Gå til innhold

Folk over 25 år vet ikke hvordan man googler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis du faktisk tror du kan finne svaret på alt, ved å foreta et google-søk, har du igrunnen behov for veldig mye mere utdannelse...

Haha, hvordan konkluderte du med det? Man kan finne svaret på alt, om ikke svart på hvitt så ihvertfall fremgangsmåter, faktorer man må beregne inn for å finne et svar og fallgruver underveis mot svaret. Om det er noe jeg har lært i min utdannelse så er det nettopp å google, for så å skille gode og dårlige kilder fra hverandre. Jeg tenker hovedsaklig på faglig kunnskap, ALT ligger tilgjengelig, og ofte enkelt forklart for de som ikke har kunnskap/innsikt i det aktuelle faget. Vitenskapelige artikler på nett er ofte utformet slik at de beskriver hovedtrekk, for de fleste vil bruke kort tid på å lese seg opp. For de spesielt interesserte har man avhandlinger og utdrag fra lærebøker tilgjengelig også. I tillegg finner man så og si alltid ulike tilnærminger til et tema, slik at man får sett flere sider av saken. Det florerer også av info om tidsaktuelle tema, som politikk, samfunn og nyhetssaker, men det krever gjerne en lengre bakgrunnssjekk, da nettaviser ofte bare fremstiller den enkle og populære siden av saken.

Anonymous poster hash: 4907d...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, hvordan konkluderte du med det? Man kan finne svaret på alt, om ikke svart på hvitt så ihvertfall fremgangsmåter, faktorer man må beregne inn for å finne et svar og fallgruver underveis mot svaret. Om det er noe jeg har lært i min utdannelse så er det nettopp å google, for så å skille gode og dårlige kilder fra hverandre. Jeg tenker hovedsaklig på faglig kunnskap, ALT ligger tilgjengelig, og ofte enkelt forklart for de som ikke har kunnskap/innsikt i det aktuelle faget. Vitenskapelige artikler på nett er ofte utformet slik at de beskriver hovedtrekk, for de fleste vil bruke kort tid på å lese seg opp. For de spesielt interesserte har man avhandlinger og utdrag fra lærebøker tilgjengelig også. I tillegg finner man så og si alltid ulike tilnærminger til et tema, slik at man får sett flere sider av saken. Det florerer også av info om tidsaktuelle tema, som politikk, samfunn og nyhetssaker, men det krever gjerne en lengre bakgrunnssjekk, da nettaviser ofte bare fremstiller den enkle og populære siden av saken.

Anonymous poster hash: 4907d...505

Som sagt: Vesentlig mere utdannelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det er i hvertfall oppfatningen min etter et år på kvinneguiden.

Hvorfor er det sånn at det bare er omtrent 20 % av dere som tenker på å google "[nettbutikk] svindel" eller "plus size prom dress" før dere lager et emne her?

Anonymous poster hash: bd79f...cf7

For å få tilfredstilt min egen nyskjerrighet... Hvor fisket du fram "20% og 25 år" fra, og forklar gjerne logikken bak bruken av disse også om du kan... Jeg er over 25 og kan desverre ikke "brille" fram løsningen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: Vesentlig mere utdannelse...

Hm. Er vant til å diskutere med folk som er ute etter å.. ja, faktisk diskutere ting, og ikke bare gulpe over innleggene mine. Men du kan jo gjerne forklare hvordan du mener at mer utdanning vil gi meg et mindre behov for en tjeneste som sorterer websider for meg. Utdanning gjør deg ikke utlært, det gir deg en faglig forståelse for det du vil jobbe med.

Anonymous poster hash: 4907d...505

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Er vant til å diskutere med folk som er ute etter å.. ja, faktisk diskutere ting, og ikke bare gulpe over innleggene mine. Men du kan jo gjerne forklare hvordan du mener at mer utdanning vil gi meg et mindre behov for en tjeneste som sorterer websider for meg. Utdanning gjør deg ikke utlært, det gir deg en faglig forståelse for det du vil jobbe med.

Anonymous poster hash: 4907d...505

Nemlig. Og jo mere man kan, jo mere forstår man at ingen vet. Selv ikke de som har skrevet det Google hoster opp...

Så å si at du kan finne ut alt med et google-søk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller si motsatt jeg: Dem UNDER 25 kan ikke google.

Min erfaring er at elever er aller best på å finne musikk og se diverse 'morrosaker' på nett. Men å finne noe fagrelatert, det er totalt helt umulig.

Finne stoff til prosjektoppgaver er også nærmest umulig :(

Hilsen lærer'n på vgs

Tiltredes i sin helhet.

Hilsen bibliotekaren på vgs

...som for øvrig nærmer seg 35 og lærte seg å søke på internett før dagens vgs-elever kunne snakke rent, selv om søkemotoren da helt AltaVista og ikke var blitt et eget verb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nemlig. Og jo mere man kan, jo mere forstår man at ingen vet. Selv ikke de som har skrevet det Google hoster opp...

Så å si at du kan finne ut alt med et google-søk...

Vel da var det formuleringen min som var for generell, for jeg tok utgangspunkt i all dokumentert kunnskap. For alt av DET finnes på Internett. Tenkte nok at alle i tråden tok utgangspunkt i det. Det er jo som regel slike ting vi lurer på, og ikke når vi skal dø, eller hvordan vi ser ut i et parallellt univers :)

Anonymous poster hash: 4907d...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er man her, hvis ikke det er for å skravle? Dette er et diskusjonsforum, ikke informasjonsforum.



Anonymous poster hash: 68e82...db3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltredes i sin helhet.

Hilsen bibliotekaren på vgs

...som for øvrig nærmer seg 35 og lærte seg å søke på internett før dagens vgs-elever kunne snakke rent, selv om søkemotoren da helt AltaVista og ikke var blitt et eget verb.

Oh yes. Husker gamle Altavista, som med tiden ble kjøpt opp av Yahoo (om man taster inn altavista.com nå så dukker yahoo søket opp). Tiden da man på ingen måte var koblet til hele tiden og man måtte benytte mer eller mindre dyre tellerskritt for å koble på et analogt modem med sin særegne lyd for å bære data over en analog/vokal linje.

Men ja, det er mange som ikke har forstått begrepet "google it" og mange som ikke gjør det for relativt enkle spørsmål man lett finner svar på. Greit nok at man i noen tilfeller ikke får dybdeforståelse, men nettsøk kan ta deg videre til andre ressurser som gjør nettopp det.

Men så er det jo noen som lever av andres digitale latskap, som oss som lager løsninger for å dekke disse behovene :)

Anonymous poster hash: bfb09...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh yes. Husker gamle Altavista, som med tiden ble kjøpt opp av Yahoo (om man taster inn altavista.com nå så dukker yahoo søket opp). Tiden da man på ingen måte var koblet til hele tiden og man måtte benytte mer eller mindre dyre tellerskritt for å koble på et analogt modem med sin særegne lyd for å bære data over en analog/vokal linje.

Men ja, det er mange som ikke har forstått begrepet "google it" og mange som ikke gjør det for relativt enkle spørsmål man lett finner svar på. Greit nok at man i noen tilfeller ikke får dybdeforståelse, men nettsøk kan ta deg videre til andre ressurser som gjør nettopp det.

Men så er det jo noen som lever av andres digitale latskap, som oss som lager løsninger for å dekke disse behovene :)

Anonymous poster hash: bfb09...f00

Nå heter den Hastalavista :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå heter den Hastalavista :fnise:

Hehe, ja. Var uansett tider det, da man ikke måtte være oppkoblet hele tiden. Mindre stress enn i dag når nettforbindelse er en absolutt nødvendighet i jobbsammenheng.

Anonymous poster hash: bfb09...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var det en som lagde en tråd her inne og spurte hvor mye en pakke risgrøt og en liter melk kostet.... :P



Anonymous poster hash: a368a...e17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Det er i hvertfall oppfatningen min etter et år på kvinneguiden.

Hvorfor er det sånn at det bare er omtrent 20 % av dere som tenker på å google "[nettbutikk] svindel" eller "plus size prom dress" før dere lager et emne her?

Anonymous poster hash: bd79f...cf7

Siden du bruker "promdress" som et eksempel så regner jeg med at du er i tenårene selv?

Det vil si at du kanskje knapt var påtenkt da mange av oss gamlinger her inne var i full gang med å benytte oss av div. søkemotorer.

Om du selv hadde googlet litt ville du funnet ut at søkefunksjoner har eksistert i rundt tjue år allerede. http://www.nrk.no/viten/googles-bestefar-avgar-ved-doden-1.11112712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I går var det en som lagde en tråd her inne og spurte hvor mye en pakke risgrøt og en liter melk kostet.... :P

Anonymous poster hash: a368a...e17

Kunne han ikke bare ha gått til butikken og sjekket? Prisen er forskjellig på forskjellig butikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Var uansett tider det, da man ikke måtte være oppkoblet hele tiden. Mindre stress enn i dag når nettforbindelse er en absolutt nødvendighet i jobbsammenheng.

Anonymous poster hash: bfb09...f00

Syns internet virker mindre stressere nå når det har blitt enklere å bruke. det med hastalavista bare bare en dårlig spøk btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns internet virker mindre stressere nå når det har blitt enklere å bruke. det med hastalavista bare bare en dårlig spøk btw :)

Skjønte selvfølgelig den spøken :) Jeg var koblet opp mot nettet før mange her inne lærte seg å gå og var vel blant den første puljen i Norge som fikk nett hjem.

Tenkte ikke på enkelthet, men at det i dag i mye større grad er nødvendig å være oppkoblet for bla. å gjøre jobben. I "gamle" dager var det ikke noe problem å ta seg noen uker nettfri, heller ikke for mange bedrifter. I dag er det krise for mange arbeidsplasser dersom de ansatte ikke har nett.

Anonymous poster hash: bfb09...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja men arbeid i verden har jo blitt lettere med nett :) Jeg begynte ikke å bruke nett før jeg var 16 år, før de var det bare noen få ganger jeg var på nettet som på biblioteket på skolen i ungdomsskolen. Første gangen jeg noensinne brukte internet var i 2002 når jeg var 10 eller 11 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det smart å bruke Google, eller er det smart å kunne ting selv?

Jeg går for den siste.

Google er kjekk å ha til å sjekke ting man ikke husker, eller å bruke som kontrollsjekk.

Men om man bruker Google uten å vite noe på forhånd, og TROR på den infoen som dukker opp med et tastetrykk, så er man ganske enkelt ikke i stand til å vurdere om det er sannsynlig at det Google søkte opp faktisk stemmer.

Som et kjapt eksempel kan man foreta et kjapt søk på Google og finne ut "alt" om Julenissen på et par sekunder.

Men om man ikke vet noe i det hele tatt om Nissen på forhånd, og satser på Google som info-kilde, kan man gå glipp av at Nissen faktisk ikke fins...

Det er akkurat det jeg er god på, å skille gode kilder fra dårlige kilder. Jeg har over 8 år høyere utdanning så å finne, vurdere og bruke alle slags kilder kan jeg faktisk.

Lurer forresten på hvordan du har lært deg absolutt alt i verden uten noen gang å søke opp informasjon...

Anonymous poster hash: e186e...5f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også er litt artig er at ofte kommer det gode svar fra Kvinneguiden når du søker via google... Med andre ord, hva sku man gjort dersom ingen hadde spurt og svart på KG? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...