Gå til innhold

Burde korset fjernes i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje fordi at man får mer kunnskap om hva som skjer i verden og kanskje også kan tenke kritisk uten å være forledet av mediene? Det som kjennetegner et opplyst samfunn er ofte tilgangen til fakta, og kritisk tenkning rundt kunnskapen. Så går man ikke i den sammen fellen som man kritiserer andre for å gå inn i.

Husk at det var forskeren Lars Gule som kom med denne ideen og ingen innvandrer. Han sier følgende:

- Hvorfor får en gruppe som Den islamske staten (IS) oppslutning i Norge? Dette er et langt viktigere tema enn at Sakkeus satt i et tre for å se på Jesus da han kom forbi, sier Gule.

(Kilde: http://ipad.dagbladet.no/2014/11/14/nyheter/islam/utdanning/innenriks/lars_gule/36236320/)

Jeg er enig. Kunnskap er den eneste beskyttelsen mot slik galskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er en skapt situasjon for å skape mer avstand mellom folk. De fleste innvandrere tror jeg at ikke engang har hatt slike tanker, men det er forskjellige mennesker overalt. Det vil alltid være de som ikke er helt friske i topplokket, og disse blir lyttet til når de utbasunerer noe som er hinsides all fornuft (les: Ubaydullah H. Mullak Krekar osv). Det er disse som skaper frykt hos folk, men hvorfor skal det gå utover en fredelig innvandrer som ikke deler de samme oppfatningene? Hvorfor skal det gå utover den rolige innvandreren som betaler sin skatt, deltar i samfunnet og bidrar med sitt?

Men dersom folk ikke ser at det er forskjeller og generaliserer en hel gruppe, så er sjansene store for at flere og flere integrerte personer kan oppleve å bli fremmedgjorte.

Hvorfor er det slik at de som skriker blir lyttet til mens de som er som nordmenn ikke alltid blir det? Er det fordi de ikke bekrefter de stereotypiene som eksisterer?

Jeg tror nok også at dette først og fremst er en konstruert problemstilling og at de færreste av våre nye landsmenn har noen spesielt negative oppfatninger av flagget, eller plages av den religiøse symbolikken. Særlig ettersom landet som sådan faktisk er sekulært og religionsfriheten er bortimot total. Man skal være særdeles lam i bakhodet for å oppfatte det som at religioner blir undertrykket, forfordelt eller forskjellsbehandlet i dette landet. Siden 2012 er vi en sekulær nasjon med et lovfestet skille mellom kirke og stat, og alle religioner får statsstøtte basert på medlemstall (noe jeg oppfatter som direkte latterlig men det er i det minste en likestilt ordning).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at dette først og fremst er en konstruert problemstilling og at de færreste av våre nye landsmenn har noen spesielt negative oppfatninger av flagget, eller plages av den religiøse symbolikken. Særlig ettersom landet som sådan faktisk er sekulært og religionsfriheten er bortimot total. Man skal være særdeles lam i bakhodet for å oppfatte det som at religioner blir undertrykket, forfordelt eller forskjellsbehandlet i dette landet. Siden 2012 er vi en sekulær nasjon med et lovfestet skille mellom kirke og stat, og alle religioner får statsstøtte basert på medlemstall (noe jeg oppfatter som direkte latterlig men det er i det minste en likestilt ordning).

Jeg deler tankene dine. Selv kjenner jeg meg ikke igjen i det som skrives enkelte steder på nettet om innvandrere og norske tradisjoner. Som liten deltok foreldrene mine og jeg på juleavslutninger på barneskolen. Foreldrene mine var ikke flinke til å bake, men de kjøpte alltid en god kake som ble tatt med til avslutningen. At jeg de siste 2 årene ikke har feiret 17. mai kommer av at jeg er direkte påvirket av de som ikke ønsker at innvandrere skal ta del i feiringen av nasjonaldagen. Om jeg hadde tenkt å ta med et utenlandsk flagg på 17. mai? Ikke i det hele tatt, men også en konstruert situasjon av sikkert "velmenende" nordmenn som imidlertid skaper mer rabalder enn moro.

Endret av extra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at dette først og fremst er en konstruert problemstilling og at de færreste av våre nye landsmenn har noen spesielt negative oppfatninger av flagget, eller plages av den religiøse symbolikken. Særlig ettersom landet som sådan faktisk er sekulært og religionsfriheten er bortimot total. Man skal være særdeles lam i bakhodet for å oppfatte det som at religioner blir undertrykket, forfordelt eller forskjellsbehandlet i dette landet. Siden 2012 er vi en sekulær nasjon med et lovfestet skille mellom kirke og stat, og alle religioner får statsstøtte basert på medlemstall (noe jeg oppfatter som direkte latterlig men det er i det minste en likestilt ordning).

Enig. Da er vi igjen inne på at det alltid vil være forskjellige individer i enhver samfunnsgruppe. Det urettferdige er når man blir dratt inn i det samme negative som man egentlig ikke står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det hadde vært kult om norge fikk statsmoske og halvmåneflagg i norske farger.

Selvsagt måtte det komme en slik kommentar. Oppvigler eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Papirfly

Selvsagt måtte det komme en slik kommentar. Oppvigler eller?

Nei, pragmatiker.

Staten har i alle år kontrollert utviklingen av religiøse samfunn i Norge, og holdt konservative kristne nede, ved å styre statskirken og kontrollere pengestrømmen.

Det samme burde de gjort med islam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler tankene dine. Selv kjenner jeg meg ikke igjen i det som skrives enkelte steder på nettet om innvandrere og norske tradisjoner. Som liten deltok foreldrene mine og jeg på juleavslutninger på barneskolen. Foreldrene mine var ikke flinke til å bake, men de kjøpte alltid en god kake som ble tatt med til avslutningen. At jeg de siste 2 årene ikke har feiret 17. mai kommer av at jeg er direkte påvirket av de som ikke ønsker at innvandrere skal ta del i feiringen av nasjonaldagen. Om jeg hadde tenkt å ta med et utenlandsk flagg på 17. mai? Ikke i det hele tatt, men også en konstruert situasjon av sikkert "velmenende" nordmenn som imidlertid skaper mer rabalder enn moro.

Det er da virkelig ingen som ikke ønsker at innvandrere ikke skal delta i feiringen av 17. mai!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok også at dette først og fremst er en konstruert problemstilling og at de færreste av våre nye landsmenn har noen spesielt negative oppfatninger av flagget, eller plages av den religiøse symbolikken. Særlig ettersom landet som sådan faktisk er sekulært og religionsfriheten er bortimot total. Man skal være særdeles lam i bakhodet for å oppfatte det som at religioner blir undertrykket, forfordelt eller forskjellsbehandlet i dette landet. Siden 2012 er vi en sekulær nasjon med et lovfestet skille mellom kirke og stat, og alle religioner får statsstøtte basert på medlemstall (noe jeg oppfatter som direkte latterlig men det er i det minste en likestilt ordning).

Ja, vi husker jo alle hine hårige dager, da Kristin Halvorsen var skoleminister og var på lag med de som mente at det nå måtte være slutt på morgen-salmesang i skolen og særlig på alle slags julefeiring osv.

Humanetikerne var på "hugget" og veiret kristenmanns-blod.

Da NRK i den forbindelse interviewet en imam, så sa han noe i retning av:

Ikke salmesang og bønn i skolen? Det er en dårlig ide, jeg ønsker mer av det, og jeg er utmerket i stand til å forklare mine barn forskjellen mellom islam og kristendommen, når de kommer hjem fra skolen!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi husker jo alle hine hårige dager, da Kristin Halvorsen var skoleminister og var på lag med de som mente at det nå måtte være slutt på morgen-salmesang i skolen og særlig på alle slags julefeiring osv.

Humanetikerne var på "hugget" og veiret kristenmanns-blod.

Da NRK i den forbindelse interviewet en imam, så sa han noe i retning av:

Ikke salmesang og bønn i skolen? Det er en dårlig ide, jeg ønsker mer av det, og jeg er utmerket i stand til å forklare mine barn forskjellen mellom islam og kristendommen, når de kommer hjem fra skolen!

Tviler på at Kristin er mot noen slag av julefeiring. Salmesang er en form for forkynnelse, og har ingenting i en sekulær offentlig skole å gjøre.

Anonymous poster hash: f0944...40b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Kristin er mot noen slag av julefeiring. Salmesang er en form for forkynnelse, og har ingenting i en sekulær offentlig skole å gjøre.

Anonymous poster hash: f0944...40b

Word!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at Kristin er mot noen slag av julefeiring. Salmesang er en form for forkynnelse, og har ingenting i en sekulær offentlig skole å gjøre.

Anonymous poster hash: f0944...40b

Som så mange andre bedrevitende mutlikulturalister er/var fru Halvorsen redselslagen for alt som smaker av kristendom, inkl. den tradisjonelle julefeiringen i skolen.

Poenget var likevel, at de, som angivelig skulle føres frem som ofre for dette forferdelige, ikke selv syntes at det var noe problem.

Endret av Sir Winston
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en skapt situasjon for å skape mer avstand mellom folk. De fleste innvandrere tror jeg at ikke engang har hatt slike tanker, men det er forskjellige mennesker overalt. Det vil alltid være de som ikke er helt friske i topplokket, og disse blir lyttet til når de utbasunerer noe som er hinsides all fornuft (les: Ubaydullah H. Mullak Krekar osv). Det er disse som skaper frykt hos folk, men hvorfor skal det gå utover en fredelig innvandrer som ikke deler de samme oppfatningene? Hvorfor skal det gå utover den rolige innvandreren som betaler sin skatt, deltar i samfunnet og bidrar med sitt?

Men dersom folk ikke ser at det er forskjeller og generaliserer en hel gruppe, så er sjansene store for at flere og flere integrerte personer kan oppleve å bli fremmedgjorte.

Hvorfor er det slik at de som skriker blir lyttet til mens de som er som nordmenn ikke alltid blir det? Er det fordi de ikke bekrefter de stereotypiene som eksisterer?

Hvem har sagt at reaksjoner mot konservative eller ekstreme holdninger og grupper nødvendigvis går utover de som ikke deler de samme holdningene? Når jeg sier at jeg ikke ønsker at det norske flagget skal bli endret, så henvender jeg meg jo primært til de som faktisk mener at det bør bli endret uavhengig av etnisitet. Det er jo ikke bare enkelte muslimer som mener det. Ikke det at man nødvendigvis er ekstremistisk om man ønsker å endre flagget, men det må jo kunne sies å være relativt radikalt sett opp mot folkeopinionen.

Anonymous poster hash: 3882a...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg er enig med deg, noe andre ikke er, som for eksempel Norges politiske venstreside.

Anonymous poster hash: 37991...621

Jeg vil gjerne ha kilde på dette, for det er fundementalt pisspreik.

Korset har ingenting på statsforvaltningens merker å gjøre; vi er ikke ett kristent land, men et sekulært land med religionsfrihet. Men det betyr igjen at kirken ikke er en del av statsforvaltningen lenger og følgelig kan bruke akkurat de symbolene de er komfortable med.

Tradisjoner har heller ingenting i statsforvaltningen å gjøre; tradisjoner er privat og jeg vil ha frabedt å bli påtvunget andre menneskers irrasjonelle vaner.

Eneste jeg kjenner til som vil fjerne korset i flagget er kommunistene, de representerer en helt ubetydelig del av politisk venstre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pragmatiker.

Staten har i alle år kontrollert utviklingen av religiøse samfunn i Norge, og holdt konservative kristne nede, ved å styre statskirken og kontrollere pengestrømmen.

Det samme burde de gjort med islam.

Problemet er at grunnlaget for denne kontrollen var statskirken, og man kan ikke ha flere statskirker. Med premisset at vi invilger religionsfrihet, blir det derfor naturlig å heller gå den veien at man underlegger alle religioner et felles sett regler basert på den sekulære stat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som så mange andre bedrevitende mutlikulturalister er/var fru Halvorsen redselslagen for alt som smaker av kristendom, inkl. den tradisjonelle julefeiringen i skolen.

Poenget var likevel, at de, som angivelig skulle føres frem som ofre for dette forferdelige, ikke selv syntes at det var noe problem.

Har du kilde på hvem Kristin mente var ofre? Ikke fordi jeg mistror deg, men hun har en bakgrunn som skulle tilsi at hun hadde god kjennskap til de reelle ofrene og jeg vet at mye fingerpeking mot muslimer primært skjer i hodet på folk og journalister.

Jeg for en , begynner å bli rimelig frustrert over at de som faktisk har jobbet aktivt med dette i flere ti-år blir ignorert til fordel på folk man ønsker å trakasere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, pragmatiker.

Staten har i alle år kontrollert utviklingen av religiøse samfunn i Norge, og holdt konservative kristne nede, ved å styre statskirken og kontrollere pengestrømmen.

Det samme burde de gjort med islam.

Tviler på at det kan fungere, og det er det gode historiske grunner til. Jeg tror vi er langt bedre tjent med en sekulær stat og et skarpt skille mellom stat og religion. Religion får bli en privatsak, og vil man kontrollere religiøse samfunns makt og innflytelse, så fins det andre virkemidler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

Tviler på at det kan fungere, og det er det gode historiske grunner til. Jeg tror vi er langt bedre tjent med en sekulær stat og et skarpt skille mellom stat og religion. Religion får bli en privatsak, og vil man kontrollere religiøse samfunns makt og innflytelse, så fins det andre virkemidler.

Hvilke virkemidler da?

Stort sett alle andre steder, så vokser religionen seg sterkere under undertrykkelse og forbud.

Vi importerer tonnevis av middelalderske og religiøse mennesker.

I voksen og mer skruppelløs alder, så har jeg sett at kristne samfunn i Norge ikke bare er kos og kaffe. Det er seriøst mange ondsinnede holdninger og massevis av mørkemenn og gammeltestamentlige folk rundt omkring. Statskirken har fungert utmerket for å hele tiden fortrenge de konservative folka ned i hulene sine, med minimalt av økonomi og oppslutning utenfor. Det eneste stedet hvor utenomkirkene lever sånn halvveis i skurene og kjellerene sine, det er vel i Kristiansand og traktene rundtomkring.

Ser for meg at vi kunne gjort det samme med Islam. Plutselig så er ikke folk arbeidsløse fordi de er muslimer, og en stor kime til interne spenninger i befolkningen minskes. Vi kan innføre Imamer som er positive og snakker positivt om å akseptere mennesker med "seksuelle utfordringer," og om 50 år kan vi bedrive religiøs revisjonisme. Selvfølgelig vil sjansene for å lykkes være større om vi importerer færre fattigfolk fra Somalia og Arabia, de fleste gjør lite godt for samfunnet vårt uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...