Gå til innhold

Zara selger jødeinspirert fangedrakt med david-stjerne til barn.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvsagt sistnevnte. Alle som påstår noe annet, lyver.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Ah, så du beskylder andre for tullete innlegg og uspiselige handlinger for så å komme trekkende med det evinnelige "alle som påstår noe annet, lyver" tiraden :laugh:

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lite kunnskap? Som sagt igjen og igjen, at svastikaen betyr noe annet for større deler av verden og har gjort det lenge er et ubestridelig faktum. Det er gjerne det som er utgangspunktet for firmaer som spekulerer i ny design, enten du liker det eller ikke.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

No shit! Det er jo selvsagt ikke poenget! Hvis du ikke tror at folk rundt om i verden i dag forbinder hakekorset med nazismen, så må du rett og slett komme deg ut og reise!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så du beskylder andre for tullete innlegg og uspiselige handlinger for så å komme trekkende med det evinnelige "alle som påstår noe annet, lyver" tiraden :laugh:

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Kjenn godt etter nå, og prøv og vær ærlig.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No shit! Det er jo selvsagt ikke poenget! Hvis du ikke tror at folk rundt om i verden i dag forbinder hakekorset med nazismen, så må du rett og slett komme deg ut og reise!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Ja, det er jo derfor bla. Hinduer og Buddhister fortsatt anser det som et religiøst symbol, så jeg vet ikke om det er jeg eller du som bør reise til litt mer utradisjonelle steder.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenn godt etter nå, og prøv og vær ærlig.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Nå har jeg jo litt historie innabords så jeg ser faktisk ingen grunn til at jeg skulle lyve om det.

Og om man så skulle tenkt på Tore Tvedt's vigrid i første omgang så er faktisk det helt irrelevant når man greier å distansere seg fra det og innse at symbolet faktisk har andre betydninger.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg jo litt historie innabords så jeg ser faktisk ingen grunn til at jeg skulle lyve om det.

Og om man så skulle tenkt på Tore Tvedt's vigrid i første omgang så er faktisk det helt irrelevant når man greier å distansere seg fra det og innse at symbolet faktisk har andre betydninger.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Jeg har også historie innabords, men det betyr ikke at jeg "gjør meg vanskelig" og prøver å lure meg selv og andre med at jeg ikke forbinder Vigrid med en organisasjon. Selvsagt har de ikke funnet opp navnet, og selvsagt har ikke nazistene funnet opp sitt symbol, men det er kuppet, ødelagt, og det må vi forholde oss til. At f.eks hinduer, som teller flere hundre millioner og er en svært sammensatt gruppe, ikke forbinder hakekors med nazisme er en løgn. At NOEN hinder ikke gjør det, er sikkert sant. Likevel rettferdiggjør det ikke at et symbol som sikkert 90 prosent av verdens befolkning forbinder med nazistene brukes av en kjede som vil tjene mest mulig penger. Og som ikke trekker tilbake produktene før de får reaksjoner. Smakløst og betenkelig av Zara, som blir boikottet av meg.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg jo litt historie innabords så jeg ser faktisk ingen grunn til at jeg skulle lyve om det.

Og om man så skulle tenkt på Tore Tvedt's vigrid i første omgang så er faktisk det helt irrelevant når man greier å distansere seg fra det og innse at symbolet faktisk har andre betydninger.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Yes. Men da har du egentlig svart på det jeg lurte på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også historie innabords, men det betyr ikke at jeg "gjør meg vanskelig" og prøver å lure meg selv og andre med at jeg ikke forbinder Vigrid med en organisasjon. Selvsagt har de ikke funnet opp navnet, og selvsagt har ikke nazistene funnet opp sitt symbol, men det er kuppet, ødelagt, og det må vi forholde oss til. At f.eks hinduer, som teller flere hundre millioner og er en svært sammensatt gruppe, ikke forbinder hakekors med nazisme er en løgn. At NOEN hinder ikke gjør det, er sikkert sant. Likevel rettferdiggjør det ikke at et symbol som sikkert 90 prosent av verdens befolkning forbinder med nazistene brukes av en kjede som vil tjene mest mulig penger. Og som ikke trekker tilbake produktene før de får reaksjoner. Smakløst og betenkelig av Zara, som blir boikottet av meg.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

At hinduer også forbinder det med nazisme er greit nok, men det betyr ikke at de uten videre forkaster deres egne gamle betydning av det. Reiser du litt i disse landene så kan du se at folk har det hjemme hos seg og at det brukes som dekor på klær. Det er faktisk mulig å ha to tanker i hodet på samme gang.

På samme måte er det fullt mulig å forbinde vigrid med både organisasjonen og den opprinnelige mytologiske betydningen. At du påstår det er løgn gjør det nok ikke mer sant. Om du ikke liker Zaraprodukter så kjøper du det ikke, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hinduer også forbinder det med nazisme er greit nok, men det betyr ikke at de uten videre forkaster deres egne gamle betydning av det. Reiser du litt i disse landene så kan du se at folk har det hjemme hos seg og at det brukes som dekor på klær. Det er faktisk mulig å ha to tanker i hodet på samme gang.

På samme måte er det fullt mulig å forbinde vigrid med både organisasjonen og den opprinnelige mytologiske betydningen. At du påstår det er løgn gjør det nok ikke mer sant. Om du ikke liker Zaraprodukter så kjøper du det ikke, enkelt og greit.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Du blir lurt av din egen naive tankegang. Bare vent til du blir litt eldre, litt mer kynisk og realistisk.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, om de var overspente eller om det var PK, er det forskjellige meninger om. Det er etter min mening helt forventet at noen faktisk kunne plukket opp dette i organisasjonen.

Enig.

I saken som gjaldt at de produserte vesker med hakekors, var eneste forklaring de kom på at produktet var produsert i Asia...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zara har faktisk butikker i større deler av verden, ikke bare Europa. Og da risikerer man at utvalget også rettes mot et ikke bare europeisk publikum. Og uansett hvordan man vrir og vender på det kommer man ikke utenom det faktum at svastikaen kan ha andre betydninger enn den nazistene tilordnet symbolet.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Det har det jo også. Men det er temmelig tankeløst å forsøke å selge en slik sak i Europa. Uansett hvor naiv og koselig den veska var. Folk her får rykninger av hakekors, og de hjelper det ikke at det er et symbol for hell og lykke og generelt positive ting i resten av verden. Man får selge veska der den har apell, så slipper man syting fra de som bare ser tingene i et strengt europeisk perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No shit! Det er jo selvsagt ikke poenget! Hvis du ikke tror at folk rundt om i verden i dag forbinder hakekorset med nazismen, så må du rett og slett komme deg ut og reise!

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Det er ikke alle steder folk er så opptatt av nazistene som vi er. Nazistenes herjinger fant først og fremst sted i Europa, og de og symbolene deres representerer et europeisk traume. Resten av verden bryr seg ikke i samme grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buhu grin meg ei forbanna elv. La oss for all del ikke snakke om majoriteten som ble drept i konsentrasjonsleirene som IKKE var jøder. La oss heller ikke ta inn over oss det faktum at denne barneskjorta ikke er i nærheten av å ligne på fangedraktene fra konsentrasjonsleirene. Jøder er pokker meg mer hårsåre en muslimer, og det skal pokker meg godt gjøres! En gjeng med hevngjerrige sytere.

Jødehatet ditt når ingen grenser.

Påstår du det kun er jøder som reagerer på dette? Det har vært en flom av henvendelser og ytringer fra mennesker som har reagert, så at det kun er hårsåre jøder, slik du får deg til å påstå, blir helt latterlig. Like hårreisende som at du presterer å skrive "ha ha" om holocaust.

Anonymous poster hash: cb5ae...f79

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du blir lurt av din egen naive tankegang. Bare vent til du blir litt eldre, litt mer kynisk og realistisk.

Anonymous poster hash: 9190e...56b

Du har en lei tendens til å svare på fakta med usakligheter. Så langt har vi altså følgende:

1) Større deler av verden tilordner også en annen betydning enn nazismen.

2) Den grønne Svastikaen har på ingen måte samme utførelse som det sorte hakekorset på hvit/rød bakgrunn.

For øvrig er jeg faktisk hakket eldre enn deg og det er mulig å bli realistisk uten å miste gangsynet og perspektivet.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har det jo også. Men det er temmelig tankeløst å forsøke å selge en slik sak i Europa. Uansett hvor naiv og koselig den veska var. Folk her får rykninger av hakekors, og de hjelper det ikke at det er et symbol for hell og lykke og generelt positive ting i resten av verden. Man får selge veska der den har apell, så slipper man syting fra de som bare ser tingene i et strengt europeisk perspektiv.

Ja, hvor lurt det er å ha en felles portefølje av design over hele verden kan jo diskuteres og er jo en sak i seg selv og det var jo derfor vesken ble trukket tilbake. Ingen bedrifter med et snev av normalt businessvett insisterer å ha et produkt som folk ikke vil kjøpe på markedet. Men derfra til å påstå at Zara bevisst ønsket å fornærme folk med den nazistiske betydningen av korset er søkt.

Anonymous poster hash: 1c495...e9c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Jødehatet ditt når ingen grenser.

Påstår du det kun er jøder som reagerer på dette? Det har vært en flom av henvendelser og ytringer fra mennesker som har reagert, så at det kun er hårsåre jøder, slik du får deg til å påstå, blir helt latterlig. Like hårreisende som at du presterer å skrive "ha ha" om holocaust.

Anonymous poster hash: cb5ae...f79

Som i så fall VIRKELIG trenger å få sett på verdenshistorien på ny! Når en tenker jøde ved å se på den sheriffdrakten, da er en alvorlig ute og sykler!

Forøvrig så har jeg ikke skrevet ha ha om holocaust, og om du presterer å tro det så trenger du nye lesebriller samt litt omorganisering på nevronene sine forbindelser i topplokket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som i så fall VIRKELIG trenger å få sett på verdenshistorien på ny! Når en tenker jøde ved å se på den sheriffdrakten, da er en alvorlig ute og sykler!

Forøvrig så har jeg ikke skrevet ha ha om holocaust, og om du presterer å tro det så trenger du nye lesebriller samt litt omorganisering på nevronene sine forbindelser i topplokket.

Klarer du å finne en sheriffdrakt som ligner på Zaras sin?

Anonymous poster hash: 6a513...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal_mann

Klarer du å finne en sheriffdrakt som ligner på Zaras sin? Anonymous poster hash: 6a513...486

Klarer du å finne en jødeuniform som gjør?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du å finne en jødeuniform som gjør?

Det har vært diskutert til det kjedsommelige tidligere i tråden. Så jeg spør igjen, klarer du å finne en sheriffdrakt som ligner på Zaras sin?

Anonymous poster hash: 6a513...486

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært diskutert til det kjedsommelige tidligere i tråden. Så jeg spør igjen, klarer du å finne en sheriffdrakt som ligner på Zaras sin?

Anonymous poster hash: 6a513...486

Hva er en "sheriffdrakt"? Det eneste kjennetegnet på en tradisjonell sheriff, type "Vill Vest", var stjerna. I våre dager går de gjerne i en eller annen form for politiuniform, men det eneste uniformselementet som egentlig identifiserer sheriffen som sheriff, er stjerna. Så en hvilken som helst drakt vil fungere som sheriffdrakt, så lenge den har stjerne. Sekskantet med kuler på spissene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...