Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Må si jeg foretrekker spark oppover ;)

Et nytt spørsmål: jeg har hatt dilla på makrell i tomat og må ha det hver morgen. Men nå satt jeg og bladde litt i den kostholdsrådsboka jeg fikk av jordmor. Der står det at makrell (og annen fet fisk) bør begrenses til to porsjoner i uka. Jeg har spist det ca 6 dager i uka siden uke 7. Kan det virkelig være skadelig for barnet?

Hmmm, det var nytt for meg! Det er rart hvis det skal være farlig da. De anbefaler jo å spise mye fisk! Jeg spiser mye laks ila en uke siden jeg har dilla på sashimi ;) Håper da ikke det er skadelig. Det eneste jeg vet er at man skal passe på ferskvannsørret over 1 kg pga de kan inneholde miljøgifter eller noe. Det står på den offisielle siden med kostholdsråd som jeg ikke husker akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm, det var nytt for meg! Det er rart hvis det skal være farlig da. De anbefaler jo å spise mye fisk! Jeg spiser mye laks ila en uke siden jeg har dilla på sashimi ;) Håper da ikke det er skadelig. Det eneste jeg vet er at man skal passe på ferskvannsørret over 1 kg pga de kan inneholde miljøgifter eller noe. Det står på den offisielle siden med kostholdsråd som jeg ikke husker akkurat nå.

Skal til jordmor på fredag så tror jeg hører med henne da. For i det heftet står det at gravide og unge kvinner ikke bør spise det mer enn to ganger i uka. Kanskje det har noe med D-vitamininntaket å gjøre? :klo:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant denne artikkelen.

http://www.kk.no/livsstil/derfor-b%C3%B8r-du-holde-deg-til-porsjoner-fet-fisk-i-uka-24784

Uff, blir helt matt av alle disse rådene! Først leser man at mye fisk er bra for barnet i magen, så er det plutselig ikke bra med for mye.... Må begrense meg jeg da. Det hadde jeg aldri trodd ;)

Oi, da må jeg begynne å spise mindre fisk. Veldig kjipt at noe man tror er sunt ikke er så bra for babyen likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, da må jeg begynne å spise mindre fisk. Veldig kjipt at noe man tror er sunt ikke er så bra for babyen likevel.

Ja, føler alt jeg gjør er galt fordi det kanskje er noen nye råd... men det er sikkert lurt å spise så variert som mulig så man ikke får i seg for mye av noe. Det er vel som regel det som er problemet i så fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sunt og variert, men holder meg unna rått kjøtt, alkohol og spekemat. Ungen blir nok frisk som en fisk til tross for mye salma og makrell i tomat.

Men jeg er faktisk litt misunnelig på dere med morkaka foran! Her har sparkene de siste dagene gått over til å være vonde :/ Kjennes ut som om han sparker meg hardt i tissen eller noe O.o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helsedirektoratet har forandret mening ang. fet fisk. Det er ikke så ille likevel ;) Det står i artikkelen at man må spise opp mot en kilo laks i uken og noe mindre mengde makrell for at det skal være farlig. Gode nyheter for fiskespisende gravide :biggrin:

http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/trygt-og-viktig-a-spise-fisk.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Vi hadde en ekkel kveld forrige uke, der han endelig kom med noen gode spark i ett-tida på natta.

Vi bor to timer kjøring fra sykehuset, og jordmor/lege har ikke ultralyd, så merker at det gjør terskelen for å ta kontakt litt høyere.

Hvor langt er du igjen, forresten? :)

Vi har hatt noen lignende dager, men da har hun alltid gitt meg noen gode spark når jeg har lagt meg, blir veldig bekymra når man tror noe er unormalt. Skjønner godt hva du mener, vi har nesten 3 timer å kjøre, lege og jordmor her har heller ikke ultralyd. Kjenner at jeg misunner dem som bor i nærheten av sykehuset på slike dager :)

Jeg er 27 uker imorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsedirektoratet har forandret mening ang. fet fisk. Det er ikke så ille likevel ;) Det står i artikkelen at man må spise opp mot en kilo laks i uken og noe mindre mengde makrell for at det skal være farlig. Gode nyheter for fiskespisende gravide :biggrin:

http://helsedirektoratet.no/Om/nyheter/Sider/trygt-og-viktig-a-spise-fisk.aspx

Står mer her også: http://www.nrk.no/nordland/fisken-er-trygg-_-ogsa-for-storspiserne-1.12102099

Bare å ete fisk, damer. :danse: Jeg gleder meg til sashimi-"lørdagsgodt" til helgen! Weee! Må bare kjøpe sesamfrø, var tom sist.

Og makrell i tomat da, det som er sååå digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som ser på fødeavdelingen idag? Vet dere hva den gutten som ble født på slutten av programmet hadde på hodet? Ser ut som en tråd? Har sett det på noen andre der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som ser på fødeavdelingen idag? Vet dere hva den gutten som ble født på slutten av programmet hadde på hodet? Ser ut som en tråd? Har sett det på noen andre der også :)

Det er en elektrode som følger med på hjerterytmen til babyen. Det fikk datteren min under fødselen pga misfarga forstervann. Hjerterytmen hennes gikk ned og hun måtte fort ut. Heldigvis gikk det bra :) Det er vanlig å ha det hvis man får epidural også.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en elektrode som følger med på hjerterytmen til babyen. Det fikk datteren min under fødselen pga misfarga forstervann. Hjerterytmen hennes gikk ned og hun måtte fort ut. Heldigvis gikk det bra :) Det er vanlig å ha det hvis man får epidural også.

Aha, da skjønner jeg :) Så bra at det gikk fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en elektrode som følger med på hjerterytmen til babyen. Det fikk datteren min under fødselen pga misfarga forstervann. Hjerterytmen hennes gikk ned og hun måtte fort ut. Heldigvis gikk det bra :) Det er vanlig å ha det hvis man får epidural også.

Småen hadde også en sånn. Jeg syns det var no skikkelig herk, for den var i veien når jeg måtte på do og gjorde at det ikke fristet å gå noe særlig rundt. Følte meg etterhvert som en skikkelig lab-rotte, med masse ledninger og slanger... Men det gikk jo bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Småen hadde også en sånn. Jeg syns det var no skikkelig herk, for den var i veien når jeg måtte på do og gjorde at det ikke fristet å gå noe særlig rundt. Følte meg etterhvert som en skikkelig lab-rotte, med masse ledninger og slanger... Men det gikk jo bra! :)

Åja, her skjedde alt på ti min og jeg fikk ikke engang med meg at de festet den, en intens styrtfødsel. Men har fått høre i ettertid ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn fra før, hvordan planlegger dere i forhold til barnevakt når neste fødsel setter i gang? Har dere familie i nærheten?

Er en stund til enda, men kjenner at jeg stresser litt med tanken. Jeg hadde en forholdsvis rask fødsel sist. Det tok bare 2,5t fra jeg ble innlagt, til småen var ute.

Andre gang går vel gjerne raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har barn fra før, hvordan planlegger dere i forhold til barnevakt når neste fødsel setter i gang? Har dere familie i nærheten?

Er en stund til enda, men kjenner at jeg stresser litt med tanken. Jeg hadde en forholdsvis rask fødsel sist. Det tok bare 2,5t fra jeg ble innlagt, til småen var ute.

Andre gang går vel gjerne raskere?

Jeg håper ikk min andre fødsel vil gå fortere, her var vi bare en time på sykehuset før hun poppa ut ;) Jeg fikk beskjed av alle jordmødrene å komme så fort jeg kjenner noe neste gang. Så vi skal ringe svigers som bor 15 min unna så de kan komme med en gang jeg merker noe er på gang.

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg håper ikk min andre fødsel vil gå fortere, her var vi bare en time på sykehuset før hun poppa ut ;) Jeg fikk beskjed av alle jordmødrene å komme så fort jeg kjenner noe neste gang. Så vi skal ringe svigers som bor 15 min unna så de kan komme med en gang jeg merker noe er på gang.

Oi da! Det gikk fort! Synes jo fødselen min var helt perfekt i forhold til tid, men samtidig stresser det meg litt i forhold til neste gang.

Vi har svigermor 20 min biltur unna, men hun kjører ikke. Får evt kaste seg i en taxi da. Mamma kjører, men bor 45 min unna. Det løser seg sikkert. Lurt å ringe med en gang man kjenner tegnene ja! Så får det heller bli en bomtur eller to dersom det er falsk alarm 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på min fem-dagers igangsatte fødsel fra sist, har jeg lite sammenligningsgrunnlag, og vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til noe mtp tid denne gangen. Men vi har en avtale om å ringe mamma (som bor 30 min unna), evt at jeg tar en taxi alene til sykehuset (hvis det skulle haste (haha, liksom), og at mannen kommer senere. Det er uaktuelt å dra opp storebror midt på natta, da føder jeg heller alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge alt nytes med måte tror jeg ikke det er grunn til bekymring om man spiser litt mye fet fisk :) Det har vel med å gjøre at det er en del kalorier i det også, tror ikke det er skadelig for barnet. De kostholdsrådene forandrer seg jo fra år til år basert på forskning, så litt sunn fornuft og unngå mat hvor det er fare for listeria/toxoplasma er det viktigste mener nå jeg :)

Da har jeg hatt min første time hos jordmor, og det var greit me en som hadde tid til deg :) var der i en time..hehe! Hun var veldig hyggelig men litt vimsete...

Det jeg reagerte på var når jeg spurte henne om spark og bevegelsesmønster, så sa hun at så lenge jeg kjenner spark en gang til dagen er alt fint. Hun sa at bevegelsesmønsteret ville variere fra dag til dag og alt etter hvor aktiv jeg var, og at jeg uansett ikke skulle begynne å tenke på bevegelsesmønster så tidlig (uke 24).. Føler dere andre har fått annen info, så jeg må vel bare ta det på min egen magefølelse.. Spark en gang til dagen er alt for lite livstegn for min del :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies jo at andre gang gjerne går fortere. Og enda fortere med tredjemann osv, så jeg ville alliert meg med en nabo eller noe slikt hvis dere får det travelt. Et annet alternativ er jo å ta med ungen på vei til sykehuset, og å ha familie som møter dere der.

Jeg vet ennå ikke om det blir ordinær fødsel eller planlagt keisersnitt på meg, men uansett har vi et par alternativer. Småen har besteforeldre i nærheten (30 min unna), og vi har gode naboer som kan steppe inn hvis det er helt krise. Regner med at vi lager en plan (og backup-plan) når tiden nærmer seg litt, sånn at besteforeldrene feks ikke stikker avgårde rundt termin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...