Gå til innhold

Mest irriterende ord/uttrykk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irriterende:

  • Når folk sier SCHIZOFREN uten å faktisk vite hva den diagnosen betyr.
  • Når folk sier PSYKOPAT uten å vite hva det går ut på.
  • Når folk bruker LIBERAL feil.
  • Når folk bruker HALLO, som i "jammen HALLO da liksom?!"
  • Når folk som ikke er fra Sverige sier MYSE, FIKA ol.
  • Når folk som ikke kommer fra/bor i Østfold bruker KÆLL/KÆLLEN (med trykk på l'ene) og ellers snakker vanlig østlandsdialekt. Det samme gjelder PREKÆS, SE/SEH.

De jeg kom på i farten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mulig jeg har jobbet i privat sektor for lenge, men i min verden er bonus noe man gjør seg fortjent til i jobben.
Og det er veldig sjelden jobben slenger barn etter deg så du har noen å kalle "bonusbarn".
Andres barn er da strengt tatt ikke noe du har jobbet hardt for å skaffe deg?
Eller?
Er det bonus fordi du klarte å skaffe deg en av foreldrene til ungen? Så kudos til deg for å skaffe deg kjæreste, her har du en unge eller ti som bonus?

Får helt mark av at bonusbarn/bonusmor/bonusfar/bonus-et-eller-annet-navn-på-slektning.



Anonymous poster hash: 2b654...538
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dette uttrykket selv (har det tom på profilen min her inne) fordi det passer til meg og mitt liv. Har opplevd en del som har gjort at jeg i dag er et sterkere menneske. At noen mener det blir feil å bruke, får være opp til dem. Samtidig så blir det feil å rakke ned på de av oss som faktisk føler det sånn.

ja ser du har rett, beklager om jeg var ufølsom :( om andre får motivasjon og styrke fra ordtak så bør man absolutt ikke rakke ned på det, tvert imot.. beklager nok en gang

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja ser du har rett, beklager om jeg var ufølsom :( om andre får motivasjon og styrke fra ordtak så bør man absolutt ikke rakke ned på det, tvert imot.. beklager nok en gang

Går så bra så. Ville bare poengtere at mennesker er forskjellige. Noe jeg synes er teit feks kan du finne motiverende og motsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes ikke problemer bare utfordringer... irriterer meg så grenseløst...

Nei, nå er "utfordringer" også passé. Det som tidligere var "utfordringer" er nå noe "krevende".

Ellers er for tiden, alt som er bra bare helt "magisk"!

Anonymous poster hash: 2af6f...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Seriøst" brukt som engelsk "serious".

"Seriøst" har en annen betydning på norsk. (Noen ser for mye på dumme amerikanske ungdomsserier og filmer.)



Anonymous poster hash: 2af6f...bd7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om jeg har svart her før, men kommer nå med lista mi likevel 😉

Fet - som i "fet bil du har"

Mongo - som i "er du helt mongo"

Suger - som i "dette suger"

All type banning

Purken - politiet

Homse - når det brukes som skjellsord

Fina - brukes alt for mye på facebook

Vakreste - ↗️

Rævkjørt - som i "bilen er helt rævkjørt"

Si - som når folk snakker til barn og sier "vi er så trøtte si"

Og ellers når folk oversetter engelske uttrykk til norsk eks; du er så full av deg selv osv..

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Farve"

Minner meg om en eller annen tante eller kunst og håndverklærer i 60-årene fra indre østfold

det heter FARGE

Anonymous poster hash: 4b367...429

Skriftlig er det feil, men på enkelte dialekter uttales det slik. Bla. i Mandal

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få trusa i tvist.

Et uttrykk jeg kun har sett her inne, og blir ofte brukt som en hersketeknikk.

Hva i alle dager betyr det? 😆

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest irriterende uttrykket jeg noen gang har hørt er "det som ikke dreper deg gjør deg sterkere".

På ingen måte stemmer dette uttrykket og dessverre misbruker så altfor mange det og vedtar det som en bokstavelig sannhet.

Har hatt mange diskusjoner rundt det uttrykket der og de som bruker det mener i fullt alvor at om man opplever kjipe og vonde ting i livet så vokser man som menneske av det å blir mer mentalt og fysisk sterk/robust i ettertid. Men dette er svada fra ende til annen.

Er bare å snakke med noen som jobber i psykiatrien så vil man høre det finnes uendelig mange traumer, negative erfaringer som kan føre til at man blir permanent svekkelse fysisk og psykisk for resten av livet.

Ferdig snakka.

Helt enig med deg.

Og for veldig mange som opplever psykiske problemer så er det jo en sykdom man ikke bare blir frisk og sterk av, men som man må forholde seg til resten av livet. Som om ikke det er press nok å skulle komme seg gjennom det, man skal altså bli sterkere av det også.

Anonymous poster hash: 80d89...a18

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To uttrykk kveler meg litt hver gang: "For å si det sånn" og når noen skal si noe drit og starter med "ikke for å være...osv." Da kan du være skråsikker på at det nettopp er det han/hun skal være.

Haha "ikke for å være frekk eller noe, men det bildet var du ikke heldig med" 😜

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Skriftlig er det feil, men på enkelte dialekter uttales det slik. Bla. i Mandal

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Dette er ikke riktig. Det er ikke slik at "farge" uttales "farve", dvs. slik at "g" uttales "v". Det er mange som sier farve. På bokmål er det feil å skrive det, ikke på riksmål.

Som en sammenligning (-likning), tenk på uttalen av "ferge/ferje". Her er begge skrivemåter tillatt på bokmål, såvidt jeg vet. Uttalen er vel også ganske likelig fordelt utover landet, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Absolutt"... uggggggggghhhhhhhhhhhh føler jeg får det ordet I VRANGSTRUPEN hver gang jeg hører det!! :| Særlig når det bare svares konformt uten at vedkommende egentlig har fått meg seg/forstått hva som er blitt fortalt :S

Og "klar som et egg" ...



Anonymous poster hash: 12484...65b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke riktig. Det er ikke slik at "farge" uttales "farve", dvs. slik at "g" uttales "v". Det er mange som sier farve. På bokmål er det feil å skrive det, ikke på riksmål.

Som en sammenligning (-likning), tenk på uttalen av "ferge/ferje". Her er begge skrivemåter tillatt på bokmål, såvidt jeg vet. Uttalen er vel også ganske likelig fordelt utover landet, vil jeg tro.

Da lærte jeg noe nytt i dag og 😊

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet uttrykk jeg ikke liker/ som ikke gir mening er "grisefin" som i "ei grisefin dame"..

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Et annet uttrykk jeg ikke liker/ som ikke gir mening er "grisefin" som i "ei grisefin dame"..

Anonymous poster hash: 80d89...a18

Dritfin er heller ikke særlig vakkert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dette er et helt vanlig utrykk, men jeg synes et er så ekkelt når noen sier "nedkomme" om å føde... Når skal hun nedkomme? Kan man ikke bare spørre om når terminen er....? Ellers er det iriterende når folk sier "azza" etter hver setning, og hate rå bli kalt "pena" "snuppa" "snuppelupp" Jeg går ikke på ungdomskolen lenger!

Endret av melatonin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg døde litt"

Jeg hater dette uttrykket! Du kan ikke dø LITT!!

Jo. Alle mennesker dør litt, hver eneste dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...