Gå til innhold

Den nye uføretrygden fra 2015. Kan det være man får mindre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 100% ung ufør og er alene med 1 barn som jeg har barnetillegg for.

Jeg har forstått det sånn at når den nye uføretrygden slår i kraft i Januar 2015 så kom ikke dette til å utgjøre forskjell for oss som allerede er ufør før den tid.

Men nå holder jeg på å søke om startlån via kommunen. Var på møte i dag, og da sa saksbehandler at jeg burde vente til januar pga de nye reglene kunne det være at uføretrygden min ikke blir den samme netto som i dag?

Stemmer dette? Nå ble jeg litt nervøs for om jeg kan få mye mindre enn jeg har nå?

Noen her vet noe om dette?

Anonymous poster hash: 9d4d8...b95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra NAVs sider:

  • Er man ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, vil minste årlige ytelse være på 235 064 kroner før skatt (2,66 G).
  • Er man ung ufør og enslig vil minste årlige ytelse være på 257 156 kroner før skatt (2,91 G).

En ung ufør idag har 210.547kr og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd.
Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd.



Anonymous poster hash: 91db9...c3b
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAVs sider:

  • Er man ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, vil minste årlige ytelse være på 235 064 kroner før skatt (2,66 G).
  • Er man ung ufør og enslig vil minste årlige ytelse være på 257 156 kroner før skatt (2,91 G).

En ung ufør idag har 210.547kr og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd.

Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd.

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

Så jeg får ca 3000 mindre utbetalt i mnd?? 😮 det kan ikke stemme vel? Betaler vel ikke 36 % skatt av en så lav inntekt???

Anonymous poster hash: 9d4d8...b95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg får ca 3000 mindre utbetalt i mnd?? det kan ikke stemme vel? Betaler vel ikke 36 % skatt av en så lav inntekt???

Anonymous poster hash: 9d4d8...b95

Vel, de blåblå må hente inn de pengene de gir i skattelette til de rikeste, et eller annet sted fra.

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAVs sider:

  • Er man ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, vil minste årlige ytelse være på 235 064 kroner før skatt (2,66 G).
  • Er man ung ufør og enslig vil minste årlige ytelse være på 257 156 kroner før skatt (2,91 G).

En ung ufør idag har 210.547kr og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd.

Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd.

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

Men så får man vel også et særfradrag i tillegg ?

Anonymous poster hash: ec7c2...81b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får skattebegrensning sålenge du er enslig forsørger

Anonymous poster hash: 76faf...639

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saken er at den nye uføretrygden skal skattlegges på likt som lønn. Men med såpass liten inntekt som ufør er, samt at du også har fradrag får du IKKE 36 % skatt.

Det blir slik at uførepensjonen (snart trygd) kommer til å øke noe, nettopp for å kompensere for den økte skatten. Vi skal komme ut med omtrent det samme utbetalt i måneden. Et par hundrelapper kan nok skille ene eller andre veien.

Søk lån nå og fortell hun på boligkontoret at det ikke kommer til å bli noen særlig forskjell.

36 % skatt er forresten vanlig skatt (maks) for normale lønnsmottakere. Men med fradrag, gjeldsrenter, mm så er det ikke mange som har den prosenten.

Når jeg var alene med ungene og jobbet hadde jeg rundt 28 % skatt. Hadde da foreldrefradrag, gamle klasse 2 og gjeldsrenter. Når jeg fikk pendlerfradrag litt senere gikk skatten ned til 23 %. Og jeg hadde høy lønn den gang, ca 2,5 gang av det du vil få etter nyttår.

Nå har jeg også ufør, på nåværende tidspunkt betaler jeg 23 %, regner med jeg vil ende på 28 % etter nyttår.

Anonymous poster hash: b158f...217

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at det er mulig du vil miste bostøtte om du har dette. De ser kun på brutto inntekt.

Anonymous poster hash: e8867...e4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye systemet er fantastisk. Man kan tjene opp til 60000 kr ekstra (for oss som er trygdet før 2015) i året uten å gå ned en krone i trygd. I tillegg er det ubegenset med kapitalinntekt.

Dette gir utrolige muligheter til å ha det svært så bra som ufør:-)



Anonymous poster hash: 1740f...c2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAVs sider:

  • Er man ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, vil minste årlige ytelse være på 235 064 kroner før skatt (2,66 G).
  • Er man ung ufør og enslig vil minste årlige ytelse være på 257 156 kroner før skatt (2,91 G).

En ung ufør idag har 210.547kr og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd.

Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd.

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

Hvilken verden lever du i?? Tror du virkelig folk trekker 36% skatt av en slik inntekt? Slutt å skremme folk med manglende kunnskap!!

Anonymous poster hash: bae88...39a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NAVs sider:

  • Er man ung ufør og lever sammen med ektefelle, partner eller i et samboerforhold som har vart i minst 12 av de siste 18 månedene, vil minste årlige ytelse være på 235 064 kroner før skatt (2,66 G).
  • Er man ung ufør og enslig vil minste årlige ytelse være på 257 156 kroner før skatt (2,91 G).
En ung ufør idag har 210.547kr og trekker 5% skatt = 16668kr utbetalt i mnd.Under de nye reglene for ung ufør så er det 257.156kr og man trekker 36% skatt = 13.714kr i mnd. Anonymous poster hash: 0 91db9...c3b [/

acronym]

Når du kopierer fra Nav sin side, kan du da være snill å legge inn lenke og ikke bare skrive det du mener er relevant?

Anonymous poster hash: ad1b8...756

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye systemet er fantastisk. Man kan tjene opp til 60000 kr ekstra (for oss som er trygdet før 2015) i året uten å gå ned en krone i trygd. I tillegg er det ubegenset med kapitalinntekt.

Dette gir utrolige muligheter til å ha det svært så bra som ufør:-)

Anonymous poster hash: 1740f...c2d

For de som har mulighet til å jobbe ved siden av, er summen høyere i dag (1 G). Så hvorfor jubler du for den muligheten? Det er ikke noe nytt.

Det samme gjelder også kapitalinntekt.

Anonymous poster hash: b158f...217

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Endres nivået på ytelsene?

Nei. Ny uføretrygd blir faktisk i gjennomsnitt noe høyere etter skatt. De nye beregningsreglene vil ikke påvirke de som allerede mottar varig uførepensjon. Disse beholder den trygden de har, selv om de rent teknisk overføres til nye beregningsregler.

http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Livsforsikring-og-pensjon/Liv-og-pensjon-A-A/20-sporsmal-om-ny-uforetrygd/



Anonymous poster hash: 88de4...8f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3. Endres nivået på ytelsene?Nei. Ny uføretrygd blir faktisk i gjennomsnitt noe høyere etter skatt. De nye beregningsreglene vil ikke påvirke de som allerede mottar varig uførepensjon. Disse beholder den trygden de har, selv om de rent teknisk overføres til nye beregningsregler. http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Livsforsikring-og-pensjon/Liv-og-pensjon-A-A/20-sporsmal-om-ny-uforetrygd/ Anonymous poster hash: 88de4...8f5

Det som er verre med er at vi som har tilleggspensjon fra en pensjonskasse får øket skatt på navtrygden men ikke på pensjonskasse trygden. Dermed kommer vi dårligere ut totalt sett.

Anonymous poster hash: ad1b8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Endres nivået på ytelsene?Nei. Ny uføretrygd blir faktisk i gjennomsnitt noe høyere etter skatt. De nye beregningsreglene vil ikke påvirke de som allerede mottar varig uførepensjon. Disse beholder den trygden de har, selv om de rent teknisk overføres til nye beregningsregler. http://www.fno.no/Hoved/Fakta/Livsforsikring-og-pensjon/Liv-og-pensjon-A-A/20-sporsmal-om-ny-uforetrygd/ Anonymous poster hash: 88de4...8f5

Denne lenken er ikke til nav!

Anonymous poster hash: ad1b8...756

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne lenken er ikke til nav!

Anonymous poster hash: ad1b8...756

Det har jeg da ikke sagt heller!

Anonymous poster hash: 88de4...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå må folk skjønne at du vil få like mye nå som når den nye reformen kommer i 2015. Du vil få akkurat det samme utbetalt. Eneste er at det er lettere og kombinere jobb.

Og visst folk trur du må betale 36% i skatt så tar du feil. Det tar 2 sekunder og regne ut skattenivået på http://www.dinside.no/789330/slik-blir-din-skatt-i-2014 !

257.156 og skattenivået er på 18% ca.



Anonymous poster hash: a09e9...997
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Som sagt så trodde jo jeg at det kom til å bli det samme som i dag. Men så begynte hun på boligkontoret i konmunen å bable om at det ikke var sikkert man fikk det samme, og at jeg burde vente med å søke startlån.

Og DA ble jeg litt i tvil.

Men er ikke første gang de roter på det boligkontoret.

TS

Anonymous poster hash: 9d4d8...b95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du fasiten ihvertfall ^^ Bra du sjekker opp.



Anonymous poster hash: a09e9...997
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som har mulighet til å jobbe ved siden av, er summen høyere i dag (1 G). Så hvorfor jubler du for den muligheten? Det er ikke noe nytt.

Det samme gjelder også kapitalinntekt.

Anonymous poster hash: b158f...217

Jeg er ikke den AB du siterte, men det blir endringer sånn at man har mulighet til å jobbe så mye/lite man klarere. Mer som AAP, at de trekker litt av trygden når du kan jobbe isteden. Samtidig mister man ikek trygden hvis man jobber tjener over 1 G. Noe som jo er helt supert for oss som klarer å jobbe litt.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...