Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

JAMMEN SÅ LES HVA VI SKRIVER! Når dere handler sammen må de som sitter bak kassa sjekke legg på BEGGE TO! Hvordan skal de kunne vite at dere ikke skal drikke ølen sammen når dere handler ølen sammen? Anonymous poster hash: 3c614...41b

Det kan dere aldri vite! Derfor er det helt meningsløst å diskriminere på denne måten. Man kan aldri vite hvem som ender opp med å drikke ølen, så da er det jo meningsløst å stoppe to som står sammen i kasseområdet. Skal jeg stå på utsiden og vente som en hund? Som en 17 åring som sniker? Da hadde jeg i alle fall følt meg kriminell.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei og de kan ikke vite hva min samboer skal med sin øl heller, men de tar seg likevel den friheten å anta at han skal skjenke mindreårige.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Nå oppfører du deg bare som en barnslig småunge. Vi har gang på gang forklart deg HVORFOR du også blir spurt om leg. Du hører jo ikke etter! Eller så vil du bare ikke forstå. Du vil jo bare være irritert over noe du selv er skyld i. Ja, det er sikkert kjipt for deg, stakkar, som må ha med leg hele tiden, men sånn er det. Deal with it!

Hvis du er misfornøyd med systemet så får du ta kontakt med de som har ansvaret for alkohollovgivningen i Norge, og rette spørsmål og misnøye til dem. Ikke til butikkansatte som gjør jobben sin!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Det kan dere aldri vite! Derfor er det helt meningsløst å diskriminere på denne måten. Man kan aldri vite hvem som ender opp med å drikke ølen, så da er det jo meningsløst å stoppe to som står sammen i kasseområdet. Skal jeg stå på utsiden og vente som en hund? Som en 17 åring som sniker? Da hadde jeg i alle fall følt meg kriminell.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

OG NETTOPP DERFOR SJEKKER DE FOR DE KAN ALDRI VITE!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan dere aldri vite! Derfor er det helt meningsløst å diskriminere på denne måten. Man kan aldri vite hvem som ender opp med å drikke ølen, så da er det jo meningsløst å stoppe to som står sammen i kasseområdet. Skal jeg stå på utsiden og vente som en hund? Som en 17 åring som sniker? Da hadde jeg i alle fall følt meg kriminell.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Diskriminere? Hvordan er det å gjøre jobben sin diskriminering?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan dere aldri vite! Derfor er det helt meningsløst å diskriminere på denne måten. Man kan aldri vite hvem som ender opp med å drikke ølen, så da er det jo meningsløst å stoppe to som står sammen i kasseområdet. Skal jeg stå på utsiden og vente som en hund? Som en 17 åring som sniker? Da hadde jeg i alle fall følt meg kriminell.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Nei vi kan aldri vite hva samboeren din skal med ølet sitt. DET KAN HELLER IKKE DE I BUTIKKEN VITE. Det de i butikken VET er at når det er to som er sammen når ølet kjøpes er at det er MER SANNSYNLIG at dere skal dele enn om han hadde vært alene. Derfor MÅ de spørre. Det er LOVPÅLAGT.

Anonymous poster hash: 3c614...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp det butikken ikke gjør! De selger jo ikke til personer under 18, det er min samboer som er kjøperen. Det at jeg står der er jo irrelevant. " det som blir solgt ut av butikken er butikkene ansvar" Nettopp det jeg mener også, men butikken tar på seg ansvaret for hva de mener kan skje med denne alkoholen ETTER at de har solgt til et myndig menneske.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

En butikkansatt kan ikke lukke alle øyne og ører kun fordi den som faktisk betaler er myndig. Og du bør da virkelig skjønne selv at det er mer nærliggende for en butikkansatt å spørre begge to i det paret som skal kjøpe øl om legitimasjon, enn det er å spørre moren som kommer med 14-åringen sin på slep. Det betyr ikke at jeg ikke av og til faktisk nekter moren å kjøpe øl om omstendighetene rundt kjøpet tilsier at ølen faktisk kan være til 14-åringen.

Butikkansatte bryr seg som regel ikke allverdens om den 17-åringen snuser eller drikker. Å be deg om legitimasjon har ingenting med at de ønsker å "ta deg" eller samboeren din, eller gjøre dere flau. Vi forsøker i hovedsak kun å holde på jobben vår og bevillingen vår.

Ta nå med deg legitimasjon!! ALLTID!

Det virker jo som om denne samboeren din både titt og ofte plutselig kjøper øl når du er med...

Anonymous poster hash: 3a896...e64

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt på siden her, men jeg har nektet mødre å kjøpe snus når de helt tydelig skal kjøpe til de mindreårige barna sine. Håpløse foreldre.

Da jeg var 19 år og handlet på polet med vennegjengen over 20 år samt min venninne på 19 som ALDRI ble spurt om leg ble hele gjengen nektet sprit fordi jeg var inn å handlet. :ler: Jeg skulle faktisk bare ha en flaske vin og skulle faktisk bare drikke den, men det hjalp jo ikke å si til ekspeditøren. Det var litt ubehagelig for meg, men hva skal man gjøre, da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Litt på siden her, men jeg har nektet mødre å kjøpe snus når de helt tydelig skal kjøpe til de mindreårige barna sine. Håpløse foreldre.

Da jeg var 19 år og handlet på polet med vennegjengen over 20 år samt min venninne på 19 som ALDRI ble spurt om leg ble hele gjengen nektet sprit fordi jeg var inn å handlet. :ler: Jeg skulle faktisk bare ha en flaske vin og skulle faktisk bare drikke den, men det hjalp jo ikke å si til ekspeditøren. Det var litt ubehagelig for meg, men hva skal man gjøre, da?

Og det er helt riktig beslutning av deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal love deg det var et problem da vi ble nektet servering i sommer! Da var valget mellom om min kjære skulle få ta seg en øl, eller om vi skulle gå i ti minutter for å finne bilen og legget mitt. JA det er et problem! Jeg har alltid med meg legg når jeg vet at JEG skal kjøpe noe, men som sagt kan jeg ikke forutse om min samboer skulle få lyst på en øl.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Ja det var et problem fordi du ikke har vett til å ta med deg leg når du går ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes TS spørsmål i denne sammenhenger er helt legitim, og jeg blir egentlig overrasket over hvor mange som åpenbart synes det er helt ok å bli nektet å kjøpe en lovlig vare.

Jeg er ikke enig med TS i at dette handler om diskriminering, men om det faktisk fungerer sånn som endel beskriver og det er lovgivers intensjon, mener jeg det blir et spørsmål om rettsikkerhet. At jeg skal nektes å kjøpe en lovlig vare som jeg ønsker, fordi noen tror at jeg har tenkt til å gjøre noe ulovlig med den, uten å ha et fnugg av bevis (nei, tilstedeværelse er ikke et bevis heller tvert om) strider totalt i mot det meste jeg tror på selv om intensjonen er god.

Det gjelder forøvrig også en eventuell konsekvens for butikken. De kan ikke forutse om en 6-pack skal deles eller drikkes alene, og bør derfor heller ikke stilles til ansvar for det.

Jeg jobber selv i matbutikk, og har gjort det i noen år nå. De som er ansatt i skjenkekontrollen er utrolig strenge, og vi som jobber i kassen forsøker så godt vi kan å passe på at vi ikke bryter noen regler. Det innebærer dessverre at vi noen ganger nekte en person som trolig er over 18 (men ser ut som han kan være unde 25) å kjøpe seg den sekspakningen like før klokken 18 en lørdagskveld, fordi han ikke har med seg legitimasjon. "Herregud, har ikke blitt spurt om legitimasjon på 6 år...".

Jeg vil hverken miste jobben min eller butikkens bevilling for at den kunden som trolig-minst-er-22-men-kan-ikke-bevise-det skal få ølen sin. Jeg er ikke slem med deg når jeg spør deg etter legitimasjon. Jeg gjør bare jobben min, og gjør det egentlig mest for å beskytte meg selv.

Jeg har nektet mødre å kjøpe snus til sønnen sin - "hva var det du skulle ha igjen... Skruf Slim Fresh?". Har nektet den gutten som nettopp har fylt 18 som kommer sammen med 4 - 5 andre gutter å kjøpe 12 sekspakninger med øl - fordi det var usannsynlig at han skulle ha alt selv, og de andre i gjengen hadde ikke legitimasjon. Og jeg har bedt f.eks en av to personer som virker som kjærester eller samboere om legitimasjon når den ene av dem kjøper alkohol.

1. Om den personen som betaler kan være under 25, spør man den personen om leg.

2. Om det er omstendigheter som kan tilsi at det som kjøpes skal brukes av andre enn dem som betaler, og den personen kan være under 25, spør man også denne (eller disse) om legitimasjon. På Vinmonopolet er de nok enda strengere på dette enn på en matbutikk. Da jeg var 13 - 18 måtte jeg alltid vente utenfor inngangen til polet når foreldrene mine skulle kjøpe seg helgens vin.

For oss på et forum er det nærmest umulig å vite hvordan situasjonen "ser ut" for den ansatte når dere kommer til kassen, og samboeren din skal kjøpe seg øl. Jeg aner ikke om jeg også hadde spurt deg. Alt avhenger av hvordan jeg oppfatter situasjonen.

Kommer en person med det som ser ut som datteren hans, spør jeg ikke datteren om legitimasjon med mindre det er noe som skurrer.

Men det viktigste; de ansatte kan alltid spørre deg. Og de kan alltid nekte samboeren din når du ikke har med legitimasjon. Om det alltid er en riktig vurdering blir en annen sak. Men dette er jo ikke et problem om du tar med deg legitimasjon! Trodde virkelig det var noe alle bar rundt på!



Anonymous poster hash: 3a896...e64

AB nevner noen eksempler hvor jeg synes regelverket praktiserer helt greit. Ingen drikker 72 øl, og forteller man at man handler for andre kan man takke seg selv. Men å nektes fordi noen tenker at "kjærester pleier å drikke sammen" er ikke ok for meg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når JEG skal kjøpe klarer jeg da alltid det, men jeg kan ikke lese tankene til min samboer og alltid være beredt på at HAN kunne tenke seg en øl. Som sagt 1000 ganger nå så har jeg null problem med å vise legg når JEG selv skal kjøpe.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Men da kan du gå ut av butikken før han skal betale de gangene han spontant finner ut at han skal ha øl. Problem løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan du gå ut av butikken før han skal betale de gangene han spontant finner ut at han skal ha øl. Problem løst.

Hva med når vi sitter på restaurant og skal spise da, han bestilte øl og jeg brus. skal jeg stå utenfor restauranten og vente på at han skal drikke opp ølen sin? Sette meg ved et annet bord?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med når vi sitter på restaurant og skal spise da, han bestilte øl og jeg brus. skal jeg stå utenfor restauranten og vente på at han skal drikke opp ølen sin? Sette meg ved et annet bord?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Ha alltid med deg legitimasjon. Så enkelt er det. Jeg ser ikke hvorfor det skal være så vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med når vi sitter på restaurant og skal spise da, han bestilte øl og jeg brus. skal jeg stå utenfor restauranten og vente på at han skal drikke opp ølen sin? Sette meg ved et annet bord?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Du trenger ikke å gjøre dette til et større problem enn det er. Når dere er på resturant kan servitørene se at det bare er han som drikker. Du kan også ha med deg leg, så slipper du å få problemer med det i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 3c614...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å gjøre dette til et større problem enn det er. Når dere er på resturant kan servitørene se at det bare er han som drikker. Du kan også ha med deg leg, så slipper du å få problemer med det i det hele tatt.

Anonymous poster hash: 3c614...41b

Ja man skulle jo tro at han skulle nøye seg med å se at bare han drakk, men vi var i akkurat denne situasjonen i sommer. Da endte det med at han ikke fikk bestillt øl, fordi det var for langt å gå tilbake til bilen og hente legger mitt...

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha alltid med deg legitimasjon. Så enkelt er det. Jeg ser ikke hvorfor det skal være så vanskelig?

Men herlighet har du aldri i ditt liv glemt noe du da? Det er ikje som om jeg legger legger mitt hjemme med vilje for å teste folk. Men det skjer at jeg har glemt legg eller rett og slett har tenkt at jeg ikke trengte det... Dette er jogget normalt, jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å si dette?

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med når vi sitter på restaurant og skal spise da, han bestilte øl og jeg brus. skal jeg stå utenfor restauranten og vente på at han skal drikke opp ølen sin? Sette meg ved et annet bord?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Eller han kan også drikke brus hvis han ikke greier å gi beskjed til deg FØR dere drar et sted at han har tenkt å drikke alkohol. Eller du kan alltid ha med legitimasjon.

Nekter å tro at denne restaurant-situasjonen oppstår så ofte. I så fall må dere begge være utrolig tunglærte, som ennå ikke har lært dere å ta med legitimasjon!

Altså, jeg er enig i prinsippet, at det er litt dumt å skulle nekte voksne mennesker å kjøpe noe de har lov å konsumere fordi de kanskje kan gjøre noe ulovlig med den senere. Sannsynligheten er vel nesten større for at man har tenkt å selge/gi alkoholen til mindreårige hvis man IKKE har mindreårige med seg på handleturen, for ingen er så dumme at de tar med seg 16-åringen de skal kjøpe drikke til. Men butikkene gjør alt de kan for å være på den sikre siden, og det må dere bare håndtere. Det er IKKE DISKRIMINERING (på hvilken måte skulle det være det???), det er bare vanlig og normal bruk av SKJØNN. Så glem diskriminering og trynefaktor-greiene dine, og begynn å tenke litt mer som et voksent menneske. Du fremstår grinete her i tråden, og hvis du argumenterer eller kommuniserer på samme måte i butikken som her kan jeg godt skjønne at folk er usikre på om du er gammel nok..

Deal with it! Det er verdens enkleste problem å løse! Skal dere et sted hvor det finnes en hypotetisk mulighet for at typen din vil ha seg alkohol - ta med leg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet har du aldri i ditt liv glemt noe du da? Det er ikje som om jeg legger legger mitt hjemme med vilje for å teste folk. Men det skjer at jeg har glemt legg eller rett og slett har tenkt at jeg ikke trengte det... Dette er jogget normalt, jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å si dette?

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Jeg har glemt det ja, men de vet jeg at det er min skyld og klager ikke. Jeg er blitt nektet servering, har måtte dra å hente leg om jeg har glemt på samme måte som du snakker om, men jeg skjønner at de gjør jobben sin. Det virker jo som du omtrent aldri har på deg leg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herlighet har du aldri i ditt liv glemt noe du da? Det er ikje som om jeg legger legger mitt hjemme med vilje for å teste folk. Men det skjer at jeg har glemt legg eller rett og slett har tenkt at jeg ikke trengte det... Dette er jogget normalt, jeg skjønner ikke hvorfor du fortsetter å si dette?

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Det finnes da grenser for hvor ofte du kan glemme det, gjør det ikke??? Alle glemmer innimellom, og da tar man konsekvensene av det uten noe mer sutring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har flere ganger både spurt og nektet foreldre med barn. Det gjør de aller fleste av oss hvis det virker som det er til den som er med, uavhengig om det er samboerer eller sønn/datter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...