Gå til innhold

Mest irriterende ord/uttrykk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utrolig at ingen har nevnt:

"I forhold til". Dette uttrykket brukes jo feil hele tiden, av nærmest alle.

F.eks:

"Jeg må ta sykemelding, i forhold til at jeg er så kvalm".

" Sjefen er eirritert på meg i forhold til at jeg kommer ofte for sent".

Nei! I forhold til betyr "sammenlignet med". Kan du ikke erstatte "i forhold til" med "sammenlignet med" så bruker du det feil!

Et ord som også plager meg er "slakte". Alle blir slaktet nå for tiden, fra popstjerner til politikere. Jeg ser bare for meg et slakteri med døde dyr og masse blod. Kvalmt!

Skulle akkurat til å skrive det samme! Lurte på hvorfor ingen hadde nevnt det.

"I forhold til" brukes feil så vanvittig ofte. Veldig mange bruker det for å beskrive at noe relaterer seg til noe eller bruker det som en henvisning, noe som er feil.

Hørt fra en kjent blogger:

"Jeg liker å spise sunn mat og trene sånn i forhold til å ta vare på kroppen min".

Jeg gremmes også over bruken av "et" og "ett", og enda verre; folk som sier "hun" istedet for "henne".

Anonymous poster hash: 5a515...91a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest chisandra

To uttrykk kveler meg litt hver gang: "For å si det sånn" og når noen skal si noe drit og starter med "ikke for å være...osv." Da kan du være skråsikker på at det nettopp er det han/hun skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Den følelsen", "ferdig snakka". Uttrykk som funker bedre på engelsk enn på norsk. I rest my case if you catch my drift.?

Anonymous poster hash: 29215...ced

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kan komme på for miin del er vel : "fresh", eller "freeesh", høres kleint ut for min del. I tillegg alle utrykkene som "sjokk og vantro" og "raser" som ofte blir brukt i tide (skal sies) og utide i nettaviser osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel egentlig ikke ordtrykk, men sies OFTE når noen leter etter noe ; Hvor brukte du den sist?..... HADDE JEG VISST DET HADDE JEG VEL IKKE LEITA???

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ehm/øøh... i hver setning! Særlig forelesere som starter setninger slik! :sjokkert:



Anonymous poster hash: 2828d...f08
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Literally" som brukes feil. Veldig mye brukt blant unge som man både ser og hører på tv og på det store internettet: "I literally died that was so funny!"

Mange spøkelser der ute :sjokkert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når folk bruker henne/hun feil, som i "Og henne sa jeg skulle..."

Enda værre er det når folk bruker du/deg feil som i "Jeg tenkte å komme bort til du" grrr.

Og la meg ikke en gang starte på "overigår" !



Anonymous poster hash: 7eda9...516
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest The damned

"Ta deg en bolle".

Det er noen her på kg som elsker å bruke det uttrykket, men det er bare irriterende og idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ioverigår som nevnt over. ioverigår hvis det i det hele tatt er noe så er jo det idag!!

kan jeg være så snill å få saltet. Nei men den som sender deg det kan være snill.

ferdig snakka. fordi det vitner om at du er enveiskjørt.

åh du er perfekt jo. - dette liker folk å skrive på bildene til hverandre. samt du ser ut som en modell.. altså.. virker som at er dere venner må du skrive noe sånt. personen kan godt være stygg også

Ikke vær så sint da. BLÆ hva vet du om jeg var sint eller ikke? men jeg blir sint når du sier sånt



Anonymous poster hash: bae93...ad6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hater at østlendiger skal ta trønderske uttrykk og begynne å misbruke dem.

"Jeg skjønner ikke SJIIIIITEN SJØØØ" "Æ er trønder æ" Nei.
Etterpå får jeg høre at trøndersk er stygt og vanskelig, lol.

Ellers hater jeg "oxo" for "også", #denfølelsen, "jenten/jentå/jinte", jovial (et irriterende ord brukt av hipstere) og KLEINT

Edit: Glemte jo bjm og bgm (bestejenta mi og bestegutten min) :kvalm:

Endret av sweg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"lol"

bruker dette til stefaren min når han har 0 respekt for meg. Det er det mest krenkende ordet som finnes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"På en måte". Jeg hører dette altfor mye. Faren min er veldig "flink" til å bruke dette. >_<

På en måte så...

På én måte så...

:bond:

Og så #denfølelsen... >_<

I tillegg til alt nevnt i denne tråden.

Ehm/øøh... i hver setning! Særlig forelesere som starter setninger slik! :sjokkert:

Jeg hadde en som var sånn. Varte og rakk til tider før han fikk kjeften i gir. >_<

Man sitter der og hører en som "Atte...eeeeehm......hva skal vi......øhmmm...si noe om....eeeh...dette.....errrh.....nå da.....hmmmmm?" Hæh? O_o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at ingen har nevnt:

"I forhold til". Dette uttrykket brukes jo feil hele tiden, av nærmest alle.

F.eks:

"Jeg må ta sykemelding, i forhold til at jeg er så kvalm".

" Sjefen er eirritert på meg i forhold til at jeg kommer ofte for sent".

Nei! I forhold til betyr "sammenlignet med". Kan du ikke erstatte "i forhold til" med "sammenlignet med" så bruker du det feil!

Et ord som også plager meg er "slakte". Alle blir slaktet nå for tiden, fra popstjerner til politikere. Jeg ser bare for meg et slakteri med døde dyr og masse blod. Kvalmt!

Å gud, ja! Det verste med at såpass mange bruker "i forhold til" feil, er at det begynner å smitte over på meg. Det har blitt så vanlig å misbruke det begrepet, at jeg noen ganger må tenke to-tre ganger over hvordan jeg bruker "i forhold til" når jeg skriver. Vi har et lingvistisk virus som brer seg rundt den norske befolkning, den har gjennomgått heftige mutasjoner. Lingvistene kan ikke lenger kontrollere det: Språklig antibiotika, som for eksempel korreks, har mistet sin effekt da vertene til viruset har blitt resistente. Det har til og med begynt å spre seg til språknazier, eller lærere, som allerede har begynt å merke noen av symptomene. Noen kan vi ikke lenger redde. Vi har ikke lenge igjen. Vi må øke beredskapen, sende en appell til FN og isolere oss fra alle kilder, der slike språkfeil oppstår.

Anonymous poster hash: 27536...41b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det irriterer meg grenseløst når folk lirer av seg "Ikke for å være frekk, men..." eller "Ikke at jeg har noe med det, altså, men.." Det som kommer etter disse setningene er utelukkende frekt og helt klart av type som vedkommende ikke har en skit med.

"Kan jeg spørre deg om noe?" er en annen klasssiker. Du spurte meg jo nettopp om noe, fehode.



Anonymous poster hash: 30034...bf5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...