Gå til innhold

"mammaen din er en dårlig mor"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det var det mannen min sa til min datter. Ikke ordrett, men noe a-la "hun har ikke vært så flink hu mamma"..."hu har jo ikke melk"

Jeg fødte på onsdag.og sliter med ammingen.. jeg blir stadig mast på at jeg må amme minst hver 3.time, og det gjør jeg.men det kommer ikke melk,, bare råmelk. Og mannen blir hysterisk hver gang babyen gråter, og tenker automatisk at hun er sulten. I de fleste tilfeller er hun det. Men, torsdag hylskrek jenta vår og han sa det som jeg skrev lenger oppe.

Jeg sa ingenting, men senere på dagen sa jeg at han må slutte å komme med sånne sårende kommentarer, at begge er stresset men vi må vise støtte og ikke klandre hverandre..

Litt senere på dagen og påfølgende dager har han sagt noe a-la "du har vært flink" mtp fødselen til jenta vår. Og kjøpt blomster til meg og sier jeg fortjener det. Men jeg tror ike lenger på han, fordi hver gang hun blir stresset og gråter, blir han hysterisk..og gir meg det blikket som da han sa de tingene til jenta vår..

Siden vi ble sammen så har jeg visst at han var en slik engasjerende far, men dette ble i overkant..vi blir ikke enige om noenting mtp jenta vår. Og ordene hans sitter fast i hjernen min og blikket og klandringen hans.. jeg har ikke forventet ekstremt støtte fra han mtp fødselen og tiden etter, men jeg hadde ihvertfall ikke forventet all den klandringen og uenigheten som har oppstått på bare få dager..hva skal jeg gjøre resten...??

Anonymous poster hash: 0f051...720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier datteren dere da?

Anonymous poster hash: a73ff...0a3

Ettersom hun ble født på onsdag, så er det sikkert lite hun får sagt...

Anonymous poster hash: 8763a...8e5

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren sier ikke noe? Hun er en baby?

Det første hun skriver er at hun fødte på onsdag og får ikke til amming.

Anonymous poster hash: 8763a...8e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ubetenksomt på grensen til slemt av ham å si noe slikt. Ikke sikkert han helt forstår hvor sårt det er for deg å høre at du er "mislykket" (noe du IKKE er, men det føles jo slik). Det er fullt mulig å være en fabelaktig mor selv om ammingen ikke funker!

Anonymous poster hash: a43d8...a31

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han forventer at jeg skal kun spise det og det for å øke melkemengden,,, og nekter meg å drikke kaldt vann, kun varmtvann og ingefær te. Han kan jo ikke nekte meg, det jeg mener er at vi krangler om jeg ikke følger hans oppskrift på hva som er riktig mtp babyen..og han begynner med den klandringen igjen, sier jeg er egoistisk og ikke tenkr på babyen. Jeg sier hvem skal ***fff tenke på meg.jeg har gått fra å drike cola og kaffe hver dag til å drikke 1kopp kaffe og 1kopp cola i løpet av uken.. og junkfood som jeg er så glad i har jeg spist kun nesten 1gang hver annenuke (hamburger og pizza).jeg stapper i meg frukt hver eneste dag, selv om jeg hater frukt..jeg har i hele svangerskapet prioritert babyen, men nå må jeg tenke litt på meg selv..jeg vil gjerne våkne opp til en kopp kaffe og ikke ingefær te.

Akkurat nå så får jenta vår brystmelk, men noen ggr må jeg supplere med nan. Jrg er så sår, jeg bruker purelan, men hjelper lite når hun vil ha mat hver 2-3time..såret gror jo ikke.. jeg mener, er det så farlig at hun får nan som erstatning. feks hvis hun spiser 8ggr om dagen. At 4ggr fra mors bryst og 4ggr fra nan.. er jeg egoistisk? Jeg tenker sånn annenhvergang, slik at såret får gro..

Må også nevne at vi er fra en annen kultur og han heller mer mot den kulturen vi har, mens jeg mer mot den norske.. et eksempel er at jeg føler meg topp og går og sitter nesten normalt..han sier at jeg må gå som om jeg går på skyer, og skal sitte slik og slik..fordi i gamle dager gjorde bestemødrene våre sånn og sånn..og gjorde de som meg, ble det riktig så ille..jeg sier at det er fordi i den tiden var folk uvitende mtp faglig utvikling. Jeg kan f.eks ike spise kald dessert heller, slik de serverte på barselavd på sykehuset..jeg hadde jo så lyst, men kunne bare sittw å se på han spise for jeg orker ikke krangle. Magen min tåler visst ikke kald mat og drikke iflg han og våre tippoldemødre...

Anonymous poster hash: 93bc3...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første hun skriver er at hun fødte på onsdag og får ikke til amming.

Anonymous poster hash: 8763a...8e5

Ja? Jeg vet det. Det var et svar til første AB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? Jeg vet det. Det var et svar til første AB.

Forstod ikke det, da du satte et spørsmålstegn etter hver setning...

Anonymous poster hash: 8763a...8e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er åpenbart at han ikke har nok kunnskaper, med mindre han bare er en klassisk drittsekk. Ta han med deg på Helsestasjonen der han kan få litt informasjon eller gi han noen bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ikke mislykket som mor fordi jeg ikke får nok melk.som jordmor på sykehuset sa flere ganger med han tilstede, at ikke alle mødre får melk med engang. Og jeg har jo råmelk. Der er HAN som får meg til å føle meg mislykket som mor..

Anonymous poster hash: 93bc3...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send ham ut i forskjellige ærender eller finn på andre ting han kan gjøre,som tar litt tid mens du får ro på ammingen. Så lenge det kommer råmelk får barnet i seg noe. Husk at et nyfødt barn har en magesekken omtrent på størrelsen med en valnøtt, så det skal ikke mye til å fylle den. Det viktigste nå i begynnelsen er å tilby ofte, for å få opp produksjonen. Antagelig kommer du inn i større produksjon allerede i morgen. Det kommer ofte ganske brått og voldsomt.

Det kommer til å bedre seg, men akkurat nå er han en nybakt far med nervene i spenn og mange nye bekymringer han ikke visste at han kom til å ha. Han trenger å få andre ting å tenke på for at du skal få ro og for at dere skal komme igjennom de første par ukene uten å bli deprimerte på grunn av krangling mm.

Kan godt hende det hjelper at han leser seg litt opp på temaet " amming" og startproblemer.

Noen menn forvandler seg til irrasjonelle, nevrotiske, dramakonger de første ukene som far. Dette pleier å roe seg ned,

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrsSmith

Jeg føler meg ikke mislykket som mor fordi jeg ikke får nok melk.som jordmor på sykehuset sa flere ganger med han tilstede, at ikke alle mødre får melk med engang. Og jeg har jo råmelk. Der er HAN som får meg til å føle meg mislykket som mor..

Anonymous poster hash: 93bc3...955

Da ber du han holde kjeft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de såre brydtvortene, så hjelper det godt på med brystskjold mens du ammer og albueskjell på brystvortene når du ikke ammer.

Er vanlig å amme mange ganger i døgnet den første perioden. Jeg tror jeg har ammet alt fra 8-18 ganger pr døgn, i løpet av de første tre månedene med mine fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send ham ut i forskjellige ærender eller finn på andre ting han kan gjøre,som tar litt tid mens du får ro på ammingen. Så lenge det kommer råmelk får barnet i seg noe. Husk at et nyfødt barn har en magesekken omtrent på størrelsen med en valnøtt, så det skal ikke mye til å fylle den. Det viktigste nå i begynnelsen er å tilby ofte, for å få opp produksjonen. Antagelig kommer du inn i større produksjon allerede i morgen. Det kommer ofte ganske brått og voldsomt.

Det kommer til å bedre seg, men akkurat nå er han en nybakt far med nervene i spenn og mange nye bekymringer han ikke visste at han kom til å ha. Han trenger å få andre ting å tenke på for at du skal få ro og for at dere skal komme igjennom de første par ukene uten å bli deprimerte på grunn av krangling mm.

Kan godt hende det hjelper at han leser seg litt opp på temaet " amming" og startproblemer.

Noen menn forvandler seg til irrasjonelle, nevrotiske, dramakonger de første ukene som far. Dette pleier å roe seg ned,

Sende han ut....pøh... han skal følge med på hvert skritt jeg tar mtp jenta vår.. gjør jeg det riktig, gjør jeg det riktig etc... feks som når vi skal sove. Datteren vår sover med oss.. han vil ha henne på sin side.jeg sier hun kan ligge inntil meg da hun elsker kroppskontakt og er mer vant til lukten av mor.. han vil ha henne hos ham, altså mer på hans side. Det ender opp med at hun ligger på midten av oss. Vi blir liksom aldri enige.. jeg vet ikke hvordan jeg skal få han til å slappe mer av..

Anonymous poster hash: 93bc3...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor står det "mammaen din er en dårlig mor" i overskrifta? Det er jo ikke det han har sagt?



Anonymous poster hash: b54e6...bef
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melken kommer ofte ikke før 3-4 dagen. Ammer du hver 3 time, så øker du denne produksjonen.

Er du sikker på at barnet har godt nok grep om brystet? Det er som regel feilt grep som fører til såre brystvorter. Barnet skal ha mye av det brune, areola i munnen. Må ikke suge på brystvortene. Hvis du tar turen til helsesøster kan hun se at barnet har godt nok tak.

Husk å lufttørk før du smører med purelan.

Ellers stol på den egen intuisjon. Den er nok bedre utviklet en din manns.

Endret av Quasis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder de såre brydtvortene, så hjelper det godt på med brystskjold mens du ammer og albueskjell på brystvortene når du ikke ammer.

Er vanlig å amme mange ganger i døgnet den første perioden. Jeg tror jeg har ammet alt fra 8-18 ganger pr døgn, i løpet av de første tre månedene med mine fire.

Ja, jeg bruker brystskjold, men hun liker det ikke. Jo, jeg ammer rundt 10ggr, men hver gang er et helvete for meg, hver sug er et helvete av smerte..

Anonymous poster hash: 93bc3...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...