Gå til innhold

Zara selger jødeinspirert fangedrakt med david-stjerne til barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje svaret på gåten er at det ikke ER noen likhet, ikke engang en overfladisk likhet.

Hadde antrekkene vært kopibeskyttet ville dette plagget blitt dømt for plagiat. Jeg er stort sett uenig i det meste du skriver. Men her har du ikke engang argumenter å komme med

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det jeg ikke skjønner, er hvordan Zara kunne hevde at dette skulle være en sheriff-genser. Hvilken sheriff gikk med fangedrakt? De må ha rodd godt og panisk for å komme på det. Skulle dette kunne falt heldig ut, måtte selve genseren sett helt anderledes ut. Da kunne de kalt det sheriffstjerne.

Selvsagt kan man føle seg støtt på vegne av andre. "Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv" har fortsatt gyldighet.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok fint de kan kalle det en sheriffstjerne uansett, siden det står sheriff med store bokstaver på den.

Ser ikke helt at dette er allverdens å hisse seg opp over. Okei, så folka som sitter på produktutvikling på Zara visste ikke åssen fangeuniformene så ut under annen verdenskrig. Big deal. De har trukket plagget tilbake og unnskyldt seg opp og i mente. Hadde de fnyst av klagene og endra fra tynne horisontale til tjukke vertikale striper, så kunne jeg skjønt indignasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at stjerna kan gi asosiasjoner til en davidstjerne da de er likt kontstruert, men de er likevel ikke helt like. Denne har de små kulene ytterst på spissene, som er klassisk sheriffstjerne. For noen som har en personlig agenda mot Zara så kan jeg absolutt skjønne at det er mulig å se likhetstrekk mellom genseren og en fangedrak fra holocaust. Men et kjapt søkt på google viser at mann 42 har rett i at stripene både har feil tykkelse og går feil retning. Jeg vil si at stripene ligner vel så mye på zebrastriper, om ikke mer.

Hvordan de har fått stripene til å bli sheriff får jeg ikke helt til å plassere, men stjerna er så sheriff som du får det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er fordi du ikke vet hvordan en slik fangedrakt ser ut. Og de så ikke ut som denne genseren i det hele tatt. Som sagt, fangedrakten var svart-og hvitstripet med brede vertikale striper, barnegenseren er tynnstripet med horisontale striper. Stjernene er også helt forskjellige, og min første assosiasjon var "sheriff", for den har sånne små kuler på tuppene som sheriffstjernene alltid har på film og tegninger. Helt klart ikke en av konsentrasjonsleirens davidsstjerner, som var to stofftrekanter sydd oppå enannen, med rette linjer og skarpe hjørner.

Det er noe galt når en bedrift må ta et økonomisk tap og be om unnskyldning for andre folks assosiasjoner, særlig når de til og med assosierer på sviktende grunnlag.

Det er helt utrolig at noen kan forveksle denne artige småguttgenseren med de sekkene som konsentrasjonleirenes fanger gikk i.

Og det er utrolig at man ikke har sjekket at "assosiasjonen" faktisk er valid ved et enkelt søk på google etter bilder. Det kan umulig være en person som har bilder fra sin tid i konsentrasjonsleiren brent fast på netthinnen som har assosiert. En eller annen kjerring med for mye fritid, for lite intelligens, og alt for såre følelser.

Lol! Jeg ikke vet hvordan en slik drakt ser ut? Vel, med 28 år på baken, en mastergrad i statsvitenskap og flere studieturer til blant annet Israel og Holocaustmuseet Yad Vashem, for ikke snakke om utallige bøker lest og filmer sett om temaet, så tror jeg at jeg vet hva jeg snakker om. Selvfølgelig er den ikke identisk, det skulle tatt seg ut! Poenget er at den ligner på disse draktene, og det, er for drøyt. Over og ut!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel dette som kalles en noget uheldig blemme.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den er altfor lik. Greit at de hevder det er en sheriffstjerne, men hvor kommer stripene fra? Zara tabbet seg ut.

Anonymous poster hash: 569c8...9b3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lol! Jeg ikke vet hvordan en slik drakt ser ut? Vel, med 28 år på baken, en mastergrad i statsvitenskap og flere studieturer til blant annet Israel og Holocaustmuseet Yad Vashem, for ikke snakke om utallige bøker lest og filmer sett om temaet, så tror jeg at jeg vet hva jeg snakker om. Selvfølgelig er den ikke identisk, det skulle tatt seg ut! Poenget er at den ligner på disse draktene, og det, er for drøyt. Over og ut!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en eller annen kreativ sjel har funnet ut at det vil være tøft å blande fange og sheriff i en og samme genser. Derav fangedrakt med stjerne. Alle syns det var en kjempekul og nyskapende ide: hvem har blandet fange og sheriff i en og samme genser før til barn? Ingen. Dødskult og nyskapende.

I all iveren over den nye genseren så var det ingen som så at den dessverre for noen kunne minne om fangedraktene til jødene under andre verdenskrig.

Jeg tror med andre ord at de ikke hadde vonde intensjoner, og ret og slett ikke så at dette kunne by på problemer. Og hvilken kleskjede ville gjort noe slikt bevisst? Jeg kjenner bare til en, og det er ikke Zara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en eller annen kreativ sjel har funnet ut at det vil være tøft å blande fange og sheriff i en og samme genser. Derav fangedrakt med stjerne. Alle syns det var en kjempekul og nyskapende ide: hvem har blandet fange og sheriff i en og samme genser før til barn? Ingen. Dødskult og nyskapende.

I all iveren over den nye genseren så var det ingen som så at den dessverre for noen kunne minne om fangedraktene til jødene under andre verdenskrig.

Jeg tror med andre ord at de ikke hadde vonde intensjoner, og ret og slett ikke så at dette kunne by på problemer. Og hvilken kleskjede ville gjort noe slikt bevisst? Jeg kjenner bare til en, og det er ikke Zara.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første assosiasjon til denne genseren var russiske sjøfolk. I den russiske marinen bruker man T-skjorter med akkurat sånne striper.

Men vis meg en fangedrakt noe sted fra som ser slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes genseren likner såpass mye på fangeskjortene, eventuelt gir såpass tydelige assosiasjoner til dem, at det er forståelig at det kommer reaksjoner. Zara burde vel egentlig ha forutsett dette.

Det at to ting likner betyr ikke at det er kliss likt. Ja, stripene er annerledes. Ja, stjernen har kuler på tuppene (og med ordene SHERIFF på?). Ser man derimot bort ifra detaljene og heller fokuserer på helhetsinntrykket likner plaggene nok til at det sannsynligvis er lurt og riktig av Zara å trekke dem tilbake.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personhets, spekulasjoner og bilder beskyttet av kopirett.

Estrella, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://www.kjendis.no/2014/08/27/kjendis/varehandel/mote/zara/34991463/

Men de har nå trukket de tilbake med en beklagelse...

Anonymous poster hash: f3dd6...44c

Det er ikke jødeinspirert, men SHERIFFinspirert. :) Vesentlig forskjell. Litt uheldig med stripene da. Hadde det vært ensfarget genser med sheriffstjerne på, ville det vært bedre og ingen ville reagert, tenker jeg. Kanskje bortsett fra helt paranoide mennesker med ekstremt utviklet fantasi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligner overhodet ikke på en av disse draktene, noe som blir veldig tydelig når man ser bilder av dem side ved side. For en latterlig påstand. Hvis dette er representativt for dine faglige resonnementer, så spøker det for fagfeltet ditt. Jeg mener, du klarte jo etter eget utsagn å få en master med en slik tenke-evne.

Ja, tenk at jeg klarte å oppnå master med mitt tankegods! Tenk at folk som syns at denne genseren var upassende, er i stand til det!? (For ikke å snakke om at noen som er uenig med deg kan skrive master, og det med ståkarakter)Nå står ikke verden til påske!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var opplagt smakløst av Zara! Til dere som mener noe annet, dere ser likheten dere også, men bruker kanskje saken på å fremheve hvor "hårsåre" Jøder er - i tråd med hva dere sikkert synes sånn ellers.



Anonymous poster hash: 6642a...9da
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner at noen har gjort seg de tankene. Og jeg skjønner godt at Zara trakk de tilbake når man fikk de reaksjonene. Litt rart at det kom seg gjennom systemet egentlig. Så får man diskutere hvorvidt det er for PK. Akkurat her synes jeg faktisk ikke det.

Endret av Cordelia
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenk at jeg klarte å oppnå master med mitt tankegods! Tenk at folk som syns at denne genseren var upassende, er i stand til det!? (For ikke å snakke om at noen som er uenig med deg kan skrive master, og det med ståkarakter)Nå står ikke verden til påske!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Jeg sa ikke "tankegods", jeg sa "tenkeevne". Og det dreier seg ikke om å være enig eller uenig med meg, men om å fremsette påstander om likheter og motiver som ikke henger på greip. Det er en utrolig tåpelig påstand å si at en fangedrakt fra en av tyskernes leirer ligner på denne barnegenseren. Og enda verre å anklage kjeden som solgte den for dårlig dømmekraft. Hverken draktens mønster eller stjernens utforming ligner på det som ble brukt i konsentrasjonsleirene. Og det fins nok av andre ting genseren ligner langt mer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at noen har gjort seg de tankene. Og jeg skjønner godt at Zara trakk de tilbake når man fikk de reaksjonene. Litt rart at det kom seg gjennom systemet egentlig. Så får man diskutere hvorvidt det er for PK. Akkurat her synes jeg faktisk ikke det.

Jeg skjønner også godt at de trakk tilbake varene, gitt reaksjonen. Men jeg syns det er tragisk at man skal føle seg tvunget til å ta et økonomisk tap og sågar be om unnskyldning, når det man unnskylder seg for, er andre menneskers overspente assosiasjoner. Way too PK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...