Gjest Vinglasset Skrevet 6. september 2014 #101 Skrevet 6. september 2014 Det gjør du nok ikke, nei. Og det har ingenting med at du er en dyktig debattant - mer at du ikke forholder deg til artikkelen og analysen som er gjort og dermed blir aldeles utmattende å forholde seg til.
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2014 #102 Skrevet 6. september 2014 Og det har ingenting med at du er en dyktig debattant - mer at du ikke forholder deg til artikkelen og analysen som er gjort og dermed blir aldeles utmattende å forholde seg til. Vel, men nu er jeg ikke enig i analysen og jeg liker ikke den logrende tonen til Aarseth.
Gjest Vinglasset Skrevet 6. september 2014 #103 Skrevet 6. september 2014 Hva tenker du om resten av det jeg skrev? Som sagt så stoler jeg på at disse kvinnene er noen kloke mennesker som tar sine valg til det beste både for seg selv og sine barn. Det er ikke en verden jeg lever i - men jeg klarer allikevel å se at de mest sannsynlig klarer å følge opp sine barn på en bedre måte enn jeg klarte. Det er ikke like enkelt å sette seg ned og gjøre lekser med trøtte barn når du selv er trøtt etter en lang dag på jobb. Følte meg ofte som verdens verste mor - spesielt fordi et av mine barn krevde ekstra oppfølging i skolearbeidet. Hadde jeg kunnet konsentrere meg mer om ham og hans læring så hadde denne perioden helt sikkert vært bedre både for meg og for ham.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #104 Skrevet 6. september 2014 Barnet mitt har 100% plass i barnehagen og jeg jobber nå redusert i 50% stilling. Den tiden jeg ikke er på jobb så er jeg i møter, veiledning/trening, jobber med å lage treningsutstyr, tilrettelegge, papirarbeid +++ vedrørende barnet mitt. Når barnet kommer hjem fra barnehage har vi fult opp med trening, utfordrende situasjoner osv. Ja jeg jobber, men jeg er sikker på at jeg bruker mye mer tid på barnet mitt enn disse fjærhatt damene i artikkelen. Det at jeg er i jobb betyr ikke at jeg nedprioriterer barnet mitt, tvert imot. Jeg nedprioriterer faktisk min egen karriere for å følge opp barnet mitt. Kunne klart oss med kun 1 inntekt, men jeg er nødt til å jobbe for å ha noe mulighet på arbeidsmarkedet. Folk er for raskt ute med pekefingeren. Er man hjemme med barna så er det feil, er man i full jobb så er det feil. Er man hjemmeværende mens barnet er i bhg/skole så er det feil. Alle har forskjellige livssituasjoner og det er mer til det enn hva man kan se. Anonymous poster hash: df15f...809
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2014 #105 Skrevet 6. september 2014 Jeg reagerer også på termen "Elitemødre".
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #106 Skrevet 6. september 2014 Men de har altså au pair og vaskehjelp... Hva GJØR de egentlig hele dagen?Anonymous poster hash: 89288...091 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #107 Skrevet 6. september 2014 Jeg tror det er så mye som er sunnere enn å se mor jobbe- det et tynt argument! Det er veldig sunt for barna å se at mor trives hjemme med barna sine.Det skaper trygghet, kjærlighet og ro! Dessuten jobber mor om ikke mer når hun er hjemmeværende... Anonymous poster hash: c148f...238 Tynt argument!??? Deg om det. For meg er det en viktig verdi som jeg vil gi til mine døtre. Det å ha en karriere og være økonomisk uavhengig av min mann er viktig for meg, og er et viktig signal jeg vil sende mine døtre. Anonymous poster hash: 84b11...bd5 1
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2014 #108 Skrevet 6. september 2014 Når finansmenn dumper konene sine. 1
Sushi Skrevet 6. september 2014 #109 Skrevet 6. september 2014 Jeg leste artikkelen med stor interesse, og sitter igjen med flere tanker. For all del, har man en mann som knapt er hjemme og som tjener veldig godt, forstår jeg godt at man ikke får et familieliv til å gå rundt hvis man har en krevende jobb. Jeg kjenner flere - utenfor disse elitekretsene - som har tatt grep på konfrontert da de fikk barn. Enten fordi de jobbet skift tidligere, jobben krevde for mye eller av andre årsaker var vanskelig å kombinere med å ha små barn. Men: Dette er mødre som er hjemmeværende lenge, fikk jeg inntrykk av, opp i skolealder. Det skjønner jeg mindre av. Da har du brent de fleste broene i arbeidslivet. Bekymringsverdig. Men det mest bekymringsverdige er jo at disse mødrene vil gå ekstremt langt for å tilrettelegge for barna sine. I den grad at jeg ikke tror det er sunt. I hjemmet har de hushjelp og au pair - og mor vier tiden sin til barna sine i mange år på bekostning av egne utviklingsmuligheter. Det høres unektelig ut som om de lever gjennom barna sine. Og til tross for at ingen hadde høyere krav enn at barna skulle nå sitt eget potensial var det påfallende at de fleste så for seg at ungene skulle få en internasjonal karriere. Jeg tror risikoen for å bli skakkjørt som barn. Du har alt, oppgaver i hjemmet er satt bort til andre, du er vant til å få 100% oppmerksomhet og oppfølging, du har en far som er karrieremann og en mor som har ofret egen karriere for deg, begge forventer at også du skal gjøre karriere. Jeg mener at en helt vanlig oppvekst er å foretrekke framfor dette. Du formulerte akkurat det jeg tenkte da jeg leste artikkelen. Jeg er helt for å prioritere barn foran jobb om man kan. Både mødre og fedre kan jo gå ned i stilling om de har råd til det. Men dette med at barna skal skjermes fra verden (hvordan skal de da takle verden som voksne?) og vokse opp i et miljø med bare folk som er prikk like (hvordan skal de fa lære at folk er forskjellige?) det skjønner jeg ikke. Ikke bare tror jeg presset på barna blir for stort, jeg tror også de vil vokse opp med alt for lite kunnskap om hvordan verden egentlig fungerer. For ikke å snakke om hva slags forhold de kommer til å ha til penger og forbruk... 1
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2014 #110 Skrevet 6. september 2014 Du formulerte akkurat det jeg tenkte da jeg leste artikkelen. Jeg er helt for å prioritere barn foran jobb om man kan. Både mødre og fedre kan jo gå ned i stilling om de har råd til det. Men dette med at barna skal skjermes fra verden (hvordan skal de da takle verden som voksne?) og vokse opp i et miljø med bare folk som er prikk like (hvordan skal de fa lære at folk er forskjellige?) det skjønner jeg ikke. Ikke bare tror jeg presset på barna blir for stort, jeg tror også de vil vokse opp med alt for lite kunnskap om hvordan verden egentlig fungerer. For ikke å snakke om hva slags forhold de kommer til å ha til penger og forbruk... Og ikke minst hushjelpen og au pairen er antageligvis importert arbeidskraft fra Fillipinene eller et annet land fra den 3 Verden, hvilket bilde vil de ikke av mennesker med en annen hudfarge?? 3
Gjest AllisHagtorn Skrevet 6. september 2014 #111 Skrevet 6. september 2014 Jeg lurer mest på om de som er sterkt for at halve landets befolkning(uansett kjønn) skal være hjemme i flere år også er villig til å si fra seg alle velferdsgoder. De fleste jobber faktisk ikke for fancy karriere, men for å ha mat på bordet og for at fellesskapet skal kunne få gratis skole/infrastruktur og grunnleggende helsetjenester. 2
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2014 #112 Skrevet 6. september 2014 Jeg lurer mest på om de som er sterkt for at halve landets befolkning(uansett kjønn) skal være hjemme i flere år også er villig til å si fra seg alle velferdsgoder. De fleste jobber faktisk ikke for fancy karriere, men for å ha mat på bordet og for at fellesskapet skal kunne få gratis skole/infrastruktur og grunnleggende helsetjenester. Godt poeng.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #113 Skrevet 6. september 2014 De lager jo veldig provoserende tittel, med "elitemødre". Det ebber liksom ut i en ganske lite fruktbar diskusjon om hvorvidt man liker rike folk, eller ikke. Jeg synes ikke unger skal plasseres i barnehage fra ettårsalderen. Jeg synes ikke fedre skal jobbe 20 timer i døgnet, etter at de har fått barn. Jeg synes det er helt fint å oppdra barn til å strekke seg, og realisere potensialet de har. Jeg synes man skal vaske sitt eget hus, og jeg synes definitivt man skal lære barn hvordan man holder normal orden i en husholdning uten vaskehjelp etc. Til at nordmenn flest har et såpass ekstremt forbruk, synes jeg det er litt merkelig at så mange mener de må jobbe 200% for å få det til å gå rundt. Synes heller man kan kjøpe brukte klær, droppe sydenferier og kanskje droppe det å bosette seg ufattelig dyrt, akkurat når du har små unger. Det er mye som er ok med barnehager, men for unger flest passer det best å ha korte dager i barnehagen når de blir eldre. Og unger trenger nå fedrene sine også. Synes det er helt tragisk at fedre jobber så mye at de knapt ser ungene sine i hverdagen. Reduser forbruket, la ungen slippe barnehage fra ettårsalder, ikke la karrieren bli det viktigste i livet ditt selv om du er mann. Det mener jeg. Og ærlig talt, vask huset ditt sjæl. Anonymous poster hash: 51f24...380 3
Gjest AllisHagtorn Skrevet 6. september 2014 #114 Skrevet 6. september 2014 De lager jo veldig provoserende tittel, med "elitemødre". Det ebber liksom ut i en ganske lite fruktbar diskusjon om hvorvidt man liker rike folk, eller ikke. Jeg synes ikke unger skal plasseres i barnehage fra ettårsalderen. Jeg synes ikke fedre skal jobbe 20 timer i døgnet, etter at de har fått barn. Jeg synes det er helt fint å oppdra barn til å strekke seg, og realisere potensialet de har. Jeg synes man skal vaske sitt eget hus, og jeg synes definitivt man skal lære barn hvordan man holder normal orden i en husholdning uten vaskehjelp etc. Til at nordmenn flest har et såpass ekstremt forbruk, synes jeg det er litt merkelig at så mange mener de må jobbe 200% for å få det til å gå rundt. Synes heller man kan kjøpe brukte klær, droppe sydenferier og kanskje droppe det å bosette seg ufattelig dyrt, akkurat når du har små unger. Det er mye som er ok med barnehager, men for unger flest passer det best å ha korte dager i barnehagen når de blir eldre. Og unger trenger nå fedrene sine også. Synes det er helt tragisk at fedre jobber så mye at de knapt ser ungene sine i hverdagen. Reduser forbruket, la ungen slippe barnehage fra ettårsalder, ikke la karrieren bli det viktigste i livet ditt selv om du er mann. Det mener jeg. Og ærlig talt, vask huset ditt sjæl.Anonymous poster hash: 51f24...380 Tror du virkelig at alle som har ettåringer i barnehage gjør det for å skape karriere og ha høyt forbruk? Jeg tror jammen endel her på dette forumet enten bor langt utpå billigste bygdeplass, blir forsørget og/eller hjulpet stort økonomisk av mann/familie eller har kjøpt bolig for mange år siden. Majoriteten av de som har ettåringer i barnehage gjør det for å kunne jobbe så de har et sted å bo og penger til helt normale ting i hverdagen. Ikke bor de i eneboliger heller. 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #115 Skrevet 6. september 2014 De lager jo veldig provoserende tittel, med "elitemødre". Det ebber liksom ut i en ganske lite fruktbar diskusjon om hvorvidt man liker rike folk, eller ikke. Jeg synes ikke unger skal plasseres i barnehage fra ettårsalderen. Jeg synes ikke fedre skal jobbe 20 timer i døgnet, etter at de har fått barn. Jeg synes det er helt fint å oppdra barn til å strekke seg, og realisere potensialet de har. Jeg synes man skal vaske sitt eget hus, og jeg synes definitivt man skal lære barn hvordan man holder normal orden i en husholdning uten vaskehjelp etc. Til at nordmenn flest har et såpass ekstremt forbruk, synes jeg det er litt merkelig at så mange mener de må jobbe 200% for å få det til å gå rundt. Synes heller man kan kjøpe brukte klær, droppe sydenferier og kanskje droppe det å bosette seg ufattelig dyrt, akkurat når du har små unger. Det er mye som er ok med barnehager, men for unger flest passer det best å ha korte dager i barnehagen når de blir eldre. Og unger trenger nå fedrene sine også. Synes det er helt tragisk at fedre jobber så mye at de knapt ser ungene sine i hverdagen. Reduser forbruket, la ungen slippe barnehage fra ettårsalder, ikke la karrieren bli det viktigste i livet ditt selv om du er mann. Det mener jeg. Og ærlig talt, vask huset ditt sjæl.Anonymous poster hash: 51f24...380 Hva er så spesielt med å vaske hus? Klipper du håret ditt selv også?Anonymous poster hash: 36671...15e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #116 Skrevet 6. september 2014 Hva er så spesielt med å vaske hus? Klipper du håret ditt selv også?Anonymous poster hash: 36671...15e Og forresten, hvis man kan kjøpe seg barnepass (les: barnehage / sfo) vil det ikke være rart å sette en høyere standard på bad og parkett?Anonymous poster hash: 36671...15e
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #117 Skrevet 6. september 2014 Tror du virkelig at alle som har ettåringer i barnehage gjør det for å skape karriere og ha høyt forbruk? Jeg tror jammen endel her på dette forumet enten bor langt utpå billigste bygdeplass, blir forsørget og/eller hjulpet stort økonomisk av mann/familie eller har kjøpt bolig for mange år siden. Majoriteten av de som har ettåringer i barnehage gjør det for å kunne jobbe så de har et sted å bo og penger til helt normale ting i hverdagen. Ikke bor de i eneboliger heller. Nei, jeg tror selvsagt ikke at - alle - nordmenn har et skyhøyt forbruk. Men at - svært mange, ikke alle - har det. Og jeg tror - svært mange, ikke alle - kunne redusert forbruket sitt enormt, uten at de ville lide noen nød. Og det synes jeg folk skal gjøre, i stedet for å plassere unger som knapt kan gå og snakke i barnehage. Hvis en helt normal familie, droppet ferie i to år, droppet å kjøpe klær som ikke var helt nødvendige, klippet håret sitt selv, tok buss i stedet for å kjøre, roet ned innkjøp av tekniske duppeditter og andre unødvendige snurrepipperier, smurte matpakke i stedet for å kjøpe kantinemat og tok med en termos, droppet ukeskjøp og gikk inn for månedskjøp i stedet, lærte seg til å lage billige og sunne middager etc. ville - svært mange - spare inn nokså mange tusen kroner i måneden. Jeg kan nevne ca. hundre slike andre småting, som - svært mange, ikke alle - bruker penger på. Nå vet jeg jo at hvis man sier slike sjokkerende ting, vil det komme en rekke innlegg som 1. påpeker at da vil ikke livet være verdt å leve/barnet ditt vil bli mobbet til døde 2. mene på at det finnes horder av fattige i Norge, som knapt har råd til matpakke. Men saken er at det ville være svært godt for både miljø, psykiske helse og generelt hodene til folk, hvis de gjorde som foreslått over. Så finnes det selvsagt situasjoner hvor det ikke er mulig. Men det er jo ikke de flestes situasjon. Det er jo ikke sånn at de eneste som setter ungene sine i barnehager før de kan gå skikkelig og snakke, er syke alenemødre uten nettverk. Det er helt vanlige familier med både 1 og 2 biler, som mener de ikke kan få det til å gå rundt uten to fulle lønninger. Og det er jo ikke sant. Det er faktisk regelrett løgn. Hva er så spesielt med å vaske hus? Klipper du håret ditt selv også?Anonymous poster hash: 36671...15e Jeg synes vel det ligger litt skam i det å være uten jobb, og fortsatt ikke greie det å rydde og vaske sitt eget hus. Og jeg synes det ligger enda mer skam i å oppdra ungene sine til at man lar andre rydde og vaske etter seg. Men jeg ser jo situasjoner hvor hjelp i heimen er helt greit. Jeg reagerer vel mest på det å oppdra unger som blir bortskjemte, men hvis man greier å ha vaskehjelp etc. uten å få bortskjemte unger som ikke greier å rydde og vaske selv, kan jeg sikkert svelge det. Anonymous poster hash: 51f24...380 4
Gjest Gjest Skrevet 6. september 2014 #118 Skrevet 6. september 2014 Men de har altså au pair og vaskehjelp... Hva GJØR de egentlig hele dagen?Anonymous poster hash: 89288...091 Det er spørsmålet som artikkelen ikke sier noe om.
AnonymBruker Skrevet 6. september 2014 #119 Skrevet 6. september 2014 Det er spørsmålet som artikkelen ikke sier noe om. DET synes jeg faktisk ikke er så vanskelig å forstå. At folk snakker om å ligge på sofaen når man er hjemme med unger, synes jeg er langt vanskeligere å forstå. Unger tar den tiden du gir dem, for å si det sånn. Med mindre de er slurveforeldre som bare setter ungen foran en skjerm (og det tilsier ikke resten av artikkelen), så er det da null problem å fylle opp en dag med deg selv og en toåring. Anonymous poster hash: 51f24...380 2
Gjest Riskjeks Skrevet 6. september 2014 #120 Skrevet 6. september 2014 DET synes jeg faktisk ikke er så vanskelig å forstå. At folk snakker om å ligge på sofaen når man er hjemme med unger, synes jeg er langt vanskeligere å forstå. Unger tar den tiden du gir dem, for å si det sånn. Med mindre de er slurveforeldre som bare setter ungen foran en skjerm (og det tilsier ikke resten av artikkelen), så er det da null problem å fylle opp en dag med deg selv og en toåring. Anonymous poster hash: 51f24...380 Det er jeg helt enig i. Men etter hva jeg forstår av artikkelen, så er det ikke bare barn under skolealder disse damene er hjemme med. De er hjemme lenge etter at barna begynner på skolen. Og DA kan man jo lure på hva de gjør hele dagen. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå