Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

Gjenferdet skrev (23 minutter siden):

Dette blir altfor forenklet. Å gi slipp på vonde følelser er ikke alltid noe man kan velge om man har fått traumer.   Jeg har kompleks ptsd etter multiple traumer. Hvis jeg bare kunne gitt slipp på vonde følelser så hadde jeg aldri blitt syk i utgangspunktet? Man kan ikke velge vekk diagnoser og senskader. Det er sykdom

Jeg ser den, men poenget mitt er at man bør forholde seg til virkeligheten slik den er. Jeg hadde noen som plaga meg i oppveksten også, og det er ingen av dem som har beklaget noe. Det er ikke sikkert at det kommer til og å skje, heller. En av mine plageaander gav meg et hardt blikk sist gang jeg så vedkommende, så tror det er en person jeg ville holdt avstand fra i voksen alder også. Tenker at dersom folk aldri har selvinnsikt nok til og å gjøre opp for seg så er de ikke verdt det og å bruke tid på. Noen mennesker har ikke selvinnsikt og bryr seg ikke og man kan ikke tvinge dem til og å forandre seg. Jeg tror at for noen så kan det gjøre det vondt verre for mennesker som har blitt mobba og å konfrontere tidligere mobbere og oppleve at disse personene ikke føler anger. Ved at mobberen ikke erkjenner at de har gjort noe galt. Men tenker likevel at det er individuelt. Hvis det gir en noe tilbake og å fortelle disse personene hvor forferdelige de har vært så er det sikkert verdt det. Men tenker at alle er forskjellige og må finne ut av hva de føler er riktig for dem. 

 

Har ikke vedkommende selvinnsikt selv i voksen alder er de egentlig bare og å drite, imho. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mari Y skrev (22 minutter siden):

Jeg ser den, men poenget mitt er at man bør forholde seg til virkeligheten slik den er. Jeg hadde noen som plaga meg i oppveksten også, og det er ingen av dem som har beklaget noe. Det er ikke sikkert at det kommer til og å skje, heller. En av mine plageaander gav meg et hardt blikk sist gang jeg så vedkommende, så tror det er en person jeg ville holdt avstand fra i voksen alder også. Tenker at dersom folk aldri har selvinnsikt nok til og å gjøre opp for seg så er de ikke verdt det og å bruke tid på. Noen mennesker har ikke selvinnsikt og bryr seg ikke og man kan ikke tvinge dem til og å forandre seg. Jeg tror at for noen så kan det gjøre det vondt verre for mennesker som har blitt mobba og å konfrontere tidligere mobbere og oppleve at disse personene ikke føler anger. Ved at mobberen ikke erkjenner at de har gjort noe galt. Men tenker likevel at det er individuelt. Hvis det gir en noe tilbake og å fortelle disse personene hvor forferdelige de har vært så er det sikkert verdt det. Men tenker at alle er forskjellige og må finne ut av hva de føler er riktig for dem. 

 

Har ikke vedkommende selvinnsikt selv i voksen alder er de egentlig bare og å drite, imho. 

 

Imho?

Anonymkode: d35f5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanos skrev (9 minutter siden):

Det er én effektiv medisin mot mobbing: en stor grov klubbe. Det fungerer hver gang. Jeg vét det av erfaring.

Så for meg thanos med klubbe nå

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (15 timer siden):

 

PS, det er indeed i aller høyeste grad assosiert med familie- dysfunksjon. 

 

Hvis noen vil hevde at de alle kommer fra ressurssterke hjem og bare er født ondskapsfulle og at ingen miljømessige faktorer kan ha noe og å si så er det i alle fall viktig og å dokumentere det. Studier viser jo nettopp at det ofte er stikk motsatt. 

 

Det funker kansje dersom man vil ha en lett oppskrift. At disse barna er alle ondskapsfulle og vil fortsette og å mobbe til de dør. Da tror jeg man indirekte hevder at det ikke er mulig og å gjøre noe med. Men forskning viser at det faktisk er mulig og å endre mobbeatferd. 

 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykiske-lidelser/mobbing-gir-psykiske-problemer/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Både det å være mobber og mobbeoffer er forbundet med dårligere familiefunksjon, vold i familien og mishandling fra foreldrene. Mobbere er aggressive, fiendtlige og dominerende mot skolekameratene sine, de skårer høyt på symptomer for hyperaktivitet, og de viser lite angst eller usikkerhet. Mobbeofrene er oftere deprimerte, tilbaketrukket, engstelige og usikre. De er oftere innadvendte og plages hyppigere med psykosomatiske lidelser, viser lavere selvtillit og er mer forsiktige, stille og følsomme enn andre elever.'

 

Jeg tror altså ikke det er riktig og å hevde at det og å mobbe ikke er forbundet med psykisk sykdom eller at familie- funksjon ikke har noen sammenheng. Mye av det jeg har lest så langt tyder på at det ofte har veldig mye og å si. På samme tid som faren for personlighetsforstyrrelser og kriminalitet i voksen alder 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

'It should be noted, however, that not all bullies come from broken homes and unhappy families; some bullies come from loving, accepting and nurturing family environments (Ball et al., 2008). There is some evidence that child characteristics make some children more prone to bullying than others. For example, Olweus (1993) suggested that temperament (an inborn personality characteristic) could account for the development of an aggressive reaction pattern in some children. That is, a child who is naturally hot-headed and short-tempered may be more likely to use violence as a way of solving problems if they are not taught otherwise by their parents and teachers. Likewise, the crucial role of peers in bullying should not be overlooked, as peers assume many roles, including being co-bullies, supporting and being an audience to bullies, and also intervening in bullying (see Atlas & Pepler, 1998; Craig, Pepler, & Atlas, 2000; Olweus, 1999; Salmivalli & Voeten, 2004

 

A substantial body of research suggests that children who come from families using authoritarian parenting techniques (such as harsh and inconsistent punishment) as opposed to an authoritative (democratic) style of parenting are more likely to bully their peers (Baldry & Farrington, 2000; Espelage, Bosworth, & Simon, 2000; Shields & Cicchetti, 2001). Others report that bullies are more likely to have experienced abusive, neglecting and/or hostile parental discipline techniques while growing up (Pontzer, 2010). Conversely, children who perceive their parents as authoritative, especially supporting their independence and autonomy, are less likely to engage in bullying behaviour at school (Rican, Klicperova, & Koucka, 1993).'

 

Så det vi kan trekke ut ifra disse studiene er at ikke alle mobbere kommer fra forferdelige hjem, men kan ha en personlighet som gjør de mer tilbøyelig til og å mobbe. Men man kan samtidig trekke en konklusjon at barn som kommer fra hjem med dårligere forhold har større sannsynlighet for og å mobbe enn barn som ikke gjør det. I tillegg kommer det frem at det er høyere tilbøyelighet til antisosial atferd og høy korrelasjon med kriminalitet i senere alder og andre personlighetsforstyrrelser/psykiske problemer. På samme tid finner man også at barn som blir mobba utvikler større psykiske problemer i voksen alder. Det er altså feil og å hevde at mobbere ikke har stor sannsynlighet for og å utvikle psykiske problemer i voksen alder. Det og å påpeke dette er ikke nødvendigvis for og å unnskylde det, men illustrere hvorfor det er såpass skadelig som det i all hovedsak er.

 

Denne er spesielt rettet til deg @Hannah80 og andre som kommenterer her inne. For det finnes ikke noen mal på hvilke barn som mobber eller blir mobba. Men det er et faktum at flere studier viser en sammenheng mellom både det og å mobbe eller bli mobba eller begge deler og psykiske problemer; dvs at forekomsten er større blant disse tre gruppene enn de som ikke har tatt del i det. Det er et faktum. 

Dette er ikke skrevet for at noen skal begynne og å føle sympati med mobbere. Men jeg tror likevel det er viktig og å forstå dynamikken som driver mennesker til og å gjøre så fryktelige ugjerninger som de gjør. Og alt det jeg har lest så langt som kan vise til studier og forskning tyder på at det oppstår ikke av seg selv. Det er gjerne en sammenheng mellom miljø, muligens arv, familie- funksjon, osv som spiller inn. Er det galt og å mobbe? Selvfølgelig er det galt. Du risikerer og å etterlate ganske store sår på en person. Jeg hevder ikke her at man skal tilgi sine tidligere plageaander. Det må være opp til hver enkelt selv hvordan de håndterer ting de har vært igjennom. Men skal man argumentere for seg så bør man i all hovedsak holde seg til fakta og ikke komme med påstander som gjerne ofte er feil. Både mobbere, mobbeofre og de som faller et sted i mellom har større risiko for psykiske problemer. Det er altså ikke noe jeg bare hevder; det er noe som er gjengitt i forskning og studier. 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym373 skrev (På 28.11.2021 den 16.19):

Vi har alle mobbet noen eller vært ufine .. man må gå videre.

Å hvor mye har ikke den som mobber hengt ut den som ble mobbet. Når du da velger å være frekk å be om tjenester i tillegg, ha da får du jammen tåle å bli hengt ut en gang. Regner med dette er mobbing over flere år. Og da må det vel være lov å si at dette ikke er ok. 

Tror ikke du aner hvor mye makt de som tramper på andre har, iht at den som blir tråkka på alltid må holde kjeft. Og nei, man skal ikke bare tåle det, eller finne seg i det 

Anonymkode: d5868...55d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (På 28.11.2021 den 16.40):

Du fikk mange likes, men det er ikke riktig. Selv strafferetten opererer med en foreldelsesfrist. 

I oppdragelse av barn og dyr så skal konsekvens skje innen rimelig tid ellers har den ingen effekt. Straff som kommer 30 år senere er bare umodent, bittert og smålig. Å ødelegge noens liv via SoMe for 30 år gamle hendelser er patetisk. 

Folk bra barne og ungdomskole ser jeg på som de personene de har blitt og ikke de personene de var. Til eksempel så har Lene Kongsvik lagd parodi på personer som ikke ser forskjell på skoledagene lenge etter de har blitt voksne. Det er humor, og til latter. 

Det får være din mening. Står for det samme innlegget selv nesten 8 år senere. Hadde jeg fått muligheten til å ta igjen med mine mobbere, hadde jeg tatt den anledningen uavhengig antall år som har passert. Hvorfor? Fordi jeg ønsker at de skal føle på det jeg følte da jeg selv ble mobbet. Dersom mine mobbere kunne følt et hint, hadde det vært nok for min del. Mine mobbere sørget for et ødelagt selvbilde, ødelagt selvtillit, selvskading og dype depresjoner. Om det er patetisk, bittert, umodent og smålig bryr meg egentlig midt bak. Betyr dette at jeg tenker på det daglig? Ikke nødvendigvis, men har både en ryggskade, samt synlige og usynlige arr jeg bærer med meg hver dag som en følge av mobbingen. Jeg unner ikke mine mobbere noe positivt i livet, og jeg er lei av at mobbeOFRE er de som hele tiden skal vende det andre kinnet til. Da unnskylder man bare mobbere for å ha ødelagt liv. Jeg kommer aldri til å forsvare en mobber, det er det allerede nok av mennesker som gjør...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (1 time siden):

Det får være din mening. Står for det samme innlegget selv nesten 8 år senere. Hadde jeg fått muligheten til å ta igjen med mine mobbere, hadde jeg tatt den anledningen uavhengig antall år som har passert. Hvorfor? Fordi jeg ønsker at de skal føle på det jeg følte da jeg selv ble mobbet. Dersom mine mobbere kunne følt et hint, hadde det vært nok for min del. Mine mobbere sørget for et ødelagt selvbilde, ødelagt selvtillit, selvskading og dype depresjoner. Om det er patetisk, bittert, umodent og smålig bryr meg egentlig midt bak. Betyr dette at jeg tenker på det daglig? Ikke nødvendigvis, men har både en ryggskade, samt synlige og usynlige arr jeg bærer med meg hver dag som en følge av mobbingen. Jeg unner ikke mine mobbere noe positivt i livet, og jeg er lei av at mobbeOFRE er de som hele tiden skal vende det andre kinnet til. Da unnskylder man bare mobbere for å ha ødelagt liv. Jeg kommer aldri til å forsvare en mobber, det er det allerede nok av mennesker som gjør...

Er så hjertens enig med deg!

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
Jolene skrev (7 timer siden):

Det får være din mening. Står for det samme innlegget selv nesten 8 år senere. Hadde jeg fått muligheten til å ta igjen med mine mobbere, hadde jeg tatt den anledningen uavhengig antall år som har passert. Hvorfor? Fordi jeg ønsker at de skal føle på det jeg følte da jeg selv ble mobbet. Dersom mine mobbere kunne følt et hint, hadde det vært nok for min del. Mine mobbere sørget for et ødelagt selvbilde, ødelagt selvtillit, selvskading og dype depresjoner. Om det er patetisk, bittert, umodent og smålig bryr meg egentlig midt bak. Betyr dette at jeg tenker på det daglig? Ikke nødvendigvis, men har både en ryggskade, samt synlige og usynlige arr jeg bærer med meg hver dag som en følge av mobbingen. Jeg unner ikke mine mobbere noe positivt i livet, og jeg er lei av at mobbeOFRE er de som hele tiden skal vende det andre kinnet til. Da unnskylder man bare mobbere for å ha ødelagt liv. Jeg kommer aldri til å forsvare en mobber, det er det allerede nok av mennesker som gjør...

 Om hevnlyst og bitterhet skal prege resten av ditt liv så blir det din lidelse og din hindring til å vokse som menneske. Forøvrig så HAR du muligheten, lett å finne folk i disse dager, men du har valgt å ikke benytte deg av den. Det er vel en grunn som gjør at du ikke har gjort det. En del av deg som tenker det ikke er særlig lurt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym373
AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 21.35):

Å hvor mye har ikke den som mobber hengt ut den som ble mobbet. Når du da velger å være frekk å be om tjenester i tillegg, ha da får du jammen tåle å bli hengt ut en gang. Regner med dette er mobbing over flere år. Og da må det vel være lov å si at dette ikke er ok. 

Tror ikke du aner hvor mye makt de som tramper på andre har, iht at den som blir tråkka på alltid må holde kjeft. Og nei, man skal ikke bare tåle det, eller finne seg i det 

Anonymkode: d5868...55d

Voks opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym373 skrev (Akkurat nå):

Voks opp.

Bak mål å si til noen som opplevde mobbingen!!

Anonymkode: d35f5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym373
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bak mål å si til noen som opplevde mobbingen!!

Anonymkode: d35f5...597

Gå videre ikke bli fanget i offer rollen.  Alle har valget ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym373 skrev (7 minutter siden):

Gå videre ikke bli fanget i offer rollen.  Alle har valget ! 

Etter hva du sa så tar ikke jeg deg seriøs

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym373
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Etter hva du sa så tar ikke jeg deg seriøs

Anonymkode: d35f5...597

Var seriøst ment men du har skjønt noe da, man har valget på hvordan man responder selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym373 skrev (2 minutter siden):

Var seriøst ment men du har skjønt noe da, man har valget på hvordan man responder selv. 

Det var stygt sagt, rett og slett. 

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...