Gå til innhold

Aspergers


Haru

Anbefalte innlegg

Gjest supernova_87

Hei!

Så flott med en tråd som denne (jeg har dog bare lest de tre første sidene). Jeg vil gjerne få benytte anledningen til å stille et par spørsmål til dere med asperger:

Jeg har en kamerat som virker som en høyt fungerende asperger (jobb, kone, venner og generelt et helt normalt liv). Han virker ganske intelligent, og har noen av de klassiske kjennetegnene som at han har helt syke kunnskaper innenfor sine snevre interesseområde. Men jeg blir veldig tømt for energi av å snakke med ham. Han forstår rett og slett ikke når det er på tide å klappe igjen, og kan dure på i evigheter om temaer som kun har dukket opp i hans hode. Av og til prøver jeg å høres skikkelig uinteressert ut i håp om at han skal ta hintet (jeg vil jo nødig såre ham).

For meg er det helt umulig å forestille meg hvordan noen kan være så dårlig på å ta hint?

1. Har noe av dere opplevd å være på den andre siden i slike situasjoner? Altså at dere ikke tar hint og non-verbale signaler? Hvordan oppleves det? Kanskje det blir lettere for meg å forstå ham hvis dere forteller meg litt om hvordan det er. Er det vondt hvis jeg sier "Ok, kan du slutte å snakke om det nå?" (kanskje det er så individuelt at det er vanskelig å svare på, men jeg vet at jeg ville følt meg veldig dum)

2. Har dere noen tips til hvordan jeg kan håndtere disse situasjonene best mulig, slik at ikke han blir såret og jeg ikke blir så lei at jeg ikke orker å tilbringe tid sammen med ham mer?

På forhånd takk :)

Jeg tror den beste måten ville være å si på en fin måte at "nå vil du ikke høre mer om akkurat det emnet". Tenk hvis det var du som bablet i vei om noe som du interesserte deg for, og følte at samtalen gikk kjempeflott, og du føler etterpå at det har vært en fin samtale, dere snakket jo SÅ lenge om det gøyeste i verden, og så får du høre i ettertid at den andre parten kjedet seg gjennom hele kvelden, og synes du er vanskelig og travel å være sammen med. Jeg hadde blitt flau og trist. Ikke for at du oppfattet det sånn, men fordi jeg ikke hadde skjønt hintingen om at det var nok, og fordi jeg ikke hadde klart å snakke om andre ting som du interesserte deg for. Dersom man ikke forstår hinting så har jo man liten mulighet til å forstå at det kanskje ikke er like gøy for den andre å snakke om det som det er for deg. Det kan kanskje være vanskelig for ham å slutte likevel, fordi mennesker med diagnosen kan slite med å starte-stoppe aktiviteter, men likevel gi ham sjansen til å forstå at du ikke vil snakke om det mer. Ikke sint, men før du blir irritert, sånn at stemningen fremdeles kan være bra. Ikke forvent at han skal komme på et nytt tema, siden tankene hans er så opptatt med det han holdt på å snakke om, men kom heller med et selv.

Som snart nyutdannet lærer har jeg noen spørsmål til dere med Aspergers :)

Hvordan bør/skal en lærer forholde seg til en elev med Aspergers? Er det spesielle hensyn jeg bør ta? Jeg kjenner litt på at jeg skulle likt og lært litt om Aspergers, ADHD, ADD osv. Tror faktisk jeg skal kjøpe litt faglitteratur å lese meg opp på det.

I forrige uke var jeg på et seminar som handlet om psykisk helse i skolen. Der var det blant annet en lærer som snakket om sine erfaringer, og hun omtalte blant annet ADHD og Aspergers som en psykisk lidelse. Stemmer det? Jeg ser ikke på disse to diagnosene som en psykisk lidelse. :vetikke: Men hva kaller man det egentlig?

Anonymous poster hash: 6f558...41e

Det å snakke om Aspergers som en psykisk lidelse er feil. Det er en nevrologisk utviklingsforstyrrelse. Men vanskene og utfordringene som kommer av Aspergers kan for noen føre til psykiske lidelser, som angst og depresjon spesielt. Har man Aspergers har man større risiko enn befolkningen forøvrig å bli deprimert.

Aspergers kan ikke "leges", du kan gjøre noe for å kontrollere og håndtere utfordringene som kommer av det, men du kan ikke fjerne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Fortsetter under...

Skriver dette her istedet for i Helse-sonen fordi jeg mener at Aspergers syndrom i dag er blitt mer en sosial ting. Jeg har Aspergers og dere kan komme med spørsmål om dere vil, men dette emnet er da ment for å diskutere Aspergers genrelt.

Og skal jeg være helt ærlig så tror jeg dere selv har merket litt eksentrisk formulering i postene mine om dere innrømmer det ;)

 

Dere har kanskje ikke fått med dere at Aspergers er blitt fjernet fra WHO's

katalog for diagnoser. Det går nå simpelt under Autisme Spekterforstyrrelser

også kjent som Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelse

(tar lengre tid før man lærer å snakke osv.)

 

Her i Norge burde man også merke seg at det begynner å dukke opp såkalte

Aspergers Bedrifter

Så det er derfor jeg ikke lærte å snakke før jeg var 3 og lærte meg å lese når jeg var 9?

Helt idiotisk at de skal kalle aspergers for autisme. Aspergers er et syndrom og det vil det alltid være

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er derfor jeg ikke lærte å snakke før jeg var 3 og lærte meg å lese når jeg var 9?

Helt idiotisk at de skal kalle aspergers for autisme. Aspergers er et syndrom og det vil det alltid være

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Aspergers har alltid vært en del av autismespekteret, her i landet, og i alle land som bruker samme system som vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir vi bare enda mer sett ned på /; Rart jeg ikke oppførte meg som en as unge når jeg var liten :klo:

Se på han guttungen fra parenthood for eksempel. Jeg kjenner meg ikke igjen i han i det hele tatt...

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir vi bare enda mer sett ned på /; Rart jeg ikke oppførte meg som en as unge når jeg var liten :klo:

Se på han guttungen fra parenthood for eksempel. Jeg kjenner meg ikke igjen i han i det hele tatt...

Anonymous poster hash: a8491...c8e

 

 

Diagnosen er veldig sprikende, så det er veldig stor forskjell på mennesker som har aspergers. Noen er helt dysfunksjonelle, mens andre fungerer helt normalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir vi bare enda mer sett ned på /; Rart jeg ikke oppførte meg som en as unge når jeg var liten :klo:

Se på han guttungen fra parenthood for eksempel. Jeg kjenner meg ikke igjen i han i det hele tatt...

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Parenthood er ikke virkelig. Det er en tv-serie eller film. Om én as-gutt.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wow hadde helt glemt av denne tråden før noen siterte meg nylig. Btw, jeg nevnte såkalte Asperger bedrifter, her har jeg en update til dere fra oss i den bedriften

 

http://www.smp.no/forbruker/article10783731.ece

 

Jeg grunnla en intern utviklingsgruppe for videospill der. Vi holdt på med et prosjekt i ca 3 måneder før de valgte å forlate prosjektet pga utilstrekkelig kunnskap om feltet og støtte......amatører! Nå holder jeg heller på med spillutvikling på fritiden og noe annet i selskapet. Dette vil ikke vare for evig. Jeg har alltid satt meg for plan å forlate selskapet og rette kursen mot det jeg virkelig var født for, spillutvikling

 

Her er lenka til selskapet http://spesialistbedriften.no/

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gjør lekser 2 ganger i løpet av ett år og skulker skolen er man retard. Eller hvis man opplever noe i livet kriser eller tragedier, så er dette sikkert en diagnose som blir gitt. Eller hvis det er noen i slekta som ønsker at noen skal være sånn på grunn av at en eller annen er så bortskjemt og sinna.  

 

 



Anonymous poster hash: 9b953...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt en slik diagnose hadde jeg forlanget aktiv dødshjelp.



Anonymous poster hash: 9b953...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde hatt en slik diagnose hadde jeg forlanget aktiv dødshjelp. Anonymous poster hash: 9b953...17c

Da kan du ikke være helt god heller <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> as er bare en diagnose. Jeg har as og levde er helt okey liv

Parenthood er ikke virkelig. Det er en tv-serie eller film. Om én as-gutt. Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Vet men når de lagde karakteren så visste de nok mye nok om syndromet og hvordan folk med det er. Jeg har i det minste ikke like ille as som Elling

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv diagnosert med aspergers, men jeg lurer på hvordan dere andre med aspergers takler mye lyd, lukter, lysendringer, osv i sosial setting.

Jeg er veldig sensitiv ovenfor disse, spesielt lyd og sliter litt med skole og sosiale aktiviteter på grunn av dette.



Anonymous poster hash: 58069...55d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv diagnosert med aspergers, men jeg lurer på hvordan dere andre med aspergers takler mye lyd, lukter, lysendringer, osv i sosial setting.

Jeg er veldig sensitiv ovenfor disse, spesielt lyd og sliter litt med skole og sosiale aktiviteter på grunn av dette.

Anonymous poster hash: 58069...55d

Jeg har ikke problemer med noen av tingene du nevner, så jeg takler det helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke problemer med noen av tingene du nevner, så jeg takler det helt fint :)

Heldig du :/

Er helt grusomt å forsøke å arbeide i små rom fullt av andre mennesker. Blir jo helt surrete og dødssliten når jeg kommer hjem. 

Anonymous poster hash: 58069...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker ikke å høre folk tygge. Tells det? Måtte skifte plass på bussen fordi det satt en fyr bak meg som tygde tyggys, ack jeg får noia bare av å tenke på det :sjokkert:

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du :/

Er helt grusomt å forsøke å arbeide i små rom fullt av andre mennesker. Blir jo helt surrete og dødssliten når jeg kommer hjem. 

Anonymous poster hash: 58069...55d

Jeg blir også ekstra sliten etter den typen situasjoner, men jeg veit ikke hvilke ting det er som forårsaker det.

Det er ikke sånn at jeg blir helt surrete, men jeg merker at jeg trenger en dag for meg selv i blant, for å hente meg inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så skal tydeligvis vi som reagerer på alle slags lyder være en slags geni

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Heldigvis så skal tydeligvis vi som reagerer på alle slags lyder være en slags geni

Anonymous poster hash: a8491...c8e

Isåfall er jeg et geni til å irritere meg over andre og nesten ikke få noe som helst gjort. 

Anonymous poster hash: 58069...55d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergere har forskjellige vansker. Persepsjonsvansker er veldig vanlig. F.eks. å være hypersensitiv for lys, lyd, lukt osv. Dere som har fått diagnose vil jeg anbefale å ta kurs som er relevant til diagnosen, så dere kan lære mer om hvordan dere kan takle vansker dere har.

 

Genier finnes det i alle varianter. Aspergere, nevrotypikere, bussjåfører etc.



Anonymous poster hash: b45ba...7f9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i noe av dette, men så har jeg aldri hatt en sånn diagnose.



Anonymous poster hash: 9b953...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg ikke igjen i noe av dette, men så har jeg aldri hatt en sånn diagnose.



Anonymous poster hash: 9b953...17c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...