Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2015


Gjest Dorey

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke planer om 3D UL, hadde jo vært kjekt å sett h*n igjen, men føler jeg har vært nok på ultralyd :P:)

Jaa jeg har vært 3 ganger alt(med OuL da) men denne 3D blir siste, jeg lover! =P haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaa jeg har vært 3 ganger alt(med OuL da) men denne 3D blir siste, jeg lover! =P haha

Godt å høre at jeg ikke er den eneste :P jeg har vært 4 ganger :ler::rodme: :rodme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du ultralyd i dag? Nå ble jeg litt skremt, for det er endring i bevegelsesmønster her og...men jeg trodde det var vanlig såpass tidlig.. Jeg var jo på OUL på mandag, så håper de hadde sagt noe der om hun så noe mistenkelig... Det er bra at de tar deg seriøst da :) hvordan vil du beskrive endringene i bevegelsesmønsteret?

Jeg har ikke planer om 3D UL, hadde jo vært kjekt å sett h*n igjen, men føler jeg har vært nok på ultralyd :P:)

Det er veldig, veldig vanlig at det blir mindre bevegelser når fosteret snur seg innover. I hvert fall i den perioden vi er nå, det er noe annet senere. Det er jo derfor det sies at man først skal kjenne liv hver dag etter så og så mange uker.

Her har jeg hatt noen dager uten bevegelser nå, frem til jeg igjen merket små dytt i dag. Merker STOR forskjell på denne og forrige svangerskap der. Nå har jeg morkaka foran og det stjeler nok mesteparten av de små bevegelsene jeg kjente daglig fra uke 15 sist.

Forrige gang hadde jeg en periode uten bevegelser i uke 25. Fordi jeg da hadde kjent liv hver dag i 10 uker fikk jeg en UL-sjekk, men det var bare baby som hadde snudd seg innover mot ryggen.

Det er veldig mye mer sannsynlig at det bare er baby som ligger annerledes enn at noe skummelt har skjedd. Feks sa legen til meg da jeg var inne i uke 25 sist at det på de 20 årene han hadde jobbet kun hadde vært ETT tilfelle hvor det var noe i veien (ble hastesnitt) i lignende tilfeller. Han hadde mellom 5-10 sånne pasienter om dagen. Men han understreke at det selvfølgelig var noe de tok alvorlig likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at jeg ikke er den eneste :P jeg har vært 4 ganger :ler::rodme: :rodme:

Det er jo litt uenighet om det påvirker fosteret eller ikke. Derfor anbefales det jo at man ikke tar flere enn det som trengs.

Vi tok ikke 3D-ul sist og gjør det ikke denne gangen heller, mest av grunnen ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig, veldig vanlig at det blir mindre bevegelser når fosteret snur seg innover. I hvert fall i den perioden vi er nå, det er noe annet senere. Det er jo derfor det sies at man først skal kjenne liv hver dag etter så og så mange uker.

Her har jeg hatt noen dager uten bevegelser nå, frem til jeg igjen merket små dytt i dag. Merker STOR forskjell på denne og forrige svangerskap der. Nå har jeg morkaka foran og det stjeler nok mesteparten av de små bevegelsene jeg kjente daglig fra uke 15 sist.

Forrige gang hadde jeg en periode uten bevegelser i uke 25. Fordi jeg da hadde kjent liv hver dag i 10 uker fikk jeg en UL-sjekk, men det var bare baby som hadde snudd seg innover mot ryggen.

Det er veldig mye mer sannsynlig at det bare er baby som ligger annerledes enn at noe skummelt har skjedd. Feks sa legen til meg da jeg var inne i uke 25 sist at det på de 20 årene han hadde jobbet kun hadde vært ETT tilfelle hvor det var noe i veien (ble hastesnitt) i lignende tilfeller. Han hadde mellom 5-10 sånne pasienter om dagen. Men han understreke at det selvfølgelig var noe de tok alvorlig likevel.

Det var litt beroligende svar, takk :) Jeg kjenner jo liv og har hørt hjertelyd. Kjenner det bare ikke like ofte eller like tydelig. Men det er nok fordi h*n har snudd seg.. Det var konklusjonen etter en times googling også :) blir bare litt stresset når man hører så mye forskjellig.. Jeg har lovt meg selv at jeg ikke skal bruke så mye energi på bekymring lenger :)

Det er ikke gjort noen undersøkelser som viser at UL kan være skadelig, men jeg er enig i at for mye stråling sikkert ikke er bra. I risikosvangerskap er det jo ofte UL annenhver uke, så jeg tenker at om jeg har vært på fire ul så er det ingen fare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som skal ta 3D UL? Og eventuelt i hvilken uke? :)

Og takk for gratulasjoner folkens! :D

Vi skal på 3D UL på to uker, da er jeg 27+1 :) Hele OUL-timen venta jeg på at hun skulle finne noe galt, så nå vil vi ha en UL uten å forvente det verste. Synes bildene er litt ekle, men jeg gleder meg så til å se babyen igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt uenighet om det påvirker fosteret eller ikke. Derfor anbefales det jo at man ikke tar flere enn det som trengs.

Vi tok ikke 3D-ul sist og gjør det ikke denne gangen heller, mest av grunnen ovenfor.

Joda. Men fx i Noen andre land får de UL ved hver svangerskaps kontroll, og de som jobber med dette og er gravide tar selv ul rimelig ofte. Dersom man har risiko svangerskap får man også ul oftere en andre.. Men ja. Man vet jo aldri.. Men igjen kan de finne ting ved oftere ul som igjen kan redde fosteret dersom det skulle være noe. Men klart, man har ingen garantier :) så skjønner godt at noen mener det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper alt gikk bra, Nori! Ikke noe gøy med bekymringer.

Jeg skjønner ikke helt grunnlaget for skepsis mot UL, men alle må jo gjøre som de helst vil selv :) Selv er er jeg ikke bekymra for å ta vår tredje, eller om vi skulle tatt fire eller fem.

God bedring til alle som trenger det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjemme fra føden. Det starta ganske skummelt, ved at jordmor der ikke fant hjertelyd. Kom så inn til gynekologen og der så alt helt perfekt ut! Hun tok en skikkelig gjennomgang og vi er betrygget.

Endringen har dreid seg om mye og veldig tydelige spark og bevegelse, til nesten ingenting. Jordmor sa at man skulle kjenne liv hver dag fra man har begynt å merke det og at de tok all endring i bevegelsesmønster alvorlig, selv om det i de fleste tilfellene er ufarlig.

Ble tatt veldig godt i mot og fikk beskjed om at det bare var å ta kontakt igjen om det skulle være noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi hjemme fra føden. Det starta ganske skummelt, ved at jordmor der ikke fant hjertelyd. Kom så inn til gynekologen og der så alt helt perfekt ut! Hun tok en skikkelig gjennomgang og vi er betrygget.

Endringen har dreid seg om mye og veldig tydelige spark og bevegelse, til nesten ingenting. Jordmor sa at man skulle kjenne liv hver dag fra man har begynt å merke det og at de tok all endring i bevegelsesmønster alvorlig, selv om det i de fleste tilfellene er ufarlig.

Ble tatt veldig godt i mot og fikk beskjed om at det bare var å ta kontakt igjen om det skulle være noe.

Så godt å høre at dere nå er betrygget og at det bare var å ta kontakt om det skulle være noe :) bedre å være sikker, en å gå å være bekymret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på ultralyd 6-7 ganger. Har helt mistet tellingen. Skal også på minst en til. Har fått beskjed om at det ikke er skadelig og skal være mye hyppigere før det blir et "problem"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det gikk godt, Nori :) virker som om jordmødre gir noe forskjellig informasjon. Jeg har lest flere jordmødre og leger som skriver at bevegelse ikke trenger å kjennes hver dag selv om man har kjent det hver dag i en periode. Men, fom uke 24 skal man kjenne hver dag..

Off synes dette med bevegelse er vanskelig jeg..hvordan skal vi kunne vite om endring i bevegelsesmønster skyldes noe farlig, eller om det er så enkelt at baby har snudd seg med ansikt mot ryggen? Det hjelper ikke akkurat på å være førstegangsgravid og ha morkaken forran :/

Fikk du noen forklaring på hva endringene i bevegelsesmønsteret skyldes da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det fikk jeg ikke. Og jeg er enig i at det føles håpløst å vurdere selv. Men nå kommer jeg nok uansett til å være roligere med tanke på dette fremover. Jeg har forøvrig også morkaken foran og så at babyen gjorde mange bevegelser jeg ikke kjenner. Legen følte til og med bevegelse jeg ikke gjorde, noe jeg synes er kjemperart..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at alt sto bra til, Nori.

Jeg kommer ikke til å bestille 3D UL. Jeg blir-som forrige svangerskap- fulgt tett opp på slutten av svangerskapet pga jeg går på fragmin, de vil kontrollere blodgjennomstrømning og vekten til baby. Så vi får sett baby sikkert 10 ganger til sammen ;) Dette blir etter oul. Men de siste 10 ukene er det egentlig ikke så mye å se siden baby har blitt så stor og har det ganske trangt. Det er litt sånn "ja der tror jeg at jeg så en hånd!" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi bestilt vogn! Det ble Emmaljunga Edge duo i dark grey. Og så kjøpte vi liksågodt ny bil til oss selv også ;) måtte ha ny bil, for jeg setter ikke ungen i det vraket av en bil vi har hatt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

gratulerer med både vogn og bil :D

hva anbefaler dere egentlig av bilsete med isofix, base eller å festes med seler? Vi skal nok veksle litt mellom to biler når det gjelder bilsete, så lurte på om dere hadde noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gratulerer med både vogn og bil :D

hva anbefaler dere egentlig av bilsete med isofix, base eller å festes med seler? Vi skal nok veksle litt mellom to biler når det gjelder bilsete, så lurte på om dere hadde noen tips :)

Det ligger en test av stoler ute på nettet som jeg går etter, sikkerhet først :) Det er en som jeg husker var utpekt som den desidert beste som vi skal kjøpe, husker ikke hva den heter. Får ikke linket akkurat nå.

Jeg var nok litt rask med å lese hva du var ute etter, men vi hadde bilstol som vi kjøpte base til og den var kjekk å ta ut og inn i bilen. Den var også kjekk å bare feste med seler der vi ikke hadde isofix. I den testen jeg sikter til står det hvordan den kan festes også hvis jeg husker riktig.

Vi hadde forresten britax baby-safe plus shr 2

Endret av Dyregod
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både maxicosi og besafe izi go/sleep kan brukes med og uten base i hvert fall. Greit med base i den bilen som brukes mest, men kjekt at den kan brukes med seler i bil 2 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...