Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2


Cata

Anbefalte innlegg

Så flink du er! Jeg har også lyst på pt, men må se an økonomien med gammel og nye leilighet og sånn :P

Jeg har slitt med å gå langt nok ned i knebøy, men det er pga stivhet i hofta. Fleksibilitet er generelt ikke min greie :fnise:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Wolfmoon skrev:

Så flink du er! Jeg har også lyst på pt, men må se an økonomien med gammel og nye leilighet og sånn :P

Jeg har slitt med å gå langt nok ned i knebøy, men det er pga stivhet i hofta. Fleksibilitet er generelt ikke min greie :fnise:

 

Jeg er fleksibel som en tørr grankvist! :opplyser:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Cata skrev:

 Nye planer kommer opp. Om de etterleves er en annen sak. Jeg har fremdeles lyst til prøve meg litt med frivekter på treningssenteret og har startet forhandlinger om å få en PT time eller to etter jul for å få litt instruksjon i teknikker på baseøvelser som markløft og knebøy. Knebøy har jeg jo prøvd litt for meg selv for å se om det i det hele tatt er sjans i havet for at jeg kan få det til. En gammel kneskade gjør meg litt usikker på akkurat det. Jeg tror jeg kan. Jeg klarer ikke se meg selv skikkelig, men er nokså sikker på at jeg nå er sterk nok i beina til at jeg klarer bøye meg langt nok ned i den øvelsen. Slik var det ikke sist jeg prøvde med instruksjon for noen år siden. 

For øyeblikket har jeg et program der jeg bruker kroppsvekten ganske mye. Helt OK det og sikkert veldig effektivt, men jeg har likevel lyst til å prøve med stang av en eller annen grunn. 

Du er tøff :klappe:  Og du er et forbilde for meg... Det er litt sånn at når du har klart å gå ned 20kg, så kan jeg klare det og... Når du kommer deg på fjelltur, så kan jeg klare det og... Du inspirerer. Jeg skal riktignok ikke prøve meg på markløft og knebøy, men mitt mål for 2017 er å få kostholdet på rett kjøl igjen, og å komme meg mer ut i naturen (fjellgeita savner fjellet) :jepp: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå har jo noen av de kiloene sneket seg på igjen, - men de skal ikke få lov å bli der altså. Og akkurat nå føles ikke den stangløftinga som kjempegod idé :ler: . Jeg er støøøøøl. Jeg prøvde meg nemlig med knebøy og stang med 2x5 kgs plater i går og det kjennes godt både her og der, for å si det slik. Tydeligvis blir musklene belastet på en helt annen måte enn om jeg bruker beinpressapparat. 

Men for all del, jeg liker tittelen "forbilde" altså. ;)  Jeg må jo gi deg rett i at når selv jeg kan klare å begynne å røre på meg etter 48 års stillstand, så bør alle andre kunne gjøre det også, om enn ikke med halvmaratoner og styrkeløft. (De to sistnevnte må man kanskje være litt sprø for å prøve seg på i femtiårsalderen? :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du begynte forsiktig med ... ca. 30 kg i knebøy? Ikke helt sikker på om jeg er enig i at det bare er for å prøve ut, altså  :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Wolfmoon skrev:

Så du begynte forsiktig med ... ca. 30 kg i knebøy? Ikke helt sikker på om jeg er enig i at det bare er for å prøve ut, altså  :P

 

Hvordan er det du regner nå? Jeg bruker lett stang, tror den veier 10 eller 15 kg i seg selv. Pluss 10 kg vekt. Det blir 20 eller 25 kg altså. Er det tungt? :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Olympisk stang, som de har de fleste steder, er 20 kg ;) Så hvis du har havnet rundt der, så er det innafor til å begynne med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wolfmoon skrev:

Olympisk stang, som de har de fleste steder, er 20 kg ;) Så hvis du har havnet rundt der, så er det innafor til å begynne med ;)

Vet de har forskjellige stenger på det senteret jeg trener og dette var ikke den tyngste utgaven, men klarer i farten ikke å huske hvor mye den veier. (Det står merke i enden på den.) Tror det er 15 kg, men er ikke sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jul alle sammen!

Her sitter man da med sin frokostblanding på julaftens formiddag. Det føles litt merkelig å ikke være på jobb i grunnen. Som regel jobber jeg jo julaften når jeg feirer jul her hjemme. Siden julaften landet på en lørdag så utgår den varianten i år. Jaja, litt deilig det også. Da kan jeg sose rundt og stryke duker når det blir julefilmer på TV til en forandring. Jeg har med vilje latt litt sånn småpusling være igjen til i dag. Jeg er vant med det fra barndommen, selv om det da var mer "storpusling" siden vi også pyntet treet julaftens formiddag. 

Pinnekjøttet ligger i vann (alt vel på den fronten) og kålrabistappe skal det nok bli i år også. 

Det var litt tilløp til panikk i går da familien meldte om at julegavene enda ikke hadde ankommet, men litt sporingsaktivitet på Posten kunne informere oss om at pakken lå på posten der. 

Så nå skal jeg rett og slett hente meg en kopp kaffe eller tre og ta livet hjertelig med ro i 2-3 dager. 

Endret av Cata
Stygg feilstaving... :(
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. juledag og alt vel i alenejuleland :ler: 

Gårsdagen ble som forventet - alt for mye pinnekjøtt og halvkoma på sofaen etterpå. Først i halv ti tiden om kvelden begynte jeg å tenke på desserten. Et mirakel at jeg ikke fikk mageknip i natt. To pakker ankom. En fra min mor (tøfler + noe penger, -sistnevnte kommer jeg til å regne som en del av den nye PC'n) og en fra et søskenbarn (potetkokepose for mikrobølgeovn). Er ganske nysgjerrig på om den søskenbarngaven gjør det enklere å koke poteter med godt resultat i mikro altså. Har aldri hørt om sånn greie før. Hvis den faktisk virker så tror jeg den er ganske lur, for poteter er faktisk litt vanskelige å "mikre". 

Kvelden ble som sagt tilbragt på sofaen, for det meste med en bok i lanken. (Sporadiske turer til KG-land ble riktignok foretatt.) 

I dag har jeg latt som om jeg er en anelse sprek igjen. Det ble en liten 3 km joggetur, bare for å få litt frisk luft og kanskje hjelpe pinnekjøttet gjennom systemet. Føler meg litt flink, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulkesyken tar overhånd. Dvs. egentlig heter det vel fleksitidskonto. Etter å ha dukket opp på jobb i noenlunde rett tid konstaterte jeg at mailboksen var ca. tom. De to oppgavene som jeg skulle fikse i dag var rimelig fort gjort og da var det i grunnen ikke mer å sitte å henge for, så jeg informerte sjefen om at jeg fikk et akutt anfall av latskap og avspaserte resten av dagen. 

Greit å kunne ta noen timer fri når det er romjul og tidskontoen er over max. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttårsferie, godt forstyrret av vind og vær i natt. Det var en livlig kuling som føk forbi her, må jeg si. Er på familebesøk og skal feire sammen med noen og håper værgudene blir litt greiere til i kveld. Er litt usikker på om jeg må gå hjem nemlig, og hvis jeg må det så kan jeg godt klare meg uten store mengder nedbør og vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 18.12.2016 den 11.01, Wolfmoon skrev:

Så du begynte forsiktig med ... ca. 30 kg i knebøy? Ikke helt sikker på om jeg er enig i at det bare er for å prøve ut, altså  :P

 

 

På 18.12.2016 den 12.26, Cata skrev:

Hvordan er det du regner nå? Jeg bruker lett stang, tror den veier 10 eller 15 kg i seg selv. Pluss 10 kg vekt. Det blir 20 eller 25 kg altså. Er det tungt? :hakeslepp:

Oi, prøvde i går igjen og da så jeg på stanga. Jammen har du rett, det var 20 kgs stang. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wolfmoon skrev:

:skratte: 

Godt du ikke visste om det, for da hadde du sikkert ikke prøvd ;) 

I går visste jeg det - og jeg prøvde igjen. :ler: Resultat: jeg er atter en gang støl i stump, og i lår. Noe sier meg at det er effektivt. Det har vel kanskje litt med det å gjøre at jeg tar det som myo-reps også. Det gjør det muligens ikke lettere? :klo:

Og siden jeg er så godt i gang med å strekke grenser har jeg bestilt meg en PT time for å lære teknikken med stang sånn noenlunde. Markløft- here I come! Kanskje. Det blir muligens litt merkelig om jeg bare greier løfte stanga på akkurat den øvelsen. Menmen, jeg kan jo ikke løpe heller. Og kan man karre seg gjennom en halvmaraton uten å kunne løpe så kan man vel også bedrive markløft uten å være sterk. *Catalogics*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.1.2017 den 21.07, Cata skrev:

I går visste jeg det - og jeg prøvde igjen. :ler: Resultat: jeg er atter en gang støl i stump, og i lår. Noe sier meg at det er effektivt. Det har vel kanskje litt med det å gjøre at jeg tar det som myo-reps også. Det gjør det muligens ikke lettere? :klo:

Og siden jeg er så godt i gang med å strekke grenser har jeg bestilt meg en PT time for å lære teknikken med stang sånn noenlunde. Markløft- here I come! Kanskje. Det blir muligens litt merkelig om jeg bare greier løfte stanga på akkurat den øvelsen. Menmen, jeg kan jo ikke løpe heller. Og kan man karre seg gjennom en halvmaraton uten å kunne løpe så kan man vel også bedrive markløft uten å være sterk. *Catalogics*

Dette får du til :jepp:  Liker den Catalogiske tankegangen. :tommel: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å bli enda en stund til Catalogikken får slå inn. Hadde sånn halvveis ventet å høre fra PT for timeavtale i går eller forgårs, men den gang ei. Da får jeg klare meg selv gjennom helga, da. Tror det får bli joggetur i dag ettersom det er fint vær og jeg har lyst på frisk luft,  og så utsetter jeg treningssenteret til i morgen. Det passer bra med den avtakende stølheten etter onsdagens trening også. Tenker lårmusklene er litt mer i styrketreningsmodus i morgen enn det de er i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har man altså restartet "vekt ticker". Høsten og jula har satt sine spor. Tunge sådanne. Dette går ikke lenger. Her må noen kg. av. Har lagt inn en ønskevekt som er 7 kg under der jeg er i dag ,men egentlig tror jeg 5 er mer realistisk. Vi får se åssen det går, men den vekta jeg har nå akter jeg ikke å forbli på. Vet godt jeg har "sklidd" litt i høst og at det egentlig ikke er de helt store tingene som må fikses på, så jeg skal nok komme meg noen hakk lenger ned relativt greit. 

Men, som sagt, om jeg klarer 7 kg er jeg litt tvilende til. Gjør jeg det så vil jeg være midt i min ideelle BMI for hva nå det måtte være verdt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er seriøst juks! :kjefte: Måtte på vekta i morges bare for å se om noe hadde skjedd. Det hadde det. Jeg har pokker'n meg gått opp. Fullstendig uakseptabelt. 

Selvsagt er jeg klar over at det lille kneppet opp er innenfor normal variasjon så det egentlig ikke har noe å si, men jeg blir sur for det. Blæææ. Sitter nå og godsnakker med meg selv om hvorvidt jeg skal ut på en liten løpetur nå. Værgudene er ikke videre megjørlige, men som kjent finnes det ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Ikke sant? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...