Gå til innhold

Bitter dame hetser tidligere mobber på nett!


Summers

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym373
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var stygt sagt, rett og slett. 

Anonymkode: d35f5...597

Var ikke ment som slemt men er direkte , om det ble oppfattet slemt så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mari Y skrev (På 29.11.2021 den 14.17):

'Både det å være mobber og mobbeoffer er forbundet med dårligere familiefunksjon, vold i familien og mishandling fra foreldrene. Mobbere er aggressive, fiendtlige og dominerende mot skolekameratene sine, de skårer høyt på symptomer for hyperaktivitet, og de viser lite angst eller usikkerhet. Mobbeofrene er oftere deprimerte, tilbaketrukket, engstelige og usikre. De er oftere innadvendte og plages hyppigere med psykosomatiske lidelser, viser lavere selvtillit og er mer forsiktige, stille og følsomme enn andre elever.'

 

Jeg tror altså ikke det er riktig og å hevde at det og å mobbe ikke er forbundet med psykisk sykdom eller at familie- funksjon ikke har noen sammenheng. Mye av det jeg har lest så langt tyder på at det ofte har veldig mye og å si. På samme tid som faren for personlighetsforstyrrelser og kriminalitet i voksen alder 

mobbeofrene blir slik FORDI de blir mobbet

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 time siden):

mobbeofrene blir slik FORDI de blir mobbet

Det finnes ingen mal på de som blir mobba, heller, men det er en sammenheng mellom mobbing og psykiske problemer. Men om hvorvidt mobbing trigger allerede psykiske lidelser eller ikke kan jeg ikke si sikkert. 

Jeg foretrekker gjerne studier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.11.2021 den 21.35):

Å hvor mye har ikke den som mobber hengt ut den som ble mobbet. Når du da velger å være frekk å be om tjenester i tillegg, ha da får du jammen tåle å bli hengt ut en gang. Regner med dette er mobbing over flere år. Og da må det vel være lov å si at dette ikke er ok. 

Tror ikke du aner hvor mye makt de som tramper på andre har, iht at den som blir tråkka på alltid må holde kjeft. Og nei, man skal ikke bare tåle det, eller finne seg i det 

Anonymkode: d5868...55d

Uthenging er rett og slett bare tåpelig og uansett hvor fristende det er så kan man ikke avstå fra og å bruke hodet. Mennesker som gjør dette er ikke veldig gjennomtenkte i utgangspunktet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (På 30.11.2021 den 23.22):

Det får være din mening. Står for det samme innlegget selv nesten 8 år senere. Hadde jeg fått muligheten til å ta igjen med mine mobbere, hadde jeg tatt den anledningen uavhengig antall år som har passert. Hvorfor? Fordi jeg ønsker at de skal føle på det jeg følte da jeg selv ble mobbet. Dersom mine mobbere kunne følt et hint, hadde det vært nok for min del. Mine mobbere sørget for et ødelagt selvbilde, ødelagt selvtillit, selvskading og dype depresjoner. Om det er patetisk, bittert, umodent og smålig bryr meg egentlig midt bak. Betyr dette at jeg tenker på det daglig? Ikke nødvendigvis, men har både en ryggskade, samt synlige og usynlige arr jeg bærer med meg hver dag som en følge av mobbingen. Jeg unner ikke mine mobbere noe positivt i livet, og jeg er lei av at mobbeOFRE er de som hele tiden skal vende det andre kinnet til. Da unnskylder man bare mobbere for å ha ødelagt liv. Jeg kommer aldri til å forsvare en mobber, det er det allerede nok av mennesker som gjør...

Det er forståelig at du tenker slik, men nå er det uansett slik at man bør være fornuftig. Skulle alle gjøre det som føles riktig hadde vi hatt dødsstraff. Det har man ikke. Det handler ikke om at mobbeoffre skal vende det andre kinnet til, men at man må være fornuftig. Dette er ikke fornuftig uansett hvordan man vender på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (18 minutter siden):

Uthenging er rett og slett bare tåpelig og uansett hvor fristende det er så kan man ikke avstå fra og å bruke hodet. Mennesker som gjør dette er ikke veldig gjennomtenkte i utgangspunktet 

Vi er ikke gjennomtenkte?

Anonymkode: d35f5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er ikke gjennomtenkte?

Anonymkode: d35f5...597

Nei, dersom man gjør slikt er man ikke videre gjennomtenkt. For det første er det faktisk, i motsetning til det @Jolene tidligere har hevdet, en del studier og forskning som har blitt gjennomført. Det er helt feil og å påstå at mobbere aldri kan endre atferd. Dette vil i all hovedsak være relativt. Jolene er også en av disse profilene som jevnlig leser Resett og høyrevridde kilder og kanskje ikke resymmerer så veldig godt over hva de skriver i kommentarfeltene. 

 

På en annen side må man også tenke over at konsekvensene ved og å henge ut mennesker både kan være straffbart og det kan få konsekvenser man ikke har reflektert særlig over og da hjelper det ikke og å være etterpåklok. 

 

 

Endret av Mari Y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (5 timer siden):

Uthenging er rett og slett bare tåpelig og uansett hvor fristende det er så kan man ikke avstå fra og å bruke hodet. Mennesker som gjør dette er ikke veldig gjennomtenkte i utgangspunktet 

hva mener du man skal gjlre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.12.2021 den 0.57):

Er så hjertens enig med deg!

Anonymkode: d35f5...597

Takk ❤️

theTitanic skrev (På 1.12.2021 den 6.58):

 Om hevnlyst og bitterhet skal prege resten av ditt liv så blir det din lidelse og din hindring til å vokse som menneske. Forøvrig så HAR du muligheten, lett å finne folk i disse dager, men du har valgt å ikke benytte deg av den. Det er vel en grunn som gjør at du ikke har gjort det. En del av deg som tenker det ikke er særlig lurt. 

På hvilken måte skulle det hindre meg i livet mitt? Sånn bortsett fra år med å bygge opp meg selv igjen, år som jeg ikke får tilbake? Jeg leter aldri aktivt etter folk, men hadde tatt en mulighet dersom jeg hadde blitt presentert for den.

Mari Y skrev (5 timer siden):

Det er forståelig at du tenker slik, men nå er det uansett slik at man bør være fornuftig. Skulle alle gjøre det som føles riktig hadde vi hatt dødsstraff. Det har man ikke. Det handler ikke om at mobbeoffre skal vende det andre kinnet til, men at man må være fornuftig. Dette er ikke fornuftig uansett hvordan man vender på det. 

Hva av det jeg har skrevet er ikke fornuftig? Det å mobbe, er ikke fornuftig ;)

Mari Y skrev (4 timer siden):

Nei, dersom man gjør slikt er man ikke videre gjennomtenkt. For det første er det faktisk, i motsetning til det @Jolene tidligere har hevdet, en del studier og forskning som har blitt gjennomført. Det er helt feil og å påstå at mobbere aldri kan endre atferd. Dette vil i all hovedsak være relativt. Jolene er også en av disse profilene som jevnlig leser Resett og høyrevridde kilder og kanskje ikke resymmerer så veldig godt over hva de skriver i kommentarfeltene. 

 

På en annen side må man også tenke over at konsekvensene ved og å henge ut mennesker både kan være straffbart og det kan få konsekvenser man ikke har reflektert særlig over og da hjelper det ikke og å være etterpåklok. 

 

 

Da kan du sikker vise til kilder hvor du mener jeg tar feil, fremfor å trekke inn hva slags medier jeg blant annet leser. Stråmenn er en latterlig måte å argumentere på. Jeg evner helt fint å kunne klare den ekstremt vanskelige oppgaven med å lese faglitteratur innenfor felt jeg er utdannet i. Argumentet jeg fremsatte for blant annet 6 år siden, er at grunnstammen i personligheten forblir den samme, men at man videreutvikler seg med årene.

Sitat

While traits show stability over time, personality can indeed change—and psychologists continue to explore why, how, and when that happens.
KILDE

Det er et argument jeg ikke ville fremsatt uten å legge ved en kilde ( ;) ). Derimot kan jeg ikke se at du legger ved en kilde i din stråmann her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jolene skrev (5 minutter siden):

Takk ❤️

På hvilken måte skulle det hindre meg i livet mitt? Sånn bortsett fra år med å bygge opp meg selv igjen, år som jeg ikke får tilbake? Jeg leter aldri aktivt etter folk, men hadde tatt en mulighet dersom jeg hadde blitt presentert for den.

Hva av det jeg har skrevet er ikke fornuftig? Det å mobbe, er ikke fornuftig ;)

Da kan du sikker vise til kilder hvor du mener jeg tar feil, fremfor å trekke inn hva slags medier jeg blant annet leser. Stråmenn er en latterlig måte å argumentere på. Jeg evner helt fint å kunne klare den ekstremt vanskelige oppgaven med å lese faglitteratur innenfor felt jeg er utdannet i. Argumentet jeg fremsatte for blant annet 6 år siden, er at grunnstammen i personligheten forblir den samme, men at man videreutvikler seg med årene.

Det er et argument jeg ikke ville fremsatt uten å legge ved en kilde ( ;) ). Derimot kan jeg ikke se at du legger ved en kilde i din stråmann her?

Mobbing er ikke fornuftig, men her er hele poenget at 'det føles riktig' og 'det er riktig' er to vidt forskjellige ting. 

 

 

Det er forsåvidt ikke noen stråmann, utover at det er logisk. Mennesker som har en tendens til og å mene mye om lite. Som i denne gruppa og i denne tråden. Og hadde du lest nok studier ville du sett at det er mer sammensatt enn som så

 

'As for whether kids grow out of bullying once they leave school, Espelage says some may do so – or find a different outlet for their aggression – but not all. “I would argue, based on my experience, that some [school bullies] go into professions in which that type of behaviour works for them, whether that's a police officer, a professor at a university, a lawyer.”'

 

Altså, det er sammensatt, ikke enkelt. 

https://www.bbc.com/future/article/20190913-why-some-children-become-merciless-bullies

 

Det er fakta 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (4 minutter siden):

Mobbing er ikke fornuftig, men her er hele poenget at 'det føles riktig' og 'det er riktig' er to vidt forskjellige ting. 

 

 

Det er forsåvidt ikke noen stråmann, utover at det er logisk. Mennesker som har en tendens til og å mene mye om lite. Som i denne gruppa og i denne tråden. Og hadde du lest nok studier ville du sett at det er mer sammensatt enn som så

 

'As for whether kids grow out of bullying once they leave school, Espelage says some may do so – or find a different outlet for their aggression – but not all. “I would argue, based on my experience, that some [school bullies] go into professions in which that type of behaviour works for them, whether that's a police officer, a professor at a university, a lawyer.”'

 

Altså, det er sammensatt, ikke enkelt. 

https://www.bbc.com/future/article/20190913-why-some-children-become-merciless-bullies

 

Det er fakta 

 

Fortsatt mobbere

Anonymkode: d35f5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, mobbing er ikke et personlighetssenter, men en atferd forbundet med en rekke personlighetstrekk. Og i aller høyeste grad et atferdsmoenster basert på bestemte personlighetstrekk. Den kilden du oppgir beviser ikke det du tror. 

 

Atferden kan selvsagt endre seg. Den kan også ikke det. Det viser også en rekke studier. Det er på tide at myten 'en gang mobber alltid mobber' dør ut,for den er direkte unyansert og den er et hinder mot og å forebygge mobbing. Det er også gapestokken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (3 minutter siden):

PS, mobbing er ikke et personlighetssenter, men en atferd forbundet med en rekke personlighetstrekk. Og i aller høyeste grad et atferdsmoenster basert på bestemte personlighetstrekk. Den kilden du oppgir beviser ikke det du tror. 

 

Atferden kan selvsagt endre seg. Den kan også ikke det. Det viser også en rekke studier. Det er på tide at myten 'en gang mobber alltid mobber' dør ut,for den er direkte unyansert og den er et hinder mot og å forebygge mobbing. Det er også gapestokken. 

Hvorfor er du så forferdelig opptatt av alt dette?

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fortsatt mobbere

Anonymkode: d35f5...597

Nei, det er ikke alltid så enkelt og det er det kilden også oppgir. Noen er det hele livet, andre ikke. Det er fordi det finnes ikke én bestemt type mobber. Er det slik at man kan slutte med mobbing når man blir voksen? Er det slik at man kan fortsette og å mobbe i voksen alder? Begge svar er korrekt og det er ja. 

 

Det er så enkelt og sammensatt som at det finnes ikke én enkel forklaring på hvorfor barn mobber. Men faktum er også at skal man få slutt på mobbing bør man kunne klare og å snu den trenden. Man må gjøre noe med hele klassemiljoet og barn som mobber må få hjelp til og å slutte med det. Og da må man også tro at det er mulig slik at de ikke fortsetter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor er du så forferdelig opptatt av alt dette?

Anonymkode: d35f5...597

Fordi jeg liker særdeles dårlig at folk på nett synes at uthenging av mennesker er greit og fordi jeg mener at har mennesker gjort noe galt må de få muligheten til og å lære av det. 

De som stiller seg bak gapestokk og får en masse likes av dette bør innse at de er voksne mennesker og tenke litt lenger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (28 minutter siden):

Fordi jeg liker særdeles dårlig at folk på nett synes at uthenging av mennesker er greit og fordi jeg mener at har mennesker gjort noe galt må de få muligheten til og å lære av det. 

De som stiller seg bak gapestokk og får en masse likes av dette bør innse at de er voksne mennesker og tenke litt lenger. 

Like så

Skal de lære noe så må de først unnskylde seg ellers lærer de ingenting. Logisk

Anonymkode: d35f5...597

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Like så

Skal de lære noe så må de først unnskylde seg ellers lærer de ingenting. Logisk

Anonymkode: d35f5...597

De bør selvsagt gjøre det, men det er ikke det samme som at de gjør det. Verden er ikke alltid et rettferdig sted. Akkurat der bør man være realistisk. I all hovedsak tror jeg også man bør gå noen runder først før man når ut til mobbeofferet, iom at man ikke vet hvordan de vil reagere på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (1 minutt siden):

De bør selvsagt gjøre det, men det er ikke det samme som at de gjør det. Verden er ikke alltid et rettferdig sted. Akkurat der bør man være realistisk. I all hovedsak tror jeg også man bør gå noen runder først før man når ut til mobbeofferet, iom at man ikke vet hvordan de vil reagere på det. 

Så lenge de sier unnskyld 

Anonymkode: d35f5...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så lenge de sier unnskyld 

Anonymkode: d35f5...597

Jeg skulle oppriktig ønske at alle mennesker som er slemme mot andre hadde hatt selvinnsikt nok til at de gjorde det. Det er dessverre mange mennesker som ikke har det. 

 

Men det er selvsagt en viktig innsikt når man gjør det, og deretter bør de som opplevde dette velge hvordan de forholder seg til det, tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mari Y skrev (4 timer siden):

Mobbing er ikke fornuftig, men her er hele poenget at 'det føles riktig' og 'det er riktig' er to vidt forskjellige ting. 

 

 

Det er forsåvidt ikke noen stråmann, utover at det er logisk. Mennesker som har en tendens til og å mene mye om lite. Som i denne gruppa og i denne tråden. Og hadde du lest nok studier ville du sett at det er mer sammensatt enn som så

 

'As for whether kids grow out of bullying once they leave school, Espelage says some may do so – or find a different outlet for their aggression – but not all. “I would argue, based on my experience, that some [school bullies] go into professions in which that type of behaviour works for them, whether that's a police officer, a professor at a university, a lawyer.”'

 

Altså, det er sammensatt, ikke enkelt. 

https://www.bbc.com/future/article/20190913-why-some-children-become-merciless-bullies

 

Det er fakta 

 

Til det uthevede: Jeg reagerer på at du trekker inn stråmenn som indikerer at jeg ikke evner å lese faglitteratur innenfor eget fagfelt. Når noen trekker inn stråmenn, er det ikke fakta, men et syltynt argument som viser at man ikke egentlig har et argument. Jeg har brukt mange år på å lese meg opp i ulike studier, nettopp fordi jeg vil forstå hva som driver mobbere til å begå de jævlige handlingene de gjør. Derimot er jeg også klar over at det finnes forskjellige typer forskning, og det finnes forskning som kan støtte opp ethvert argument ;) Betyr det at jeg avfeier din lenke? Nei, det betyr bare det at man bør kanskje gjøre litt dypere dykk innenfor forskning enn feks BBC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...