Gå til innhold

Vi kommer oss jo aldrig inn på boligmarkedet!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Send popcorn pengene til noen som trenger det.........

de sultne barna i Afrika

Anonymous poster hash: 45720...147

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er faktisk avhengige av å være på et litt større sted hvis han skal kjøre taxi, de kjører ikke på bondelandet. Vi er begge fra Oslo og all vår familie og alle vi kjenner bor her, jeg har "knapt vært utenfor". Tanken på å skulle flytte til nordnorge eller Bergen er veldig veldig skremmende.

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Jeg bor i en utkantskommune på ''bondelandet'' på vestlandet, og her er det STOR mangel på taxisjåfører. så DEN må du lenger ut på landet med, nå ble jeg faktisk litt irritert.

Her kan man forøvring finne flere 4-roms leiligheter til mellom 5000 og 8000 i mnd. Dere har tydeligvis ikke undersøkt noe nevneverdig, så jeg syns ikke du har rett til å klage.

Hørtes sikkert streng ut nå, men blir skikkelig provosert av hvordan enkelte byfolk tror det er ''på landet''.

Edit: jeg kjenner en som droppet ut av ungdomsskolen, og jobber nå som renholdsarbeider i Nordsjøen og tjener 600.000 i året. Det er vel nedgangstider der nå, men det burde absolutt være verdt et forsøk?

Endret av boblevann
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldre generasjonen? Det er meg det. Vår første bolig ble kjøpt da jeg var 34. Så ble jeg skilt og vi måtte selge uten dekning for all gjeld. Min andre leilighet kjøpte jeg når jeg var 45. Et knøttlite krypinn kjøpt ved hjelp av startlån fra kommunen. Og her skal jeg bo til jeg har nok egenkapital til en skikkelig.

Signerer!

Mine foreldre bodde i utkantstrøk (30 min til sentrum, og sentrum var definert som TETTSTED) mens de sparte til første leilighet, som ble kjøpt da de var 31 og 32.

Anonymous poster hash: 64ad9...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer!

Mine foreldre bodde i utkantstrøk (30 min til sentrum, og sentrum var definert som TETTSTED) mens de sparte til første leilighet, som ble kjøpt da de var 31 og 32.

Anonymous poster hash: 64ad9...e0a

Jeg også tilhører "foreldregenerasjonen" til TS.

Kjøpte første leilighet i en alder av 33. Da hadde jeg bodd på knøttsmå ettroms-leiligheter i mange år. Og jeg hadde inntekt godt over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud for å komme nærmere bolig er å kvitte seg med bet annmerkningene. Har du mye gjeld ta kontakt med nav og spør om gjekdsråsgiver. De kan hjelpe dere sette opp et budsjett og lage avtaler med kreditorer. Om inntekten er for liten får dere ikke betalt noe til kreditorer. Så øk inntekten. Sørg for å ikke komme på etterskudd med månedtlige regninger eller ta opp mer lån.

Andre bud er å betale husleie presist. Denne priorteres foran alt annet.

Når først gjelden er betalt og dere viser dere som gode betalere kan dere spørre husbanken om hjelp. Men veien til bolig er nå lang og det må du faktisk innse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du svarte på det nå. Enda noe å adde på listen over dårlige valg. Ærlig talt, mener du fortsatt at dere bare er "uheldige" og at alt dette skyldes deres dårlige forutsetninger i livet og ikke dere selv??! Kan ikke sitte å påstå at verden er urettferdig og at det er synd på dere når dere har fucka det til helt selv....makan

Anonymous poster hash: 76ebd...10d

Denne tråden er som en langdryg episode av luksusfellen :popcorn:

Anonymous poster hash: ba70a...88d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aner ikke hva som er blitt sagt og ikke blitt sagt, men her er hvertfall mine innspill til TS ut i fra første innlegget.

- Flytt til ett rimeligere sted. Det er ikke for alltid, men til dere får spart penger.

- Snakk med husbanken om kommunalt lån, enten i form av egenkapital eller hele beløpet + topplån i en bank.

- Summen dere vil få i lån vil ikke gi dere noen bolig der dere bor nå. Får dere 2,5 og har tre unger så må dere flytte til utkanten for å finne bolig som dekker deres behov.

- Få en ekstrajobb. Kjører en taxi i helgene i noen år så er det gode penger å tjene der. 6 dager fordelt på 3 helger med mye jobbing kan fort dra inn 12 000 og mer. Ikke veldig bra timebetaling, men en fantastisk ekstrainntekt i en spareperiode.

- Forklar barna at de neste 3 årene blir der ikke ferie, det skal spares til bolig.

- Kutt ned på inntektene der det kan

Jeg vet det er vanskelig med boligkjøp. Jeg er innom å ser etter bolig som passer vår familie flere ganger i uken. Innimellom dukker der opp gode objekter, og det er nok ikke lenge før vi kjøper. Eneste grunnen til at vi leier enda er at vi leier relativt rimelig på en sentral plass. Nå skal huset selges, og da flytter nok vi samtidig. Jeg er klar over at første boligkjøp ikke blir drømmehuset, men jeg tenker bo der i 5-6 år så kjøpe på nytt når alt er lagt til rette for det.

Lykke til

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har betalt for gjeldshjelp, kosta 15000 for hver av oss ( fått det på nedbetaling) Vi har det nesten som dere, men jeg er heldig som har fast jobb, men er nedslagsfelt i gjeld fordi vi begge mistet jobbene våre og var nødt til å flytte inn hos foreldrene mine som bor langt ute på landet der det ikke finnes jobber. Har nå flytta til Oslo pga her er det jobber. Vi har fått 2 barn etterhvert og er vanskelig for oss å få et sted å leie, vi kommer ikke så langt som på visninger engang.

Anonymous poster hash: 45720...147

Dette å jo være tull!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få deg en annen jobb TS. Ser du sier at du har prøvd, men prøv mer! Det er ikke så fryktelig vanskelig hvis du søker på alt og ikke er kresen.

Jeg jobber i dagligvarebutikk ved siden av studiene, men om sommeren når jeg jobber 100% tjener jeg rundt 23.000 i mnd. Og jeg er bare 19, man får høyere lønn når man har fylt 25. Når jeg studerer jobber jeg 1 kveld i uka og annenhver lørdag, dette utgjør ca. 4500 i mnd. Dette hadde du jo fått til vedsiden av frisørjobben din. Hvis mannen din også hadde fått til noe sånt, hadde dere hatt hele 9000 ekstra i mnd! Hvis dere i tillegg flytter til et rimeligere sted, er dere kvitt gjeld på null komma niks, kanskje på bare ett år?



Anonymous poster hash: 64ad9...e0a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tjener jeg rundt 23.000 i mnd.

Anonymous poster hash: 64ad9...e0a

Etter skatt sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å få deg en annen jobb TS. Ser du sier at du har prøvd, men prøv mer! Det er ikke så fryktelig vanskelig hvis du søker på alt og ikke er kresen.

Jeg jobber i dagligvarebutikk ved siden av studiene, men om sommeren når jeg jobber 100% tjener jeg rundt 23.000 i mnd. Og jeg er bare 19, man får høyere lønn når man har fylt 25. Når jeg studerer jobber jeg 1 kveld i uka og annenhver lørdag, dette utgjør ca. 4500 i mnd. Dette hadde du jo fått til vedsiden av frisørjobben din. Hvis mannen din også hadde fått til noe sånt, hadde dere hatt hele 9000 ekstra i mnd! Hvis dere i tillegg flytter til et rimeligere sted, er dere kvitt gjeld på null komma niks, kanskje på bare ett år?

Anonymous poster hash: 64ad9...e0a

Oi! Hvilken dagligvarebutikk er dette?? Det var mye!

Anonymous poster hash: fb5b5...4f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter skatt sant?

Jada! :-)

Anonymous poster hash: 64ad9...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Hvilken dagligvarebutikk er dette?? Det var mye!

Anonymous poster hash: fb5b5...4f7

En norgesgruppen-butikk! Etter nye tariffavtaler er ikke butikkarbeidere så lavtlønnede lenger! Husk også at jeg bare er på lønnstrinn 2 siden jeg er så ung.

Anonymous poster hash: 64ad9...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette å jo være tull!

Nei, har vært hos kommunen på gjeldsrådgivning der, men fikk ikke den hjelpen vi trengte.

Anonymous poster hash: 45720...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har vært hos kommunen på gjeldsrådgivning der, men fikk ikke den hjelpen vi trengte.

Anonymous poster hash: 45720...147

Og hva hjelp forventet du å få der i forhold til hva dere fikk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har vært hos kommunen på gjeldsrådgivning der, men fikk ikke den hjelpen vi trengte.

Anonymous poster hash: 45720...147

Og hjelpen til den private gjeldsrådgiveren var å gi dere 30 000,- mer i gjeld?

Anonymous poster hash: 928b0...1ae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Nei, har vært hos kommunen på gjeldsrådgivning der, men fikk ikke den hjelpen vi trengte. Anonymous poster hash: 45720...147

Hvilken hjelp var det dere måtte betale 30.000 for å få og hva var det NAV ikke kunne hjelpe med? Jeg er nysgjerrig på dette, da min erfaring er at gjeldsrådgiving ofte handler om å rydde i noe som har blitt uoversiktlig. Jeg antar jo at NAV sine råd består i at dere selv må kontakte kreditorer for å ordne opp, ettter st dere selv har skaffet oversikt. Betalte dere virkelig 30.000 fordi dere selv ikke maktet å gjøre dette? Eller misforstår jeg ...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Lurer på hvordan det går med dere TS? Syns du har ignorert alle de gode rådene du har fått, du virker besatt av at dette går ikke. Det nytter ikke å skylde på samfunnet, mange andre i deres situasjon som har klart seg bra, men dere vil visst ikke.



Anonymous poster hash: 64ad9...e0a
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er fryktelig enkelt: Flytt til et mindre sted. Synes ikke så veldig synd på deg, svaret er jo opplagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...