Gå til innhold

SniKkSnAkK tråden for hygge og sosial småprat


Kamikatze

Anbefalte innlegg

Gjest avocadoen

Vel, skulle gjort.

Nå ringte kona til borettslagsformann her. Vi skulle visst snakke julebordet i dag. Får logge av, sette på mer te, og rydde som bare f.

Søren :sjokkert:

Hahah! Kos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest anonym2233

Frustrerende med folk som ikke klarer å.møte opp til avtalt tid,og skal utsette med en time halv time og enda en time i strekk... -.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jenta hadde en bestemor som hadde vært på overnattingsbesøk hos foreldrene mine her i Oslo og så hadde hun sett en bok jeg hadde kjøpt i statene om religioner. Og den ville hun ha, for jeg kunne bare kjøpe en ny en, jeg hadde jo nok penger. :blink: At hun kunne bruke noen av de millionene hun selv hadde ville hun ikke, det var jo mye enklere å bare ta min. :blink:

I tillegg så hun noen gamle amerikanske bøker i en bokhylle og var i gang med å pakke dem ned i kofferten da jeg så henne og sa fra til faren min som sa at dette var totalt uakseptabelt. :glare:

Dessverre så levde hun da veldig opp til stereotypen man kan ha om jøder. >_<

:overrasket:

Dessverre hadde hun litt dårlige evner til å skjønne at hun ikke bare kunne ta andres ting...

Jeg håper du fikk beholde bøkene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjónte ikke helt det der. Eller mener du máten de tenker pá ná til dags siden andre verdens krig? Fordi fór den stereotypen kom opp sá har mange jóder blitt sett pá som hyggelige mennesker. Naturligvis har det ogsá vaert mennesker i blant dem som har oppfórt seg dumt, men de finnes jo i alle andre folkeslag ogsá. :opplyser:

Jeg skjønte hva hun mente, men jeg skjønner ikke hva du mener. :klo:

For øvrig er jeg ikke enig med henne i at det er en stereotyp oppfatning av at jøder stjæler andres bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, den likte jeg!! Kom meg heldig vis på jobb til klokka 9 (når jeg starter), dog uten sminke og med bustete vått hår :fnise:

Men du kom dit. Så da var det en suksess-historie :) Også fikk du jo litt ekstra søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SunflowerPenguin

Jeg skjønte hva hun mente, men jeg skjønner ikke hva du mener. :klo:

For øvrig er jeg ikke enig med henne i at det er en stereotyp oppfatning av at jøder stjæler andres bøker.

Kan du forklare litt hva du skjónte av det ho mente? Og sá kan jeg dele min oppfatning etter det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare litt hva du skjónte av det ho mente? Og sá kan jeg dele min oppfatning etter det. :)

Jeg har vel igrunnn skrevet det alt.

Folk som har vært sjalu på det ved den jødiske kulturen som har gjort at de alltid har klart seg bra (sånne ting som at tradisjonen innebar at alle jødiske familier lærer barna opp i et yrke, så de kan jobbe og tjene penger uansett kjønn og status, og det faktum at jødiske pengeutlånere innførte systemet med å ta renter for penger de lånte ut, så de kunne tjene penger på å drive bank osv.) har spredd fordommer om at jøder råler til seg ting som ikke er deres og at de er grådige gniene folk med nok penger til å la andre få slippe å betale ting som renter, og at de godt kunne betale ut høyere lønninger til dem som var ansatt hos dem..

Folk flest greide ikke å strukturere seg like greit og effektivt som jøder som levde i tråd med sin kultur.

Så derfor snakket de nedsettende om dem. Noe som bidro til hele den kulturen som la opp til at et folkemord på jøder kunne finne sted.

Folk tålte nemlig ikke at jøder satt så godt i det, etter å ha lånt ut penger og solgt varer og hatt andre ansatt hos seg i bedriftene sine, som de fikk avkastning på. Osv.

Så da snakket de skit om disse jødene. Noe denne personen viser til at folk fortsatt gjør.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Jeg har vel igrunnn skrevet det alt.

Folk som har vært sjalu på det ved den jødiske kulturen som har gjort at de alltid har klart seg bra (sånne ting som at tradisjonen innebar at alle jødiske familier lærer barna opp i et yrke, så de kan jobbe og tjene penger uansett kjønn og status, og det faktum at jødiske pengeutlånere innførte systemet med å ta renter for penger de lånte ut, så de kunne tjene penger på å drive bank osv.) har spredd fordommer om at jøder råler til seg ting som ikke er deres og at de er grådige gniene folk med nok penger til å la andre få slippe å betale ting som renter, og at de godt kunne betale ut høyere lønninger til dem som var ansatt hos dem..

Folk flest greide ikke å strukturere seg like greit og effektivt som jøder som levde i tråd med sin kultur.

Så derfor snakket de nedsettende om dem. Noe som bidro til hele den kulturen som la opp til at et folkemord på jøder kunne finne sted.

Folk tålte nemlig ikke at jøder satt så godt i det, etter å ha lånt ut penger og solgt varer og hatt andre ansatt hos seg i bedriftene sine, som de fikk avkastning på. Osv.

Så da snakket de skit om disse jødene. Noe denne personen viser til at folk fortsatt gjør.

Som det jeg fremhevet over der, jeg har iallefall ikke lest om det du fortalte tidligere om dette. Og det gjór vel ingenting á gjenta litt noe informasjon noen ganger?

Om jóder er grádige og gniene folk er nok forskjellig fra hva folk har opplevd eller blitt fortalt av andre, ogsá máten de er oppdratt, o.s.v... De har nok vaert veldig flinke med de jobbene de har hatt, og er vel et folk mange har vaert sjalue pá, men dette betyr ná ikke at det er bare sánn de fleste jóder er.

Men klart at den jenta var altfor bortskjemt, kunne ná ogsá ha vaert ei bortskjemt norsk jente. ;) Eller ogsá vaert en bortskjemt muslim. At noen er bortskjemte trenger ikke á ha sá mye med hva slags folkeslag de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke så mange gaver da jeg var barn og ikke var de veldig dyre heller.

Jeg tror jeg var fornøyd med det jeg fikk og var glad for det. :) Jeg er enkel å glede fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SunflowerPenguin

Jeg fikk ikke så mange gaver da jeg var barn og ikke var de veldig dyre heller.

Jeg tror jeg var fornøyd med det jeg fikk og var glad for det. :) Jeg er enkel å glede fremdeles.

Det er ofte mer tanken som teller. Bare det at noen tenkte pá meg der og da og ónsket á kjópe meg en gave er hva gjór meg gladest. Og ikke hvor billig eller dyrt gaven er. Sá lenge det ble gitt med god omtanke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjónte ikke helt det der.

For øvrig er jeg ikke enig med henne i at det er en stereotyp oppfatning av at jøder stjæler andres bøker.

Nei, stereotypen på at jøder er "grådige". >_< Men, den stereotypen ser man jo ofte i andre mennesker og, men der og da det hendte så virket det liksom litt for "typisk", og det gjorde ikke akkurat til at jeg fikk noe særlig mer respekt for vedkommende heller.

Litt komplisert familieforhold egentlig. Nå ingenting med etnisitet å gjøre. Denne kvinnen var min grandtantes stebarn, så hun var en som faren min hadde og har kontakt med. Så blir på en måte "familie", men jeg er på en måte veldig glad jeg ikke er helt inni den. <_< Stygt å si kanskje men: Hun har tre barn; to sønner og en datter. Favoriserer datteren og har gitt det meste av sin formue til henne, har ikke kontakt med den ene sønnen fordi kona hans ikke er "bra nok"- da hun ikke er jødisk, siste sønn har hun støtt fra seg fordi han er bipolar og heller ikke "bra nok". Så giftet hun seg i eldre alder med en hvis barn ikke synes hun er bra nok, fordi hun ikke går for ofte i synagogen. >_o

Og jo, fikk beholde bøkene mine. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SunflowerPenguin

Nei, stereotypen på at jøder er "grådige". >_< Men, den stereotypen ser man jo ofte i andre mennesker og, men der og da det hendte så virket det liksom litt for "typisk", og det gjorde ikke akkurat til at jeg fikk noe særlig mer respekt for vedkommende heller.

Litt komplisert familieforhold egentlig. Nå ingenting med etnisitet å gjøre. Denne kvinnen var min grandtantes stebarn, så hun var en som faren min hadde og har kontakt med. Så blir på en måte "familie", men jeg er på en måte veldig glad jeg ikke er helt inni den. <_< Stygt å si kanskje men: Hun har tre barn; to sønner og en datter. Favoriserer datteren og har gitt det meste av sin formue til henne, har ikke kontakt med den ene sønnen fordi kona hans ikke er "bra nok"- da hun ikke er jødisk, siste sønn har hun støtt fra seg fordi han er bipolar og heller ikke "bra nok". Så giftet hun seg i eldre alder med en hvis barn ikke synes hun er bra nok, fordi hun ikke går for ofte i synagogen. >_o

Og jo, fikk beholde bøkene mine. :sjenert:

Da er det sáklart noe galt med mora hennes. Det er alltid trist nár noen barn blir favorisert. Skjer ogsá i familier der det er mindre barn ogsá, tror det har mer med hvordan de foreldrene eller ene forelderen ble oppdratt/behandlet sjólv av sin familie fór der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, den likte jeg!! Kom meg heldig vis på jobb til klokka 9 (når jeg starter), dog uten sminke og med bustete vått hår :fnise:

Ho ho

Skyld på sjefen din akkeså. Sånn går det når han kjører deg for hardt si:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho ho

Skyld på sjefen din akkeså. Sånn går det når han kjører deg for hardt si:)

Skal gi det et forsøk, og se om det blir julebonus ut av det! :fnise::danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah! Kos deg :)

Ble to glass rødvin, masse tullprat og til og med en invitasjon til alle i borettslaget.

I morgen er det helg, juhuu :vin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...