Gå til innhold

Vi kommer oss jo aldrig inn på boligmarkedet!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva med å bytte jobber? Det bør være mulig å finne jobber med den inntekten hvor som helst ved å jobbe i butikk osv osv.

Anonymous poster hash: 51a48...3c1

Altså flytte bort fra Oslo og finne andre jobber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du studiekompetanse? Det er mange med dysleksi som har fullført vgs og studert. Det finnes også jobber innen yrkesfaglig som er langt bedre betalt enn de dere har.

I disse dager kan man ta enkeltfag og studere på deltid, hvilket kan kombineres med jobb.

Det er vanskelig å gi råd fordi det er lite verdi i etterpåklokskap. Men her er jo situasjonen den at dere har valgt å ikke bare få ett, men tre barn. Og dere har ikke revurdert situasjonen etter hvert enkelt selv om det selvsagt koster mye med barn og i tillegg begrenser deres tid og mulighet for mer jobb/utdannelse. Så dere har satt dere selv i en situasjon der dere ikke har mange muligheter.

Dere må spare opp penger, man får ikke egen bolig uten, og det skal man heller ikke. Med en familie på 5 er det begrenset hvor mye dere kan kutte, og alternativet er da å skaffe bedre, eller ekstra, inntekt.

Anonymous poster hash: 5d78d...955
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bytte jobber? Det bør være mulig å finne jobber med den inntekten hvor som helst ved å jobbe i butikk osv osv.

Det er vanskelig for han å få noen annen jobb som stiller så lite krav til lesing og skriving. Og for meg er det jo bittert å ha tatt en utd. som jeg ikke får brukt, men jeg kunne selvsagt bite i det sure eple og få meg en butikk/helsevesen jobb, men de er ikke godt betalte de heller, da jeg ikke har relevant utd...

Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nøkkelen her er den første boligen, og du har et godt poeng når du sier at dere skulle ordnet det før dere fikk barn. Men nå er det nå en gang slik at livet ikke alltid lar seg detaljplanlegge.

Det beste alternativet for dere er kommunalt boliglån, men jeg er neimen ikke sikker på om det vil hjelpe dere i vei når betalingsevnen er som den er.

Så her er kanskje den beste løsningen å finne en bedre kommune å bosette seg i som har noe billigere leiemarked, og når dere har bodd der en stund så kan dere søke den kommunen om startlån/kommunalt lån (behovsprøvd - erstatter egenkapital).

Dere har ikke råd til å bo der dere bor nå når lønnen er slutt før måneden er over så her er det å kikke ut over kommunegrensene og tenke nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både taxisjåfør og frisør er jobber som trengs "alle steder". Har dere vurdert å flytte til et mindre sted? Bare det å flytte til Bergen ville kunne hjulpet dere masse! Flytter dere til enda mindre byer er husleiene og boligprisene enda lavere.

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er to stykker med dårlig betalte jobber jeg tjener 17 000 og han ca 20 000. Hele min lønn går bort i leie. Og da leier vi på oslos shittyeste sted. Vi har tre barn og en gammel bil. Vi får ikke spart en dritt.

Nå anger jeg sinn på at vi ikke kom oss inn på boligmarkedet før vi startet med barn! Samtidig som jeg blir sint for at det skal være sånn at to voksne i full jobb ikke skal ha mulighet for å komme seg innpå! For nå ser det ut til at dette toget er gått for oss, vi kommer oss jo aldri inn og barna blir ikke akkurat billigere med årene heller. Vi strever hver mnd. for å få julene til å gå rundt.

Hva kan vi gjøre? Noen andre som har det sånn?

Ikke at det hjelper dere nå, men dette kan andre ta lærdom av, å ha tre barn er dyrt! Boliger med plass til familie på fem er kjempedyrt. Jeg tjener omtrent samme som din mann og eier egen bolig. Jeg har ikke fått penger men spart og lånt. Jeg innså at jeg måtte nøye meg med et barn pga økonomi, og jeg hadde aldri klart å kjøpe bolig om jeg hadde tre.

Anonymous poster hash: bc535...9a4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Både taxisjåfør og frisør er jobber som trengs "alle steder". Har dere vurdert å flytte til et mindre sted? Bare det å flytte til Bergen ville kunne hjulpet dere masse! Flytter dere til enda mindre byer er husleiene og boligprisene enda lavere.

Boligmarkedet her er også helsvidd. Ville heller vurdert omegnskommuner rundt Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt. Med de jobbene er dere definitivt ikke låst til å bo i Norges dyreste by. Taxikjøring og hårklipping trengs over hele landet. Alle andre steder vil dere få omtrent like mye lønn og billigere bolig. Flytt så snart som mulig før ungene blir store og gror fast i området.

Anonymous poster hash: ea47e...d07
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du studiekompetanse? Det er mange med dysleksi som har fullført vgs og studert. Det finnes også jobber innen yrkesfaglig som er langt bedre betalt enn de dere har.

I disse dager kan man ta enkeltfag og studere på deltid, hvilket kan kombineres med jobb.

Det er vanskelig å gi råd fordi det er lite verdi i etterpåklokskap. Men her er jo situasjonen den at dere har valgt å ikke bare få ett, men tre barn. Og dere har ikke revurdert situasjonen etter hvert enkelt selv om det selvsagt koster mye med barn og i tillegg begrenser deres tid og mulighet for mer jobb/utdannelse. Så dere har satt dere selv i en situasjon der dere ikke har mange muligheter.

Dere må spare opp penger, man får ikke egen bolig uten, og det skal man heller ikke. Med en familie på 5 er det begrenset hvor mye dere kan kutte, og alternativet er da å skaffe bedre, eller ekstra, inntekt.

Anonymous poster hash: 5d78d...955

Ingen av oss har studiekompetanse, og vi slet veldig på skolen, så mere skole er ikke noe alternativ. Vi har nå de barna vi har, de er på en måte vår "trøst" tre fantastiske barn har vi i alle fall greid å prestert i livet, men jeg ser jo hva du mener, de er dyre i "drift." Vi har ikke mulighet til å spare penger da vi i utgangspunktet har så lite at vi noen ganger går i minus...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligmarkedet her er også helsvidd. Ville heller vurdert omegnskommuner rundt Oslo.

Tja, det kommer vel an på hvor i Bergen man bor, jeg syns hvertfall jeg fikk veldig mye for pengene da jeg kjøpte:)

--men er selvsagt enig at man vinner enda mer på å flytte til utkantsstrøk:)

Endret av Lillesiren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt. Med de jobbene er dere definitivt ikke låst til å bo i Norges dyreste by. Taxikjøring og hårklipping trengs over hele landet. Alle andre steder vil dere få omtrent like mye lønn og billigere bolig. Flytt så snart som mulig før ungene blir store og gror fast i området.

Anonymous poster hash: ea47e...d07

Vi er faktisk avhengige av å være på et litt større sted hvis han skal kjøre taxi, de kjører ikke på bondelandet. Vi er begge fra Oslo og all vår familie og alle vi kjenner bor her, jeg har "knapt vært utenfor". Tanken på å skulle flytte til nordnorge eller Bergen er veldig veldig skremmende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig: hva skal man med bil man ikke har råd til?

Vi går i minus om vi selger den, men vi brker den veldig lite...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mannen din går i 0,- hver måned?

Anonymous poster hash: 29d32...65f

hvis han er heldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er faktisk avhengige av å være på et litt større sted hvis han skal kjøre taxi, de kjører ikke på bondelandet. Vi er begge fra Oslo og all vår familie og alle vi kjenner bor her, jeg har "knapt vært utenfor". Tanken på å skulle flytte til nordnorge eller Bergen er veldig veldig skremmende.

Dere trenger ikke å flytte til andre sidemann landet. Men Østfold, mot kløfta osv.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Tja, det kommer vel an på hvor i Bergen man bor, jeg syns hvertfall jeg fikk veldig mye for pengene da jeg kjøpte:)

--men er selvsagt enig at man vinner enda mer på å flytte til utkantsstrøk:)

De kan jo bo i Arna - eller Os. Bergen kommune er ellers dyrt. De har under 17.000/mnd å få tak i minst 2 soverom, helst mer. Man betaler pr mnd i avdrag og renter ca 6.000 pr million man kjøper bolig for, i Bergen skal man være lykkelig om man greier å få et soverom for 2 millioner. De bør nok sikte mot avdrag og renter rundt 12.000-14.000 (inkl. Fellesgjeld) og så kommer komm.avgift, felleskostnad og litt til i tillegg. For 14.000/mnd får de bolig til ca 2,3 millioner - ikke nubbesjanse å få mange soverom sentralt i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SånnCirka

Vi er faktisk avhengige av å være på et litt større sted hvis han skal kjøre taxi, de kjører ikke på bondelandet. Vi er begge fra Oslo og all vår familie og alle vi kjenner bor her, jeg har "knapt vært utenfor". Tanken på å skulle flytte til nordnorge eller Bergen er veldig veldig skremmende. Anonymous poster hash: 2d9e1...541

Joda, vi på landet kjører både taxi og klipper håret jevnlig vi :-) flytter dere til Askim f.eks er det jobbmuligheter for dere begge, og boligmarkedet er rimeligere (MYE rimeligere).

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, vi på landet kjører både taxi og klipper håret jevnlig vi :-) flytter dere til Askim f.eks er det jobbmuligheter for dere begge, og boligmarkedet er rimeligere (MYE rimeligere).

Jeg tenkte også at Askim er bra alternativ. Og ikke så langt fra Oslo.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Vi går i minus om vi selger den, men vi brker den veldig lite... Anonymous poster hash: 2d9e1...541

En bil koster veiavgift og forsikring. Hvordan går dere i tap - ikke si at dere har lån på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...