Gå til innhold

Hverdagen med lille V <3, trening & kosthold.

ShiningStar

Anbefalte innlegg

Babysang høres koselig ut! :rodmer: Massasje også. Det virker som det er bra tilbud der du bor! Jeg vet ikke helt hva tilbudene er her i byen, men tviler på at det er helt det store. Der jeg kommer fra har de babykino og det hele. Det kan man se langt etter her. Småbyer altså :dry: 

Så flink du er med kosthold og trening! Jeg vet også hva som skal til, men er bare så sinnsykt dårlig på å overføre den kunnskapen til praktiske gjøremål :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 31.1.2016 at 16.36, ShiningStar skrev:

Ja det er skikkelig deilig når rutinen endelig kommer på plass :) De timene på kvelden syns jeg er så deilige bare slappe av i sofaen å kose oss :) 

Vi går på babysang og babysvømming, har litt lyst å prøve ut massasje også har du prøvd det? evt erfaringer? 

Ja de sier at de fleste vokser av seg allergien når de blir eldre så vi håper det er tilfelle her også :) 

Hvor gamle er de fleste på babysvømming? Usikker på om jeg skal starte nå eller senere. Babymassasje tror jeg finnes i byen, men usikker. Vet ikke om det er noe, har du hørt erfaringer fra det? Jeg pleier å stryke henne litt rundt på kroppen til vanlig da, vet ikke hvor "hardt" en kan massere? 

Trives du ellers i mammarollen og permisjonen? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Frøkenanonym skrev:

Hvor gamle er de fleste på babysvømming? Usikker på om jeg skal starte nå eller senere. Babymassasje tror jeg finnes i byen, men usikker. Vet ikke om det er noe, har du hørt erfaringer fra det? Jeg pleier å stryke henne litt rundt på kroppen til vanlig da, vet ikke hvor "hardt" en kan massere? 

Trives du ellers i mammarollen og permisjonen? :) 

Der hvor jeg går på babysvømming har de tre grupper, de minste er i bassenget først tror de fleste er rundt 3-9 mnd ca, vi var første gang når hun var 8 uker, men da var vi ikke så lenge uti siden hun var så liten å ble fort kald. Nå elsker hun det, så jeg vil absolutt anbefale deg å ta med frøkna di nå :)  

Vi har heller ikke vært på noe babymassasje, jeg også bare stryker hun lett egentlig :P 

Mammarollen har virkelig vokst på meg altså, syns alt var nytt og rart i begynnelsen, men nå som jeg kjenner hun og rutinene så er det så kos. Det er ingenting som slår det blide ansiktet som lyser mot deg selv om klokka er 7 på morgenen og jeg egentlig vil sove et par timer til. Syns permisjonen går så fort nå, jeg skal tilbake i jobb helt i slutten av juli og det er jo bare 5 mnd til.... 

Når skal du tilbake i jobb? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det morgensmilet er virkelig gull verdt! :hjerte: Jeg kan være helt i koma etter en slitsom natt, og hvert fiber i kroppen min skriker etter mer søvn, men når hun er så overlykkelig over at jeg sier god morgen er det jo umulig å ikke bli i godt humør. :rodmer: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, juliane skrev:

Åh, det morgensmilet er virkelig gull verdt! :hjerte: Jeg kan være helt i koma etter en slitsom natt, og hvert fiber i kroppen min skriker etter mer søvn, men når hun er så overlykkelig over at jeg sier god morgen er det jo umulig å ikke bli i godt humør. :rodmer: 

Ja, ingenting slår den følelsen der. Skulle ønske jeg var så fornøyd tidlig på morgenen altså :P 

Ellers er det ikke så mye nytt å nevne eller JO, vi har endelig fått blå resept på melkefri mme til frøkna så da slepper vi alle utgiftene ifb med dette. Frøkna har jo et matbudsjett som er likt om ikke større enn meg og mannen på en uke :P En slik boks koster 230 kr og varer kanskje i 2 dager, så veldig glad at vi nå får det dekket :) 

Vaskemaskinen! OG røret hvor vannet fra maskinen skal gå tok kvelden her hin dagen, veldig kjekt med gulpebaby altså!!  Vi ringte rørlegger å de sa vi skulle prøve en slik avløpsåpner som de har i rørleggerforretning da denne SKULLE virke... VEL den virket IKKE så nå blir det sint telefon slik at de kan pelle seg hit å fikse det, jeg trenger å vaske klær, helst i går... Vaskemaskinen virker igjen da reparatøren fant masse lo + en spiker (fra mannens arbeidstøy) som hadde gått inn i pumpen :P Altså neste gang maskinen lager lyd skal jeg heller åpne de 2 dekslene å sjekke det før jeg ringer å betaler 1500 kr for  20 minutter med reparatør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott med blå resept! Det er jo helt hinsides priser da gitt :hakeslepp: 

Kjipt med vaskemaskinen og utgiftene, men godt det ordnet seg! Er ikke alltid like lett å vite hva man skal gjøre når den slår seg helt vrang :( Det blir mye skittentøy allerede med bare oss to, så kan bare tenke meg hvordan det blir med baby i hus. Det må jo allerede vaskes i alle fall annenhver dag, så etterhvert blir det vel flere ganger om dagen vil jeg tro :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Tenk at den lille snuppa mi nå er 5 mnd, hva skjedde med tiden liksom:bond: Nå er det også bare 5 små måneder igjen før jeg begynner tilbake i jobb grugleder meg litt til det :) 

Frøkna er så snill og god nå, inne i en skikkelig god periode. Spiser masse mat, hun får middag somregel søtpotet og dessert en eller annen fruktmos. Jeg har kjøpt den Avent steamer og blender så fryseren er fyllt opp av masse mat. Skal lage litt mer idag så vi har for de neste 2 ukene ca :) Hun er veldig oppmerksom på alt rundt seg og er skikkelig aktiv, ruller fra rygg til mage og mage til rygg så her kan hun ikke ligge alene lengre da har hun plutslig rullet under spisebordet :P 

Hun legger seg klokken 19:30 og sover stort sett til rundt 5 for mat også sover hun videre til mellom 7:30-08 så jeg klager ikke :) 

Legger med et bilde av lille blidfisen vår, ikke siter da jeg skal fjerne bildet senere :) dersom noen kjenner meg igjen så vennligst bare hold det for dere selv :P 

Håper alle har en fin dag 

Endret av ShiningStar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ei nydelig lita jente! :hjerter: 

Det høres så harmonisk og fint ut hos dere! Veldig koselig å lese. Herlig at vesla sover godt om nettene og er snill og god. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kokos skrev:

For ei nydelig lita jente! :hjerter: 

Det høres så harmonisk og fint ut hos dere! Veldig koselig å lese. Herlig at vesla sover godt om nettene og er snill og god. :) 

Ja hun er hærlig altså :) Så du har virkelig noe å se frem til, når hun smiler å ler så glemmer jeg lett bort trøttheten å bare nyter øyeblikkene :) 

8 timer siden, juliane skrev:

For en skjønning! :rodmer: 

:) 

6 timer siden, Sjela skrev:

Lever opp til smekka! Skikkelig hjerteknuser det der :rodmer: Tida går alt for fort ja. Nyt de neste 5 månedene :)

Ja tiden går alt for fort, snart blir det jo din tur også :) 

5 timer siden, Weebs skrev:

Åå, så fin da! De søte bollekinnene :biggrin: Det høres ut som en kjempekoselig periode dere er inni nå! 

Ja heldigvis litt mer "flesk" å ta i på hun nå, hun var jo så lita når hun ble født 2925 g og 48 cm så var livredd for å ta i hun nesten, redd for at hun skulle bli ødlagt liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Den 4/7/2016 at 0.31, Saltsild skrev:

Du må oppdatere hvordan det går med dere da! :klemmer: 

Shit jeg er super dårlig å oppdatere min egen dagbok :P 

Her går det veldig bra. Lille (ikke så liten lengre) V, har rukket å bli hele 6,5 mnd ca. Hun var 7400 g og 66 cm på 6 mnd kontrollen. Så hun vokser godt, hun ligger akkurat på gjennomsnittet på alle kurver så på helestasjonen går hun bare under "gjennomsnittsbabyen" :P 

Ellers så er hun litt foran motorisk da hun nesten krabber nå, reiser seg opp på alle fire å flytter seg litt før hun ramler ned igjen. Så det er vel ikke så lenge før hun freser over gulvet her :bond: 

Jeg har ikke sett noe tenner enda, men hun sikler en del mer enn før så de er vell på vei tenker jeg ;) 

Hun spiser masse mat, elsker alt hun får tilbud om. Eller ikke avocado, tror det er det eneste hun ikke vil ha. Må også følge nøye med på alt av mat hun får mtp allergien slik at hun får i seg nok kalsium, så vi har fått ekstra næringsmidler på resepten, da hun ikke drikker så mye melk lenger (skjønner ikke at hun liker melken engang, den smaker dritt. Hun vet vel ikke bedre så sikkert derfor hun liker det). Synes det er mye å sette seg inn i mtp hva hun kan spise og ikke og hvordan vi best kan legge tilrette for at hun skal få i seg alt av nødvendige vitaminer ++. Tenker å be om henvising til ernæringsfysiolog slik at vi kan få mer info. 

Vi har ikke fått barnehageplass enda, det kom litt som et sjokk da vi har blitt fortalt (av kommunen og andre) at det ikke er noe problem å få barnehage plass her ute da det er så god dekning. 2015 var det vistnok født ca 50 % flere barn enn normalt så derfor har ingen født etter 1 september fått plass. 

Vi står heldigvis som nr 2 på venteliste så i slutten av april så vet vi mer, krysser fingre for at det går i orden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Weebs skrev:

50 % flere barn! Shit. Kåtinger, ass ;) Hva gjør dere hvis dere ikke får plass? 

Ja helt sykt egentlig tror vanligvis det ligger på rundt 30-40 barn i året. I 2015 var det 76 eller 78 tror jeg :P En god del som er født i september/oktober så sikkert mange som koste seg ekstra i julen :P 

Dersom vi ikke får plass til hovedopptaket med oppstart i august så satser jeg på at vi klarer å ordne oss frem til Januar. VI skal etter all sannsynlighet (kommunen kunne ikke si 100 % men nesten) få plass i Januar. Da klarer vi å ordne noe med jobben hans evt. Jeg tjener mest og kan derfor ikke gå ned i lønn :nigo: Så da blir det pappan som må trø til. 

Dersom hun får plass i August så skal hun ikke begynne før i november alikevel så da blir det bare 1,5 mnd hvor kanskje han må jobbe redusert eller at vi får hjelp av svigers ;) 

worst case så får vi ikke plass før August neste år (tviler på at det skjer men en vet jo aldri). Da har vi diskutert dagmamma eller aupair. Nå er det ikke lett å få dagmamma her vi bor og ang aupair så er jeg veldig usikker, men altså om vi ikke har annet valg så må vi nesten det. Ingen av oss har ikke mulighet til å gå ned i lønn over så lang tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, julen kan jo være en romantisk tid ;) 

Håper det ordner seg da. Uansett er du breadmaker, så dette går bra :biggrin:

En dagmamma går bra hvis det er en du virkelig stoler på. Ei jeg jobber med ble plutselig alenemamma til to små barn. Og som skiftarbeider går ikke det opp automatisk. Så hun måtte finne seg en god dagmamma på kvelder og netter. Lurer på om det var en student som noen i familien kjente. Alt går i perioder! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, ShiningStar skrev:

Shit jeg er super dårlig å oppdatere min egen dagbok :P 

Her går det veldig bra. Lille (ikke så liten lengre) V, har rukket å bli hele 6,5 mnd ca. Hun var 7400 g og 66 cm på 6 mnd kontrollen. Så hun vokser godt, hun ligger akkurat på gjennomsnittet på alle kurver så på helestasjonen går hun bare under "gjennomsnittsbabyen" :P 

Ellers så er hun litt foran motorisk da hun nesten krabber nå, reiser seg opp på alle fire å flytter seg litt før hun ramler ned igjen. Så det er vel ikke så lenge før hun freser over gulvet her :bond: 

Jeg har ikke sett noe tenner enda, men hun sikler en del mer enn før så de er vell på vei tenker jeg ;) 

Hun spiser masse mat, elsker alt hun får tilbud om. Eller ikke avocado, tror det er det eneste hun ikke vil ha. Må også følge nøye med på alt av mat hun får mtp allergien slik at hun får i seg nok kalsium, så vi har fått ekstra næringsmidler på resepten, da hun ikke drikker så mye melk lenger (skjønner ikke at hun liker melken engang, den smaker dritt. Hun vet vel ikke bedre så sikkert derfor hun liker det). Synes det er mye å sette seg inn i mtp hva hun kan spise og ikke og hvordan vi best kan legge tilrette for at hun skal få i seg alt av nødvendige vitaminer ++. Tenker å be om henvising til ernæringsfysiolog slik at vi kan få mer info. 

Vi har ikke fått barnehageplass enda, det kom litt som et sjokk da vi har blitt fortalt (av kommunen og andre) at det ikke er noe problem å få barnehage plass her ute da det er så god dekning. 2015 var det vistnok født ca 50 % flere barn enn normalt så derfor har ingen født etter 1 september fått plass. 

Vi står heldigvis som nr 2 på venteliste så i slutten av april så vet vi mer, krysser fingre for at det går i orden. 

Så koselig å høre. De vokser sååå fort :grine:
Koselig å høre at alt er som det skal og hun er veldig på gjennomsnittet. Når man følger sin egen kurve så er jo det helt perfekt. 

Å kryping høres kjempe gøy ut altså. Og R her elsker også mat. Hun spiser smoothie hver eneste dag :ler: Og hun gikk på den.. åh, jeg husker ikke hva den heter altså. Men ja, ei venninne sitt barn går på den.Den lukter helt for jævlig dritt og den kan vel ikke smake så bra nei.. Det er vel som du sier at hun ikke vet bedre, så det er vel bare sånn det er. :P 

Jeg håper at dere får barnehageplass da! Det må dere jo ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det var litt av en økning i fødsler! :daane: 

Tenker du er stolt mamma nå! At hun nærmest kan stå på fire allerede er jo kjempeimponerende :) Jeg ser du skriver det er litt utfordringer i matveien. Er det mye hun ikke tåler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planen for denne uken var å ta skikkelig tak i trening og kosthold slik at jeg føler meg "klar" for sommeren og sydentur. 

Vekten har stått litt stille den siste tiden, så nå er det påtide å skjerpe inn litt på matinntaket. Har fått lov å prøve C9 fra forever living. Nå er jeg ikke vanligvis fan av slike kurer da jeg tror mer på et riktig kosthold blandet med trening. Da jeg fikk mulighet til å prøve en kur for veldig redusert pris så tenkte jeg greit jeg tester å ser. Planen var å starte på denne på mandag som var. 

Det gikk ikke da lille frøken V fikk litt feber lørdagskveld. Søndagen var hun grei i formen litt høy feber men ellers ok. Samboer passet hun noen timer da jeg var på stadion (Brann-Bodø Glimt, for de som liker fotball). Fikk telefon midt i kampen at han hadde kjørt med hun til legevakten da hun hadde spydd over hele sofaen. 

Hos legen mente de hun hadde en mageinfeksjon og han ble sendt hjem igjen med beskjed om å ringe om hun ble verre eller sluttet å spise. 

Natt til mandag målte vi 40,7 i feber og paracet hjalp bare i ca 2 timer før feberen gikk opp igjen. Hun ville heller ikke ha noe å spise. Jeg reiste til legen igjen med hun rundt klokka 11-12 på mandag, da fikk vi ikke i hun noe mat og hun var kjempe slapp og gav lite respons. Vi ble sendt videre til barneklinikken i byn. Da vi kom inn med henne ble hun sett på av lege, tatt blodprøver av osv. Vi måtte være der ganske mange timer for å se om vi fikk i hun mat. Hun hadde ikke kjempe høy CRP så de mente det var en virusinfeksjon og vi var på vei å dra hjem, men måtte snu og dra tilbake da de hadde glemt å sjekke urinrprøven. 

Altså vi fikk ingen urinprøve da frøkna gikk fra å være litt dehydrert til å bli veldig dehydrert da hun ikke ville ha noe å drikke eller spise. Da ble vi lagt inn og de la ned sonde i magen for å få i hun næring. Hun fikk også ibuprofen og paracet for å klare å holde feberen nede. Hun ble bedre iløpet av natten etter å ha fått mat, så vi fikk ta hun med hjem igår. Idag er hun heldigvis feberfri og formen er absolutt mye bedre, regner med at hun er helt frisk iløpet av dagen og imorgen. 

Det har vert skikkelig tøffe dager, og sårt for mammahjertet å se babyen sin så syk, håper det er lenge til neste gang hun blir syk altså. 

Nå satser vi på at vi kan nyte disse fine soldagene og at hverdagen kan komme tilbake :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...