Gå til innhold

Ok å ta en egenmeldings-dag dagen etter samlivsbrudd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Menn tar gjerne selvmord etter at de har kommet i kontakt med helsevesenet.

Menn tar gjerne kontakt med helsevesenet når det uansett er for sent..

Anonymous poster hash: 523d6...d78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi er overarbeidet fordi kvinner sykemelder seg hele tiden.

Anonymous poster hash: 40ed9...9f2

Beklager for din del at du innbiller deg at det er sant!

Enda mer beklagelig er det for menn som sliter med mental helse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skriver ang sykepleiere stemmer nok ikke helt. Jeg er sykepleier på en kreftavdeling. Dvs mange av pasientene har veldig lavt immunforsvar. Det blir likevel forventet at vi stiller på jobb selv om vi er kraftig forkjølet. Høy feber, influensa og omgangssyke skal man selvfølgelig holde seg hjemme med. Men hvis alle forkjølede sykepleiere skulle holde seg hjemme, så måtte vi ha doblet grunnbemanningen.

Har ikke uttalt meg om situasjonen tråden handler om. Jeg synes i utgangspunktet ikke man skal bruke egenmelding med mindre man er syk. Men verden er ikke svart og hvit, så jeg tenker man må vurdere selv om man er i stand til å gå på jobb. Det beste hadde nok vært å diskutere det med sjefen, og se om man fant en løsning.

Kraftig forkjølelse var nok å sette det litt på spissen fra min side ja, det må nok litt mer til enn det, men på det sykehuset jeg jobbet på var de i alle fall ganske så nøye med akkurat dette. Er du smittefarlig for noe mer enn overfladisk tett nese og slikt så holder du deg hjemme en dag eller to. Poenget var i alle fall at det er store forskjeller på hva slags jobb du har - i noen jobber kan man stenge seg litt vekk og justere arbeidsdagen litt etter form - fysisk eller psykisk - i andre jobber må du være helt frisk og helt oppegående for å kunne utføre arbeidet ditt.

Arbeidslivet er ikke svart/hvitt og statistikk er det lett å bli lurt av. Stort overtall kvinner sykemeldte - er vi det svake kjønn? Jobber vi i stor grad i yrker med høyt smittepress og/eller strenge regler for når man kan gå på jobb eller ikke? Har flere menn jobber hvor du kan sitte alene på et kontor eller ute i felten, og hvor det dermed er lettere å gå på jobb selv om man ikke har det helt bra? Og - hvis vi ser enda mer nyansert på det, hvordan forandrer tallene seg når vi går over til de virkelig langvarige sykemeldingene, AAP, uføre osv? Og ikke minst - hvor mange syke barn ligger det bak egenmeldinger, når foreldrene har brukt opp sine dager og det blir mors oppgave å være hjemme med sykt barn? Det er jo sånne ting som er viktige å vite før man konkluderer med at kvinner er håpløse fordi de er så mye syke.

Jeg synes på ingen måte man skal bruke egenmelding i hytt og pine, men jeg synes heller ikke man skal gå på jobb som lærer hvis man er ute av stand til å undervise. Og et brudd er jo heller ikke et brudd - da jeg ble skilt var jeg på jobb dagen etter, men hadde det blitt slutt mellom meg og nåværende samboer måtte jeg nok hatt noen dager på meg før jeg mestret verden igjen.

Endret av lille_frosk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kvinners skyhøye sykefravær er kanskjeven indikasjon på at enkelte kvinner overhode ikke er tilpasset et yrkesliv? Og egentlig burde gått hjemme og stelt med mann, barn og hus? Det burde jo være overkommelig selv for disse som påstår de blir syke av å være "flink pike".

Anonymous poster hash: fec26...68c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kvinners skyhøye sykefravær er kanskjeven indikasjon på at enkelte kvinner overhode ikke er tilpasset et yrkesliv? Og egentlig burde gått hjemme og stelt med mann, barn og hus? Det burde jo være overkommelig selv for disse som påstår de blir syke av å være "flink pike".

Anonymous poster hash: fec26...68c

Hehe, ja da hadde nok landet gått rundt, skjønner'u ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedrørende forkjølelse måtte jeg selv av og til bruke egenmeldinger i min gamle jobb. Ikke fordi ikke klarte å utføre andre oppgaver men jobben hadde ikke alternative løsninger. Du måtte snakke med kunder i tlf hele dagen og det å hoste i ett sett eller ikke ha stemme i det hele tatt gjorde dermed til at jeg ikke var i stand til å fullføre arbeidsoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En liten ting før dere fortsetter debatten.

1. Sykefraværet er ikke så mye høyere enn menns at det er noe å skrike om. Media gjør det, men det betyr ikke at det er sant.

2. Vi har ingen statistikk på om kvinner er mer borte fra jobb enn menn pga av akkurat samlivsbrudd.

Så ikke gjør dette til en kjønnskamp. Dette handler jo om når egenmelding er innenfor eller ikke.

PS: Mange bra argumenter fra begge sider.



Anonymous poster hash: 54671...2ac
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Men kvinners skyhøye sykefravær er kanskjeven indikasjon på at enkelte kvinner overhode ikke er tilpasset et yrkesliv? Og egentlig burde gått hjemme og stelt med mann, barn og hus? Det burde jo være overkommelig selv for disse som påstår de blir syke av å være "flink pike".

Anonymous poster hash: fec26...68c

Da hadde ikke dagens samfunn gått rundt kjære deg. Så dine forhistoriske holdninger kan du holde for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde ikke dagens samfunn gått rundt kjære deg. Så dine forhistoriske holdninger kan du holde for deg selv.

Hva mener du med at samfunnet ikke hadde gått rundt?

Mange land og samfunn er både rike og velstående selv om de er tradsjonelle. Ta f eks japan. Eller saudi arabia!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Hva mener du med at samfunnet ikke hadde gått rundt?

Mange land og samfunn er både rike og velstående selv om de er tradsjonelle. Ta f eks japan. Eller saudi arabia!

Saudi går rundt av den enkle grunn at har sånn ca 10 millioner fremmedarbeidere som jobber der på tidsbegrenset arbeidstillatelse.

De fleste jobber innen privat sektor, og da ofte med jobber som den jevne Saudi selv ikke vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ...sunny...

Hva mener du med at samfunnet ikke hadde gått rundt?

Mange land og samfunn er både rike og velstående selv om de er tradsjonelle. Ta f eks japan. Eller saudi arabia!

Hehe du har løsningen på problemet du. Ta bort alle kvinner fra jobb i morgen du,så ser vi hva som skjer. Samtlige av pasienten på min arbeidsplass hadde strøket med i hvertfall,men hei- det hadde jo spart samfunnet for en egenmelding ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke samtlige kvinner som bør gå hjemme og stelle hus. Det finnes mange dyktige kvinner i arbeidslivet på alle nivåer i samfunnet. Men heller de som er litt skjøre og blir syke av at de har vondt i en følelse eller to, eller det fjollete "flink pike" opplegget som har blitt så populært. Slike hadde sikkert hatt det bedre av å gå hjemme, stelle for en mann og barna sine. Så samfunnet hadde nok gått rundt selv om de sykeste blir hjemmeværende husmødre. Er de økonomisk avhengig av mannen sin, blir det sikkert mindre samlivsbrudd og færre som er borte fra jobb av den grunn.

Vi har det flott i Norge som får penger for å være hjemme når vi strengt tatt ikke er syke. Bare lyst til å sitte litt i sofaen.

Anonymous poster hash: fec26...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig at TS er en sart sjel som må ta ut egenmelding. Men jeg synes ikke noe om at hun ikke er ærlig med sin arbeidsgiver og forteller hvorfor. Om dette går så hardt innpå henne går ikke dette over på en dag. Bør ikke hennes kolleger får vite hva som skjer?

Det er noe som heter gjør din plikt krev din rett.

Så lenge TS med likesinnede velger å ta ut egenmelding uten å prøve først og uten å være ærlig, har jeg veldig lite forståelse.

Hva tenker sjefen hennes da? TS sin egenmelding kom antagelig tidlig på morgenen, etter at hun hadde sittet ei stund utover natta på KG for å spørre om råd. TS kunne ha ringt sin sjef tidlig på kvelden, forklart sjefen hva som hadde skjedd og bedt om andre oppgaver.

Det er mer enn hva jeg begriper at dette skal være så vanskelig.

TS bør være veldig forsiktig, for hun kan miste retten til egenmelding. En annen ting er at dere lar henne synke ned i selvmedlidenhet. Og dere oppfordrer henne til å være uærlig. Dette er ikke situasjonen der du skyver unna forpliktelser. TS har mista gubben, skal hun gamble om jobben også?

Det er mange måter å løse dette på, men å ringe seg inn syk uten nærmere forklaring er ikke en av de.

Rart at folk ikke ser dette?

Jeg har hatt min andel livskriser selv. Og jeg slår alltid på til de som jeg har forpliktelser ovenfor og forteller hva som er fatt. Enten det har vært samlivsbrudd eller dødsfall i nær familie. De i rundt deg setter pris på at du forteller og de kan til og med støtte deg i en vanskelig tid.

Men det kan være TS mistrives på jobben og har et dårlig arbeidsmiljø.

Samme hvordan vi vrir og vender på denne er det ikke greit. Ikke i følge loven og ikke i følge normal folkeskikk. TS skulket. Så enkelt.

Anonymous poster hash: 54671...2ac

For å ha det helt på det rene så har jeg ALDRI sagt at jeg skal lyve om grunnen til arbeidsgiver, hvor du finner disse løgnene får du ta på din kappe!! Som sagt, dette bruddet er tungt og vanskelig fordi vi har vært igjennom MYE sammen, dødlig sykdom og i det hele tatt! Det er ikke noe enkelt bruss! Vi ahr kjent hverandre godt i flere år, og om noen få mnd hadde vi hatt 3 mnd samboerskapdag - vi hadde vært i forhold en liten stund før vi flyttet sammen.

Jeg ringte min arbeidsgiver og forklarte hva som hadde skjedd. Dette hadde HAN fullstendig forståelse for og mente det beste var at jeg tok en dag hjemme siden det er krevende å skulle undervise når man ikke klarer å være tilstede mentalt. Jeg elsker jobben min, og er aldri borte med mindre jeg er skikkelig syk (noe jeg aldri er) eller har sykt barn. Folk forstår ikke at det kreves ulike ting av ulike yrker. Lærere har ikke fleksitid nei, jeg kan ikke bare forlate undervisningstimen når det passer meg. De som tror det har virkelig lite innsyn i hva det vil si å være lærer. Jeg er som regel på skolen fra kvart på åtte til fire hver dag. Jeg har 26 undervisningstimer i løpet av en uke, så har jeg alle etterarbeidtimer og planleggingstimer, retting av prøver, lage prøver, følge opp elever, planlegge undervisning, møtevirksomhet osv. Sjelden jeg får gått tidlig fra jobb.

Synes det er trist og sjokkerende at det er så mange gubber her inne som spyr ut kvinne diskrimerende holdnigner, og alle de kvinnene som støtter opp om dette.

Og til alle dere som mener at det å bli "dumpa" er ingenting å bli lei seg over, så fint for dere. Men for mange av oss andre er dette ganske opprivende, og alle forhold er forskjellig. Det har ingenting å si hvor lenge man har vært sammen, det kan være like vondt om man har vært sammen et år, 5 år, 10 år. Det kommer helt an på forholdet, det man har hatt sammen og det man har vært igjennom sammen.

Og til alle dere andre som har lagte denne tråden til en kjønnskamp: Det var ikke det denne tråden handler om. Vil heller at dere lager deres engen tråd, for denne tråden har sporet kraftig av!

- TS

Anonymous poster hash: 552f3...78a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe du har løsningen på problemet du. Ta bort alle kvinner fra jobb i morgen du,så ser vi hva som skjer. Samtlige av pasienten på min arbeidsplass hadde strøket med i hvertfall,men hei- det hadde jo spart samfunnet for en egenmelding ;)

Saudi går rundt av den enkle grunn at har sånn ca 10 millioner fremmedarbeidere som jobber der på tidsbegrenset arbeidstillatelse.

De fleste jobber innen privat sektor, og da ofte med jobber som den jevne Saudi selv ikke vil ha.

Jeg sier ikke at saudi arabia eller tradisjonelle land er bedre enn i norge. Hvert land sine løsninger, saudi med sine fremmedarbeidere og japan med sine roboter.

Jeg sier bare at det hadde gått rundt. Visste dere at idag er vi omtrent dobbelt så rike som for trettifem år siden? Og for trettifem år siden klarte man seg fint med halvparten av hva man gjør idag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ha det helt på det rene så har jeg ALDRI sagt at jeg skal lyve om grunnen til arbeidsgiver, hvor du finner disse løgnene får du ta på din kappe!! Som sagt, dette bruddet er tungt og vanskelig fordi vi har vært igjennom MYE sammen, dødlig sykdom og i det hele tatt! Det er ikke noe enkelt bruss! Vi ahr kjent hverandre godt i flere år, og om noen få mnd hadde vi hatt 3 mnd samboerskapdag - vi hadde vært i forhold en liten stund før vi flyttet sammen.

Jeg ringte min arbeidsgiver og forklarte hva som hadde skjedd. Dette hadde HAN fullstendig forståelse for og mente det beste var at jeg tok en dag hjemme siden det er krevende å skulle undervise når man ikke klarer å være tilstede mentalt. Jeg elsker jobben min, og er aldri borte med mindre jeg er skikkelig syk (noe jeg aldri er) eller har sykt barn. Folk forstår ikke at det kreves ulike ting av ulike yrker. Lærere har ikke fleksitid nei, jeg kan ikke bare forlate undervisningstimen når det passer meg. De som tror det har virkelig lite innsyn i hva det vil si å være lærer. Jeg er som regel på skolen fra kvart på åtte til fire hver dag. Jeg har 26 undervisningstimer i løpet av en uke, så har jeg alle etterarbeidtimer og planleggingstimer, retting av prøver, lage prøver, følge opp elever, planlegge undervisning, møtevirksomhet osv. Sjelden jeg får gått tidlig fra jobb.

Synes det er trist og sjokkerende at det er så mange gubber her inne som spyr ut kvinne diskrimerende holdnigner, og alle de kvinnene som støtter opp om dette.

Og til alle dere som mener at det å bli "dumpa" er ingenting å bli lei seg over, så fint for dere. Men for mange av oss andre er dette ganske opprivende, og alle forhold er forskjellig. Det har ingenting å si hvor lenge man har vært sammen, det kan være like vondt om man har vært sammen et år, 5 år, 10 år. Det kommer helt an på forholdet, det man har hatt sammen og det man har vært igjennom sammen.

Og til alle dere andre som har lagte denne tråden til en kjønnskamp: Det var ikke det denne tråden handler om. Vil heller at dere lager deres engen tråd, for denne tråden har sporet kraftig av!

- TS

Anonymous poster hash: 552f3...78a

Og selvom jeg har vært hjemme, har jeg fortsatt sittet og rettet prøver.

Anonymous poster hash: 552f3...78a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritisk

Jeg sier ikke at saudi arabia eller tradisjonelle land er bedre enn i norge. Hvert land sine løsninger, saudi med sine fremmedarbeidere og japan med sine roboter.

Jeg sier bare at det hadde gått rundt. Visste dere at idag er vi omtrent dobbelt så rike som for trettifem år siden? Og for trettifem år siden klarte man seg fint med halvparten av hva man gjør idag?

Så har prisene på mat, bolig, osv gått litt opp de siste 35 årene, sjelden folk klarer seg på en inntekt, men versegod...!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er selv leder og kvinne. Skjer det noe slikt med "mine", så sier jeg: ring meg og gi meg kortversjonen, si at du er langt nede, så finner vi selvsagt en løsning. Ring og meld deg syk uten å være det, så er det ikke sikkert du får den samme velviljen senere. Sorry, dette er over grensen, og om du ikke er ærlig med sjefen kommer det frem en gang uansett. Det hjelper verken deg (eller ungen, om du har) å ligge hjemme og synes synd på deg selv.

Anonymous poster hash: 15c26...d04

Jeg er også kvinne og leder.

For det første har jeg ikke noe med å spørre om hvorfor noen er syk når jeg får melding om det (det burde du også vite!) og for det andre ville jeg ikke lekt bedre-viter om jeg fikk vite årsaken for fraværet.

Min erfaring er at om en ikke snoker og ikke spiller verdensmester på andre sine følelser, så får en et helt annet forhold og opplever mer lojalitet fra arbeidstakerne.

Anonymous poster hash: 20653...4c3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og selvom jeg har vært hjemme, har jeg fortsatt sittet og rettet prøver. Anonymous poster hash: 552f3...78a

ikke ha dårlig samvittighet for at du tar deg en pause under kriser. Hva er alternativet, - la elendigheten gå utover elevene? Har du ikke din egen helse og ta vare på? Ingen velger vel samlivskriser gjør de vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har prisene på mat, bolig, osv gått litt opp de siste 35 årene, sjelden folk klarer seg på en inntekt, men versegod...!

Jeg klarer meg på en inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kritisk

Hvis hun er psykisk ustabil bør hun ikke jobbe med barn. Da bør moderator vurdere å sende bekymringsmelding til de rette instanser.

Anonymous poster hash: 40ed9...9f2

Er du ikke riktig navla? Man er da ikke psykisk ustabil fordi man går igjennom et samlivsbrudd og opplever sorg. "sende bekymringsmelding til riktige instanser" - er du helt fjern? Her er det snakk om at man gjennomgår en krise i livet. Psykisk ustabil er ikke noe man blir over natta. Gratulerer til deg for tidenes idiotkommentar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...