirke (samfunn) ellers får man fort problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Til saken: jeg synes ikke korset skal fjernes. Norge er historisk sett et kristent land. Blir de stakkars ateistene støtt av det, kan de jo bare flytte til et eller annet muslimsk land og se hvor godt de trives der. Eller er kommunistisk land uten religion (annet enn å tilbe diktatoren)

Anonymous poster hash: daddd...2ee

Historisk sett er vi ikke ett kristent land. Få land i verden har så grunnleggende styrt og brukt religion for samfunnsutvikling som de skandinaviske landene. Det er grunnen til at religion ser helt anderledes ut her enn i stort sett alle andre land.

Vi bør snart verdsette denne stolte tradisjonen; det er denne situasjonen der samfunnet har kontroll over, og bruker religion til sin funksjon som virkelig er det som skiller oss fra muslimske land der folkestøttet religion overstyrer samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

La korset få bli. Med all den debatten rundt korset er det like før jeg begynner å gå med et selv. Til tross for at jeg ikke er personlig kristen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag er ikke kristen hviledag, (som er lørdag), Jul og påske er definerte dager og vi er alene om å ta fri pinse; Vi har disse dagene av en underliggende grunn som er viktigere enn religion, og ville hatt dem uansett hvilken religion. Å begynne flytte dem kun for å frigjøre det fra den religiøse betydningen har ingen funksjon. Vi gjorde det samme med å flytte Jesus fødsel til samme tid som Blotet; vi fortsatte tradisjonen med å sette ut grøt til nissen.

Jaha...

Fortsett gjerne å¨fortelle deg selv dette, men det blir ikke riktig av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha...

Fortsett gjerne å¨fortelle deg selv dette, men det blir ikke riktig av den grunn.

Er stort sett nyttig med motargumenter i en motinnlegg, ellers blir det lett tannløst ... :-D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...