Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ikke uthevet fra iPad men; " en person under 18 år får KJØPT alkohol ja." Det er jo ikke det det er snakk om i det hele tatt. Jeg kjøper jo ingenting! Det er det det handler om. Jeg tar selvfølgelig alltid med meg legg når jeg skal kjøpe alkohol og viser gladelig frem legg, det er ikke det det handler om!

Som regel har jeg med legg og alt er fint, men det må da være lov for meg også å glemme? Eller er det riktig at jeg ( min samboer) skal straffes for at jeg ikke alltid kan forutse disse situasjonene?

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Det var et forsøk på å forklare deg hvorfor butikkansatte så ofte spør etter leg, og også er opptatt av å spørre de som er med noen som kjøper. Langing av alkoholvarer til mindreårige er et problem, og ofte skjer det rett utenfor butikkdøra. Butikkene prøver etter beste evne å forhindre sånt.

Høres ut som du glemmer leg veldig ofte da, siden det er et så stort problem. Du burde jo ha lært nå at du skal ha med leg.

At en far handler øl mens hans 14-årige datter er med i butikken blir litt annerledes. Hvis faren ønsker å gi datteren øl når de kommer hjem, ok, hans ansvar. Langing av alkohol mellom venner er langt vanligere, og det er det man prøver å forhindre når man spør alle i gjengen om leg når det handles alkohol- eller tobakksvarer.

Har du skjønt det snart, eller skal du fortsette å spille offer for de slemme butikkene som er så frekke at de spør deg om leg når du og typen handler øl sammen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest constance90

Husker at butikken jeg jobbet på fikk prikk ved kontroll og sjefen ville derfor at vi skulle spør alle om leg.

Det var virkelig ikke lett å se om noen er 18 eller 30 innimellom og etter den måneden har jeg lært at man skal ikke synse på det, man spør uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et forsøk på å forklare deg hvorfor butikkansatte så ofte spør etter leg, og også er opptatt av å spørre de som er med noen som kjøper. Langing av alkoholvarer til mindreårige er et problem, og ofte skjer det rett utenfor butikkdøra. Butikkene prøver etter beste evne å forhindre sånt.

Høres ut som du glemmer leg veldig ofte da, siden det er et så stort problem. Du burde jo ha lært nå at du skal ha med leg.

At en far handler øl mens hans 14-årige datter er med i butikken blir litt annerledes. Hvis faren ønsker å gi datteren øl når de kommer hjem, ok, hans ansvar. Langing av alkohol mellom venner er langt vanligere, og det er det man prøver å forhindre når man spør alle i gjengen om leg når det handles alkohol- eller tobakksvarer.

Har du skjønt det snart, eller skal du fortsette å spille offer for de slemme butikkene som er så frekke at de spør deg om leg når du og typen handler øl sammen?

Og hva slags kriterier skal de dømme ut fra da? om min samboer ser ut som en langer? Om jeg ser ut som en 17 åring? De har jo ingen konkrete regler å forholde seg til utover trynefaktor. Hvis det skulle være butikkene ansvar hva myndige folk gjør med alkoholen de har kjøpt, på lovlig vis, så hadde det jo ikke gått. Hvorfor er det plutselig ikke butikkene sitt ansvar når man kommer hjem da?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker at butikken jeg jobbet på fikk prikk ved kontroll og sjefen ville derfor at vi skulle spør alle om leg.

Det var virkelig ikke lett å se om noen er 18 eller 30 innimellom og etter den måneden har jeg lært at man skal ikke synse på det, man spør uansett.

Selv folk som ikke kjøper alkohol?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid med leg jeg. Selv om jeg ikke skal kjøpe noe. Jeg ser faktisk ikke problemet ditt. Spesielt om du vet at du som mange av oss andre ser yngre ut. Og som mange har sagt, det er ikke det at du ser ut til å være under 18, du ser ut til å være under 25. Du lager problem av noe som ikke er et problem.

Jeg skal love deg det var et problem da vi ble nektet servering i sommer! Da var valget mellom om min kjære skulle få ta seg en øl, eller om vi skulle gå i ti minutter for å finne bilen og legget mitt. JA det er et problem! Jeg har alltid med meg legg når jeg vet at JEG skal kjøpe noe, men som sagt kan jeg ikke forutse om min samboer skulle få lyst på en øl.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest constance90

Selv folk som ikke kjøper alkohol?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Du skjønner at det er snakk om alkohol og tobakk. Ikke lek dum.

Det er lett å forstå at du er bitter for å se ung ut og at kjæresten blir flau av å handle med deg. Kjøper en av dere alkohol eller tobakk så ja, da spør man begge. Har ikke du leg så blir du og han nektet. Simple as that.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest RompeRusk

:klaske:

Ro ned 20 hakk frøken, og LES hva folk skriver.

JO, det er faktisk helt vanlig at butikkansatte spør folk som er over 30 om legg. De MÅ spør alle som man mistenker er under 25 år, ikke 17 som du babler om.

Butikken har ansvar for hva som blir SOLGT UT AV BUTIKKEN, ikke hva din kjæreste velger å gjøre med alkoholen etterpå.

I beste fall får butikken advarsel, i verste fall mister alkoholbevilgningen om de selger til folk under 18

Hadde du lest hva folk skriver istedenfor å ta dette så gong granskauen personlig, hadde denne tråden blitt avsluttet i går kveld. Jeez

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

(og forresten, du er ganske tunglært om du fortsatt nekter å ha med deg legg av prinsipp etter å ha blitt nektet gjentatte ganger. Et førerkort eller bankkort tar ikke store plassen i lomma)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags kriterier skal de dømme ut fra da? om min samboer ser ut som en langer? Om jeg ser ut som en 17 åring? De har jo ingen konkrete regler å forholde seg til utover trynefaktor. Hvis det skulle være butikkene ansvar hva myndige folk gjør med alkoholen de har kjøpt, på lovlig vis, så hadde det jo ikke gått. Hvorfor er det plutselig ikke butikkene sitt ansvar når man kommer hjem da?

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Det handler ikke om at samboeren din ser ut som en langer! Herregud. Det handler om at butikken garderer seg mot å bli tatt i sjenkekontroll. Hva myndige folk gjør med alkoholen etter å ha kjøpt den og kommet hjem, det har ikke butikkene noe med. Det man kan gjøre er å holde øye med alkoholsalget mens man er på butikkens område. Hvis den ansatte mistenker langing til mindreårige kan man faktisk nekte å selge alkoholen.

Det eksempelet mitt med å komme hjem, det handlet om problemstillingen om en far og hans 14-årige datter. Man ser som regel at det er en far og hans datter på grunn av aldersforskjellen. Hvis noen ungdommer kjøper alkohol og langer den når de kommer hjem, da kan ingen gjøre noe. Men som butikkansatt kan man prøve å hindre det hvis det skjer i nærheten av butikken. Altså, en forebyggende effekt. Comprende?

(Redigerte noen skrivefeil.)

Endret av NumberSix
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i matbutikk, og har gjort det i noen år nå. De som er ansatt i skjenkekontrollen er utrolig strenge, og vi som jobber i kassen forsøker så godt vi kan å passe på at vi ikke bryter noen regler. Det innebærer dessverre at vi noen ganger nekte en person som trolig er over 18 (men ser ut som han kan være unde 25) å kjøpe seg den sekspakningen like før klokken 18 en lørdagskveld, fordi han ikke har med seg legitimasjon. "Herregud, har ikke blitt spurt om legitimasjon på 6 år...".

Jeg vil hverken miste jobben min eller butikkens bevilling for at den kunden som trolig-minst-er-22-men-kan-ikke-bevise-det skal få ølen sin. Jeg er ikke slem med deg når jeg spør deg etter legitimasjon. Jeg gjør bare jobben min, og gjør det egentlig mest for å beskytte meg selv.

Jeg har nektet mødre å kjøpe snus til sønnen sin - "hva var det du skulle ha igjen... Skruf Slim Fresh?". Har nektet den gutten som nettopp har fylt 18 som kommer sammen med 4 - 5 andre gutter å kjøpe 12 sekspakninger med øl - fordi det var usannsynlig at han skulle ha alt selv, og de andre i gjengen hadde ikke legitimasjon. Og jeg har bedt f.eks en av to personer som virker som kjærester eller samboere om legitimasjon når den ene av dem kjøper alkohol.

1. Om den personen som betaler kan være under 25, spør man den personen om leg.

2. Om det er omstendigheter som kan tilsi at det som kjøpes skal brukes av andre enn dem som betaler, og den personen kan være under 25, spør man også denne (eller disse) om legitimasjon. På Vinmonopolet er de nok enda strengere på dette enn på en matbutikk. Da jeg var 13 - 18 måtte jeg alltid vente utenfor inngangen til polet når foreldrene mine skulle kjøpe seg helgens vin.

For oss på et forum er det nærmest umulig å vite hvordan situasjonen "ser ut" for den ansatte når dere kommer til kassen, og samboeren din skal kjøpe seg øl. Jeg aner ikke om jeg også hadde spurt deg. Alt avhenger av hvordan jeg oppfatter situasjonen.

Kommer en person med det som ser ut som datteren hans, spør jeg ikke datteren om legitimasjon med mindre det er noe som skurrer.

Men det viktigste; de ansatte kan alltid spørre deg. Og de kan alltid nekte samboeren din når du ikke har med legitimasjon. Om det alltid er en riktig vurdering blir en annen sak. Men dette er jo ikke et problem om du tar med deg legitimasjon! Trodde virkelig det var noe alle bar rundt på!



Anonymous poster hash: 3a896...e64
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner at det er snakk om alkohol og tobakk. Ikke lek dum.

Det er lett å forstå at du er bitter for å se ung ut og at kjæresten blir flau av å handle med deg. Kjøper en av dere alkohol eller tobakk så ja, da spør man begge. Har ikke du leg så blir du og han nektet. Simple as that.

Ja men JEG kjøpte jo ikke! Jeg kjøpte ingenting, det er min samboer som kjøpte. Det er jo det som er hele poenget.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan da umulig være allmenn praksis? Jeg er 45 år og har barn som er voksne, barn i tenårene og barn under og jeg har aldri hverken opplevd selv, sett, eller hørt om at noen som er med når det handles alkohol er blitt avkrevd legitimasjon.

Anonymous poster hash: 962ac...490

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klaske:

Ro ned 20 hakk frøken, og LES hva folk skriver.

JO, det er faktisk helt vanlig at butikkansatte spør folk som er over 30 om legg. De MÅ spør alle som man mistenker er under 25 år, ikke 17 som du babler om.

Butikken har ansvar for hva som blir SOLGT UT AV BUTIKKEN, ikke hva din kjæreste velger å gjøre med alkoholen etterpå.

I beste fall får butikken advarsel, i verste fall mister alkoholbevilgningen om de selger til folk under 18

Hadde du lest hva folk skriver istedenfor å ta dette så gong granskauen personlig, hadde denne tråden blitt avsluttet i går kveld. Jeez

Men det er jo nettopp det butikken ikke gjør! De selger jo ikke til personer under 18, det er min samboer som er kjøperen. Det at jeg står der er jo irrelevant. " det som blir solgt ut av butikken er butikkene ansvar" Nettopp det jeg mener også, men butikken tar på seg ansvaret for hva de mener kan skje med denne alkoholen ETTER at de har solgt til et myndig menneske.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja men JEG kjøpte jo ikke! Jeg kjøpte ingenting, det er min samboer som kjøpte. Det er jo det som er hele poenget.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Igjen igjen igjen igjen; de ansatte oppfattet trolig situasjonen slik at det var en mulighet for at du også skulle drikke sakene (dette betyr IKKE at de mener at samboeren din langer), og for å være på den sikre siden ber den stakkars 19-åringen i kassen deg om legitimasjon.

Anonymous poster hash: 3a896...e64

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men JEG kjøpte jo ikke! Jeg kjøpte ingenting, det er min samboer som kjøpte. Det er jo det som er hele poenget.

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

JAMMEN SÅ LES HVA VI SKRIVER!

Når dere handler sammen må de som sitter bak kassa sjekke legg på BEGGE TO! Hvordan skal de kunne vite at dere ikke skal drikke ølen sammen når dere handler ølen sammen?

Anonymous poster hash: 3c614...41b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Men det er jo nettopp det butikken ikke gjør! De selger jo ikke til personer under 18, det er min samboer som er kjøperen. Det at jeg står der er jo irrelevant. " det som blir solgt ut av butikken er butikkene ansvar" Nettopp det jeg mener også, men butikken tar på seg ansvaret for hva de mener kan skje med denne alkoholen ETTER at de har solgt til et myndig menneske.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Men det kan ikke personen bak kassa vite!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette kan da umulig være allmenn praksis? Jeg er 45 år og har barn som er voksne, barn i tenårene og barn under og jeg har aldri hverken opplevd selv, sett, eller hørt om at noen som er med når det handles alkohol er blitt avkrevd legitimasjon.Anonymous poster hash: 962ac...490

Fordi det baseres på trynefaktor. Du ser ut som en som ikke langer til mindreårige, og min samboer gjør tydeligvis det :( denne bevisste ut velgelsen skjer på bakgrunn av vurderingen til hun som sitter i kassen...

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen igjen igjen igjen; de ansatte oppfattet trolig situasjonen slik at det var en mulighet for at du også skulle drikke sakene (dette betyr IKKE at de mener at samboeren din langer), og for å være på den sikre siden ber den stakkars 19-åringen i kassen deg om legitimasjon. Anonymous poster hash: 3a896...e64

Det betyr jo nettopp det. Når foreldre med yngre barn ikke blir spurt, men vi får problemer så betyr jo det at de mistenker min samboer for noe de ikke mistenker foreldre for.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kan ikke personen bak kassa vite!!

Nei og de kan ikke vite hva min samboer skal med sin øl heller, men de tar seg likevel den friheten å anta at han skal skjenke mindreårige.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr jo nettopp det. Når foreldre med yngre barn ikke blir spurt, men vi får problemer så betyr jo det at de mistenker min samboer for noe de ikke mistenker foreldre for.

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

De i butikken mistenker deg for å være kjæreste/samboer med samboeren din. Det er veldig vanlig at to kjærester/samboere deler et par øl.

Det er ikke like vanlig å dele et par øl med dattera/sønnen sin.

Anonymous poster hash: 3c614...41b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...