Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg må bare si at jeg er enig med ts. Helt håpløst å nekte, ihverfall på restaurant.

Men også i butikk.

Skal jeg liksom bli nektet å kjøpe øl når datteren min på 15 er med? Den bak kassa kan jo ikke vite om jeg kjøper til henne, og så lenge det er en mulighet ska jeg bli nektet iflg flere i denne tråden.

Håpløst.

Når jeg var under 18 og skulle ha øl ble jeg jo selvfølgelig ikke med langeren inn i butikken!

Anonymous poster hash: edc25...083

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må bare si at jeg er enig med ts. Helt håpløst å nekte, ihverfall på restaurant.

Men også i butikk.

Skal jeg liksom bli nektet å kjøpe øl når datteren min på 15 er med? Den bak kassa kan jo ikke vite om jeg kjøper til henne, og så lenge det er en mulighet ska jeg bli nektet iflg flere i denne tråden.

Håpløst.

Når jeg var under 18 og skulle ha øl ble jeg jo selvfølgelig ikke med langeren inn i butikken!

Anonymous poster hash: edc25...083

Nettopp! De har ingen kriterier å bedømme dette etter enn 'jeg tror/jeg syntes' de gar heller ingen opplæring i hvordan man praktiserer dette, det er kun hva denne 19 åringen i kassa tror. Utrolig tilfeldig!

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si at jeg er enig med ts. Helt håpløst å nekte, ihverfall på restaurant.

Men også i butikk.

Skal jeg liksom bli nektet å kjøpe øl når datteren min på 15 er med? Den bak kassa kan jo ikke vite om jeg kjøper til henne, og så lenge det er en mulighet ska jeg bli nektet iflg flere i denne tråden.

Håpløst.

Når jeg var under 18 og skulle ha øl ble jeg jo selvfølgelig ikke med langeren inn i butikken!

Anonymous poster hash: edc25...083

Vi har måter å observere på, det er ofte ganske tydelig forskjell på de gangene barn bare er med forelder på butikken og de gangene alkoholen er til barnet.

Vi nekter heller ikke fordi vi syns det er "gøy" eller noe sånt, men fordi hvis vi ikke gjør det risikerer vi bøter, retten til å selge alkohol og jobben vår...

Og jeg har hatt MANGE kunder som tror at det er greit sålenge personen som betaler er over 18. Derfor legger de ikke skjul på at alkoholen (eller tobakken) er til den under 18.

Jeg vet om en butikk som har mistet ølsalget i en uke fordi de ikke har nektet folk som tydelig langer og tro meg, det er myyye penger tapt. Ikke bare taper de pengene direkte for alkoholen, men kundene tar like gjerne hele handelen andre steder.

TS minner meg om en mor jeg hadde innom butikken som skjelte meg ut fordi jeg hadde nektet sønnen å kjøpe snus når han ikke hadde legg, han var jo tross alt blitt 18 for en ukes tid siden...

Anonymous poster hash: 6cd45...ccf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp! De har ingen kriterier å bedømme dette etter enn 'jeg tror/jeg syntes' de gar heller ingen opplæring i hvordan man praktiserer dette, det er kun hva denne 19 åringen i kassa tror. Utrolig tilfeldig!

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Eh, ja, selvfølgelig er det tilfeldig? Akkurat like tilfeldig som hvem man spør om leg. Skal disse 19-åringene i kassa slutte å spørre alle om leg kanskje, siden det er UMULIG å basere det på noe annet enn "jeg tror"?

Hm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet; er det så vanskelig å ha med seg legitimasjon? Dette er jo tydeligvis situasjoner du opplever ofte siden det er et problem.

Putt bankkort/ førerkort i lomma eller i mobilholderen, så har du alltid legitimasjon. Er det vanskelig? Eller hvis du glemmer så ofte, så kanskje trene litt på hukommelse?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor løper du rundt i verden uten lommeboka? Og på butikker og restauranter til og med. Ta med deg lommeboka di, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: e923f...db1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har opplevd at mamma, stefaren min, tante og onkel ikke fikk kjøpe seg en øl til maten på en resturant, fordi jeg var 16år.

Vi ble alle litt overrasket kan man si...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor løper du rundt i verden uten lommeboka? Og på butikker og restauranter til og med. Ta med deg lommeboka di, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: e923f...db1

Som oftest har jeg jo med meg legg, men det er ikke det denne tråden handler om. Den handler om de få irriterende gangene jeg har glemt det.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet; er det så vanskelig å ha med seg legitimasjon? Dette er jo tydeligvis situasjoner du opplever ofte siden det er et problem.

Putt bankkort/ førerkort i lomma eller i mobilholderen, så har du alltid legitimasjon. Er det vanskelig? Eller hvis du glemmer så ofte, så kanskje trene litt på hukommelse?

Nei dette er ikke ensituasjon jeg opplever ofte, men det gjør meg skikkelig sint de få gangene det har skjedd, fordi det får så store konsekvenser.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, ja, selvfølgelig er det tilfeldig? Akkurat like tilfeldig som hvem man spør om leg. Skal disse 19-åringene i kassa slutte å spørre alle om leg kanskje, siden det er UMULIG å basere det på noe annet enn "jeg tror"?

Hm?

Når noen KJØPER alkohol så skal de selvfølgelig spørre. Da kan de luke ut de om ikke er myndige. Det er ikke en vurderingssak. Enten er du myndig og får kjøpt eller så er du ikke det, dette kan lett avgjøres. Når du imidlertid bare er med en person som kjøper så kommer vurderingen inn i bildet. Skal de dele? Skal han lange? Da kommer vurderingen inn i bildet. Dette er vel ganske enkelt?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns dette er en grov inngripen i privatlivet til folk? Så lenge den som kjøper er over myndighetsalderen kan jeg ikke skjønne at noen andre skal kunne nekte dem å handle. Hvis jeg skal ha grillselskap og nevøen min er med på butikken for å hjelpe meg med handlinga, så har butikken sin fulle rett til å nekte meg å kjøpe to sixpack med øl til resten av selskapet? KUN fordi han er med? Dette har jeg aldri vært borti tidligere. Heller ikke det at voksne ikke får kjøpt øl til middagen på restaurant fordi de har med en under myndighetsalderen.

Jeg syns virkelig ikke dette henger på greip, og jeg kjenner at jeg faktisk blir litt småforbanna. Også på de som sier at det bare er å ta med leg "for slik er det bare".



Anonymous poster hash: 6a2ea...a32
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns dette er en grov inngripen i privatlivet til folk? Så lenge den som kjøper er over myndighetsalderen kan jeg ikke skjønne at noen andre skal kunne nekte dem å handle. Hvis jeg skal ha grillselskap og nevøen min er med på butikken for å hjelpe meg med handlinga, så har butikken sin fulle rett til å nekte meg å kjøpe to sixpack med øl til resten av selskapet? KUN fordi han er med? Dette har jeg aldri vært borti tidligere. Heller ikke det at voksne ikke får kjøpt øl til middagen på restaurant fordi de har med en under myndighetsalderen.

Jeg syns virkelig ikke dette henger på greip, og jeg kjenner at jeg faktisk blir litt småforbanna. Også på de som sier at det bare er å ta med leg "for slik er det bare".

Anonymous poster hash: 6a2ea...a32

Som jeg har skrevet over, jeg er helt enig med deg.

Jeg har egentlig vanskelig for å tro at det er sånn...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har skrevet over, jeg er helt enig med deg.

Jeg har egentlig vanskelig for å tro at det er sånn...

Me too.

Anonymous poster hash: 6a2ea...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler nå litt på den der restauranthistorien TS. Dersom dette var reelt, så burde du kanskje ta det opp med restauranten?

Ellers må du jo være ekstremt tunglært.



Anonymous poster hash: b4355...21e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som syns dette er en grov inngripen i privatlivet til folk? Så lenge den som kjøper er over myndighetsalderen kan jeg ikke skjønne at noen andre skal kunne nekte dem å handle. Hvis jeg skal ha grillselskap og nevøen min er med på butikken for å hjelpe meg med handlinga, så har butikken sin fulle rett til å nekte meg å kjøpe to sixpack med øl til resten av selskapet? KUN fordi han er med? Dette har jeg aldri vært borti tidligere. Heller ikke det at voksne ikke får kjøpt øl til middagen på restaurant fordi de har med en under myndighetsalderen.

Jeg syns virkelig ikke dette henger på greip, og jeg kjenner at jeg faktisk blir litt småforbanna. Også på de som sier at det bare er å ta med leg "for slik er det bare".

Anonymous poster hash: 6a2ea...a32

Det du åpenbart ikke skjønner her, er at det er ikke slik at vi som jobber i kassen spør alle og enhver som kjøper øl og som har en 15-åring på slep. De eneste gangene vi også spør den som er med er dersom hele situasjon er slik at det virker som om ølet også er til nevøen din. Og i realiteten skjer dette ytterst sjeldent! Å nekte 18-åringer som forsøker å kjøpe snus til kameraten på 17 gjør jeg hele tiden, men å nekte en mor å kjøpe øl mens hennes sønn er der skjer ikke akkurat ofte.

For at det skal skje må nesten moren eller sønnen gjøre eller si noe som gjør at den som sitter i kassen får på følelsen at ølet er ment til en mindreårig. Vi som jobber i kassen må være i god tro, vi kan ikke bare lukke øyner og ører.

Dersom du bare oppfører deg normalt når du tar med deg nevøen din på ølkjøp, er det ikke en kassadame i verden som vil nekte deg å kjøpe.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at jeg syns dette er feil, ved mistanke er jeg helt enig. Hva om den personen ikke er 18 år som står ved siden av den som kjøper, hva har det å si? Ingen ville vell ha hatt med seg personen de kjøper Øl for inn i butikken? Jeg ble litt overrasket over dette, at de kan nekte meg å kjøpe fordi jeg har en mindreåring med på handletur.

Anonymous poster hash: 9a613...172

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det du åpenbart ikke skjønner her, er at det er ikke slik at vi som jobber i kassen spør alle og enhver som kjøper øl og som har en 15-åring på slep. De eneste gangene vi også spør den som er med er dersom hele situasjon er slik at det virker som om ølet også er til nevøen din. Og i realiteten skjer dette ytterst sjeldent! Å nekte 18-åringer som forsøker å kjøpe snus til kameraten på 17 gjør jeg hele tiden, men å nekte en mor å kjøpe øl mens hennes sønn er der skjer ikke akkurat ofte.

For at det skal skje må nesten moren eller sønnen gjøre eller si noe som gjør at den som sitter i kassen får på følelsen at ølet er ment til en mindreårig. Vi som jobber i kassen må være i god tro, vi kan ikke bare lukke øyner og ører.

Dersom du bare oppfører deg normalt når du tar med deg nevøen din på ølkjøp, er det ikke en kassadame i verden som vil nekte deg å kjøpe.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

Men det er jo det som er TS case. Hennes blotte tilstedeværelse er nok for at samboeren nektes å kjøpe den han vil, fordi peronalet antar at de skal dele. Og det er den antakelsen jeg synes er problemet.

Som sagt tidligere er det helt greit i de helt åpenbare tilfellene, som når den nyslåtte 18-åringen kommer med hele den 17-årige venneflokken på slep og kjøper 12 6-pack, eller nå mor spør sønnen hva slags snus han skal ha. Da er det helt ok at det nektes, fordi det er åpenbart at det skal langes.

Det er det derimot ikke hvis jeg går i butikken og kjøper en 6-pack eller på polet og kjøper to flasker vin - helt uavhengig av hvem jeg har med meg. Og da mener jeg at det ikke er ok at personalet kan nekte meg dette, selv om intensjonen er aldri så god.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo det som er TS case. Hennes blotte tilstedeværelse er nok for at samboeren nektes å kjøpe den han vil, fordi peronalet antar at de skal dele. Og det er den antakelsen jeg synes er problemet.

Som sagt tidligere er det helt greit i de helt åpenbare tilfellene, som når den nyslåtte 18-åringen kommer med hele den 17-årige venneflokken på slep og kjøper 12 6-pack, eller nå mor spør sønnen hva slags snus han skal ha. Da er det helt ok at det nektes, fordi det er åpenbart at det skal langes.

Det er det derimot ikke hvis jeg går i butikken og kjøper en 6-pack eller på polet og kjøper to flasker vin - helt uavhengig av hvem jeg har med meg. Og da mener jeg at det ikke er ok at personalet kan nekte meg dette, selv om intensjonen er aldri så god.

Jeg har sagt dette før i tråden; vi aner ikke hvordan de ansatte oppfatter situasjonen når TS kommer gående sammen med sin ølkjøpende samboer. Så jeg kan egentlig ikke si noe om jeg synes de ansattes vurdering er riktig eller ei. Det kan godt være at TS har helt rett, men det kan også være at hun ikke selv er klar over hvordan situasjonen fremstår. Men for henne bør dette uansett ikke være et problem; hun er myndig, og kan da ta med seg legitimasjon.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt dette før i tråden; vi aner ikke hvordan de ansatte oppfatter situasjonen når TS kommer gående sammen med sin ølkjøpende samboer. Så jeg kan egentlig ikke si noe om jeg synes de ansattes vurdering er riktig eller ei. Det kan godt være at TS har helt rett, men det kan også være at hun ikke selv er klar over hvordan situasjonen fremstår. Men for henne bør dette uansett ikke være et problem; hun er myndig, og kan da ta med seg legitimasjon.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

Jeg synes ikke poenget her er at hun kan ta med seg legitimasjon, selvsagt kan hun det. Poenget er at samboeren bør få kjøpe det han vil, så lenge det ikke er helt åpnebart at han skal lange (ref eksemplene mine over her). Jeg har heller ikke klart å finne noe som bekrefter at regelverket skal tolkes sånn som endel beskriver, og har som sagt vanskelig for å tro at det faktisk skal det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke poenget her er at hun kan ta med seg legitimasjon, selvsagt kan hun det. Poenget er at samboeren bør få kjøpe det han vil, så lenge det ikke er helt åpnebart at han skal lange (ref eksemplene mine over her). Jeg har heller ikke klart å finne noe som bekrefter at regelverket skal tolkes sånn som endel beskriver, og har som sagt vanskelig for å tro at det faktisk skal det.

Mange butikker velger å følge regelverket strengere enn det som kreves. Da må de ansatte i kassa bare gjøre slik de får beskjed om, og slike som TS må ha med seg leg eller la vær å henge ved kassa hvis de ikke har leg. Folk i kassa gjør det IKKE for å diskriminere, eller pga trynefaktor, slik TS er så innstilt på. Det er vel det folk flest reagerer på, at TS tar det så utrolig personlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...