AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #161 Skrevet 4. oktober 2014 har fått utredning ja, er ikke noe problem at jeg ikke har Asperger hvorfor tror du det? Anonymous poster hash: b8678...149 Du skriver jo selv at ditt problem er at du ikke har Asperger eller Autisme som diagnose Har funnet ut mye om det jeg har men mitt problem er at jeg ikke har diagnosen Aspergers eller Autisme, jeg er høytfungerende med små vanskeligheter som gjør at jeg er på grensen til Autisme/Aspergers Jeg har fått ekstra hjelp i skoleundervisning Mitt problem er ikke konsentrasjon, problemet er at jeg har svak kortidshukomelse og må lese noen flere ganger enn andre for å huske det. Noen fag lærer jeg raskere som samfunnsfag fordi jeg er interessert i det og bruker mye tid på nyheter. Jeg har ikke større problemer med å lære fagstoff i fag jeg mener er unyttige enn andre fag. Naturfag er det faget som er vanskeligst, mye å huske påAnonymous poster hash: b8678...149 Anonymous poster hash: b45ba...7f9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #162 Skrevet 4. oktober 2014 åja problmet er å finne ut ting om min diagnose fordi jeg har høytfungerende autisme som er ikke helt det samme som å søke etter autisme Anonymous poster hash: b8678...149
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #163 Skrevet 4. oktober 2014 åja problmet er å finne ut ting om min diagnose fordi jeg har høytfungerende autisme som er ikke helt det samme som å søke etter autismeAnonymous poster hash: b8678...149 Ah, da skjønner jeg. Misforståelser er min hverdag 😀 Synes de som har gitt deg diagnosen burde ha hjulpet deg på vei for å lære mer om det. Brosjyrer, kurs, lenker osv. Anonymous poster hash: b45ba...7f9
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #164 Skrevet 4. oktober 2014 Fikk den da jeg var 11 Har ikke hadde noe ønske om å finne ut mer men nå vil jeg Er 17 nå Var netopp på kurs 5 dager men det var mest for å være sosial, jeg lærte ingenting men foreldrene mine var på foredragAnonymous poster hash: b8678...149
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2014 #165 Skrevet 4. oktober 2014 Fikk den da jeg var 11 Har ikke hadde noe ønske om å finne ut mer men nå vil jeg Er 17 nå Var netopp på kurs 5 dager men det var mest for å være sosial, jeg lærte ingenting men foreldrene mine var på foredragAnonymous poster hash: b8678...149 Kanskje de kan forklare litt til deg, det de lærte på foredraget? Anonymous poster hash: b45ba...7f9
Gjest anobano Skrevet 5. oktober 2014 #166 Skrevet 5. oktober 2014 jeg følte ikke at noe var galt egentlig, og oppveksten min har ikke vært påvirket. Det er ikke slitsomt eller vanskelig for meg. Men som sagt, diagnosen varierer i styrke fra hver person Viss du ikke har merka noe til det så er jeg helt sikker på at du egentlig ikke har asperger. mange rare leger som bare vil bli kvitt pasienten og oppgir en diagnose..
Ulveedderkopp Skrevet 5. oktober 2014 #167 Skrevet 5. oktober 2014 Skriver dette her istedet for i Helse-sonen fordi jeg mener at Aspergers syndrom i dag er blitt mer en sosial ting. Jeg har Aspergers og dere kan komme med spørsmål om dere vil, men dette emnet er da ment for å diskutere Aspergers genrelt. Og skal jeg være helt ærlig så tror jeg dere selv har merket litt eksentrisk formulering i postene mine om dere innrømmer det Dere har kanskje ikke fått med dere at Aspergers er blitt fjernet fra WHO's katalog for diagnoser. Det går nå simpelt under Autisme Spekterforstyrrelser også kjent som Gjennomgripende Utviklingsforstyrrelse (tar lengre tid før man lærer å snakke osv.) Her i Norge burde man også merke seg at det begynner å dukke opp såkalte Aspergers Bedrifter Vil si takk for at du laget denne tråden :-) Og til alle andre som har bidratt. Etter å ha lest her er jeg rimelig sikker på at jeg har Asperger. 1
Haru Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter #168 Skrevet 6. oktober 2014 Viss du ikke har merka noe til det så er jeg helt sikker på at du egentlig ikke har asperger. mange rare leger som bare vil bli kvitt pasienten og oppgir en diagnose.. vel nå er vel ikke du en lege da?
Gjest anobano Skrevet 6. oktober 2014 #169 Skrevet 6. oktober 2014 vel nå er vel ikke du en lege da? Nei men jeg har asperger..?
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #170 Skrevet 6. oktober 2014 Nei men jeg har asperger..? Ja, men det gjør deg ikke til en ekspert på Haru sin variant av Asperger. At Haru ikke har noen problemer, kan rett og slett bety at han har lært seg å bruke verktøy og teknikker for å kompensere for "annerledesheten" sin. Slik at han fungerer bra. Det betyr ikke at han ikke har Asperger, eller at han ikke bruker ekstra krefter på å fungere som andre "vanlige" slipper. Jeg tror uansett at både Haru og legen hans vet mer om hans diagnose enn både deg og meg og alle andre her på forum som bare har lest et pittelite utdrag av hvem Haru er. Tviler på at Haru skrev et kort innlegg tilsvarende det han har skrevet her, og at det var alt legen trengte å vite for å sette diagnosen. Anonymous poster hash: b45ba...7f9 4
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #171 Skrevet 6. oktober 2014 Er Haru gutt? Anonymous poster hash: b8678...149
AnonymBruker Skrevet 6. oktober 2014 #172 Skrevet 6. oktober 2014 noen her som var på leir på frambu uken som var? leiren var for de med autisme og Aspergers Anonymous poster hash: b8678...149
Haru Skrevet 6. oktober 2014 Forfatter #173 Skrevet 6. oktober 2014 Er Haru gutt? Anonymous poster hash: b8678...149 HAHAHAHAHAHAH HAAAAAAHAHAHAH ja. Haru er et Japansk unisex navn
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #174 Skrevet 9. oktober 2014 Intervju med bl.a. en voksen mann som fikk diagnosen som voksen. Asperger og ADD. NRK Radio - Ekko - 06.10.2014http://radio.nrk.no/serie/ekko-hovedsending/MDSP25019814/06-10-2014Anonymous poster hash: b45ba...7f9
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #175 Skrevet 15. oktober 2014 Har lest et sted at for og få Høytfungerende autisme diagnose må du ha normal iq eller høyere en normalt, stemmer det?Anonymous poster hash: b8678...149
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #176 Skrevet 19. oktober 2014 dere med Autisme/aspergers drikker dere alkohol? har selv Aspergers og har best meg for å holde meg unna fordi jeg vet ikke hvordan kroppen reagerer og hadde dere greid og sitte i fullearresten? Anonymous poster hash: b8678...149
Gjest pluviophile Skrevet 19. oktober 2014 #177 Skrevet 19. oktober 2014 dere med Autisme/aspergers drikker dere alkohol? har selv Aspergers og har best meg for å holde meg unna fordi jeg vet ikke hvordan kroppen reagerer og hadde dere greid og sitte i fullearresten? Jeg fikk diagnosen sent, og har drukket alkohol som en gjennomsnittlig nordmann. Med min allerede litt problematiske forståelse for grenser har jeg havnet i en del interessante situasjoner, men de har stort sett gått ut over meg selv. (Ikke spesielt utagerende utenom i ekstremt pressede situasjoner.) Skjønner ikke hva fyllearresten har med spørsmålet å gjøre? SÅ full er det da ikke normalt å bli?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #178 Skrevet 19. oktober 2014 var tilegg spørsmål om du hadde greid å sitte i arresten? Anonymous poster hash: b8678...149
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #179 Skrevet 19. oktober 2014 dere med Autisme/aspergers drikker dere alkohol? har selv Aspergers og har best meg for å holde meg unna fordi jeg vet ikke hvordan kroppen reagerer og hadde dere greid og sitte i fullearresten? Anonymous poster hash: b8678...149 Jeg drikker alkohol, men jeg drikker ikke sprit pga at da har jeg ikke kontroll + at jeg blir dårlig. Er du ikke vant til alkohol så er det best å teste det ut hjemme først. Pass på at du har noen med deg som du stoler på som overnatter. Det er ikke noe som skulle tilsi at en autist tåler alkohol dårligere enn andre sånn fysisk (så vidt jeg vet). Det er lurt å drikke kun øl i begynnelsen, da er det lettere å stoppe før en blir for full (f.eks. at man ikke vet hva man gjør, blir aggressiv eller kaster opp eller sovner eller får alkoholforgiftning). Hvis du er en aggressiv type, så ville jeg holdt meg unna alkohol. Ihvertfall vært veldig forsiktig. Drikke kun øl, f.eks. Hvis du tror det er stor sjans for at du havner i fyllearresten, så er det gjerne like greit å droppe alkoholen. Man kan ha det kjempegøy uten alkohol også. Det er mange på byn og utestedene som ikke drikker alkohol. Går fint det også. Hadde jeg klart å sitte i fyllearresten? Jeg har aldri vært i fyllearresten, så jeg aner ikke hvordan det er der (er det enerom, eller ligger man i sal med flere andre?). Men det er vel ikke meningen at det skal være kjekt å være i fyllearresten, så du bør jo prøve å unngå det. Nå har jeg en "mild" asperger, så jeg hadde nok taklet det bedre enn mange andre, uansett om det er enerom eller fellesrom. Er jeg full nok, så sovner jeg hvor som helst. Er vel "mindre autist" når jeg er full. Jeg sovner lettere, og er mer "sosial". Anonymous poster hash: b45ba...7f9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #180 Skrevet 19. oktober 2014 Hei, jeg er ny i tråden. Jeg skriver her fordi jeg vil fortelle om hvordan det kan være å jobbe sammen med en med Asperger.<br /><br />Jeg er butikkansatt, og hos oss er det en med Asperger som har fått praksisplass. Han skal teste ut hvilke jobber han passer i. I begynnelsen sa han bare til tre av oss ansatte at han hadde diagnosen. Dette førte til mye prat blant dem som ikke visste noe, for han gjør en del rare ting. Det er vanskelig å forholde seg til ham av og til. Han avbryter ofte når en av oss ansatte prøver å hjelpe en kunde, fordi han lurer på noe relatert til arbeidsoppgaven han har fått. Flere har prøvd å forklare ham at han ikke bør avbryte sånn, men han forstår det ikke.<br /><br />Han kan takle enkle arbeidsoppgaver, som å sette ut varer som skal sorteres etter farge. Men han klarer ikke ting som innebærer flere steg, som hvis han må flytte en vare til et annet sted i butikken, og så fylle opp den tomme plassen med noe annet.<br />Han klager veldig hvis han blir bedt om å gå ut med søpla, han er livredd for å fryse. Han driver med idrett som innebærer at han må ha noe styrke, men strever fælt hvis han må løfte noe som er litt tungt på jobb. Han oppholder oss ansatte med veldig mye detaljert prat om sin noe sære interesse.<br /><br />Det er egentlig ikke meningen å klage her. Men hvordan skal man forholde seg til dette? Jeg har prøvd å nevne, på en hyggelig måte, at jeg ikke forstår meg på den sterke interessen han har, og ikke skjønner helt hva han snakker om. Jeg vil ikke såre ham heller. Det er vel ingen fasitsvar på dette. Og jeg høres sikkert slem ut, men jeg vil mest av alt at han skal skjønne hvordan han kan gjøre jobben best mulig, og ikke være et irritasjonsmoment for enkelte ansatte. Jeg tror ikke alle vet at han har diagnosen, og jeg skulle ønske at det kunne blitt snakket mer om hvordan vi kan hjelpe ham til å få et normalt arbeidsliv. Jeg har sett at han blir veldig frustrert noen ganger, og gjemmer seg på toalettet. Skal vi behandle ham som en 'vanlig' ansatt, eller skal vi ta spesielle hensyn?<br /><br />Dette var bare noen tanker.<br /><br />Anonymous poster hash: c83ed...975
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå