Gå til innhold

Aspergers


Haru

Anbefalte innlegg

Jeg personlig, tror ikke at mine skrekkfortellinger og science-fiction fartøyer ville blitt slik som de er, og designet slik som de er, om jeg ikke hadde hatt aspergers.

Kan jeg få se noe av fartøyene du har lagd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg få se noe av fartøyene du har lagd?

de er tegnet for hånd og ikke scannet så jeg kan ikke vise dem til deg digitalt, men du kan følge utviklingen av vårt videospill her:

https://www.facebook.com/pages/Forbidden-Gameplay-2D/612074538889734

om lenken ikke fungerer gå på facebook og søk inn Forbidden Gameplay 2D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de er tegnet for hånd og ikke scannet så jeg kan ikke vise dem til deg digitalt, men du kan følge utviklingen av vårt videospill her:

https://www.facebook.com/pages/Forbidden-Gameplay-2D/612074538889734

om lenken ikke fungerer gå på facebook og søk inn Forbidden Gameplay 2D

Det er ikke du som har lagd tegningene som ligger på siden der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som har lagd tegningene som ligger på siden der?

nei det er en profesjonell kunstner som jobber med meg. jeg er spilldesigneren og writer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det er en profesjonell kunstner som jobber med meg. jeg er spilldesigneren og writer

Ah, så tøft! Blir kult å se hvordan det utvikler seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra tråd om Asperger.

Jeg har ikke Asperger selv, men har en voksen sønn som har hatt diagnosen siden ungdomskolen. Og jeg kjenner igjen han så godt i det meste av det som blir skrevet av Aspergere i denne tråden. :)

Yme: Jeg har lagt merke til deg før også - i flere år. Men innleggene dine i denne tråden er helt fabelaktige. Du er utrolig. På en veldig positiv måte. :) Jeg digger deg!

Dere som henger i tråden her og har Asperger: Hvordan er dere på ironi og billedlig tale?

Sønnen min og jeg har hatt mye morsomt med begge ovennevnte siden han ble gammel nok til å skjønne ironi. Og vi "hoppet over middagen" stadig vekk, og "gråt over spilt melk" og andre uttrykk som ikke brukes, men som kanskje de uten Asperger egentlig ikke ser for seg på samme måte som en Asperger.

Og dette med at "normale" mennesker også kan ha trekk fra diagnoser. Jeg har ikke Asperger, men jeg har nå flere Asperger-trekk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Yme: Jeg har lagt merke til deg før også - i flere år. Men innleggene dine i denne tråden er helt fabelaktige. Du er utrolig. På en veldig positiv måte. :) Jeg digger deg!

Takk, takk! Jeg er folkets mann, veit du :takke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett to andre lure på dette

er det jobber vi med autisme ikke kan ha?



Anonymous poster hash: b8678...149
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har sett to andre lure på dette

er det jobber vi med autisme ikke kan ha?

Anonymous poster hash: b8678...149

det er det helt sikkert, militæret og politiet og tilsvarende tor jeg ikke er mulig. Og om det er mulig blir det sikkert litt vanskeligere å oppnå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JOBBER:

Jeg vet ikke om det er noen jobber Aspergere ikke får LOV til å ha, men en må jo se hva en sliter med, og unngå slike jobber. F.eks. er det i noen jobber viktig med sosialt samspill, og kunne lese andres sosiale koder og uverbal kommunikasjon, det er jo noe mange Aspergere sliter med. Og om de sliter med empati, så bør en gjerne ikke jobbe et sted hvor de må kunne tolke andres følelser. Jeg sliter med stress, spesielt når mange maser på meg på en gang, og tidspress i tillegg kan bli helt kritisk. Da bør jeg ikke få meg jobb på McDonalds og lignende hvor mange kunder maser på én gang, og jeg ikke kan trekke meg tilbake for å "telle til 20". Jeg må nesten ha en kontorjobb (helst eget kontor), hvor jeg kan "stresse i eget tempo". Jeg kan gjerne ha med kunder å gjøre, men da helst skriftlig. Jeg er elendig på telefon pga hørselen ved bakgrunnsstøy og dårlig korttidshukommelse (ADD).

Det er lurt å få seg en jobb innen det man er flink til og interesserer seg for. Har man særinteresser og kan få seg jobb hvor man kan bruke dette, er jo ingenting bedre enn det. Ofte kan man ikke velge :/ Jeg har hatt et par stressende jobber... (Men jeg gjorde en god jobb, og sjefen var helt fra seg når jeg fant meg en bedre jobb). Men jeg var helt utladet når jeg kom hjem, så det gikk ikke i lengden.



Anonymous poster hash: b45ba...7f9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har eksempel på jobber der du jobber mye selvstendig?

Plasser hvor man har nattskiftet. Jeg har jobba en del i arkivene på sykehus, og det er veldig digg. Sitter og slapper av, rydder journaler, spiser, surfer litt på nettet, sender småkaker i rørposten, så de på kirurgisk avdeling blir sure... Bra jobb!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Asberger og ADHD og liknende diagnoser er jeg skeptisk til. Det er så mye snakk om disse diagnosene for tiden, og føler at dette har blitt "motediagnoser". Mange mennesker vil nok kjenne seg mer eller mindre igjen i disse diagnosene. Meg selv inkludert. Men hvorfor skal alle mulige variasjoner hos mennesker diagnostiseres?

Vi har blitt så opptatt av å henge alle mulige særtrekk og plager på en diagnose-knagg, at snart halve befolkningen blir ansett som syke eller unormale. Jeg tror ikke dette er noen heldig utvikling. Det skaper et samfunn fullt av mennesker som får merkelapper trædd ned over seg, og som i sin tur fører til at mange av disse "blir" diagnosen sin, og ikke det individet man er på godt og vondt, med sine svake og sterke sider. Hva gjør dette med folk i det lange løp?

Jeg merker en tendens nosen, så det er derfor jeg gjør som jeg gjør bla bla".til at folk med disse motediagnosene, elsker å få oppmerksomhet rundt sine diagnoser. De elsker å bli sett på som spesielle og unike, og synes ofte at samfunnet skal ta spesielle hensyn til dem osv. De elsker å prate om diagnosen sin og hva den gjør med dem. " Jeg har den diag

Sosial klossethet, sjenanse, spesiell oppførsel m.m., har alltid eksistert. Vi må godta at vi alle er forskjellige, uten at alt skal sykeliggjøres hele tiden.

Anonymous poster hash: 900e2...d48

jeg kjenner jeg blir veldig provosert av din kommentar om at du kaller Aspergers en motediagnose.

er ganske sikker på at de fleste som har en Asperger diagnose ikke liker så godt å få mye oppmerksomhet rund seg selv. spesielt det du sier om å elske å snakke om diagnosen er feil, kjenner mange med Aspergers inkludert meg selv og vi holder det hemmelig.

samfunnet godtar ikke at folk er forskjellige. den gangen jeg var åpen om diagnosen min på ungdomskolen ende med at jeg ble mobbet hele ungdomskolen, fordi da begynnte folk å legge merke til alle tingene jeg gjore anderledes enn andre

samfunnet skal ta vare på alle mennesker uansett hvilken diagnose de har, og hvis de er behov for tilrettelegging bør det bli tilrettelagt. foreksempel trenger jeg mer tid på å lære med fag stoff på skolen og mer noen ganger mer tid på prøver.

hvis jeg ikke hadde fått ekstra undervisning og ekstra tid på prøver osv kunne det har ført til at jeg hadde droppet ut av skolen på ungdomskolen og tilslutt hadde jeg endt opp på Nav resten av livet, hadde det vært bedre enn å tilrettelegge slik at jeg kan fullføre skolen å få en utdanning.

har en som jeg har vært venn med hele livet, midt i 10 fant de ut at han hadde aspergers men han var allerede skolelei og nå droppet han netopp ut av vidergående etter bare 2 uker, så nå sitter han hjemme og gamer og sover hele dagen

tilslutt quote må godta at vi alle er forskjellige, uten at alt skal sykeliggjøres hele tiden. Aspergers er ikke en sykdom

Anonymous poster hash: b8678...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det noen her med Aspergers som har gått på Ritalin for å forbedre konsentrasjon når du bare har Aspergers?



Anonymous poster hash: b8678...149
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det egentlig riktig å bruke ordet "diagnose" i forbindelse med Aspergers?

I mine øyne er som regel en diagnose noe man bruker om en sykdom, noe Aspergers ikke er. For meg blir det mer en type kartlegging av personlighetstrekk som folk flest ikke har (-i like stor grad), og som for de fleste ikke byr på nevneverdige utfordringer i hverdagen.

Jeg har ikke Aspergers selv (tror jeg), selv om jeg innehar mange av de typiske "egenskapene".

Flott tråd som er interessant å lese. Bare hold den fri for troll og unødvendige diskusjoner!



Anonymous poster hash: ccbfc...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir det egentlig riktig å bruke ordet "diagnose" i forbindelse med Aspergers?

I mine øyne er som regel en diagnose noe man bruker om en sykdom, noe Aspergers ikke er. For meg blir det mer en type kartlegging av personlighetstrekk som folk flest ikke har (-i like stor grad), og som for de fleste ikke byr på nevneverdige utfordringer i hverdagen.

Anonymous poster hash: ccbfc...9e7

dette er det legene og WHO som bestemmer, jeg tror de vet bedre en oss.

en diagnose er en sjanger, en tittel, det forklarer ikke om det er snakk om en sykdom eller syndrom. du må nok heller spørre en lege eller WHO om hvorfor de ikke vil registrere på den måten du ønsker.

interessant å se hvor kjapt denne tråden utviklet seg. det begynte straks med ei bitch

som sa "for en håpløs tråd" men så er den blitt ganske suveren må jeg si.........vel, om du ser vekk ifra litt krangling som oppsto i går

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er det legene og WHO som bestemmer, jeg tror de vet bedre en oss.

Det kan så være, og det er jo disse som setter det.

Spørsmålet er bare om det egentlig er en diagnose?

Anonymous poster hash: ccbfc...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oppdaterte svaret mitt, les

Takk, har lest :)

Ja, jeg tror fremdeles (dessverre) at det finnes flere misoppfatninger der ute i forhold til Aspergers, og da er det fint med tråder som dette hvor en får belyst Aspergers fra flere personers ståsted.

Anonymous poster hash: ccbfc...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...