Gå til innhold

Den nye uføretrygden fra 2015. Kan det være man får mindre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og trenden fortsetter, unge vil heller nave og sitte hjemme, sove på dagen og spille på natten. Datalivet har tatt overhånd, skolebarn sover ikke, de spiller på nettene og er dautrøtte på morgen. Foreldre tror de sover, men de spiller med ipaden i senga. Flott samfunn som utvikles. Hvor skal pengene komme fra til alle som havner på trygd, de dropper ut av skolene for man får jo mer i lønn der, enn i jobb. Assistenter overtar alle jobbene, for faglærte skal ha så høy lønn....nei nå må virkelig regjeringen gjøre noe. Det sies det skal lønne seg med utdanning??? Jo jammen sa jeg smør!!



Anonymous poster hash: 94924...939
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og trenden fortsetter, unge vil heller nave og sitte hjemme, sove på dagen og spille på natten. Datalivet har tatt overhånd, skolebarn sover ikke, de spiller på nettene og er dautrøtte på morgen. Foreldre tror de sover, men de spiller med ipaden i senga. Flott samfunn som utvikles. Hvor skal pengene komme fra til alle som havner på trygd, de dropper ut av skolene for man får jo mer i lønn der, enn i jobb. Assistenter overtar alle jobbene, for faglærte skal ha så høy lønn....nei nå må virkelig regjeringen gjøre noe. Det sies det skal lønne seg med utdanning??? Jo jammen sa jeg smør!!

Anonymous poster hash: 94924...939

Dette har da ingenting med trådens tema å gjøre.

Naving er ikke det samme som å få uføretrygd.

Anonymous poster hash: 2a58e...d60

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere og flere blir jo psykis syke og deprimerte, ergo uføretrygd.



Anonymous poster hash: 94924...939
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere og flere blir jo psykis syke og deprimerte, ergo uføretrygd.

Anonymous poster hash: 94924...939

Fortsatt ingenting med temaet å gjøre.

Og naving er ikke det samme som å motta uførepensjon!

Anonymous poster hash: b158f...217

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

wow så høy lønn for å daffe hjemme...... :sur:

Anonymous poster hash: 94924...939

Seriøst.Tror du virkelig det er det vi gjør?Hvis du er så misfornøyd med jobben din så bytt da.Og høy lønn?

Endret av Blomst83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow så høy lønn for å daffe hjemme...... :sur:

Anonymous poster hash: 94924...939

Denne holdningen ser ut til å gjennomsyre samfunnet. Tenk, i mange tiår har det blitt kjempet fram velferdsordninger som skal hindre at folk havner på gata, slik de gjerne gjorde på trettitallet. Nå når vi har disse flotte ordningene vil visst mange ha oss tilbake til trettitallet igjen. Fornøyde..? Aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen fordel med det nye systemet er at man får automatisk mye høyere trygd, pga skatt som lønnsmottagere. Dette gir da muligheten til høyere lån, iom at man får større fradrag.



Anonymous poster hash: 1740f...c2d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow så høy lønn for å daffe hjemme...... :sur:

Anonymous poster hash: 94924...939

Og for øvrig, Jeg synes du skal gått til et NAV-kontor og si akkurat dette. "Jeg har lyst til å daffe hjemme, derfor vil jeg ha uføretrygd." Jeg mener det, alle som har samme holdning som AB-en her, gjør det! Så ville informasjon om hvilken lang prosess dette faktisk er, ha spredd seg i den uopplyste befolkningen. I tillegg til latteren som ville gjallet gjennom NAV-korridorene...

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

Så absolutt. Men skoen trykker ikke hverken hos kunder eller uføre, nødvendigvis. Det står mange på arbeidslivets sidelinje som gjerne vil delta på den måten der. Men arbeidsgiverne vil ikke slippe dem til, for de klarer ikke å se hvordan dette skulle gjennomføres i praksis. Det passer ikke inn i en hektisk og systematisk hverdag, i et arbeidsliv som stadig hardner til på grunn av økonomisk nedgang. Og det er nesten der det må begynne.

Man skulle ha lagd et eget firma for akkurat de som kan ta en jobb kanskje i morgen eller på tirsdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen fordel med det nye systemet er at man får automatisk mye høyere trygd, pga skatt som lønnsmottagere. Dette gir da muligheten til høyere lån, iom at man får større fradrag.

Anonymous poster hash: 1740f...c2d

Man får vel ikke automatisk høyere trygd, men har mulighet til å jobbe mer, og ergo antagelig få litt høyere inntekt i og med at arbeid normalt betaler seg bedre enn trygd.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke automatisk høyere trygd, men har mulighet til å jobbe mer, og ergo antagelig få litt høyere inntekt i og med at arbeid normalt betaler seg bedre enn trygd.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

Brutto uføretrygd blir høyere for å kompensere for høyere skattetrekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel ikke automatisk høyere trygd, men har mulighet til å jobbe mer, og ergo antagelig få litt høyere inntekt i og med at arbeid normalt betaler seg bedre enn trygd.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

Jo.

Brutto uføretrygd blir høyere for å kompensere for høyere skattetrekk.

Nettopp. Og dette tryller vi vekk med høyere fradrag.

Anonymous poster hash: 1740f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett: 3. Endres nivået på ytelsene?Nei. Ny uføretrygd blir faktisk i gjennomsnitt noe høyere etter skatt. De nye beregningsreglene vil ikke påvirke de som allerede mottar varig uførepensjon. Disse beholder den trygden de har, selv om de rent teknisk overføres til nye beregningsregler. http://www.fno.no/Ho...-ny-uforetrygd/ Anonymous poster hash: 88de4...8f5

1. kan dere ikke slutte med skittkasring og holde dere tilmå diskutere saken?

2. Du som hele tiden må henvise til denne lenke fra fno.no.... har du ikke skjønt at det som står der ikke kommer fra NAV, og ikke stemmer i følge NAV sine ansatte? Nå har jeg ringt 2 ganger og snakket med flere ulike hos NAV ang. Beløp på uføretrygd etter 1.1.2015. Samtlige har svart at dette beløpet du opperer med i denne tråden ikke stemmer.

Regner med at du går i strupen på meg fordi du må ha rett, i alt som skrives i denne tråden.

Anonymous poster hash: ad1b8...756

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. kan dere ikke slutte med skittkasring og holde dere tilmå diskutere saken?

2. Du som hele tiden må henvise til denne lenke fra fno.no.... har du ikke skjønt at det som står der ikke kommer fra NAV, og ikke stemmer i følge NAV sine ansatte? Nå har jeg ringt 2 ganger og snakket med flere ulike hos NAV ang. Beløp på uføretrygd etter 1.1.2015. Samtlige har svart at dette beløpet du opperer med i denne tråden ikke stemmer.

Regner med at du går i strupen på meg fordi du må ha rett, i alt som skrives i denne tråden.

Anonymous poster hash: ad1b8...756

Jeg har forstått at det ikke er fra NAV,og det har jeg heller ikke påstått.Skal du ha det inn med teskje?Og jeg går da ikke i strupen på deg.Snakk om å være paranoid. Men som du ser i denne tråden er det andre som har vært i kontakt med NAV og fått beskjd om at de ikke vil bli endringer.Det samme har jeg,men det er litt vanskelig å linke til en telefonsamtale.Eller er det vansklig for deg å forstå?

Anonymous poster hash: 88de4...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke synd i deg.

Jeg JOBBER og har mindre inntekt enn deg. I tillegg betaler jeg min skatt - som selvsagt er desto mer enn dine 5%.

Anonymous poster hash: 5bbca...63e

Ville du heller vært syk enn å jobbet?

Anonymous poster hash: f787c...5d4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere virkelig man daffer hjemme?

Jeg blir helt sjokkert over holdningene.

Jeg har mistet venner, karakterer, jobbmuligheter, samboer, kontakter, muligheter for personlig utvikling, drømmen om barn og familieliv, hatt hele år på sykehus, månedsvis - åresvis med sykdom i tillegg.

Sikkert 8 år til sammen.

Og jeg sliter HVER DAG med sykdom. Hver eneste dag, noe som kanskje gir dere et hint om livskvalitet. Her er det en dag og max en uke ad gangen.

Jeg hadde 3 jobber på det meste før jeg ble syk, var full av pågangsmot og planer og ambisjoner.

Før jeg mistet det viktigste i livet, nemlig helsen min.

Skal jeg i tillegg ikke ha en vanlig økonomi? Skal jeg bekymre meg over at jeg ikke har råd til å betale vanlige regninger i tillegg?

Dere ser meg kanskje på kafe en dag, men dere VET ingenting. Den dyre jakken jeg går med, hvordan kan dere vite at jeg fikk den i gave. Det er ikke alt man kan se på folk.

Hva slags samfunn vil dere egentlig ha?



Anonymous poster hash: bd7ba...4e3
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror dere virkelig man daffer hjemme?

Jeg blir helt sjokkert over holdningene.

Jeg har mistet venner, karakterer, jobbmuligheter, samboer, kontakter, muligheter for personlig utvikling, drømmen om barn og familieliv, hatt hele år på sykehus, månedsvis - åresvis med sykdom i tillegg.

Sikkert 8 år til sammen.

Og jeg sliter HVER DAG med sykdom. Hver eneste dag, noe som kanskje gir dere et hint om livskvalitet. Her er det en dag og max en uke ad gangen.

Jeg hadde 3 jobber på det meste før jeg ble syk, var full av pågangsmot og planer og ambisjoner.

Før jeg mistet det viktigste i livet, nemlig helsen min.

Skal jeg i tillegg ikke ha en vanlig økonomi? Skal jeg bekymre meg over at jeg ikke har råd til å betale vanlige regninger i tillegg?

Dere ser meg kanskje på kafe en dag, men dere VET ingenting. Den dyre jakken jeg går med, hvordan kan dere vite at jeg fikk den i gave. Det er ikke alt man kan se på folk.

Hva slags samfunn vil dere egentlig ha?

Anonymous poster hash: bd7ba...4e3

Har det på samme måte, men er ikke uføretrygdet enn så lenge. Kan heller ikke fatte at folk tror at det bare er å søke om uføretrygd så får man det, man må faktisk ha en ganske alvorlig diagnose som er dokumentert av leger for at det i det hele tatt er noen vits i å søke. Skjønner heller ikke at folk tør å dømme slik dem gjør, tror de de selv er udødelige? ALLE kan bli syk eller havne i en ulykke, når som helst, hvor som helst, uansett alder. Selv jobbet jeg som en gal og overså symptomene før jeg nesten kollapset og fikk påvist hjernesvulst i en alder av 34 år. Er det da min feil at jeg må ha trygd? Fortjener jeg ikke inntekt? Fortjener jeg ikke et sosialt liv og smile innimellom? Synes faktisk det er enn skam at man ikke kan beholde inntekten man hadde før man ble syk, hvorfor skal man straffes økonomisk for noe man ikke kan noe for selv?

Anonymous poster hash: f787c...5d4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Tror dere virkelig man daffer hjemme?

Jeg blir helt sjokkert over holdningene.

Jeg har mistet venner, karakterer, jobbmuligheter, samboer, kontakter, muligheter for personlig utvikling, drømmen om barn og familieliv, hatt hele år på sykehus, månedsvis - åresvis med sykdom i tillegg.

Sikkert 8 år til sammen.

Og jeg sliter HVER DAG med sykdom. Hver eneste dag, noe som kanskje gir dere et hint om livskvalitet. Her er det en dag og max en uke ad gangen.

Jeg hadde 3 jobber på det meste før jeg ble syk, var full av pågangsmot og planer og ambisjoner.

Før jeg mistet det viktigste i livet, nemlig helsen min.

Skal jeg i tillegg ikke ha en vanlig økonomi? Skal jeg bekymre meg over at jeg ikke har råd til å betale vanlige regninger i tillegg?

Dere ser meg kanskje på kafe en dag, men dere VET ingenting. Den dyre jakken jeg går med, hvordan kan dere vite at jeg fikk den i gave. Det er ikke alt man kan se på folk.

Hva slags samfunn vil dere egentlig ha?

Anonymous poster hash: bd7ba...4e3

Takk for et utrolig bra innlegg.Folk tenker bare på at de må jobbe og streve for pengene sine,men de tenker på alt det andre de får ved å kunne være i stand til å delta i arbeidslivet.Jeg gikk fra å være en sosial jente med et stor nettverk til å bli en jente som kun går ut av døra hvis jeg har avtaler med hjelpeapparatet mitt. Dagene mine er preget av isololering,angst,smerter,ensomhet og alt for ofte lange sykehusopphold. Jeg kan ikke fatte hvordan noen kan være sjalu på dette.Jeg hadde byttet ut min hverdag for kun halvparten av det jeg får i trygd,og den summen er ikke til å hoppe i taket av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det på samme måte, men er ikke uføretrygdet enn så lenge. Kan heller ikke fatte at folk tror at det bare er å søke om uføretrygd så får man det, man må faktisk ha en ganske alvorlig diagnose som er dokumentert av leger for at det i det hele tatt er noen vits i å søke. Skjønner heller ikke at folk tør å dømme slik dem gjør, tror de de selv er udødelige? ALLE kan bli syk eller havne i en ulykke, når som helst, hvor som helst, uansett alder. Selv jobbet jeg som en gal og overså symptomene før jeg nesten kollapset og fikk påvist hjernesvulst i en alder av 34 år. Er det da min feil at jeg må ha trygd? Fortjener jeg ikke inntekt? Fortjener jeg ikke et sosialt liv og smile innimellom? Synes faktisk det er enn skam at man ikke kan beholde inntekten man hadde før man ble syk, hvorfor skal man straffes økonomisk for noe man ikke kan noe for selv?

Anonymous poster hash: f787c...5d4

Jeg har det mye som deg, men jeg er ikke helt enig at man nødvendigvis skal ha krav på samme inntekt som da man jobbet. Jeg synes trygdesystemet tross alt er ganske godt, for oss som har jobbet noen år og opparbeidet en ok lønn. Om det skulle være det samme som når man jobbet, er det da greit at en godt voksen mann på 55 år som får slag får f.eks. 800.000 i trygd. Nei.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er ikke riktig. Jeg får faktisk over 3000 (tretusen) mindre per mnd og jeg har snakket med både NAV og Skatteetaten.. :jolie::sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...