Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2

Cata

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Nå høres du jo ut som en hesteekspert allerede :laugh:  

Skinnet bedrar! Men som hestegal 11 åring ble jeg god på teorien. (Like før jeg snakker om skjenkler også nå. ) Det er "pjaksisen" som er litt verre. Men det skal vi fikse på utover høst/vinter. (Håper jeg). Klarte meg til og med på anstendig vis med hovskrape i løpet av turen. Hesten løftet bein og jeg fikk skrapt rimelig greit. På alle fire. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bedømmer hester ut fra om de løfter beina selv eller ikke. Dølahester som ikke gjør det, havner nederst :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Jeg bedømmer hester ut fra om de løfter beina selv eller ikke. Dølahester som ikke gjør det, havner nederst :laugh:

Innbiller meg at ardennere som ikke løfter beina selv ville vært verre? *instinktet sier meg at dølahester ikke er Wolfies favoritter"

Endret av Cata
La til moderat frekkhet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri måttet løfte beina på en Ardenner :fnise:

Jeg liker forsåvidt dølahester, men da jeg jobbet på fjellridning i fjor, fant jeg fort ut at hester som løfter beina selv, faktisk er ganske viktig. Når du skal løfte beina på sånn 10 hester to ganger, så blir det fort tungt om de ikke løfter selv :P

Også er de litt brede, da. Må trene mer bevegelighet før dølahester blir min favoritt :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Har aldri måttet løfte beina på en Ardenner :fnise:

Jeg liker forsåvidt dølahester, men da jeg jobbet på fjellridning i fjor, fant jeg fort ut at hester som løfter beina selv, faktisk er ganske viktig. Når du skal løfte beina på sånn 10 hester to ganger, så blir det fort tungt om de ikke løfter selv :P

Satte du ikke folket i arbeid???:sjokkert:

Vi måtte da pent stelle våre egne hester på turen. Spa møkk måtte vi også gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutes ago, Cata said:

Satte du ikke folket i arbeid???:sjokkert:

Vi måtte da pent stelle våre egne hester på turen. Spa møkk måtte vi også gjøre. 

Vi fikk over alle hestene for å være sikre på at hestene ikke hadde skader, sår eller stein i skoen. Litt annerledes på flerdagsturer, da har man bedre oversikt over hva folk kan og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 19.30, Wolfmoon skrev:

Vi fikk over alle hestene for å være sikre på at hestene ikke hadde skader, sår eller stein i skoen. Litt annerledes på flerdagsturer, da har man bedre oversikt over hva folk kan og ikke. 

Greit med litt mer erfarent blikk for å se etter skader og sår ja. Ser den. 

Her ligger det visst an til storhandel. Venninner som faktisk driver med ridning er enstemmige: "Ridebukse må du ha!" Tydeligvis sitter man visst vesentlig bedre i salen når man har det. Kollega som fikk referat i lunchen i går konkluderte: "Hæ? Brukte ikke ridebukse, men bare vanlig turbukse og enda holdt du deg i salen ved ridning i terrenget??? Enten har du naturlig god sits eller så har du god balanse!"

Jeg takket og bukket, - for god balanse har jeg beviselig ikke :P

Hadde ikke problemer med å holde meg i salen så lenge jeg faktisk skulle sitte i den, men har vel en mistanke om at "snill hest" har mer av æren enn buksetypen. Men OK, jeg kan gå med på at ridebukse kanskje har noen fordeler som den vanlige turbuksa ikke har så hvis jeg finner en ålreit en til grei pris så utvider jeg handlelista enda litt. Erfaring fra andre aktiviteter er tross alt at riktig utstyr høyner opplevelsen en god del. (Jogging og trim i sportstøy er mer komfortabelt enn om jeg prøver det samme i utvasket bomulls T-skjorte, men trenger ikke allerdyresteogfineste merket liksom.) 

Har så mye annet rart som ligger i kriker og kroker at en ridebukse til eller fra sikkert ikke knekker visakortet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke høre på hestefolk Når det gjelder hva som trengs av utstyr :opplyser:

:laugh:

Nei da, jeg har flust av ridebukser jeg også, men føler ikke helt at det er de som gjør om jeg sittende i salen eller ikke :fnise:  I dag har jeg forøvrig ridd i min vel 15 år gamle helskinnsridebukse, så man skal vel ikke helt kimse av kvalitet. Selv om den begynner å se litt møllspist ut, er det fortsatt den beste jeg har :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Du må ikke høre på hestefolk Når det gjelder hva som trengs av utstyr :opplyser:

:laugh:

Nei da, jeg har flust av ridebukser jeg også, men føler ikke helt at det er de som gjør om jeg sittende i salen eller ikke :fnise:  I dag har jeg forøvrig ridd i min vel 15 år gamle helskinnsridebukse, så man skal vel ikke helt kimse av kvalitet. Selv om den begynner å se litt møllspist ut, er det fortsatt den beste jeg har :laugh:

Skal man over på sånt så trooooor jeg man skal se for seg litt mer ridning enn en tur i året (vel, pluss litt da...) :ler: . Vurderer noe sånt hvis de har i fysisk butikk og den passer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Cata said:

Skal man over på sånt så trooooor jeg man skal se for seg litt mer ridning enn en tur i året (vel, pluss litt da...) :ler: . Vurderer noe sånt hvis de har i fysisk butikk og den passer. 

Jeg kommer til å ha en mening allikevel :opplyser::laugh:

Hvis du ikke fikk gnagsår på tre dagers ridetur i turbukse, så kan du like gjerne bruke turbukse som denne. Denne har ingen av egenskapene som gjør at du ikke glir i salen, den har bare et tykkere lag stoff rundt knærne :P Jeg har en sånn en jeg også, altså, men det er mer fordi jeg liker å skille på rideklær og andre klær (har bl.a. allergikere i familien, så greit å ikke blande).

Med andre ord, så ville jeg heller gått bittelitt opp i pris og kjøpt f.eks. denne, hvis jeg først skulle brukt penger på en ridebukse. Eventuelt et billigere alternativ her, men tror ikke Horze har fysiske butikker (men gratis returfrakt på første bytte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Jeg kommer til å ha en mening allikevel :opplyser::laugh:

Hvis du ikke fikk gnagsår på tre dagers ridetur i turbukse, så kan du like gjerne bruke turbukse som denne. Denne har ingen av egenskapene som gjør at du ikke glir i salen, den har bare et tykkere lag stoff rundt knærne :P Jeg har en sånn en jeg også, altså, men det er mer fordi jeg liker å skille på rideklær og andre klær (har bl.a. allergikere i familien, så greit å ikke blande).

Med andre ord, så ville jeg heller gått bittelitt opp i pris og kjøpt f.eks. denne, hvis jeg først skulle brukt penger på en ridebukse. Eventuelt et billigere alternativ her, men tror ikke Horze har fysiske butikker (men gratis returfrakt på første bytte).

Ah, den der til 699 var den første jeg så på, men så hørtes det så suspekt ut med silikon at jeg trodde ordentlige ryttere kom til å le av meg. Dauer ikke av et par hundrelapper opp liksom, vil bare unngå å komme som en idiot med bukse til tusenvis av kroner når jeg tross alt skal ri såpass lite. Det er greit å ha klær som passer til aktiviteten, men trenger liksom ikke ta de aller dyreste variantene av alt. 

Unntaket i så måte er joggesko, men det er fordi jeg har skranglete ankler og knær og jogger hovedsaklig på asfalt så da MÅ det være støtdemping. 

Apropos støtdemping - tips jeg fikk på turen var å ri med sykkelbukse under fjellbuksa. Man sitter jo ikke bedre fast i salen av det, men blir ikke auuu i pompen. :ler: Akkurat det hadde jeg faktisk fleipet med før jeg dro, men trodde jo aldri noen gjorde det. Men faktisk hadde en av gubbene på turen sykkelshorts under turbuksa. 

Nuvel, siden jeg kom meg gnagsårfritt ut av den bataljen så kommer jeg ikke til å prøve det stuntet med det aller første. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har siklet litt på den, ryttere liker også å teste nye ting, men så har jeg jo en del ridebukser og sikler også på ny pulsklokke 😂 Viktigste er å finne noe som sitter godt og man kan bevege seg i, trinn to er at den har et stoff som ikke glir mot salen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Wolfmoon skrev:

Og jeg har aldri en gang tenkt tanken på sykkelbukse under :sjokkert:

Så der fikk du en ny tanke. :skratte: 

Får se hva de har når jeg skal på handletur i morgen. Så spørs det hvor mye jeg tar av... Men pri 1 er hjelm. Det er den som er viktig, bukse er bare "i tilfelle rottefeile". Finner jeg ingen som passer til en grei pris så får det heller være. Da bruker jeg turbuksa. 

Lurer i mitt stille sinn på om min følelse av å sitte rimelig stødig i salen skyldes hesten (mest trolig),  balanse (svært lite trolig), god sits (aner ikke  - men det ble kommentert fra første runde inne på senteret at jeg satt riktig) eller rett og slett det faktum at jeg har tålig godt trente lårmuskler så det å knipe meg fast i salen når underlaget ble litt vaklende (og det var det store deler av tiden) faktisk ikke var uoverkommelig. Jeg mistenker at jeg ville hatt det vesentlig tøffere om jeg ikke hadde vært brukbart trent mhp styrke i beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Operasjon Shopping" er fullført. Det ble hjelm, dyr hjelm. Filosofien er at jeg som ikke kan ri trenger en god hjelm mer enn de som kan ri. De har større sjans for å holde seg på hesten ;) . 

Gir kred til betjeningen hos Höoks som var lydhøre, jeg fikk først foreslått en billigere hjelm men da jeg spurte og grov litt (har lest tester) så kom de med en som er hakket dyrere. Akkurat den delen var jeg innstilt på å legge en del penger i. Så kom vi til det mindre viktige og de var akkurat like lydhøre der. Var heldig og fant størrelsen min i første forsøk. Den sitter fast, men klemmer ikke. Ganske god å ha på faktisk. 

"Kan du finne et par leggchaps til meg som er noenlunde billige og i grei  kvalitet?" Joda, jeg fikk servert et par i syntetisk materiale som skulle gjøre jobben. Helt OK pris på dem. Så kom jeg til temaet ridebukse som jeg opprinnelig ikke hadde tenkt å skaffe meg men som 3 av 4 ridekyndige venner anbefalte meg å ha. Jammen klarte de ikke å finne en som var god å ha på og med silikon"flekker" i stump og på innside av lår til en grei nok pris. Prøvde den på og skjønte absolutt hvorfor alle damene som var med på turen hadde ridebukser. Det kommer til å være vesentlig mer behagelig enn å sitte i en turbukse som på sett og vis blir vid og stram samtidig. (Den er jo mindre ettersittende enn ridebuksa,men samtidig strammer den mer over lårene når man sitter på hesten.)  Og ridebuksa var mer solid i stoffet enn jeg hadde forventet. Jepp, tror nok komfort øker noen hakk med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
5 minutter siden, Wolfmoon skrev:

Godt du fikk god hjelp! Høres ut som du er fullt utstyrt nå ;)

Jepp, nå skal jeg klare meg lenge. Liker ekspeditører som er lydhøre og ikke prøver å prakke på meg det dyreste de har i butikken, -eller det aller billigste for den del. Er spent på å kjenne om ridebuksa gjør merkbar forskjell når jeg kommer meg i salen. Den var i allfall innmari god å ha på. Ikke så spent på hjelmen for for det første bruker jeg hjelm i andre sammenhenger, f.eks. sykkel og for det annet håper jeg jo jeg ikke "får bruk for den". Men den var god å ha på den også, faktisk. I den grad hjelm kan være godt å ha på for en som er innbitt hodeplagghater på generelt grunnlag. 

Godt jeg ikke er vokst opp i dagens samfunn der ungdommen skal bruke lue til alt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herremin, hva ER det  med meg og vær? Nå har jeg vært til fjells igjen (på to bein) og atter en gang bøtter det ned i det avgjørende øyeblikk. Og, jada, vind også så klart. Denne gangen hadde jeg skjønt tegninga og valgt meg ut en tur som i stor grad gikk på vei, og med bare en liten bit på sti. Da er det i det minste umulig å rote seg vekk om været blir for ille. Jeg hadde for så vidt flaks, for SÅ ille ble det tross alt ikke, men det ble såpass at jeg kom temmelig fuktig ned igjen etter noen timer. HellyTech klarte ikke å holde alt ute. Gikk sånn noenlunde i le for vinden mesteparten av turen, men på toppen var det vindfullt. Fant meg et sted som var noenlunde skjermet så jeg fikk i meg kaffe og mat. (Ikke strengt nødvendig, for så lang var ikke turen, men det er koselig å ha med litt kaffe og lunch måtte jeg jo uansett ha.) Vinden må ha dreiet for da termoskoppen føk avgårde og vinden truet med å blåse kaffen ut av turkoppen min fant jeg det betimelig å pakke meg sammen :ler: . 

Kom meg ned i god behold. På siste halvpart av nedstigningen så var det så å si vindstille og regnet hadde avtatt til "en dråpe hist og her", men var såpass gjennomblåst og etterhvert gjennomtrukket at det var helt greit å komme seg inn i bilen igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2017 den 18.35, Wolfmoon skrev:

Godt du fikk god hjelp! Høres ut som du er fullt utstyrt nå ;)

Fullt utstyrt, men fikk ikke chaps'ene over fjellstøvlene. Kanskje ikke så rart for før nevnte støvler er litt "vide i ankelen" :ler: . Må i treningsleir hjemme før jeg prøver igjen. Var nemlig på første halvannetimesturridning i går og det var en noe fuktig og gjørmete opplevelse, så chaps hadde skånet leggen på ridebuksa godt. 

For øvrig en trivelig opplevelse dette her også. Flink turleder som gav oss en liten innføring i diverse signaler til hesten inne i ridehuset før vi la ut på tur. Nyttig, for her var det litt andre signaler som gjaldt enn de jeg  måtte bruke i sommer. På hesten i går måtte jeg bruke skjenkler mer aktivt. Og ikke lydsignal som smatting og "ptrooing" ;)

Dagens opptur: rolig galopp (i liten motbakke) gjennomført uten å dette av. Det gikk ganske greit egentlig, men si meg - jeg følte jeg hoppet opp og ned på hesten, dvs. baken lettet, mens de andre så ut som de satt nede i salen. (Nei, det var virkelig galopp og ikke travskumping.) Hva gjør jeg galt, evt. kan det være at de opplevde det samme og at jeg ikke lettet så mye som det føltes som? Uansett greit å ha kommet over bøygen med "herregud, jeg tør ikke galoppere - det går jo FORT". 

Konkluderer med at det er slappavdag i dag. 1,5 timers ridning gir mye mindre gangsperre enn 7 timers, men det kjennes likevel i beina - sikkert sammen med rester av styrketreningen fra onsdag, men likevel. Kan dessuten skrive under på at det var en trøttende opplevelse. Stå opp halv seks for å ri liksom.... Sånn blir det med drøye to timer å kjøre til stallen og oppmøte halv 10. *gjesper litt enda*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...