Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Men da blir jo iskaffen varm :fnise:

Iskaffe kan puttes i termokopp den også ;) Eller bare slenge oppi noen isbiter til, men ulempen da er jo at den blir tynnere for hver gang du rekker å ta en slurk :fnise:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tura:

Vi fikk førstemann i mai 2012. Det ble en litt kjølig sommer, så han brukte mest langermede bomullsbodyer og bomullsbukser. Hadde også et par tynne hele dresser som var greie å ha på de dagene det var litt surt. Tynne luer er også et must for nyfødte.

I senga brukte han sommerdundyne. Samme i vogna. På varme dager ble det bare et helseteppe eller ingenting.

Vi brukte vanlig hel bomullspysj.

Vår/sommerbarn kan være vanskelig å kle pga de uforutsigbare temperaturene vi har i landet.

Jeg gjorde noen bomkjøp sist som jeg ikke skal gjøre denne gangen.

Mine tips er:

-unngå klær med hette. Den er bare i veien.

-omslagsbody er kjempe mye mer praktisk enn andre bodyer. I allefall de første par mnd.

-knapper i nakke/rygg er bare vondt og ubehagelig for baby å ligge på.

-følte jeg fikk lite bruk for gensere. Bodyer er enklere, og genser over body ble fort litt for varmt nede i vogna.

Endret av LindaM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige svar, Dyregod og Linda!

Da har jeg notert meg bommulsklær, body med omslag, sommerdyne, og pysj, enten bomull eller ull :) Ikke hetter eller andre ting i nakken/rygg.

Tusen takk!

Dyregod: ullpysj, tenker du på eks denne? http://www.babyshop.no/ull-silke-heldress

Ja, den er det :) Den er utrolig myk og også tynn så den kan brukes året rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi på tur hjem fra sykehuset, jordmor sendte oss dit på sjekk. Alt ser fint ut med jenta vår, er nok bare at hun har snudd seg og sparker så jeg ikke kjenner det. Hun har fin vekst og er nå over 1 kg 💜 Er veldig letta og glad nå!

Både jordmor og de på føden var veldig tydelig på at man må ta kontakt når man kjenner mindre liv, det ble tatt på alvor og jeg grundig sjekket 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er vi på tur hjem fra sykehuset, jordmor sendte oss dit på sjekk. Alt ser fint ut med jenta vår, er nok bare at hun har snudd seg og sparker så jeg ikke kjenner det. Hun har fin vekst og er nå over 1 kg 💜 Er veldig letta og glad nå!

Både jordmor og de på føden var veldig tydelig på at man må ta kontakt når man kjenner mindre liv, det ble tatt på alvor og jeg grundig sjekket 😊

Så fint at alt står bra til med jenta deres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre Bygdis :)

Jeg har verdens beste mann! Han har både kjøpt en brukt babybjørn vippestol og han kom hjem med berlinerbolle og wienerpekan til meg :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi på tur hjem fra sykehuset, jordmor sendte oss dit på sjekk. Alt ser fint ut med jenta vår, er nok bare at hun har snudd seg og sparker så jeg ikke kjenner det. Hun har fin vekst og er nå over 1 kg 💜 Er veldig letta og glad nå!

Både jordmor og de på føden var veldig tydelig på at man må ta kontakt når man kjenner mindre liv, det ble tatt på alvor og jeg grundig sjekket 😊

Så bra! Vi hadde en ekkel kveld forrige uke, der han endelig kom med noen gode spark i ett-tida på natta.

Vi bor to timer kjøring fra sykehuset, og jordmor/lege har ikke ultralyd, så merker at det gjør terskelen for å ta kontakt litt høyere.

Hvor langt er du igjen, forresten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra å høre, Bygdis!

Tura: det er veldig vanskelig å si hva man trenger når sommeren er så uforutsigbar. Da Småen kom (sommer 2012) var det kaldt og grått hele sommeren, så vi fikk ikke brukt for kortermet og kortbukser.

Men vi brukte heller ikke dyna mye, bare ullteppet vi fikk og myggtrekket på vogna.

Håper egentlig på en reprise av fjorårets sommervær. Var deilig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sparker!! Æææ jeg kjente det utenpå tilogmed! Jeg skvatt som bare det!!!! SÅÅÅ gøy! :D

Konge! :D Det ER skikkelig gøy! Mini har noen runder med aerobic nå om dagen, her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sparker!! Æææ jeg kjente det utenpå tilogmed! Jeg skvatt som bare det!!!! SÅÅÅ gøy! :D

Sååå gøy! Jeg kjenner også litt hver dag nå. Kan se magen hopper litt ;) Elsker det!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så gøy at du kjenner det, fionel :biggrin:

Er det noen som har opplevd at det føles ut som om babyen prøver å grave seg ut der den kom inn? Har kjent mye krafsing i det området og synes det er skikkelig ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er det du skal ha ks? Det må være deilig å vite at akkurat den dagen får du se babyen for første gang :) da har du noe konkret å telle ned til.

5. Mai, 10 dager før termin. Det er 15 dager før menstermin, så jeg ble litt bekymret for at det er lenge før... Men de vet jo hva de gjør, så skal legge det fra meg :)

Litt flaut, men....er det noen som har gode råd mot hard mage? Begynner å bli litt plagsomt her :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy at du kjenner det, fionel :biggrin:

Er det noen som har opplevd at det føles ut som om babyen prøver å grave seg ut der den kom inn? Har kjent mye krafsing i det området og synes det er skikkelig ubehagelig.

Ja, jeg kjenner godt til den følelsen. Har ikke opplevd det enda denne gangen, men mye forrige gang. Det føles skikkelig rart, men er bare babyen som sparker nedover :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5. Mai, 10 dager før termin. Det er 15 dager før menstermin, så jeg ble litt bekymret for at det er lenge før... Men de vet jo hva de gjør, så skal legge det fra meg :)

Litt flaut, men....er det noen som har gode råd mot hard mage? Begynner å bli litt plagsomt her :P.

Hahaha, ja :) Jeg sleit voldsomt i begynnelsen, men etter jeg startet hver morgen med å drikke Chiax frø på tom mage, så er det myyyyye bedre!!! Kjennes i det minste ikke som en fødsel hver gang!! Hahaha...

Får det på helsekosten og er masse fine mineraler i det :)

Bare husk å la det stå pittelitt i vann før du drikker det, for da begynner de å slime og det er det som smører :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Mai, 10 dager før termin. Det er 15 dager før menstermin, så jeg ble litt bekymret for at det er lenge før... Men de vet jo hva de gjør, så skal legge det fra meg :)

Litt flaut, men....er det noen som har gode råd mot hard mage? Begynner å bli litt plagsomt her :P.

Vi har en liten en som sliter med magen, så vi har testet alt av kjerringråd. Kiwi, pære og havregryn binder vann og gjør avføringen mykere. Du kan også spise svisker (det hadde de store skåler av på narsel :ler: ). Drikk nok vann og forsøk å holde deg litt i bevegelse.

Hvis ikke det hjelper, finnes det medisiner, men usikker på hvilke som er trygge for gravide. Laktulose burde være greit, det er bare melkesukker, men sikkert lurt å spørre på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har bønner gjort susen for treg mage! Lager en stor bolle med deilig bønnesalat (gjerne chilibønner, hermetiske). Spiser en porsjon hver dag og har ikke hatt problemer:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kjenner godt til den følelsen. Har ikke opplevd det enda denne gangen, men mye forrige gang. Det føles skikkelig rart, men er bare babyen som sparker nedover :)

Må si jeg foretrekker spark oppover ;)

Et nytt spørsmål: jeg har hatt dilla på makrell i tomat og må ha det hver morgen. Men nå satt jeg og bladde litt i den kostholdsrådsboka jeg fikk av jordmor. Der står det at makrell (og annen fet fisk) bør begrenses til to porsjoner i uka. Jeg har spist det ca 6 dager i uka siden uke 7. Kan det virkelig være skadelig for barnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...