Gå til innhold

Ok å ta en egenmeldings-dag dagen etter samlivsbrudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg aner ikke hva du tror de linkene fortalte, men de fortalte ingenting om hvor vanvittig mye høyere sykefravær kvinner har enn menn.

De prøvde å komme med noen dårlige unnskyldninger, men som det er tydelig i denne tråden skyldes det rett og slett at kvinner er skrøpeligere og har dårligere arbeidsmoral enn menn.

Anonymous poster hash: 40ed9...9f2

Tingen er, at kvinner har høyere sykefravær enn menn totalt. Samtidig så varierer sykefravær med sektor og utdanningsnivå. Feks: selv om kvinner med høyere utdanning er mer syke enn menn med høyere utdanning, gata disse kvinnene et langt lavere sykefravær enn menn uten høyere utdanning.

Jeg - kvinne med mastergrad - har dermed statistisk sett et langt lavere sykefravær enn menn uten høyere utdanning, menn med fagbrev etc.

Anonymous poster hash: 54cf0...305

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kritisk

Jeg er selv veldig bestemt på sånne områder. Har selv ikke brukt en eneste egenmelding enda. Bank i bordet! Den skal KUN brukes når man er syk, men i enkelte tilfeller også hvis man er veldig langt nede. Man kan også ta ut en ferie i noen dager hvis det er sånn. Hadde det blitt slutt mellom meg og mannen min så hadde ikke jeg orket å dra på jobb dagen etter, eller dagen etter der. Tror jeg da... Jeg gråter veldig lett og syns det rett og slett er grusomt å gjøre det foran andre. Man skal heller ikke velte seg i elendigheten, men bekjempe den og komme seg videre. Men er enig med deg ellers, det er en altfor lettvint løsning for mange og det er ikke bra i det hele tatt. Det er en ordning som blir misbrukt i filler av mange!

Viser bare at du aldri har vært i en vanskelig situasjon. En dag møter du døra du også. Du kan ikke bestemme hvordan andre skal takle ting. Når man jobber som lærer må man også stå foran en klasse skoletime på skoletime og prestere, man har maks 5 min pause hvor man går fra time til time - ja jobber som lærer selv. Det er ikke noe hvilhjem for å si det sånn..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser bare at du aldri har vært i en vanskelig situasjon. En dag møter du døra du også. Du kan ikke bestemme hvordan andre skal takle ting. Når man jobber som lærer må man også stå foran en klasse skoletime på skoletime og prestere, man har maks 5 min pause hvor man går fra time til time - ja jobber som lærer selv. Det er ikke noe hvilhjem for å si det sånn..

Har du lest det andre jeg har skrevet??? Har ikke sagt i mot ts i det hele tatt!! Endret av wintergirl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser bare at du aldri har vært i en vanskelig situasjon. En dag møter du døra du også. Du kan ikke bestemme hvordan andre skal takle ting. Når man jobber som lærer må man også stå foran en klasse skoletime på skoletime og prestere, man har maks 5 min pause hvor man går fra time til time - ja jobber som lærer selv. Det er ikke noe hvilhjem for å si det sånn..

Og en ting til! Jo! Jeg har hatt det jævli til tider jeg også, selv om jeg ikke har sykemeldt meg. Så slutt å døm.

Endret av wintergirl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrsSmith

Jeg konstaterte bare at kvinner har et vanvittig mye høyere sykrefravær enn menn, og her ser man årsaken.

Anonymous poster hash: 40ed9...9f2

Fordi kvinner blir dumpet oftere enn menn?

Ærlig talt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi kvinner blir dumpet oftere enn menn?

Ærlig talt...

Nei, fordi kvinner er skrøpelige og bruker enhver anledning til å sykmelde seg.

Anonymous poster hash: 40ed9...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er lege, og vurderer kjærlighetssorg som en kurant årsak til sykemelding. Kan gå under diagnosen depressiv episode. Ts. bestemmer selv om hun vil fortelle den faktiske årsaken for sykemelding til arbeidsgiver.



Anonymous poster hash: c7ea1...c84
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lege, og vurderer kjærlighetssorg som en kurant årsak til sykemelding. Kan gå under diagnosen depressiv episode. Ts. bestemmer selv om hun vil fortelle den faktiske årsaken for sykemelding til arbeidsgiver.

Anonymous poster hash: c7ea1...c84

Kanskje du er en del av problemet her? Du setter faktisk en diagnose på en livshendelse. Og gir henne sykemelding. Hva har du fortalt henne da? At ho er ei sterk og tøff dame som kan ta dette på strak arm? Tviler leger tørr egentlig.

Og dere damer i tråden. Ærlig talt. Er dere så svake og så avhengige av menn at samlivsbrudd river dere fullstendig over ende. Alle sammen og i alle tilfeller? Om det stemmer må dere finne flere bein å stå på.

Ingen mann i verden er verdt å ofre livet sitt og økonomien din for. Ikke ta ut egenmelding før du er helt nødt. Ikke av hensyn til arbeidsgiver, men av hensyn til deg sjøl. Det er en fin øvelse for selvtilliten og reise seg med en gang, og bare prøve.

Anonymous poster hash: 54671...2ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstråleen

Kjæresten gjorde det slutt med meg i dag. Vi ahr vært sammen i 2,5 år, vi har vært igjennom mye på denne tiden, alvorlig sykdom osv. Følte virkelig at dette var mannen i mitt liv. Jeg er en person som ikke har vært så heldig i kjærlighetslivet tidligere, har ingen familie - lett sårbar. Jeg er sønderknust! Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg eller hva jeg skal ta meg til. Klarer ikke tanken på å skulle stå opp, sette meg i bilen og kjøre til jobb i morgen. Tror dere arbeidsgiver vil se negativt på det om jeg ringer å sier at jeg må ha en egenmeldingsdag?

Anonymous poster hash: 552f3...78a

Selvfølgelig kan du det! ser det er litt av hvert som har blitt kommentert, ikke bry deg om det. Tenk på deg selv og gjør det som er det beste for deg! Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv trengt 2 egenmeldingesdager pga et samlivsbrudd engang. Bruddet kom ikke bare som et sjokk på meg men det som sjokkerte meg mest var at han hadde vært utro og forlot meg til fordel for denne damen da alt han gav inntrykk av var at alt var fint mellom oss. Jeg knakk sammen og gråt hysterisk de første par dagene og var ikke i stand til å samle meg eller ta meg sammen. Istedenfor å få en enda mer kraftig reaksjon senere valgte jeg derfor å ta en time out for å samle meg og det fungerte. Det samme har jeg gjort under enkelte dødsfall. Og jeg har ikke dårlig samvittighet fordi det er meg selv som vet best hva som fungerer for meg. Så om ts trenger en dag eller to.. la hun gjøre det hvis det er best for henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjæresten gjorde det slutt med meg i dag. Vi ahr vært sammen i 2,5 år, vi har vært igjennom mye på denne tiden, alvorlig sykdom osv. Følte virkelig at dette var mannen i mitt liv. Jeg er en person som ikke har vært så heldig i kjærlighetslivet tidligere, har ingen familie - lett sårbar. Jeg er sønderknust! Vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg eller hva jeg skal ta meg til. Klarer ikke tanken på å skulle stå opp, sette meg i bilen og kjøre til jobb i morgen. Tror dere arbeidsgiver vil se negativt på det om jeg ringer å sier at jeg må ha en egenmeldingsdag?

Anonymous poster hash: 552f3...78a

Hvis du har det svært tungt og er i følelsesmessig ubalanse etter bruddet slik at du ikke kan klare å jobbe, så er det helt legitimt å benytte egenmelding.

Noen få klarer å gå på jobb dagen etter et opprivende samlivsbrudd, men svært mange får en skikkelig knekk av dette og er sykemeldt en liten stund. Begge deler er fullt forståelig tenker jeg, og måten bruddet skjer på har naturligvis mye å si i en slik situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du er en del av problemet her? Du setter faktisk en diagnose på en livshendelse. Og gir henne sykemelding. Hva har du fortalt henne da? At ho er ei sterk og tøff dame som kan ta dette på strak arm? Tviler leger tørr egentlig.

Og dere damer i tråden. Ærlig talt. Er dere så svake og så avhengige av menn at samlivsbrudd river dere fullstendig over ende. Alle sammen og i alle tilfeller? Om det stemmer må dere finne flere bein å stå på.

Ingen mann i verden er verdt å ofre livet sitt og økonomien din for. Ikke ta ut egenmelding før du er helt nødt. Ikke av hensyn til arbeidsgiver, men av hensyn til deg sjøl. Det er en fin øvelse for selvtilliten og reise seg med en gang, og bare prøve.

Anonymous poster hash: 54671...2ac

Hvem sier det du påstår her? Nei, alle samlivsbrudd er ikke så ille, og nei - alle har ikke brukt egenmelding etter samlivsbrudd. Og nei, dette er ikke typisk kvinner, men kan like gjerne skje menn.

Noe mer du lurte på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem sier det du påstår her? Nei, alle samlivsbrudd er ikke så ille, og nei - alle har ikke brukt egenmelding etter samlivsbrudd. Og nei, dette er ikke typisk kvinner, men kan like gjerne skje menn.

Noe mer du lurte på?

Nei. Jeg har fått mange svar på ting som jeg lurte på om kvinner og psyke. Iallefall her inne.

PS: Jeg er bondedatter om det kunne forklare hardheta mi. Bestemor måtte på jobben hun, dagen etter hennes 4 år gamle datter ble påkjørt og drept. Kujuret var like fullt det. Skjønner? Jeg synes dere bæser fælt.

Anonymous poster hash: 54671...2ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ihvertfall ingen tvil om at vi har det så godt i dette landet at vi er på "egotoppen". Det er selvfølgelig viktig å ta vare på seg selv, men det blir litt i overkant mye "meg, meg, meg". Tenker ingen på at man også setter andre i vanskelige situasjoner når de må jobbe mer fordi en kollega er borte fra jobb. Tenk om den/disse også har problemer på hjemmebane. Om deres partner er kreftsyk, en nær har gått bort osv osv.

Det er noe med ansvarsfølelse og ta hensyn til andre enn seg selv også. Det begynner å bli en stor mangelvare. Heller ikke rart sykefraværet er høyt.

Hilsen kvinne



Anonymous poster hash: eb05a...ef4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som evner liten evne til empati her inne ser jeg. Ts snakker ikke om å være borte fra jobb i månedsvis, men å ta en dag eller to til å fordøye det som har skjedd. Hun går gjennom en krise i livet sitt. Den hun så på som mannen i sitt liv har gått fra henne, og hun har nettopp fått vite det. Hun er ennå i sjokkfasen, og det tjener nok verken henne eller arbeidsplassen å gå på jobb når hun har det så vondt.

Anonymous poster hash: c7ea1...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Nei. Jeg har fått mange svar på ting som jeg lurte på om kvinner og psyke. Iallefall her inne.

PS: Jeg er bondedatter om det kunne forklare hardheta mi. Bestemor måtte på jobben hun, dagen etter hennes 4 år gamle datter ble påkjørt og drept. Kujuret var like fullt det. Skjønner? Jeg synes dere bæser fælt.

Anonymous poster hash: 54671...2ac

Nå skal vel ikke akkurat ts ut å melke kyr heller. Som lærer må man klare å være til stede for å nå frem til elevene, og det er nok vanskelig når man er midt i en krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje du er en del av problemet her? Du setter faktisk en diagnose på en livshendelse. Og gir henne sykemelding. Hva har du fortalt henne da? At ho er ei sterk og tøff dame som kan ta dette på strak arm? Tviler leger tørr egentlig.

Og dere damer i tråden. Ærlig talt. Er dere så svake og så avhengige av menn at samlivsbrudd river dere fullstendig over ende. Alle sammen og i alle tilfeller? Om det stemmer må dere finne flere bein å stå på.

Ingen mann i verden er verdt å ofre livet sitt og økonomien din for. Ikke ta ut egenmelding før du er helt nødt. Ikke av hensyn til arbeidsgiver, men av hensyn til deg sjøl. Det er en fin øvelse for selvtilliten og reise seg med en gang, og bare prøve.

Anonymous poster hash: 54671...2ac

Må du rulle inn. Legen setter selvfølgelig ikke en diagnose på en livshendelse, men VIRKNINGEN av det!

Mulig du eller ingen du kjenner av gått i bakken av samlivsbrudd, men for noen er det beintøft.

Skaff deg litt empati før du uttaler deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konstaterte bare at kvinner har et vanvittig mye høyere sykrefravær enn menn, og her ser man årsaken.

Anonymous poster hash: 40ed9...9f2

Nei, dette er ikke årsaken.

Bransje og yrke bestemmer hvilke arbeidsforhold de yrkesaktive har, og dermed fraværsbehovet. - Mange kvinner er ansatt i omsorgsyrker og blir derfor mer utsatt for sykdom fra barn,elder og eller syke.

Kvinners yrkesdeltakelse har økt kraftig siden 1980. Når en større del av befolkningen kommer i arbeid, blir det også plass for dem med litt dårligere helse. Det trekker opp fraværet. Samtidig er menns yrkesdeltakelse gått ned, særlig blant de eldre. Disse har større fraværsbehov fordi de har flere diagnoser, og fordi tilheling etter sykdom og skade går langsommere. Når eldre blir borte fra arbeidslivet, går fraværet ned.

Blant kvinnene har også de under 40 år et stort fraværsbehov. Det skyldes at det er her de gravide befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har fått mange svar på ting som jeg lurte på om kvinner og psyke. Iallefall her inne.

PS: Jeg er bondedatter om det kunne forklare hardheta mi. Bestemor måtte på jobben hun, dagen etter hennes 4 år gamle datter ble påkjørt og drept. Kujuret var like fullt det. Skjønner? Jeg synes dere bæser fælt.

Anonymous poster hash: 54671...2ac

Jeg lurer på hvorfor det er så mange menn med manglende empati, samt andre mindre tiltrekkende personlighetstrekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvorfor det er så mange menn med manglende empati, samt andre mindre tiltrekkende personlighetstrekk?

Bonde-DATTER.

Anonymous poster hash: 40ed9...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...