Gå til innhold

Aspergers


Haru

Anbefalte innlegg

Kjenner en med asbergers og jeg har et par spørsmål!

- Er det slik at diagnosen blir lettere å takle jo eldre man blir? Man vokser det litt av seg på en måte?

Til en viss grad blir det lettere å takle fordi man kjenner seg selv bedre når man er eldre, og man har lært de sosiale kodene. Men hypersensoriske problemer som mange har er etter min erfaring verre nå som jeg er over 40. Tåler dårligere høye lyder, lysglimt, store forsamlinger etc. enn tidligere, og blir lettere stresset.

Anonymous poster hash: 5bdde...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

til andre her med Aspergers/Autisme greier dere og sitte å lese i en skolebok for å lære stoffet, og lese til prøve osv.

jeg pleier og få 4 på prøver osv nesten uten og øve, men greier ikke og sitte og lese for å lære stoffet og svare på øvingsoppgaver. har noen metoder for å lære fagstoff uten og sitte i mange timer og lese i læreboken. tror jeg kunne ha fått høyere karakterer men jeg greier bare ikke og sitte og lese



Anonymous poster hash: b8678...149
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som snart nyutdannet lærer har jeg noen spørsmål til dere med Aspergers :)

Hvordan bør/skal en lærer forholde seg til en elev med Aspergers? Er det spesielle hensyn jeg bør ta? Jeg kjenner litt på at jeg skulle likt og lært litt om Aspergers, ADHD, ADD osv. Tror faktisk jeg skal kjøpe litt faglitteratur å lese meg opp på det.

I forrige uke var jeg på et seminar som handlet om psykisk helse i skolen. Der var det blant annet en lærer som snakket om sine erfaringer, og hun omtalte blant annet ADHD og Aspergers som en psykisk lidelse. Stemmer det? Jeg ser ikke på disse to diagnosene som en psykisk lidelse. :vetikke: Men hva kaller man det egentlig?



Anonymous poster hash: 6f558...41e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger er en nevrologisk "feil" tror jeg. Et syndrom. Det er bare en måte å beskrive personlighetstrekk på, på en måte.

Vi som har asperger er like forskjellige som alle andre, så det beste du kan gjøre er å snakke med den aktuelle eleven som har diagnosen.



Anonymous poster hash: 0e296...5bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

Skriver dette her istedet for i Helse-sonen fordi jeg mener at Aspergers syndrom i dag er blitt mer en sosial ting. Jeg har Aspergers og dere kan komme med spørsmål om dere vil, men dette emnet er da ment for å diskutere Aspergers genrelt.

Og skal jeg være helt ærlig så tror jeg dere selv har merket litt eksentrisk formulering i postene mine om dere innrømmer det ;)

Dere har kanskje ikke fått med dere at Aspergers er blitt fjernet fra WHO's

katalog for diagnoser. Det går nå simpelt under Autisme Spekterforstyrrelser

også kjent som Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelse

(tar lengre tid før man lærer å snakke osv.)

Her i Norge burde man også merke seg at det begynner å dukke opp såkalte

Aspergers Bedrifter

Er du uføretrygda?

Har du fått noe pes på jobben?

Har du pult?

Har du kjæreste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du uføretrygda?

Har du fått noe pes på jobben?

Har du pult?

Har du kjæreste?

Helt til Januar er jeg uføretrygda. Etter det blir jeg skikkelig betalt takket være en såkalt

Spesialistbedrift. Google det selv du, gjør litt research

De tingene jeg markerte har du ingenting med å gjøre. Du formulerer deg på en frekk måte også som en jævla idiot og en møkka drittsekk. Hva er alderen din egentlig?

Jeg har kanskje Aspergers, men jeg vet hva som er tabu og hva som er akseptabelt å dele.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver dette her istedet for i Helse-sonen fordi jeg mener at Aspergers syndrom i dag er blitt mer en sosial ting. Jeg har Aspergers og dere kan komme med spørsmål om dere vil, men dette emnet er da ment for å diskutere Aspergers genrelt.

Og skal jeg være helt ærlig så tror jeg dere selv har merket litt eksentrisk formulering i postene mine om dere innrømmer det ;)

Dere har kanskje ikke fått med dere at Aspergers er blitt fjernet fra WHO's

katalog for diagnoser. Det går nå simpelt under Autisme Spekterforstyrrelser

også kjent som Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelse

(tar lengre tid før man lærer å snakke osv.)

Her i Norge burde man også merke seg at det begynner å dukke opp såkalte

Aspergers Bedrifter

Ja, men WHO har ikke monopol på hva som bør være en diagnose eller ikke. Mange instanser opererer med termen Asperger syndrom ennå. Går vel inn under "høytfungerende autisme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men WHO har ikke monopol på hva som bør være en diagnose eller ikke. Mange instanser opererer med termen Asperger syndrom ennå. Går vel inn under "høytfungerende autisme".

riktig, det er en undersjanger

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

De tingene jeg markerte har du ingenting med å gjøre.

Først så sier du at vi kan stille deg spm.

Så reagerer du med piggene ute. Er det aspergeren du skylder på da, eller?

Det er jo naturlig å lure på hvordan en asperger fungerer i dagliglivet. Jobb og kjærlighetsliv er en stor del av dagliglivet for mennesker ellers. Tenk om jeg lurte på om jeg hadde asperger selv, da? Da er jo du litt slem og urimelig som kaller meg møkkadrittsekk, syns du ikke det?

Endret av Papirfly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til andre her med Aspergers/Autisme greier dere og sitte å lese i en skolebok for å lære stoffet, og lese til prøve osv.

jeg pleier og få 4 på prøver osv nesten uten og øve, men greier ikke og sitte og lese for å lære stoffet og svare på øvingsoppgaver. har noen metoder for å lære fagstoff uten og sitte i mange timer og lese i læreboken. tror jeg kunne ha fått høyere karakterer men jeg greier bare ikke og sitte og lese

Anonymous poster hash: b8678...149

noen som har svar på det?

Anonymous poster hash: b8678...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til andre her med Aspergers/Autisme greier dere og sitte å lese i en skolebok for å lære stoffet, og lese til prøve osv.

jeg pleier og få 4 på prøver osv nesten uten og øve, men greier ikke og sitte og lese for å lære stoffet og svare på øvingsoppgaver. har noen metoder for å lære fagstoff uten og sitte i mange timer og lese i læreboken. tror jeg kunne ha fått høyere karakterer men jeg greier bare ikke og sitte og lese

Anonymous poster hash: b8678...149

noen som har svar på det?

Anonymous poster hash: b8678...149

Du må være litt tålmodig hvis du vil ha svar her :P Hehe, neida, jeg vet hvordan det føles å vente. Har jo Asperger selv. Jeg satt og leste til prøver med nesa i boka, og leste og leste. Men bare hvis det var helt tyst rundt meg, hørte jeg mye prating og annet "bråk" så klarte jeg ikke å konsentrere meg fullt så godt. Men jeg har mye større konsentrasjonsvansker nå enn jeg hadde mens jeg var skole-elev. Nå er jeg i begynnelsen av 30-årene. Det varierer jo fra person til person hvordan det er med konsentrasjonen, men for mitt vedkommende føler jeg at det ble verre etter hvert som jeg ble eldre.

Jeg hadde et karakter-snitt på mellom 3 og 4 på videregående, og sikkert noenlunde det samme på ungdomsskolen. Men den gang opererte ungdomsskolen med bokstav-karakterer og ikke tall-karakterer som i dag. Du er jo flink når du klarer å ta til deg så mye uten å øve noe særlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som snart nyutdannet lærer har jeg noen spørsmål til dere med Aspergers :)

Hvordan bør/skal en lærer forholde seg til en elev med Aspergers? Er det spesielle hensyn jeg bør ta? Jeg kjenner litt på at jeg skulle likt og lært litt om Aspergers, ADHD, ADD osv. Tror faktisk jeg skal kjøpe litt faglitteratur å lese meg opp på det.

I forrige uke var jeg på et seminar som handlet om psykisk helse i skolen. Der var det blant annet en lærer som snakket om sine erfaringer, og hun omtalte blant annet ADHD og Aspergers som en psykisk lidelse. Stemmer det? Jeg ser ikke på disse to diagnosene som en psykisk lidelse. :vetikke: Men hva kaller man det egentlig?



Anonymous poster hash: 6f558...41e

Folk med Asperger er forskjellige, selv om de har mye til felles. Jeg anbefaler deg å kjøpe litt fag-litteratur, og se hva de kan ha av det på skolene du begynner å jobbe på. Det finnes en bok som heter "Det er lurt å spørre..." som er skrevet av svenske Gunilla Gerland som fikk diagnosen i voksen alder. Den er veldig fin og lærerik, selv om den ikke inneholder så mye. Ellers er det mye annen faglitteratur, hefter og bøker. Det er også en bok som heter "Særlig sensitive barn" som er skrevet av Elaine Aron. Jeg har ikke lest den, men jeg har lest den som heter "Særlig sensitiv" som går mer på voksne. Høysensitivitet er et personlighetstrekk, men mange med Asperger og ADHD er høysensitive.

Gutter og jenter med Asperger er forskjellige. Guttene "gjemmer" seg ofte mer enn jentene gjør. En gutt med Asperger viser vanligvis liten eller ingen interesse for andre barn, og trekker seg ofte unna. Ei jente med Asperger syndrom kan stille seg i utkanten av noen andre barn, men ikke vite hvordan hun skal gå fram for å bli en del av fellesskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"til andre her med Aspergers/Autisme greier dere og sitte å lese i en skolebok for å lære stoffet, og lese til prøve osv"

Ja, jeg har fotografisk hukommelse og har gått ut av skolen med nesten bare 6'ere på grunn av det.



Anonymous poster hash: 0e296...5bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt til Januar er jeg uføretrygda. Etter det blir jeg skikkelig betalt takket være en såkalt

Spesialistbedrift. Google det selv du, gjør litt research

De tingene jeg markerte har du ingenting med å gjøre. Du formulerer deg på en frekk måte også som en jævla idiot og en møkka drittsekk. Hva er alderen din egentlig?

Jeg har kanskje Aspergers, men jeg vet hva som er tabu og hva som er akseptabelt å dele.

Selvfølgelig svarer du på det du ønsker. Men det er ikke noe tabu eller uakseptabelt å spørre om du har kjæreste, eller om du opplever noe pes på jobben.

Når du lager en tråd, og vi kan stille spørsmål, så er det uhøflig å kalle de som spør for drittsekker o.l. Da ignorerer du i tilfelle bare det du ikke ønsker å svare på.

Det som blir spurt om kjæreste og sex, det er noe mange lurer på i forbindelse med aspergere. Grunnen er at aspergere kan ha et ganske forskjellig syn på det her med kjærester, etter sigende sliter dere noe med følelser, og å uttrykke følelser.

Anonymous poster hash: 082f2...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig svarer du på det du ønsker. Men det er ikke noe tabu eller uakseptabelt å spørre om du har kjæreste, eller om du opplever noe pes på jobben.

Når du lager en tråd, og vi kan stille spørsmål, så er det uhøflig å kalle de som spør for drittsekker o.l. Da ignorerer du i tilfelle bare det du ikke ønsker å svare på.

Det som blir spurt om kjæreste og sex, det er noe mange lurer på i forbindelse med aspergere. Grunnen er at aspergere kan ha et ganske forskjellig syn på det her med kjærester, etter sigende sliter dere noe med følelser, og å uttrykke følelser.

Anonymous poster hash: 082f2...d14

Sliter med følelser? Vi aspergere har minst like følelsesrike liv som de fleste andre, og det er kanskje enda rikere, siden vi er ekstra sensitive.

Nei, det er ikke normalt å "komme busende" med spm. om hvorvidt man har kjæreste eller hatt sex i en tråd som dette. Relevansen er ikke tilstedeværende.

Endret av Dude91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aspergere har like mye følelser som alle andre. Det er å tolke andres følelser og å vise våre følelser det ofte (ikke alltid) er vansker med.

En kjæreste man kjenner godt vil man fint klare å lese og vise følelser for. Fordi man har lært hverandre å kjenne, og funnet en kommunikasjon som fungerer.

Sex er ikke annerledes med mindre noen sanseforstyrrelser gjør at det er smertefullt eller følelsesløst (fysisk, altså). Men det har jeg aldri hørt om.

Forhold kan helt klart gå dunken om man ikke greier å kommunisere, om Aspergeren ikke forstår de sosiale kodene og den andre ikke godtar eller forstår at han ikke forstår. Eller problemer om Aspergeren er voldsomt aggressiv.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller at Aspergeren trenger å være "for mye" alene.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som snart nyutdannet lærer har jeg noen spørsmål til dere med Aspergers :)

Hvordan bør/skal en lærer forholde seg til en elev med Aspergers? Er det spesielle hensyn jeg bør ta? Jeg kjenner litt på at jeg skulle likt og lært litt om Aspergers, ADHD, ADD osv. Tror faktisk jeg skal kjøpe litt faglitteratur å lese meg opp på det.

I forrige uke var jeg på et seminar som handlet om psykisk helse i skolen. Der var det blant annet en lærer som snakket om sine erfaringer, og hun omtalte blant annet ADHD og Aspergers som en psykisk lidelse. Stemmer det? Jeg ser ikke på disse to diagnosene som en psykisk lidelse. :vetikke: Men hva kaller man det egentlig?

Anonymous poster hash: 6f558...41e

Autisme og adhd er ikke psykisk men nevrologisk. Men det kan komme psykiske følgelidelser. F.eks. depresjon pga at en ikke mestrer det man ønsker.

Flott at du vil lære om dette! Der arrangeres kurs om disse diagnosene for foreldre, lærere, ppt, barnehagepersonell osv. Du vil få en masse aha-opplevelser! Og skjønne hvorfor man må takle situasjoner helt annerledes med disse barna. Håper flere lærere tenker som deg!

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergere har like mye følelser som alle andre. Det er å tolke andres følelser og å vise våre følelser det ofte (ikke alltid) er vansker med.

En kjæreste man kjenner godt vil man fint klare å lese og vise følelser for. Fordi man har lært hverandre å kjenne, og funnet en kommunikasjon som fungerer.

Sex er ikke annerledes med mindre noen sanseforstyrrelser gjør at det er smertefullt eller følelsesløst (fysisk, altså). Men det har jeg aldri hørt om.

Forhold kan helt klart gå dunken om man ikke greier å kommunisere, om Aspergeren ikke forstår de sosiale kodene og den andre ikke godtar eller forstår at han ikke forstår. Eller problemer om Aspergeren er voldsomt aggressiv.

Anonymous poster hash: b45ba...7f9

Se der! Et kjempeflott svar.

Det som kanskje misforstås, er at man tror det blir spurt etter detaljer. Hvis man synes det blir for personlig, kan man bare svare mer generelt. De færreste spør for å være frekke, men fordi man genuint ønsker å vite mer, og lære om asperger.

Anonymous poster hash: 082f2...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...