Gå til innhold

Elitemødre

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg forstår helt ærlig talt ikke greia... Disse mødrene som mener at omgivelsene er røffe og at barna må skjermes og beskyttes (fordi deres erfaringer i arbeidslivet tilsier at det er slik verden er) er hjemme for å oppdra såkalte "vinnere" som skal inn i det samme arbeidslivet? Eller er de hjemme og hjelper Samuel Emanuell (eller Sigurd eller hva nå disse kvinnene kaller barna sine) med leksene hver dag slik at ungen får kjempegode karakterer før han søker sykepleien?

Å bo i et trygt nabolag hvor "alle er like" virker helt fjernt for meg som bor på landet i et trygt og fint område, men alikevel er bevisst på å lære barna mine at alle er forskjellige og det er helt greit!

Jobber selv i helsevesenet og kunne ikke tenkt meg å bytte ut min spennede og givende jobb for å være hjemme og hjelpe med lekser. Om mannen min hadde tjent så mye at mine 500 000 i året hadde vært en dråpe i havet ville jeg nok alikevel jobbet. Dersom jeg hadde et barn med spesielle behov ville jeg sikkert valgt å jobbe redusert (forutsatt at mannen gikk med på en avtale som sikret meg en bra pensjon og gode rettigheter ved et evt brudd), men kunne aldri tenke meg å slutte helt i jobben min.

Når det er sagt, jeg respekterer kvinnenes valg! Det er bare så fjernt fra min situasjon og mine verdier at jeg kan se for meg at det hadde vært aktuellt for meg og min familie.

Anonymous poster hash: 60ccb...dc6

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
De kommer fra et nådeløst arbeidsmiljø som ikke kan sammenlignes med akademikerjobber for eksempel. Som hun sier så er det nettopp akademiker-middelklassen som ikke skjønner elitekvinnenes valg fordi de selv ikke er vant til den nådeløse og krevende jobbverden som disse kvinnene har vært en stor del av og fremdeles er en del av i form av sine ektefellers jobb;

Unnskyld meg for å avspore, men jeg skjønner også at du ikke vet stort om akademikerjobber. :ler:

Anonymous poster hash: e3f74...993

• Liker 4
Gjest Vinglasset
Skrevet

Det er ikke kvinnene som er min største bekymring, det er barna.

"Opplever at verden er et røft sted hvor barna deres må beskyttes" - beskyttes i den grad at mor må være hjemmeværende opp i skolealder selv om familien har hushjelp og au pair? Er disse barna mye mer tandre enn andre barn?

"Foreldrene tar det for gitt at barna skal utenlands for å studere og få en internasjonal karriere" - hvis ikke dette er forventningspress, så vet ikke jeg.

Dessuten synes jeg disse to tingene motstrider hverandre - gjøre dem rustet til å møte en tøff verden og et globalt marked ved å skjerme dem langt opp i skolealder?

Mener du at det er skjerming fordi fordi barna ikke går i barnehage og SFO?

Skrevet

Og igjen: artikkelen understreker at det er snakk om en eliteklasse.

Ikke middelklasse, ikke øvre middelklasse, men det veldig begrensede miljøet som er den norske eliten. Er det virkelig mange på KG som har vært en del av den klassen og vet hvordan miljøet innad er? Det holder ikke at mor var hjemme og far tjener en million i året for å "vite hvordan det er", det går rimelig klart fram av forskningsbeskrivelsen (ni intervjuobjekter) at det er svært spesielle forhold som studeres og danner bakgrunn for artikkelen.

Anonymous poster hash: 8a0cc...5c5
  • Liker 2
Skrevet

Ja, må vite.

Dersom SFO er en brutal realitetet barna skal lide seg igjennom, så forstår jeg godt at enkelte heller vil ha dem hjemme.

De som sitter med fordommer klarer alltid å koke sammen et argument for at alle andre tar feil. At statistikken viser at barn fra disse familiene klarer seg ekstremt bra - både akademisk/jobbmessig, helsemessig og sosialt - skal vi bare ignorere.

Anonymous poster hash: fc266...7a4

Gjest Vinglasset
Skrevet

Unnskyld meg for å avspore, men jeg skjønner også at du ikke vet stort om akademikerjobber. :ler:

Anonymous poster hash: e3f74...993

Les artikkelen som denne diskusjonen faktisk baserer seg på. Det er ikke jeg som sier det - men analysen det vises til i artikkelen:

Akademikerforeldre jeg har intervjuet er mindre bekymret for at barna deres ikke skal tåle møtet med omverdenen.

– Jeg mener imidlertid det henger sammen med at de ikke opplever verden utenfor familien som like nådeløs som eliteparene jeg nå har intervjuet. Kanskje er dette noe av grunnen til at det norske likestillingsprosjektet ser ut til å ha en særlig appell hos akademiker-middelklassen, sier Aarseth.

Så får du konkludere som du vil.

Skrevet

"Skjerming" er ordet de selv bruker.

Skrevet

Les artikkelen skikkelig før du skriver innlegg. Det er ikke snakk om å skape vinnerbarn, det er snakk om å skape trygghet for barna.

Og det klarer ikke folk som jobber? og hvordan deler de opp tiden sin siden de har både vaskehjelp og au pair?? Bruker de så mye mer tid på å følge ungene til fritidsaktiviteter og lignende enn andre mødre?

• Liker 2
Skrevet

Det er som regel mer forventingspress i familier der foreldre har prestert. De vet at dersom du vil, så kan du, og de vil at barna skal få noe igjen for evnene sine.

Dette er ikke en pengesak, en lektor på universitetet vil ha andre forventninger til sine barn enn en snekker, selv om sistnevnte kan tjene bedre. Det handler mest om et fokus på akademia.

At penger og utdannelse til en viss grad henger sammen og at de som blir omtalt som "eliten" ofte har forvetninger, betyr ikke at det er et eliteproblem. Karrierekvinner fra middelklassen har ofte samme forventninger til barna, kanskje spesielt til en datter som skal oppfylle et slags feministisk krav (slik mange her også tenker) der alt som vitner om et mer tradisjonelt syn er fy-fy.

Anonymous poster hash: fc266...7a4

Selvfølgelig er det forventinger, det er jo akkurat det som er poenget mitt. Vinglasset spurte hvor jeg hadde det fra at disse barna lever under et forventningspress, for det har ikke hun lest ut av denne artikkelen.

Gjest Riskjeks
Skrevet (endret)

"Nøyaktig samme" er det jo ikke. Stor forskjell på om man blir forsørget av staten eller om man er selvførsørget innen familien.

Jo, bortsett fra hvem som er forsørger, så er det akkurat det samme (tema i denne tråden var jo ikke forsørging, men det å være hjemme med barn). Det er kvinner som blir forsørget fordi de mener det er best for barna at de er hjemme med dem. Likevel møter den ene gruppen anerkjennelse og den andre kritikk. Det er verd å tenke over hvorfor det er slik.

Uansett - jeg har som sagt ingenting i mot å være hjemme med barn. Men jeg tror, som flere andre her har påpekt, at de fleste her på forumet (meg inkludert) ikke forstår helt hva slags liv disse elite-menneskene lever - det er snakk om et svært privilegert samfunnssjikt, ikke "pappa er ingeniør og tjener en million i året"-familier.

Min mor var også hjemmeværende da jeg og mine søsken var små. Kan nesten ikke huske at vi noengang fikk nye klær, og jeg husker jeg lå våken med pengebekymringer fra jeg var 6-7 år gammel. Så synes ikke hjemmeværende mødre bør glorifiseres eller gjøres til noe som er mulig for alle. Det er vel gjennomførbart for mange, men det er bare ved svært store forsakelser (slik som for min familie). Eliten trenger ikke gjøre disse forsakelsene, klart mange av kvinnene synes det er greit å være hjemme da.

Endret av Riskjeks
  • Liker 1
Skrevet

Synes det er litt trist at de barna jeg får, ikke vil oppleve den fantastiske barndommen jeg hadde.

Mamma var hjemmeværende siden pappa jobber borte hele uken, noen ganger hele mnd, og han tjente godt nok til at hun kunne være hjemme med oss.

Vi hadde kusiner og fettere i oppgangen ved siden av, så vi løp over loftet og ned til de for å leke.

En dag i uken hadde vi turdag. Vi var i skogen, hos mormor, i svømmehallen, en annen lekeplass enn den rett ved oss osv.

Var vi skogen plukket vi alltid med noe vi kunne lage noe av dagen etterpå, eller så hadde vi bakedag.

En dag var bibliotek dag, og vi lånte med en stor pose med bøker som vi leste i dagen etterpå.

Da laget vi hytte i køyesengen, og satt der å leste i timesvis :)

Om sommeren var vi masse hos mormor med tanter, kusiner og fettere, og så dro vi på stranden alle sammen hele dagen. Hadde med fryserbagger med mat, frukt og drikke så vi kunne være der lenge :)

Det var meningen at mamma slulle begynne å jobbe da vi begynte på skolen, men så ble pappa syk. Så mamma var hjemme for å pleie han.

Hun begynte å jobbe igjen da jeg var 9år.

Har bare fantastisk gode minner fra da jeg var liten :D

Håper i hverfall at jeg kan jobbe redusert når jeg får barn, og slipper det mase og jaget man ser mange har...

• Liker 1
Skrevet

Mora mi jobbet 100% noe som gjorde oss ungene veldig selvhjulpne.

Gjest Vinglasset
Skrevet

"Skjerming" er ordet de selv bruker.

Jeg leser det annerledes. De snakker om skjerming og trygghet - ikke bare innenfor husets fire vegger - men også det nøye gjennomtenkte nabolaget.

For min del så kan jeg ikke se noe negativt med det.

Skrevet

Jeg leser det annerledes. De snakker om skjerming og trygghet - ikke bare innenfor husets fire vegger - men også det nøye gjennomtenkte nabolaget.

Vel, du synes det er greit at de andre menneskene som barna kjenner fra barnbens av utenom de som er helt likens som de selv er hushjelpa og au pairen?

Gjest Vinglasset
Skrevet (endret)

Vel, du synes det er greit at de andre menneskene som barna kjenner fra barnbens av utenom de som er helt likens som de selv er hushjelpa og au pairen?

Vet du - jeg orker ikke diskutere dette med deg mer.

Endret av Vinglasset
  • Liker 2
Skrevet

Alle ønsker vel trygge barn :)

Positivt ved denne formen for oppvekst:

-Barna får være hjemme lenger

-Barna blir fulgt opp de voksne

-Barna har ressurssterke hjem i form av høyt utdannede foreldre og i form av god økonomi, noe som nødvendigvis gir dem flere muligheter enn andre barn

Negativt

-"Målet er å produsere nye vinnere"

-"Foreldrene tar det for gitt at barna skal (...) få en internasjonal karriere."

-"Kvinnene ser på det som en krevende jobb å gå fullt og helt opp i barna sine" - hva innebærer dette, rent konkret, når husarbeid ikke er i denne kategorien?

-"Fedrene får ordne seg selv" - Hva da med relasjonen far/barn?

Og hva er mors egne behov?

-"(...) vektlegger hvor lykkelige de ble av å hoppe av karrieren"

Jeg er mao ikke udelt negativ. Men det positive ved denne foreldreformen mener jeg langt på vei kan ivaretas i helt vanlige familier, der man slipper de negative sidene. Man kan gi barn en god og trygg oppvekst selv om man har middelklasseøkonomi.

• Liker 3
Skrevet

Mora mi jobbet 100% noe som gjorde oss ungene veldig selvhjulpne.

Vi ble også veldig selvhjulpene, selv om mamma ikke jobbet.

Mamma mente alltid at vi måtte prøve selv, før vi fikk hjelp.

Fikk absolutt ikke noen puter sydd under armene av henne, for å si det sånn.

Skrevet

Vet du - jeg orker ikke diskutere dette med deg mer.

Det gjør du nok ikke, nei. :fnise:

Gjest Vinglasset
Skrevet

Alle ønsker vel trygge barn :)

Positivt ved denne formen for oppvekst:

-Barna får være hjemme lenger

-Barna blir fulgt opp de voksne

-Barna har ressurssterke hjem i form av høyt utdannede foreldre og i form av god økonomi, noe som nødvendigvis gir dem flere muligheter enn andre barn

Negativt

-"Målet er å produsere nye vinnere"

-"Foreldrene tar det for gitt at barna skal (...) få en internasjonal karriere."

-"Kvinnene ser på det som en krevende jobb å gå fullt og helt opp i barna sine" - hva innebærer dette, rent konkret, når husarbeid ikke er i denne kategorien?

-"Fedrene får ordne seg selv" - Hva da med relasjonen far/barn?

Og hva er mors egne behov?

-"(...) vektlegger hvor lykkelige de ble av å hoppe av karrieren"

Jeg er mao ikke udelt negativ. Men det positive ved denne foreldreformen mener jeg langt på vei kan ivaretas i helt vanlige familier, der man slipper de negative sidene. Man kan gi barn en god og trygg oppvekst selv om man har middelklasseøkonomi.

Det mest positive er vel at disse mødrene har tatt sine egne valg?

Skrevet

Det mest positive er vel at disse mødrene har tatt sine egne valg?

Hva tenker du om resten av det jeg skrev?
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...