Gå til innhold

"Ekte kvinner" VS. de tynne

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er litt som jeg sa om omvendt rasisme. Som når svarte mennesker hevder at hvite mennesker ikke kan danse. Skulle man hisset seg opp over det og startet en fatva fordi det er så utrolig stygt å dømme noen på bakgrunn av deres hudfarge og enhver form for kritikk bør slås hardt ned på, eller burde man trekke på skuldrene og la det ligge ( tatt i betraktning at diskrimineringen og kritikken har været så langvarig og omfattende ensidig). Det blir akkurat det samme, det er noe med proporsjonane her. Det stinker litt dårlig stil av folk som sidestiller den eventuelle diskrimineringen tynne mennesker opplever mot den massive diskrimineringen tykke mennesker opplever...

Kvinnene (og mennene) som legger ut slike bilder og utsagn støtter opp om holdningen om at det er greit å fortelle kvinner hvordan de skal se ut. Dermed ødelegger de både for seg selv og andre - uavhengig av vekt.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er litt som jeg sa om omvendt rasisme. Som når svarte mennesker hevder at hvite mennesker ikke kan danse.

Du kan ikke sammenligne det med at "hvite kan ikke danse". Du må isåfall finne noe som går mer på person, og deretter vurdere om det er et problem eller ikke-problem. Feks hvis mørkehudede stadig fortalte hvite at de hadde så stygt hår. Og deretter gikk direkte på enkelte hvite mennesker, og stadig sa det direkte til dem. "Du har så stygt hår altså, det ser nesten uten som sytråder som bare henger ned." "Det håret ditt er veldig fælt, burde du ikke prøve å gjøre noe med det?"

Er da greit?

Jeg syns selvsagt ikke det, men det er fordi jeg har opplevd denne "motsatte rasismen" tykke vs tynne. Jeg har fått høre at jeg ser ut som et skjelett, at jeg er så tynn at det nesten er stygt, at jeg snart knekker, at jeg er altfor tynn i alle mulige slags versjoner. Alle i voksen alder av andre voksne damer. Det burde være ganske uakseptabelt å si til noen at kroppen dems er stygg, når det gjelder noe man faktisk ikke får endret!

Skrevet

Du kan ikke sammenligne det med at "hvite kan ikke danse". Du må isåfall finne noe som går mer på person, og deretter vurdere om det er et problem eller ikke-problem. Feks hvis mørkehudede stadig fortalte hvite at de hadde så stygt hår. Og deretter gikk direkte på enkelte hvite mennesker, og stadig sa det direkte til dem. "Du har så stygt hår altså, det ser nesten uten som sytråder som bare henger ned." "Det håret ditt er veldig fælt, burde du ikke prøve å gjøre noe med det?"

Er da greit?

Jeg syns selvsagt ikke det, men det er fordi jeg har opplevd denne "motsatte rasismen" tykke vs tynne. Jeg har fått høre at jeg ser ut som et skjelett, at jeg er så tynn at det nesten er stygt, at jeg snart knekker, at jeg er altfor tynn i alle mulige slags versjoner. Alle i voksen alder av andre voksne damer. Det burde være ganske uakseptabelt å si til noen at kroppen dems er stygg, når det gjelder noe man faktisk ikke får endret!

Men hvorfor i all verden preller dette ikke av, du lever jo i et samfunn som hyller kroppen din opp og i mente, bare du går ut døren blir du bombardert med signaler om at kroppen din er det eneste riktige og standarden for hvordan du burde se ut. Helt fra du var liten og så disneyfilmer med slanke prinsesser til du blir voksen og blir mødt med en standard om at "strong is the New skinny", jeg beklager om jeg ikke syntes så synd på oss slanke jenter som iblant får slengt kommentarer etter oss, dette kan ikke sammenlignes med det konstante trykket som tykkere kvinner møter hver dag i enorm skala.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært tynn store deler av livet, men på grunn av en stoffskifte sykdom la jeg på meg og er nå overvektig.

Jeg har hørt alt fra hvor tynn jeg er, spiser du ikke, er du syk osv.

Men jeg tar det hver dag hvis jeg kunne bytte det ut, med fordommene mange har mot overvektige.

Anonymous poster hash: 994d2...843
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har vært tynn store deler av livet, men på grunn av en stoffskifte sykdom la jeg på meg og er nå overvektig.

Jeg har hørt alt fra hvor tynn jeg er, spiser du ikke, er du syk osv.

Men jeg tar det hver dag hvis jeg kunne bytte det ut, med fordommene mange har mot overvektige.

Anonymous poster hash: 994d2...843

Det er det jeg mener, dette er jo ikke sammenlignbart! Overvektige blir jo systematisk diskriminert av et helt samfunn!

Skrevet

Det at noen legger merke til de få anledningene hvor noe frontes av en overvektig i media, ser jeg på som et tegn på hvor blinde vi har blitt for slanke og tynne mennesker.

Anonymous poster hash: 118a1...582
Skrevet

Det er det jeg mener, dette er jo ikke sammenlignbart! Overvektige blir jo systematisk diskriminert av et helt samfunn!

Nå vet ikke jeg helt hva du mener med at overvektige blir diskriminert av ett helt samfunn?

Men gjennom mine år på sosiale medier har jeg vell sett nærmere ingen stygge kommentarer om overvektige, eller bilder som mener at de slanke er bedre enn de større. (som det bildet jeg la med i første innlegg)

Men bare det siste året har det vært daglig at det har skjedd mot de tynne damene. Jeg kan ikke kontrollere hva media velger å bruke som front, enten det er slanke eller fyldigere mennesker. Men jeg mener vi alle har ett ansvar om hva vi velger å uttrykke gjennom sosiale medier osv.! :)

- TS

Anonymous poster hash: e0b5e...2e2

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor i all verden preller dette ikke av, du lever jo i et samfunn som hyller kroppen din opp og i mente, bare du går ut døren blir du bombardert med signaler om at kroppen din er det eneste riktige og standarden for hvordan du burde se ut. Helt fra du var liten og så disneyfilmer med slanke prinsesser til du blir voksen og blir mødt med en standard om at "strong is the New skinny", jeg beklager om jeg ikke syntes så synd på oss slanke jenter som iblant får slengt kommentarer etter oss, dette kan ikke sammenlignes med det konstante trykket som tykkere kvinner møter hver dag i enorm skala.

Selv om DU er fornøyd med å være tynn så betyr ikke det at alle er det. Helt greit at du ikke skjønner hvordan slike kommentarer ikke preller av, men du får det til å høres ut som at kompleksene tynne kvinner kan ha er helt feil. Da jeg var yngre så HATET jeg å være tynn, og uansett hvor ekstremt det høres ut så ville jeg heller valgt å være overvektig (da kompleksene var på sitt verste). En uskyldig kommentar i ny og ne kan selvfølgelig prelle av, men jeg har ikke tellingen på hvor mange ganger jeg ble kalt beinrangel på barneskolen. Det prellet ikke av.

• Liker 3
Skrevet

Stop using the term "real women" to refer to curvy girls, use "fat women" instead. :)

Anonymous poster hash: c2c49...7cf
  • Liker 1
Gjest avocadoen
Skrevet

Så du bestemmer hva folk skal føle om ting altså?
  • Liker 2
Skrevet

Nå vet ikke jeg helt hva du mener med at overvektige blir diskriminert av ett helt samfunn?

Men gjennom mine år på sosiale medier har jeg vell sett nærmere ingen stygge kommentarer om overvektige, eller bilder som mener at de slanke er bedre enn de større. (som det bildet jeg la med i første innlegg)

Men bare det siste året har det vært daglig at det har skjedd mot de tynne damene. Jeg kan ikke kontrollere hva media velger å bruke som front, enten det er slanke eller fyldigere mennesker. Men jeg mener vi alle har ett ansvar om hva vi velger å uttrykke gjennom sosiale medier osv.! :)

- TS

Anonymous poster hash: e0b5e...2e2

Jeg personlig ser ikke noe annet enn bilder av slanke (til dels magre) kvinner i media. De trenger ikke å forherliges eller hylles fordi det der er hva vårt samfunn har bestemt er vakkert og kun det.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo fordi for hver 1000ende reklame med unaturlig tynne kvinner så dukker det opp EN Dove reklame, det er klart at da applauderer man den ene reklamen som byr på noe annet. Det er ikke de tynne jentene i reklamen som er feil, men at de eksponerer så utrolig mye mer og skaper dermed et bilde om at dette er normalen, noe det selvfølgelig ikke er.

Det er en liten gruppe som snakker stygt om tynne kvinner ( dette er selvfølgelig ikke rett) men den drukner jo i gruppen som snakker stygt om tykkere kvinner, så dette er vel ikke et veldig reelt problem? Det minner meg om såkalt omvendt rasisme, som jo bare blir tullete å snakke om...

Unnskyld meg, men har du levd under en stein de siste årene? De unaturlige tynne kvinnene du snakker om var det store idealet på 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet, før fitnesstrenden blomstret for fult og plus size modeller ble mer og mer populært. I dag er det ikke lengre de syltynne catwalk modellene som blir hyllet på alle forsider av blader og i reklamer, men superstramme og trente kvinnekropper og formfulle kvinner har blitt de store idealene og blir gang på gang erklært i media som de sunneste og vakreste kroppene. Vi er i en tid hvor man skal hylle sine former og den ekte kvinnekropp, og de tynne kvinnene passer tydeligvis ikke inn i denne kategorien. Facebook florerer av sånne bilder som ts postet, hvor man fremmer formfulle kvinner ved å grovt kritisere tynne kvinner som noen stygge beinrangel som ingen menn ønsker.

Det er ingen som reagerer på at en tynn person får kritisert kroppen sin i all offentlighet fjes til fjes, gjerne i form av "neimen kjære vene så tynn du har blitt, må du spise litt mat for du ser ikke bra ut". Dette skjer så ofte den dag i dag at det anses som helt greit. Det er derimot ikke akseptert på noe nivå hvis en overvektig kvinne blir konfrontert offentlig med "neimen kjære vene så feit du har blitt da, du burde kanskje kutte ned på matinntaket for du ser ikke bra ut". Overvektige ble mer kritisert og mobbet før i tiden, men rollene har snudd helt opp ned i en mye større form, for det har aldri vært så akseptert å kritisere noens kropp som det anses å gjøre mot tynne kvinner i dag.

Til de som nevner høyde og vekt her i tråden, kan jeg like gjerne komme med min egen vekt. Jeg er 171 og veier for tiden 49 kg. Ikke slanker jeg meg, ikke har jeg noen spiseforstyrrelse, ikke er jeg treningsnarkoman eller noe slikt. Skulle ønske jeg veide mer enn jeg gjør for i nåværende stund, men høyt aktivitetsnivå på grunn av en aktiv jobb, småbarn og høy forbrenning har jeg gått ned 6 kg fra min vanlige vekt. Jeg vet at jeg er tynn, og jeg vet at både puppene og bakdelen min bare er en brøkdel av Marilyn Monroe's hellige kropp, men hvordan det gjør meg til en mindre kvinne har jeg vanskelig for å skjønne. Den lave vekten og de fraværende puppene har ikke gjort meg noe mindre fruktbar, faktisk viser vel studier at overvektige kan slite med å bli gravide. Kroppen min klarte å ruge på et barn et helt svangerskap, en fødsel har jeg også fått oppleve. Sånn rent biologisk sett, hvor mye mer kvinnelig kan man bli enn det?

Vektnedgangen min startet ikke som et belastende problem på selvtilliten og selvbildet mitt, men på grunn av gjentatte kommentarene om kroppen min hater jeg nå det jeg ser i speilet.. Årets sommer var den varmeste vi har hatt på mange år, og den ene gangen jeg gikk inn for å pynte meg med sminke, hår, et sommerlig maxiskjørt og en tettsittende singlet - for å dra ut å kose meg med barnet mitt på en nydelig varm dag, var den første kommentaren jeg fikk fra en passerende bekjent at herlighet så tynn jeg har blitt, og nå måtte jeg begynne å spise litt. Resten av sommeren ble tilbragt i oversized daffeklær.

Anonymous poster hash: babbb...db7

• Liker 3
Skrevet

Stor forskjell på slank og tynn, lille venn. Det er sistnevnte som blir kritisert og hetset, ikke dere slanke jenter!

• Liker 3
Skrevet

Dette er så teit.

Det er ikke noe som er rett og galt her, og syntes det er trist hvordan forskjellige kroppsfasonger blir satt opp mot hverandre istedet for at vi heller bare kan si:

'DU ER FIN SOM DU ER!'

Skrevet (endret)

I beste fall høres du i usympatisk og empatiløs ut her.

Å fortelle folk at deres mobbe hverdag ikke betyr noe som helst forteller nettopp det; at du har en manglende evne til å sette deg inn i situasjonen og forståelse for mennesker og at noe så graverende er så bagatellisere for deg. Trist for din del synes jeg. En ting er å være stor i kroppen, jeg ser mange flotte, fine og fantastiske mennesker som er store og tykke men når empati og medmenneskelighet er knøtt lite og nesten ikke eksisterende så vil personen for min del ikke være så mye verd uavhengig av hvor mange kilo du har.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Skrevet

Unnskyld meg, men har du levd under en stein de siste årene? De unaturlige tynne kvinnene du snakker om var det store idealet på 90 tallet og begynnelsen av 2000 tallet, før fitnesstrenden blomstret for fult og plus size modeller ble mer og mer populært. I dag er det ikke lengre de syltynne catwalk modellene som blir hyllet på alle forsider av blader og i reklamer, men superstramme og trente kvinnekropper og formfulle kvinner har blitt de store idealene og blir gang på gang erklært i media som de sunneste og vakreste kroppene. Vi er i en tid hvor man skal hylle sine former og den ekte kvinnekropp, og de tynne kvinnene passer tydeligvis ikke inn i denne kategorien. Facebook florerer av sånne bilder som ts postet, hvor man fremmer formfulle kvinner ved å grovt kritisere tynne kvinner som noen stygge beinrangel som ingen menn ønsker.

Det er ingen som reagerer på at en tynn person får kritisert kroppen sin i all offentlighet fjes til fjes, gjerne i form av "neimen kjære vene så tynn du har blitt, må du spise litt mat for du ser ikke bra ut". Dette skjer så ofte den dag i dag at det anses som helt greit. Det er derimot ikke akseptert på noe nivå hvis en overvektig kvinne blir konfrontert offentlig med "neimen kjære vene så feit du har blitt da, du burde kanskje kutte ned på matinntaket for du ser ikke bra ut". Overvektige ble mer kritisert og mobbet før i tiden, men rollene har snudd helt opp ned i en mye større form, for det har aldri vært så akseptert å kritisere noens kropp som det anses å gjøre mot tynne kvinner i dag.

Til de som nevner høyde og vekt her i tråden, kan jeg like gjerne komme med min egen vekt. Jeg er 171 og veier for tiden 49 kg. Ikke slanker jeg meg, ikke har jeg noen spiseforstyrrelse, ikke er jeg treningsnarkoman eller noe slikt. Skulle ønske jeg veide mer enn jeg gjør for i nåværende stund, men høyt aktivitetsnivå på grunn av en aktiv jobb, småbarn og høy forbrenning har jeg gått ned 6 kg fra min vanlige vekt. Jeg vet at jeg er tynn, og jeg vet at både puppene og bakdelen min bare er en brøkdel av Marilyn Monroe's hellige kropp, men hvordan det gjør meg til en mindre kvinne har jeg vanskelig for å skjønne. Den lave vekten og de fraværende puppene har ikke gjort meg noe mindre fruktbar, faktisk viser vel studier at overvektige kan slite med å bli gravide. Kroppen min klarte å ruge på et barn et helt svangerskap, en fødsel har jeg også fått oppleve. Sånn rent biologisk sett, hvor mye mer kvinnelig kan man bli enn det?

Vektnedgangen min startet ikke som et belastende problem på selvtilliten og selvbildet mitt, men på grunn av gjentatte kommentarene om kroppen min hater jeg nå det jeg ser i speilet.. Årets sommer var den varmeste vi har hatt på mange år, og den ene gangen jeg gikk inn for å pynte meg med sminke, hår, et sommerlig maxiskjørt og en tettsittende singlet - for å dra ut å kose meg med barnet mitt på en nydelig varm dag, var den første kommentaren jeg fikk fra en passerende bekjent at herlighet så tynn jeg har blitt, og nå måtte jeg begynne å spise litt. Resten av sommeren ble tilbragt i oversized daffeklær.

Jeg tror det er du som har levd under en sten jeg for alt jeg ser på catwalken er fremdeles syltynnt og alle disse fitnesmodellene er kanskje enda tynnere (da de har 0 kroppsfett) og de "curvy" kvinnene du snakker om er jenter med pumpeimplantater og ellers syltynne. Altså er tynn fremdeles veldig inn. Diskriminering mot overvektige mennesker er faktisk veldig omfattende, her et et eksempel http://listverse.com/2013/09/27/10-frightening-ways-we-discriminate-against-fat-people/

Min fb florerer av overtrente tynne jenter, så der har vi forskjellige venner tror jeg... Kan ikke huske å ha sett et eneste slikt bilde som TS postet i HI.

Påstanden om at mobbing av overvektige var noe som skjedde før, vet jeg ikke om jeg skal le eller gråte av!

Skrevet

Jeg veier 75 kg og legen min kan bekrefte at jeg er normalvektig. Jeg har former men er ikke verken tykk eller overvektig fordet? En veldig tynn jente vil si noe annet, så dette går begge veier! "Ekte" kvinner burde ikke defineres etter hvor mye eller lite kjøtt de har på kroppen! :)

Anonymous poster hash: f9207...26b

Skrevet

Kan ikke du som veit så jævlig godt hva du prater om finne noe dokumentasjon på hyppighet av hjerteinfarkt hos de med undervektig BMI vs de med overvektig BMI.

Anonymous poster hash: 798d0...587

Har jeg sagt hjerteinfarkt? Lær deg å lese før du slenger med kjeften. Anorektikere kan få hjertesvikt, f.eks. I tillegg til det andre jeg nevnte. Det er allmennkunnskap, så jeg trenger neppe hoste opp noen link for å dokumentere det.

Skrevet

Svaret her er veldig enkelt. Majoriteten av kvinner er overvektige i vår del av verden, etter dette kommer de normalvektige, og til slutt kommer de i nedre del av "normalvekten" og de som er nærmere litt undervektig, nemlig de såkalte tynne. De fleste er sjalu på slanke og tynne jenter fordi det er dagens skjønnhetsideal. Samme med de som er "fit" og trent. Veldig mange som hater på de. "Hun ser ut som en mann!", "Altfor maskulint!" osv osv. Noen er selvsagt litt vel trente, men mange er utrolig flotte, veldreide og har utrolig sexy kropper. Men hvorfor all negativ feedback? Enkelt. De aller fleste er sjalu. Og noen er drittlei det evige maset om å gå ned i vekt, passe på linjene, ikke ha fett til overs og alt som egentlig ikke er sunt å ha veldig mye fokus på.

Jeg merker selv at jeg er ganske sliten og lei alt kroppsfokuset. Jeg er 173 og veier 68 kg(KMI 22 komma ett eller annet). Jeg vet at jeg egentlig har en bra kropp, har hofter, midje, ikke særlig med overflødig fett, men likevel merker jeg at jeg har veldig lyst å bli kvitt nærmest alt av fett. Det er også slitsomt når jeg spiser sunt til vanlig og folk alltid spør om jeg slanker meg og sier "har du gått ned i vekt?", derpå jeg svarer "nei". Svaret jeg får tilbake er at det må da være hyggelig å høre at jeg ser tynnere ut og at jeg heller burde takke for komplimentet. Øøøøøh.. Så jeg blir ansett som en som kunne gått ned noen kilo, tenker jeg da, og så kommer tanker om at man er for stor og alt det der, men jeg ER JO IKKE DET.. Gal verden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...