Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor i landet er det du bor siden dette skjer hele tiden da? Jeg har aldri opplevd eller hørt om noen før der samtlige må vise leg når det blir kjøot alkohol.

Og at samboeren din ikke fikk drikke øl på restaurant fordi du ikke hadde bevis på at du er over 18 år den kjøper jeg faktisk ikke. Det kan umulig være sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ashanti

Jeg er 28, men ser ut som jeg er 15 ;) (ifølge "alle"). Så jeg har samme problem når jeg selv skal kjøpe alkohol eller skal på utesteder/konserter o.l med 18 års grense.

Faktisk har jeg lært meg nå at jeg må ha med både bankkort og pass til alle tider, for bankkortet mitt har blitt beskyldt for å være falskt opptil flere ganger. Jeg har blitt nektet å kjøpe alkohol flere ganger og ja, det er litt flaut når folk som like gjerne kan være noen år yngre enn meg, står å offer og akker seg over "disse fjortisene som tror de kan lure de ansatte med fake leg" :fnise:

Jeg kan forstå at det er vanskelig for de ansatte å bedømme alder, men jeg innrømmer glatt at jeg skjønner at du syntes det er pinlig, for det syntes jeg selv, men prøver å le det bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir aldri spurt om legg mer... Synes det er urettferdig, burde være standard prosedyre... Føler meg så gammel når jeg handler alkohol og røyk.. De tenker vel gamle kjerringa.. huff, ny lov burde være å spørre ALLE. :vetikke:

Endret av Cowboy Lotte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet er det du bor siden dette skjer hele tiden da? Jeg har aldri opplevd eller hørt om noen før der samtlige må vise leg når det blir kjøot alkohol.

Og at samboeren din ikke fikk drikke øl på restaurant fordi du ikke hadde bevis på at du er over 18 år den kjøper jeg faktisk ikke. Det kan umulig være sant.

Dette skjer ikke hele tiden, men det er sykt irriterende når det skjer og det skjer stort sett alltid hvis jeg ikke har legg med meg. Det med restauranten har bare skjedd en gang i sommer i Tønsberg. Vi bor i Oslo.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på restaurant i Oslo, hvor følget ikke fikk drikke alkohol fordi jeg var under 18.. Det ble ikke så godt mottatt av resten av følget, som forøvrig var i alderen fra 30 og oppover.



Anonymous poster hash: 142e6...d3e
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 27 og har alltid med meg leg fordi jeg vet at mange synes jeg ser ung ut. Skjønner ikke hvorfor det skal være så problematisk?



Anonymous poster hash: 38332...f5e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvordan kler du deg?

Anonymous poster hash: 38332...f5e

Det har fælt lite å si hvis man ser ung nok ut. Jeg kler meg "konservativt" og "voksent" uten at det har noen effekt. Jeg er fortsatt "en 15 år gammel" 28 åring ;)

Anonymous poster hash: bf9be...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ashanti

Det har fælt lite å si hvis man ser ung nok ut. Jeg kler meg "konservativt" og "voksent" uten at det har noen effekt. Jeg er fortsatt "en 15 år gammel" 28 åring ;)

Anonymous poster hash: bf9be...c21

(Denne var fra meg, vet ikke hvorfor den ble anonym... Kom nær knappen kanskje.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS

Kan du evt sminke deg slik at du ser eldre ut/ endre hårfrysyre el annet?



Anonymous poster hash: 117f3...2ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det høres merkelig ut. Selv er jeg i slutten av 30 årene, og flaut nok blir jeg alltid

spurt om leg hvis jeg er på polet å skal handle. Derfor har jeg bevisst begynt å ta med meg

barna hvis jeg en sjelden gang skal innom polet, da jeg har oppdaget at jeg da ikke blir spurt

om legitimasjon. Jeg har ikke veldig små barn, så de skjønner vel da at jeg er eldre muligens.

Men jeg har aldri noensinne måtte vise leg fordi samboer handler noe hverken på polet,

butikken eller restaurant. Når han handler, og slipper å vise leg, og jeg står ved siden av,

har aldri noen spurt meg om leg. Det blir jo det samme som om noen skulle be noen av mine

nieser eller nevøer som er mindreårige men i tenåringsalder og den alder hvor mange forsøker

å få tak i alkohol, om leg fordi jeg handler samtidig som de er med meg. Det hadde i så fall vært

merkelig, for jeg må jo kunne handle det jeg har lov til uavhengig av om jeg har med meg barn

jeg f.eks er tante til når jeg handler, jeg gir jo ikke det jeg handler videre til dem.



Anonymous poster hash: 17e85...dfd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du selv skal kjøpe ja! Som i sommer hadde vi tatt en kjøretur til Tøsnberg, vi skulle se på noen severdigheter og jeg gadd ikke dra på vesken min rundt, så jeg la den i bilen, vi endte opp nede på bryggen og skulle spise. Jeg ville ha en Pepsi og min samboer en øl, dette ble han nektet å kjøpe fordi jeg satt ved bordet! Er jeg nødt til uansett på ethvert tidspunkt passe på at jeg alltid til enhver tid har legg med meg for at mitt reisefølge skal kunne handle fritt? Jeg syntes dette blir så ekstremt, og ikke minst tilfeldig. Det er jo høys tilfeldig hvem som spør om dette...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Det der kan de jo ikke gjøre. Da hadde jeg sendt en kraftig klage til ledelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der kan de jo ikke gjøre. Da hadde jeg sendt en kraftig klage til ledelsen.

Fryktelig frustrerende og utrolig flaut, da jeg jo automatisk føler meg som en kriminell da jeg ikke kunne bevise (hadde ikke legg) at jeg var godt over 18...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 37 år og blir av og til spurt om leg når samboeren og jeg er ute sammen og han skal handle øl. Samboer er 36. Hvis jeg skal kjøpe øl/vin alene så blir jeg fortsatt spurt 9 av 10 ganger. Så passer alltid på at ha med meg legitimasjon. Ser ikke på det som noe problem.



Anonymous poster hash: 1e39e...af8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis du selv skal kjøpe ja! Som i sommer hadde vi tatt en kjøretur til Tøsnberg, vi skulle se på noen severdigheter og jeg gadd ikke dra på vesken min rundt, så jeg la den i bilen, vi endte opp nede på bryggen og skulle spise. Jeg ville ha en Pepsi og min samboer en øl, dette ble han nektet å kjøpe fordi jeg satt ved bordet! Er jeg nødt til uansett på ethvert tidspunkt passe på at jeg alltid til enhver tid har legg med meg for at mitt reisefølge skal kunne handle fritt? Jeg syntes dette blir så ekstremt, og ikke minst tilfeldig. Det er jo høys tilfeldig hvem som spør om dette...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Syns det er veldig merkelig at du syns det er så slitsomt å ha med deg legitimasjon rundt om kring! Og det høres jo ut som dette skjer veldig ofte, da ser jeg ikke helt hva problemet er? Ta med deg legitimasjon når dere tydeligvis kjøper øl såpas ofte at dette blir et problem for deg! Du bør jo uansett kunne vise fram ID og førerkort når dere er ute og kjører/er på restuarant/på byen. Hva om kortet hans ikke fungerer? Hva om det skjer noe uforutsett? At du i hele tatt orker å irritere deg over det her, er litt uforståelig for meg. Det verste som kan skje er at dere ikke får kjøpt øl, og da ser jeg ikke problemet. Har han eller du virkelig lyst på en kald en, så sørger du vel for å ha med deg legitimasjon når du er klar over reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell

Dette har skjedd med meg også, jeg måtte vise leg da venninna mi kjøpte røyk. Men butikkene kan bare bli tatt for å selge til mindreårige, er det noen myndige som kjøper til mindreårige vil ikke butikken få trøbbel for det (fordi det da er personen som langer som gjør noe forbudt, ikke butikken) så det er litt rart.

Jeg var på kiwi og skulle ha snus, ei venninne på 16 ble med meg inn (jeg er 18) og butikken nektet å selge meg snus fordi venninnen min ikke hadde leg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dette er ikke ensituasjon jeg opplever ofte, men det gjør meg skikkelig sint de få gangene det har skjedd, fordi det får så store konsekvenser.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Store konsekvenser? At typen din ikke får kjøpt øl, er det virkelig en stor konsekvens? Er han alkoholiker, og går amok om han ikke får alkohol der og da?

Anonymous poster hash: 962ac...490

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har skjedd med meg også, jeg måtte vise leg da venninna mi kjøpte røyk. Men butikkene kan bare bli tatt for å selge til mindreårige, er det noen myndige som kjøper til mindreårige vil ikke butikken få trøbbel for det (fordi det da er personen som langer som gjør noe forbudt, ikke butikken) så det er litt rart.

Jeg var på kiwi og skulle ha snus, ei venninne på 16 ble med meg inn (jeg er 18) og butikken nektet å selge meg snus fordi venninnen min ikke hadde leg.

Jeg sier ikke at alle butikkansatte vurderer alle situasjoner riktig, for det gjør de ikke. Men om de burde forstått at den myndige som kjøper faktisk kjøper til en som ikke er myndig, kan de bli straffet på lik linje som om de hadde solgt til en umyndig. 18-åringen som må snu seg til kameraten på 17 fordi han har glemt hvilken snus han skulle ha, nektes uansett om 18-åringen selv er myndig.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...