Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

Jolene skrev (11 timer siden):

1. Jeg statuerer at det er enkelt å finne forskning som støtter eget syn på en sak. Det er uavhengig denne debatten, men det er også fakta.

2. Stråmann blir det når man antyder at den man debatterer mot ikke evner å sette seg inn i forskning, eller evner å være kildekritisk. BBC er for meg en meget dårlig kilde, mens for andre er det en god kilde å bruke i en debatt.

3. Det er selvsagt heller ikke behagelig å høre at kilder og forskning kan benyttes bevisst, på samme måte kan hvordan man fremmer et argument vinkles til å fremme egen overbevisning. Hvordan vi ordlegger oss har en betydning og en hensikt - en intensjon. 

Kan gjerne komme med et tilsvar når argumentasjonen din bygger på andre ting enn den projiseringen du utøver som et slags argument.

Hvorfor skulle jeg ikke være oppmerksom på det? Igjen, det er ingen grunn til å bedrive projisering.

Dette er ikke bare eget syn på sak, men fakta. Jeg forholder meg, ganske enkelt til det eksperter og forskning mener og hevder på dette. Og de fleste kilder jeg har lest så langt, vil oppgi at mobbere ikke nødvendigvis vokser fra seg mobbing. Men det de samtidig også oppgir er at tidlig intervensjon kan også gjøre det mulig for barn og å endre mobbeatferd. Uansett hvordan man vinkler det så er fakta at det finnes ikke noe enkelt to streker under svaret her. Svaret er like sammensatt som at det finnes mange typer mobbere. Der noen endrer atferd vil andre ikke det. Jeg vet at hvis man har vært preget av mobbing selv og blitt traumatisert av dette, og kansje er bitre i ettertid, så vil det være vanskelig og å høre dette. Jeg har all sympati med det du har vært igjennom og jeg kan forstå at du er bitter. Problemet er at du representerer det du hevder som at det er fakta. Men det viser bare en del av hele bildet. Dvs, det blir like feil og å hevde at en mobber alltid er en mobber som og å hevde at de alltid vokser det fra seg. Begge deler kan, objektivt sett, være riktig, men det er også delvis feil, fordi man kan egentlig ikke fastslå at de som mobber vil utelukkende plasseres i én kategori. Det er i all hovedsak så sammensatt det rett og slett er. Men det det også kan innebære er at dersom man ikke stopper mobbeatferd blant barn og unge så er det er en fare for at det vil kunne forplante seg inn i voksen alder. 

 

Det bør taes høyde for at mobbing er en sammensatt dynamikk og at i den prosessen så vil du aldri kunne finne ett enkelt svar på hvorfor noen barn mobber eller  om hvorvidt de kommer til og å være mobbere livet ut. Det er sammensatt nok til at det ikke kan kokes ned til to streker under svaret, og følelser og masse likerklikk på Kvinneguiden vil ikke kunne endre på dette. Man bør også samtidig være forberedt på at legger man ut det man mener på sosiale medier, så er det også åpent for og å legge ut mot- forestillinger, og jeg er ikke spesielt begeistret for at folk ikke holder seg til fakta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vera skrev (1 time siden):

Jeg kjenner jeg er delt..selv om saken er gammel. 
 

På den ene siden forstår jeg henne veldig godt - for mange som opplever mobbing, vil dette for alltid være noe som ødela og forandret livet deres. Noen klarer seg godt gjennom mobbingen, andre blir fullstendig ødelagt. 
Jeg syns det er arrogant av dere som skriver «Kom an, det skjedde på barneskolen, get over it» - så enkelt er det nok ikke for mange. Tenk deg selv påvirkningskraften negative bemerkninger har på deg - nå i voksen alder. Tenk om denne negative kommentaren ble ganget med 100 ganger pr dag - gjentatt at 10 mennesker kontinuerlig. Ville du vært upåvirket? 
 

Hvor stor konsekvens har mobbingen for mobberen? Svært liten. Det er samtale med lærer/foreldre - hvorpå man lover gull og grønne skoger..så fortsetter mobbingen, bare enda mer skjult. 
 

Det sier vel en hel del - når en tidligere mobber så taktløst tror han kan trampe inn i mobbeofferets liv - og forlange ekstraservice?? Jeg hadde blitt provosert selv, det må jeg innrømme..

Det man bør huske på, som ikke nevnes her, er at og å henge ut mennesker kan være straffbart. 

 

Dette bør en del av de som kommenterer her inne også være oppmerksomme på. 

 

Dette blir på ingen måte tatt med i betraktning. Og når politiet kommer med et innlegg som dette:

 

https://www.facebook.com/373777873108092/posts/560839314401946/

 

Så bekrefter det ytterligere at og å henge ut mine tidligere mobbere er ikke akkurat førstevalget jeg hadde tatt. 

Hvis man ønsker og å gjøre noe her, så er det vel bedre og å gå til sak mot de skolene som ikke tar tak i det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (18 minutter siden):

Det man bør huske på, som ikke nevnes her, er at og å henge ut mennesker kan være straffbart. 

 

Dette bør en del av de som kommenterer her inne også være oppmerksomme på. 

 

Dette blir på ingen måte tatt med i betraktning. Og når politiet kommer med et innlegg som dette:

 

https://www.facebook.com/373777873108092/posts/560839314401946/

 

Så bekrefter det ytterligere at og å henge ut mine tidligere mobbere er ikke akkurat førstevalget jeg hadde tatt. 

Hvis man ønsker og å gjøre noe her, så er det vel bedre og å gå til sak mot de skolene som ikke tar tak i det. 

 

Ja, og det er helt greit.

Samtidig som jeg har null problemer med å skjønne at folk reagerer urasjonelt på en fortvilet situasjon..

Hvorfor blir feks ikke mobbing ulovlig? Mobberne blir jo i praksis mer beskyttet enn den som blir mobbet..da skjønner jeg hvorfor mange bryter loven i fortvilelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (7 minutter siden):

Ja, og det er helt greit.

Samtidig som jeg har null problemer med å skjønne at folk reagerer urasjonelt på en fortvilet situasjon..

Hvorfor blir feks ikke mobbing ulovlig? Mobberne blir jo i praksis mer beskyttet enn den som blir mobbet..da skjønner jeg hvorfor mange bryter loven i fortvilelse. 

Mobberne blir ikke i all hovedsak beskyttet hvis man lar det gå upåaktet hen. Den beste måten og å beskytte dem på er ved og å fortelle dem at det de gjør er galt og sørge for at atferden stopper. Jeg mener uansett at både den som mobber og den som blir mobba bør beskyttes. Det er dessuten en myte at man bare kan dele det inn i mobbere vs mobbeoffre. Man deler det inn i tre kategorier; dvs, mobber, mobber- mobbeoffer og mobber. Mobber- mobbeoffer er gjerne barn som blir både mobba og mobber andre. På samme tid har man også de som gjerne er tilskuere og det sier gjerne noe om dynamikken i flokken. Mobbing skjer ofte der det er tollerert. Mobberen trenger ofte et publikum. Ta gjerne bort publikum og mobberen har mindre sjangse for og å mobbe. Dynamikken vil ofte være avgjørende for at mobbing forekommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (1 minutt siden):

Mobberne blir ikke i all hovedsak beskyttet hvis man lar det gå upåaktet hen. Den beste måten og å beskytte dem på er ved og å fortelle dem at det de gjør er galt og sørge for at atferden stopper. Jeg mener uansett at både den som mobber og den som blir mobba bør beskyttes. Det er dessuten en myte at man bare kan dele det inn i mobbere vs mobbeoffre. Man deler det inn i tre kategorier; dvs, mobber, mobber- mobbeoffer og mobber. Mobber- mobbeoffer er gjerne barn som blir både mobba og mobber andre. På samme tid har man også de som gjerne er tilskuere og det sier gjerne noe om dynamikken i flokken. Mobbing skjer ofte der det er tollerert. Mobberen trenger ofte et publikum. Ta gjerne bort publikum og mobberen har mindre sjangse for og å mobbe. Dynamikken vil ofte være avgjørende for at mobbing forekommer. 

Hvordan kan det da ha seg at mange barn blir mobbet gjennom hele grunnskolen? Det finnes da tusenvis av saker hvor mobbingen blir tatt tak i - men fortsetter på tross av. 
 

Hvor mange mobbeofre bytter skole kontra mobbere? Hvor ligger overvekten. Beklager, men mobberne blir tatt i med silkehansker. 
 

Selvfølgelig er det en dynamikk og et villig publikum..men hvordan hjelper disse opplysningene et mobbeoffer? Det blir jo ikke gjort særlig mye av skolene..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

Hvordan kan det da ha seg at mange barn blir mobbet gjennom hele grunnskolen? Det finnes da tusenvis av saker hvor mobbingen blir tatt tak i - men fortsetter på tross av. 
 

Hvor mange mobbeofre bytter skole kontra mobbere? Hvor ligger overvekten. Beklager, men mobberne blir tatt i med silkehansker. 
 

Selvfølgelig er det en dynamikk og et villig publikum..men hvordan hjelper disse opplysningene et mobbeoffer? Det blir jo ikke gjort særlig mye av skolene..

I all hovedsak er det like vanskelig som det er enkelt, og det handler i første omgang om gruppe- dynamikk. Hvis gruppen i all hovedsak ikke tollerer at det skjer, så vil det være vanskeligere for den som mobber og å mobbe. Hvis foreldre ikke er klare og tydelig på hva de gjør og sier foran barn, så vil sjansen være høyere for at et barn tar med denne atferden på skolen og ut i verden. 

Faktum er uansett at studier viser at mobbing gjerne stopper når det først blir avdekket og gjort noe med. Jeg regner med at selvsagt kan det skje at mobbing likevel fortsetter selv om det blir tatt tak i, men jeg velger og å lese studier og forskning. Jeg tror man bør redefinere hvordan vi tenker ift begrepet 'beskytte de som mobber'. Åpenbart og å la det skure og gå beskytter egentlig ingen. Verken mobberne, mobbeofrene eller de som oppriktig er tilskuere til at det skjer. Jeg ville nok tenkt 'hva har best mulig effekt' for at det skal kunne endre seg. Det jeg leser så langt er positiv påvirkning i miljøet, dvs slik at man legger en forventing i gruppen ift hva som er akseptabel atferd og hva som ikke er det. Påvirkning ifra et miljø rundt hvilken atferd som belønnes og hvilken som ikke belønnes. Dvs, du får ikke belønning for og å mobbe, men for og å påvirke miljøet på en god måte. Dernest er det er kjerne av sannhet i at noen barn som mobber ofte sliter, dog Ikke alltid og jeg tenker det sier seg selv at i slike tilfeller bør man i hvert fall gripe inn. Hvis barn kan oppleve omsorgssvikt, som en del studier peker på at kan ha sammenheng med mobbing, så er det avgjørende at de voksne rundt undersøker barnas hjemmeforhold. Det er her jeg tenker at man trenger trygge og gode voksne som er tilstede og følger med og ikke minnst ser barna det gjelder. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En såpass gammel sak og lenken funker ikke. Men generelt - å mobbe mobberen er som å la ham eller henne smake av egen medisin. Kjipt, men velfortjent. Noen kaller det for karma. Jeg sier bare: What goes around comes around. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ta dødsfallet rundt Amanda Todd og Anonymous som et eksempel. Eller saken i Lillesand. En risko som gjerne skjer i slike saker er at man ikke vet hele omfanget rundt hva som har skjedd i startfasen. For alt vi vet kan det godt være at perspektivet er noe helt annet enn det vi egentlig vet eller får servert. Som f eks ikke bare at man ikke kunne være sikker på at rett person ble hengt ut, men også at du potensielt bryter loven. Og når du henger ut mennesker på nett så har du ikke nødvendigvis noen grep på hvor langt det kan eskalere. Du har ikke noen forutsetning for og å vite hvor langt ute av kontroll det kan gå, og jeg tror noen her lett glemmer at når du er på nett så er du tross alt på nett. Det er helt andre konsekvenser for hva du legger ut på nett enn hva du gjør irl. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (På 7.12.2021 den 19.22):

Det enkle er ofte det beste?

Man trenger ikke gjøre det komplisert. Dessuten så er det ikke mobbing denne dama drev med (jeg fant på svensk info og skjermbilde av svaret hennes). Muligheten hun fikk å svare det hun svarte er til og med terapeutisk for henne. Mobbing i barndommen ødelegger svært mye i voksen alder. En ung dame som nettopp ble ferdig med videregående og har sittet barnevakt for mine barn fortalte meg nylig at hun har vært mobbet gjennom hele barneskolen og ungdomskolen og at det ødela svært mye for hennes selvtillit og karakterer. Shit, tenkte jeg, en vakker og smart ung dame som er helt nedbrutt av årelang mobbing på skolen. 

Du spør om det vil ha noen effekt å mobbe mobberen. Ja og atter ja. Både terapeutisk effekt for mobbeofferet og tankevekker for mobberen. Man trenger ikke mobbe tilbake på groveste måte, men slik hun svarte bar absolutt 100% innenfor. 

Henge ut mennesker? Du mener å avsløre dem som mobbere er noe negativt i seg selv? Ja, han godeste kollegaen din ødela min barndom med mobbing. Ja, hun snilleste kona di førte meg neste til selvmord med mobbingen hun utsatte meg for. Hvordan kan dette være negativt?

Rasisme, bestemte grupper, homofile og å være kritisk til innvandring er ikke noe som kan kobles til mobbing på måten du desperat prøver på her :)  Men at Hege Storhaug har blitt mobbet over flere år - ja og det er trist. 

 

Det er så enkelt og så komplisert det er, Drizzt. Man kan ikke bare henge ut mennesker uten videre når det klart og tydelig er lovverk som tilsier at det er klare og tydelige strafferammer rundt dette. Uansett hva som er relevant for den enkelte saken så er det et faktum at henger du ut mennesker på nett, så kan du i verste fall bli straffet for det. Det er en konsekvens du må kunne ta. Utover det, så vet jeg godt hva mobbing kan medføre og de fleste som har lest en sånn noenlunde om dette er klar over dette. Men det er ikke det som avgjør om hvorvidt en digital gapestokk er riktig. Lovverket gjør. Og den er ganske klar og tydelig på at det er mulig og å felt av straffeloven dersom man gjør dette. 

 

I tillegg, så kan man alltid være sikker på at man får riktig informasjon når man deler informasjon om mennesker på nett....eller? Svaret er ganske enkelt nei. jeg har faktisk selv fått erfare dette enkelte ganger. Du har ikke kontroll på at den opplysningen du legger ut er korrekt, du vet ikke om hvorvidt den som blir hengt ut har mulighet for og å kunne forsvare seg osv. For alt du vet kan det like godt være at den som henger ut har helt andre motiver bak det de gjør enn hvordan de representerer det. Oh yes, det kan jeg fortelle deg. I tillegg skal man skape en anti- mobbekultur så bør man være konsekvent og det er her eksperter peker på at uthenging kan bidra til det motsatte av dette

 

Og, nei, Drizzt, rasisme kan ikke kobles til mobbing... Eller? Feil, det kan det, faktisk. Holdninger har vist seg og å være meget vesentlig for at barn mobber. 

https://www.aera.net/Newsroom/School-Teasing-and-Bullying-After-the-Presidential-Election

 

Lærer du barnet ditt rasisme så kan de gjerne ta dette med seg. Mobbing er ikke et individuelt problem. Mobbing handler ofte mye om hva du lærer, hva miljøet rundt deg godtar og aksepterer. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Å fortelle offentlig at en bestemt person har mobbet deg på skolen er ikke å krenke denne personens personvern. Retten til privatliv er ikke krenket heller. 

Nei, men den blir fort det hvis man 'outer' en person offentlig. I verste fall så bør man ha lovens bestemmelse i betraktning 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (20 minutter siden):

Nei, men den blir fort det hvis man 'outer' en person offentlig. I verste fall så bør man ha lovens bestemmelse i betraktning 

De burde unnskylde seg

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

De burde unnskylde seg

Anonymkode: d35f5...597

Men det at noen bør unnskylde seg betyr ikke at hva som helst er lov på nett 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mari Y skrev (3 minutter siden):

Men det at noen bør unnskylde seg betyr ikke at hva som helst er lov på nett 

Mobbing er ikke lov

Anonymkode: d35f5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...