Gå til innhold

Zara selger jødeinspirert fangedrakt med david-stjerne til barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sa ikke "tankegods", jeg sa "tenkeevne". Og det dreier seg ikke om å være enig eller uenig med meg, men om å fremsette påstander om likheter og motiver som ikke henger på greip. Det er en utrolig tåpelig påstand å si at en fangedrakt fra en av tyskernes leirer ligner på denne barnegenseren. Og enda verre å anklage kjeden som solgte den for dårlig dømmekraft. Hverken draktens mønster eller stjernens utforming ligner på det som ble brukt i konsentrasjonsleirene. Og det fins nok av andre ting genseren ligner langt mer på.

Det var da voldsomt! Kjøpt og betalt av Zara eller?

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner også godt at de trakk tilbake varene, gitt reaksjonen. Men jeg syns det er tragisk at man skal føle seg tvunget til å ta et økonomisk tap og sågar be om unnskyldning, når det man unnskylder seg for, er andre menneskers overspente assosiasjoner. Way too PK.

Vel, om de var overspente eller om det var PK, er det forskjellige meninger om. Det er etter min mening helt forventet at noen faktisk kunne plukket opp dette i organisasjonen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke "tankegods", jeg sa "tenkeevne". Og det dreier seg ikke om å være enig eller uenig med meg, men om å fremsette påstander om likheter og motiver som ikke henger på greip. Det er en utrolig tåpelig påstand å si at en fangedrakt fra en av tyskernes leirer ligner på denne barnegenseren. Og enda verre å anklage kjeden som solgte den for dårlig dømmekraft. Hverken draktens mønster eller stjernens utforming ligner på det som ble brukt i konsentrasjonsleirene. Og det fins nok av andre ting genseren ligner langt mer på.

Merkelig at folk som er uenig med deg har "påstander som ikke henger på greip". Blir som i trafikken: Den som kjører saktere enn deg, er en sinke, og den som kjører raskere enn deg, er gal.

"Jeg har rett, og de som er uenige med meg er noen duster som ikke forstår noen ting", eller?

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at folk som er uenig med deg har "påstander som ikke henger på greip". Blir som i trafikken: Den som kjører saktere enn deg, er en sinke, og den som kjører raskere enn deg, er gal.

"Jeg har rett, og de som er uenige med meg er noen duster som ikke forstår noen ting", eller?

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Vel, i denne saken, der det dreier seg om hvor mye denne barnegenseren ligner på konsentrasjonsleirenes fangeuniformer, så er det jo bare å konsultere det rikholdige bildematerialet fra krigens dager. Da ser man fort hvem som har rett. De som mener at den er så lik at det er usmakelig, eller de som sier at den faktisk ikke ligner i det hele tatt. Hvilket den ikke gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om de var overspente eller om det var PK, er det forskjellige meninger om. Det er etter min mening helt forventet at noen faktisk kunne plukket opp dette i organisasjonen.

Å se en ikke-eksisterende likhet? Hvorfor forventer man det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok fint de kan kalle det en sheriffstjerne uansett, siden det står sheriff med store bokstaver på den.

Ser ikke helt at dette er allverdens å hisse seg opp over. Okei, så folka som sitter på produktutvikling på Zara visste ikke åssen fangeuniformene så ut under annen verdenskrig. Big deal. De har trukket plagget tilbake og unnskyldt seg opp og i mente. Hadde de fnyst av klagene og endra fra tynne horisontale til tjukke vertikale striper, så kunne jeg skjønt indignasjonen.

Det er nok de som klager som ikke visste hvordan fangeuniformene så ut under annen verdenskrig. For de så ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å se en ikke-eksisterende likhet? Hvorfor forventer man det?

En "jøde"stjerne og "fange"striper, da er det lett å gjøre den koblingen. Selv om det ikke nødvendigvis trenger å være en fullstendig likhet. Ikke alle har studert gamle krigbilder nøye, men de presenterer visse symboler som folk automatisk registrerer. Passer jo ikke helt sammen med beskrivelsen om sheriffstjerne sammen med slike "fange"striper, så jeg skjønner egentlig ikke helt hva de har bedrevet med på flere ting her. Egentlig er det vel et eksempel på et ekstremt lite gjennomtenkt produkt.

Endret av Cordelia
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En "jøde"stjerne og "fange"striper, da er det lett å gjøre den koblingen. Selv om det ikke nødvendigvis trenger å være en fullstendig likhet. Ikke alle har studert gamle krigbilder nøye, men de presenterer visse symboler som folk automatisk registrerer. Passer jo ikke helt sammen med beskrivelsen om sheriffstjerne sammen med slike "fange"striper, så jeg skjønner egentlig ikke helt hva de har bedrevet med på flere ting her. Egentlig er det vel et eksempel på et ekstremt lite gjennomtenkt produkt.

Hva med en sheriffstjerne og ikke-fangestriper? Hvorfor skulle man forvente at det skulle trigge noen? Det er ikke engang en overfladisk likhet, og jeg syns denne overdrevne respekten for folks assosiasjoner og responser er latterlig. De burde heller ta seg litt sammen og faktasjekke. Det er ikke gitt at hele verden skal forholde seg til ens ryggmargsreflekser.

Dette er mer et eksempel på en ekstremt lite gjennomtenkt reaksjon. Jeg skjønner godt Zaras tilbaketrekking av produktet, og særlig når jeg ser hvor mye støtte mennesket som opprinnelig hadde denne merkverdige assosiasjonen får her på KG. Dere er vel kjernegruppen av potensielle kjøpere. Da må man legge seg langflat.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en sheriffstjerne og ikke-fangestriper? Hvorfor skulle man forvente at det skulle trigge noen? Det er ikke engang en overfladisk likhet, og jeg syns denne overdrevne respekten for folks assosiasjoner og responser er latterlig. De burde heller ta seg litt sammen og faktasjekke. Det er ikke gitt at hele verden skal forholde seg til ens ryggmargsreflekser.

Dette er mer et eksempel på en ekstremt lite gjennomtenkt reaksjon. Jeg skjønner godt Zaras tilbaketrekking av produktet, og særlig når jeg ser hvor mye støtte mennesket som opprinnelig hadde denne merkverdige assosiasjonen får her på KG. Dere er vel kjernegruppen av potensielle kjøpere. Da må man legge seg langflat.

Det finnes mye sært folk reagerer på, men her er jeg faktisk enig. Det trenger ikke ligne helt, men de to tingene i sammen gir en kobling. Og har man første fått et inntrykk i hodet, blir egentlig hele genseren litt ødelagt. Som sagt sheriffstjerne med slike striper passer jo heller ikke særlig godt sammen, selv om stripene der vel er bredere. Å bli personlig støtt er kanskje overdrevet, men noe kvalitetskontroll burde blitt gjort. Og det har vel sviktet i flere ledd.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mye sært folk reagerer på, men her er jeg faktisk enig. Det trenger ikke ligne helt, men de to tingene i sammen gir en kobling. Og har man første fått et inntrykk i hodet, blir egentlig hele genseren litt ødelagt. Som sagt sheriffstjerne med slike striper passer jo heller ikke særlig godt sammen, selv om stripene der vel er bredere. Å bli personlig støtt er kanskje overdrevet, men noe kvalitetskontroll burde blitt gjort. Og det har vel sviktet i flere ledd.

OK, så da er genseren ødelagt for DEG. Behøver den å være ødelagt for MEG? Behøver den å fjernes fra markedet? Trenger Zara å tape penger på at de må trekke produktet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så da er genseren ødelagt for DEG. Behøver den å være ødelagt for MEG? Behøver den å fjernes fra markedet? Trenger Zara å tape penger på at de må trekke produktet?

Poenget er vel at den hadde blitt ødelagt for såpass mange at de nok ville tapt penger uansett.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~tulipan~

Jeg sa ikke "tankegods", jeg sa "tenkeevne". Og det dreier seg ikke om å være enig eller uenig med meg, men om å fremsette påstander om likheter og motiver som ikke henger på greip. Det er en utrolig tåpelig påstand å si at en fangedrakt fra en av tyskernes leirer ligner på denne barnegenseren. Og enda verre å anklage kjeden som solgte den for dårlig dømmekraft. Hverken draktens mønster eller stjernens utforming ligner på det som ble brukt i konsentrasjonsleirene. Og det fins nok av andre ting genseren ligner langt mer på.

En ting er at man ikke skal se spøkelser ved høylys dag, det er jeg enig i.

Men disse uttalelsene og argumentene du kommer med i denne tråden er syltynne. Enhver oppegående person vil kunne se likheten svært godt. Det blir for dumt å påstå noe annet. Noe jeg tror du egentlig vet godt selv, men det er klart at det er mye mer behagelig å stikke hodet i sanden.

Jeg tror ikke det er tilfeldig tenkt av designeren dessverre. Det er nok heller en "kreativ" måte å komme med et lite stikk på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ha ha ha ha ha :ler: Jødene har herved vunnet VM i å bli støtt og fornærmet.

Nå er vel årsaken til at Zara trekker dette tilbake at kunder generelt reagerer og føler seg støtt. Ikke jøder som utgjør en bitteliten del av verdens befolkning og butikkenes kundegrunnlag.

Folk har lov til å synes at noe er usmakelig. Og det er ikke ensbetydende med at en har gjort noe ulovlig - langt derifra.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~tulipan~

Ha ha ha ha ha :ler: Jødene har herved vunnet VM i å bli støtt og fornærmet.

Ha ha ha?

Er det morsomt det jødene opplevde under holocaust og at folk får assosiasjoner til det?

Er du helt uten historiekunnskaper eller er du bare ondskapsfull?

Jeg tipper det siste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ting er at man ikke skal se spøkelser ved høylys dag, det er jeg enig i.

Men disse uttalelsene og argumentene du kommer med i denne tråden er syltynne. Enhver oppegående person vil kunne se likheten svært godt. Det blir for dumt å påstå noe annet. Noe jeg tror du egentlig vet godt selv, men det er klart at det er mye mer behagelig å stikke hodet i sanden.

Jeg tror ikke det er tilfeldig tenkt av designeren dessverre. Det er nok heller en "kreativ" måte å komme med et lite stikk på.

Har du sett på bildene? Holocaust hypersensitive har tydeligvis kuppet striper for evigheten. Ingen kan gå i striper, for det minner noen om KZ. Patetisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Ha ha ha?

Er det morsomt det jødene opplevde under holocaust og at folk får assosiasjoner til det?

Er du helt uten historiekunnskaper eller er du bare ondskapsfull?

Jeg tipper det siste.

Det er PATETISK at folk assosierer denne barnetrøya med konsentrasjonsleirene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å trekke tilbake alle snekkerbukser for salg først som sist. Det er jo samme type bukser mange av bomullsslavene brukte i sin tid..

Anonymous poster hash: 611e5...b8d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å trekke tilbake alle snekkerbukser for salg først som sist. Det er jo samme type bukser mange av bomullsslavene brukte i sin tid..

Anonymous poster hash: 611e5...b8d

Ja, og ordet er nesten rasistisk, det også. Det minner styggelig om "niggerbukser".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...