Gå til innhold

Aspergers


Haru

Anbefalte innlegg

Om du med aspberger får et enkelt spørsmål, men som inneholder en relasjon til et annet menneske, og du ikke klarer å svare på spørsmålet. Hva gjør du da? Er det normalt å la være å svare?

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du med aspberger får et enkelt spørsmål, men som inneholder en relasjon til et annet menneske, og du ikke klarer å svare på spørsmålet. Hva gjør du da? Er det normalt å la være å svare?

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Har du et konkret eksempel?

Hvis han som spør ikke vet at jeg har Asperger, så kan jeg finne på å begynne å vri samtalen over på noe annet hvis jeg ikke forstår spørsmålet - fordi det er vanskelig å forklare det uten å røpe diagnosen.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som spurte på mine vegne om jeg kan bli med på et arrangement han har. Han svarer ikke på spørsmålet. Bare stakk. Vi har hatt litt på gang tidligere men det er over nå fordi han har en tendens til å flykte om han ikke klarer å forholde seg til folk.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En som spurte på mine vegne om jeg kan bli med på et arrangement han har. Han svarer ikke på spørsmålet. Bare stakk. Vi har hatt litt på gang tidligere men det er over nå fordi han har en tendens til å flykte om han ikke klarer å forholde seg til folk.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Mulig han måtte tenke på det. For meg (som har lett Asperger) er det uhøflig å ikke svare. Men mange Aspergere skjønner sosiale koder veldig dårlig. Og også da hva som oppleves som uhøflig og sårende for andre. Av og til hjelper det å fortelle det til dem, fordi de rett og slett ikke skjønner det selv (ikke fordi de ikke vil, men fordi det ligger ikke i "instinktene" som det gjør hos "vanlige" folk). Jeg skjønner at dette er vanskelig å forholde seg til, og mange Aspergere passer rett og slett ikke i forhold. Mulig det hadde hjulpet om du hadde sagt til han at det han gjorde her såret deg og hvorfor. Men du måtte likevel forklart mye i andre situasjoner. For noen er dette greit, og noe de vil gjøre pga at de er så glad i personen, men det er gjerne ikke så mye arbeid en ønsker å legge i et nytt forhold.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....forts

En ting jeg VET er at man ikke skal ta ting for gitt i et forhold med en Asperger. Et av de største problemene er misforståelser. Begge partene må derfor bli enige om å spørre hverandre om de kan ha misforstått om det oppstår krangler el.l. Ikke ta for gitt at "han mente det sikkert slik eller slik".

Og av og til må en Asperger flykte om han har fått "overbelastning". Da må han bare få ro til det har gått over.



Anonymous poster hash: b45ba...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....forts

En ting jeg VET er at man ikke skal ta ting for gitt i et forhold med en Asperger. Et av de største problemene er misforståelser. Begge partene må derfor bli enige om å spørre hverandre om de kan ha misforstått om det oppstår krangler el.l. Ikke ta for gitt at "han mente det sikkert slik eller slik".

Og av og til må en Asperger flykte om han har fått "overbelastning". Da må han bare få ro til det har gått over.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Det føles som du traff spikeren på hodet her. Jeg har allerede skjønt at jeg ikke kan ta noe for gitt. Brått endrer alt seg når jeg tror det har gått i en retning. Og det med overbelastning kjenner jeg også godt igjen. Da "forsvinner" han helt en stund. Og da er det bare å skygge banen.

Anonymous poster hash: 8e5fd...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kan man bli politi med høyt fungerende aspergers/Autisme

har de som har Autisme/Aspergers i Norge IQ som gjennomsnittet i Norge eller høyere/lavere?

er det ikke for å få diagnosen at du har iq på gjennomsnittet eller høyre, og ha andre problemer, sosiale problemer osv



Anonymous poster hash: b8678...149
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan man bli politi med høyt fungerende aspergers/Autisme

har de som har Autisme/Aspergers i Norge IQ som gjennomsnittet i Norge eller høyere/lavere?

er det ikke for å få diagnosen at du har iq på gjennomsnittet eller høyre, og ha andre problemer, sosiale problemer osv

Anonymous poster hash: b8678...149

Aspergere har iq som "vanlige" folk. Hvis de har lavere iq enn normalen får de en diagnose som er lengre nede på autismespekteret. Sosial kommunikasjon er en av vanskene en autist kan ha, ja.

(det med politi, vet jeg ikke)

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har høyt fungerende autisme har jeg enten normal iq eller høyre da?

hvorfor trenger jeg lengre tid enn de andre på å lære fagstoff da?



Anonymous poster hash: b8678...149
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har høyt fungerende autisme har jeg enten normal iq eller høyre da?

hvorfor trenger jeg lengre tid enn de andre på å lære fagstoff da?

Anonymous poster hash: b8678...149

Jeg vet ikke noe om hverken deg eller høytfungerende autisme, men har googlet det for deg, og jeg fant dette heftet. (jeg vet ikke hvor bra/riktig dette er, men siden det ligger på autismeforeningen sine sider, så regner jeg med at det ikke er helt på trynet)

http://autismeforeningen.no/akershus/wp-content/uploads/sites/3/2011/09/2007-Str%C3%B8mgren-psykiske-lidelser.pdf <- se tabell 19 på side 23 om forskjeller mellom disse to diagnosene

Autister har mange vansker, og at man sliter med noe trenger ikke ha noe med iq å gjøre. Men husk at både autister og "vanlige" folk kan slite med å lære fagstoff. En diagnose med normal iq betyr ikke automatisk at man ikke sliter med noe.

Når du har fått en diagnose, bør du gå inn for å lære mest mulig om den. Enten på egen hånd, eller at du kan få hjelp, eller få kurs/opplæring eller lignende.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har sikkert sett den, men vil anbefale dere filmen "My name is Khan". Hovedpersonen har asperger. Han finner etterhvert finner kjærligheten, men ting er ikke rosenrødt hele veien. En morsom, men samtidig utrolig sterk og rørerende film!

Den er ute på netflix

Endret av Avokado
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har høyt fungerende autisme har jeg enten normal iq eller høyre da?

hvorfor trenger jeg lengre tid enn de andre på å lære fagstoff da?

Anonymous poster hash: b8678...149

Siden du har fått stilt diagnosen går jeg ut fra at du får noe ekstra hjelp i skolesituasjonen?

Jeg er ingen ekspert på Asperger, men vansker med konsentrasjon og å holde fokus på oppgavene kan vel være noe som gjør at du bruker lengre tid enn andre på å tilegne deg fagstoff. Er du interessert i et fag, går det vel mye lettere, mens du kanskje har større problemer enn "normalt" med fag du ikke ser nytten av?

Anonymous poster hash: 082f2...d14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke noe om hverken deg eller høytfungerende autisme, men har googlet det for deg, og jeg fant dette heftet. (jeg vet ikke hvor bra/riktig dette er, men siden det ligger på autismeforeningen sine sider, så regner jeg med at det ikke er helt på trynet) http://autismeforeningen.no/akershus/wp-content/uploads/sites/3/2011/09/2007-Strømgren-psykiske-lidelser.pdf <- se tabell 19 på side 23 om forskjeller mellom disse to diagnosene Autister har mange vansker, og at man sliter med noe trenger ikke ha noe med iq å gjøre. Men husk at både autister og "vanlige" folk kan slite med å lære fagstoff. En diagnose med normal iq betyr ikke automatisk at man ikke sliter med noe. Når du har fått en diagnose, bør du gå inn for å lære mest mulig om den. Enten på egen hånd, eller at du kan få hjelp, eller få kurs/opplæring eller lignende. Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Har funnet ut mye om det jeg har men mitt problem er at jeg ikke har diagnosen Aspergers eller Autisme, jeg er høytfungerende med små vanskeligheter som gjør at jeg er på grensen til Autisme/Aspergers

Jeg har fått ekstra hjelp i skoleundervisning

Mitt problem er ikke konsentrasjon, problemet er at jeg har svak kortidshukomelse og må lese noen flere ganger enn andre for å huske det. Noen fag lærer jeg raskere som samfunnsfag fordi jeg er interessert i det og bruker mye tid på nyheter. Jeg har ikke større problemer med å lære fagstoff i fag jeg mener er unyttige enn andre fag.

Naturfag er det faget som er vanskeligst, mye å huske på

Anonymous poster hash: b8678...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har funnet ut mye om det jeg har men mitt problem er at jeg ikke har diagnosen Aspergers eller Autisme, jeg er høytfungerende med små vanskeligheter som gjør at jeg er på grensen til Autisme/Aspergers

Jeg har fått ekstra hjelp i skoleundervisning

Mitt problem er ikke konsentrasjon, problemet er at jeg har svak kortidshukomelse og må lese noen flere ganger enn andre for å huske det. Noen fag lærer jeg raskere som samfunnsfag fordi jeg er interessert i det og bruker mye tid på nyheter. Jeg har ikke større problemer med å lære fagstoff i fag jeg mener er unyttige enn andre fag.

Naturfag er det faget som er vanskeligst, mye å huske på

Anonymous poster hash: b8678...149

Du har ikke noe diagnose? Har du vært på utredning? Eller har du bare lest deg til dette? Har dere vurdert ADD?

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg har høytfungerende autisme

Anonymous poster hash: b8678...149

Du sa nettopp at du IKKE hadde autisme.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa nettopp at du IKKE hadde autisme. Anonymous poster hash: b45ba...7f9

H*an mente vel ikke aspergers, men at det er en type høytfungerende autisme han har. Det er komplekst og forvirrende også for de med diagnose, ingen grunn til at du skal være så krass syns jeg.

Anonymous poster hash: 5c536...a70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H*an mente vel ikke aspergers, men at det er en type høytfungerende autisme han har. Det er komplekst og forvirrende også for de med diagnose, ingen grunn til at du skal være så krass syns jeg.

Anonymous poster hash: 5c536...a70

Ja, det var unødvendig av meg. Jeg ble bare litt oppgitt når det var så mye selvmotsigende :)

Har funnet ut mye om det jeg har men mitt problem er at jeg ikke har diagnosen Aspergers eller Autisme, jeg er høytfungerende med små vanskeligheter som gjør at jeg er på grensen til Autisme/Aspergers

jeg har høytfungerende autisme

Både Asperger og høytfungerende Autisme er Autisme. Så det er derfor jeg ble forvirret når du skrev at du ikke hadde autisme.

Jeg går ut i fra at du har fått utredning og at du har fått diagnosen høytfungerende autisme av nevrolog/spesialist el.l.? Hvorfor er det et problem at du ikke har fått diagnosen Asperger?

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var unødvendig av meg. Jeg ble bare litt oppgitt når det var så mye selvmotsigende :)

Både Asperger og høytfungerende Autisme er Autisme. Så det er derfor jeg ble forvirret når du skrev at du ikke hadde autisme.

Jeg går ut i fra at du har fått utredning og at du har fått diagnosen høytfungerende autisme av nevrolog/spesialist el.l.? Hvorfor er det et problem at du ikke har fått diagnosen Asperger?

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

har fått utredning ja, er ikke noe problem at jeg ikke har Asperger hvorfor tror du det?

Anonymous poster hash: b8678...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...