Gå til innhold

Burde korset fjernes i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er TOTALT verdt en merkostnad på 30.000 per bil. Helt klart.

Ja, det er viktig å passe på at sentimentale nordmenn får totalt unødvendig dekor på politibilene som de er komfortable med.

Det er rart de ikke har fått innført et salmevers som de som havner i baksetet kan lese, mens de sitter der... "Jeg råde vil alle i ungdomens dager..." :rolleyes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er viktig å passe på at sentimentale nordmenn får totalt unødvendig dekor på politibilene som de er komfortable med.

Det er rart de ikke har fått innført et salmevers som de som havner i baksetet kan lese, mens de sitter der... "Jeg råde vil alle i ungdomens dager..." :rolleyes:

:fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss også fjerne eldre malerier fra kunstmuseer og andre steder der kunst med bibelske motiv henger. La oss fjerne stavkirkene. Hvorfor bare kors? Et maleri med bibelsk motiv er jo like kristent som ett kors, en kirke likeså.

Nei altså. Hvorfor skal folk absolutt kvitte seg med historien og kulturen?

Skal vi fjerne alt med Vikingtida å gjøre også? Det er jo ingen som tror på Tor og Odin lenger.

Jeg er absolutt ikke kristen, men jeg ser verdien i kulturarven vår. Tiden var helt annerledes før, det betyr ikke at et kors står for det samme nå.

Jeg syns det er fantastisk å oppleve vakre, spennende religiøse tradisjoner i andre land, det er synd alt sånt skal hysjes vekk i Norge. Skal vi erstatte de nydelige stavkirkene med enda fler opera-bygg?

Skal vi nekte for vår fortid?

Jeg syns det er fælt å høre hvor respektløse folk er mot vår kulturarv.

Jeg kan være enig i at korset ikke skal være over alt, men la det nå bli på kirker og flagg, og la kunsten og arkitekturen være. De forteller en historie vi skal være takknemlige for. I den forstand at det har vært del av å skape Norge slik landet er nå.. Vet at kristendommen førte med deg mye fælt og, men en kan ikke si at absolutt alle andre samfunn utenom kristendommen før i tida var så "vennlige" heller. (Vikingene var fks ganske jævlige)

Anonymous poster hash: 8149e...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meh. Fyren var kommunist.

Kommunister bruker også metaforer. Karl Marx, f..eks, sa at "Religion er opium for folket." Det er også en metafor for religionens beroligende og passiviserende effekt. Mao sa at "Endring må komme gjennom et rifleløp" Metafor for en væpnet revolusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunister bruker også metaforer. Karl Marx, f..eks, sa at "Religion er opium for folket." Det er også en metafor for religionens beroligende og passiviserende effekt. Mao sa at "Endring må komme gjennom et rifleløp" Metafor for en væpnet revolusjon.

Joda, men han var kommunist. Saken var at han ville ha kommunisme i Norge. Han brukte ingen annen metafor enn akkurat det, når han sa han ville ha flagget heist rent og rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss også fjerne eldre malerier fra kunstmuseer og andre steder der kunst med bibelske motiv henger. La oss fjerne stavkirkene. Hvorfor bare kors? Et maleri med bibelsk motiv er jo like kristent som ett kors, en kirke likeså.

Nei altså. Hvorfor skal folk absolutt kvitte seg med historien og kulturen?

Skal vi fjerne alt med Vikingtida å gjøre også? Det er jo ingen som tror på Tor og Odin lenger.

Jeg er absolutt ikke kristen, men jeg ser verdien i kulturarven vår. Tiden var helt annerledes før, det betyr ikke at et kors står for det samme nå.

Jeg syns det er fantastisk å oppleve vakre, spennende religiøse tradisjoner i andre land, det er synd alt sånt skal hysjes vekk i Norge. Skal vi erstatte de nydelige stavkirkene med enda fler opera-bygg?

Skal vi nekte for vår fortid?

Jeg syns det er fælt å høre hvor respektløse folk er mot vår kulturarv.

Jeg kan være enig i at korset ikke skal være over alt, men la det nå bli på kirker og flagg, og la kunsten og arkitekturen være. De forteller en historie vi skal være takknemlige for. I den forstand at det har vært del av å skape Norge slik landet er nå.. Vet at kristendommen førte med deg mye fælt og, men en kan ikke si at absolutt alle andre samfunn utenom kristendommen før i tida var så "vennlige" heller. (Vikingene var fks ganske jævlige)

Anonymous poster hash: 8149e...9ff

Eller la oss gjøre som Taliban og rive et 1700 år gammelt religiøst monument, som står på verdensarv-listen, med dynamitt...

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/afghanistan/1326063/After-1700-years-Buddhas-fall-to-Taliban-dynamite.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi først snakker om det, så må det være trist å være tyrkisk arkeolog... Over alt hvor de setter spaden i jorda, så finner de spor etter en eller annen greker... :skravle: Kjipt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men han var kommunist. Saken var at han ville ha kommunisme i Norge. Han brukte ingen annen metafor enn akkurat det, når han sa han ville ha flagget heist rent og rødt.

Whatever. Poenget er at det dreide seg ikke om flagget per se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whatever. Poenget er at det dreide seg ikke om flagget per se.

Namely.

Jeg tenker vi i bunn og grunn er enige i denne saken, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller la oss gjøre som Taliban og rive et 1700 år gammelt religiøst monument, som står på verdensarv-listen, med dynamitt...

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/afghanistan/1326063/After-1700-years-Buddhas-fall-to-Taliban-dynamite.html

Ja det hjelper mye ikke sant.

Er mye fin kunst og arkitektur som har blitt ødelagt både nå om dagen og for mange mange år sida fordi folk ikke likte den religiøse betydningen bak det. Det er synd, for det forsvinner for alltid.

Men det er nå opp til en selv i hvor stor grad man tolker et religiøst symbol. Og vi bor i Norge, folk flest blir opplært til å tenke og velge selv, noen blir kristne, noen ikke, uavhengig av om det er et kors på kirka i nabolaget eller ei.

Moderne kunst, arkitektur osv er jo et resultat, en utvikling fra tidligere kunst og arkitektur, og helt siden slutten av Vikingtida har kulturen vært kristen. Vi kan ikke nekte for det. :)

Anonymous poster hash: 8149e...9ff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...