Gå til innhold

Den nye uføretrygden fra 2015. Kan det være man får mindre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror du misforstår noe kraftig.

Åh, beklager, du skrev "alle kan jobbe litt", det er så vanskelig å forstå. Hva var det du egentlig mente?

Som jeg skrev over så har jeg stor tro på at alle kan gjøre noe

Nei, det skrev du ikke. Du skrev at "alle kan jobbe litt". Det var ingenting om at du tror i den setningen. Det forklarer jo hvorfor jeg misforsto deg.

jeg nekter å tro at en kun kan være elektriker eller rørlegger.

Feil. Du later som om du ikke forstår poenget. Det gjør meg ingenting til eller fra, men når du gjør deg dum så vil folk oppfatte deg som dum.

Det finnes en grunn til at NAV for eksempel hjelper til med omskolering. Så hele den argumentasjonen blir rett og slett altfor dum.

Som f.eks. prøve ut en ufør elektriker i en rørmokerjobb? ;)

Hehe er det noe jeg aldri har blitt beskylt for, så er det å kun se problemer.

"Det nekter jeg å tro" ;)

Tvert om har jeg gjort noe ut av tingene til tross for at jeg ble syk og ikke kunne bidra med like mye som jeg selv ønsker.

Heldigvis for deg så går sykdommer over.

Nettopp derfor blir jeg provosert over all klaging og manglende evner til å se løsninger. Men vil man ikke så vil man ikke.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

Da er det noe du må jobbe med deg selv med, ikke prøve å forandre på andre. Så slipper du å bli provosert av slike småting.

God bedring! :)

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så egoisten synes det er dumt at de som kan yte litt, kan gjøre det selv om ikke han selv kan...?

Odningen er ikke dummere for dere som ikke kan gjøre NOE. Dete benytter dere bare ikke av den. Enten dere er for syke eller ikke gidder. Et fett. Ordningen er der for de som kan bruke den.

Anonymous poster hash: 1740f...c2d

De som kan jobbe, trenger ikke uføretrygd.

Anonymous poster hash: bf1ca...d2d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg får ca 3000 mindre utbetalt i mnd?? det kan ikke stemme vel? Betaler vel ikke 36 % skatt av en så lav inntekt???

Anonymous poster hash: 9d4d8...b95

Syns ikke synd i deg.

Jeg JOBBER og har mindre inntekt enn deg. I tillegg betaler jeg min skatt - som selvsagt er desto mer enn dine 5%.

Anonymous poster hash: 5bbca...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, beklager, du skrev "alle kan jobbe litt", det er så vanskelig å forstå. Hva var det du egentlig mente?

Nei, det skrev du ikke. Du skrev at "alle kan jobbe litt". Det var ingenting om at du tror i den setningen. Det forklarer jo hvorfor jeg misforsto deg.

Feil. Du later som om du ikke forstår poenget. Det gjør meg ingenting til eller fra, men når du gjør deg dum så vil folk oppfatte deg som dum.

Som f.eks. prøve ut en ufør elektriker i en rørmokerjobb? ;)

"Det nekter jeg å tro" ;)

Heldigvis for deg så går sykdommer over.

Da er det noe du må jobbe med deg selv med, ikke prøve å forandre på andre. Så slipper du å bli provosert av slike småting.

God bedring! :)

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

Hehe, beklager - dette blir virkelig altfor dumt. Kan du ikke se det selv? Og jo - jeg tror og mener at alle kan jobbe litt. Om det er praktisk mulig å få en 2 % stilling som ansatt er en annen sak, men så fremt man klarer å karre seg ut av sengen og lage mat og ordne bostedet sitt, så kan alle klare å jobbe ihvertfall 1 time i uken. Det er svært, svært få som ikke klarer det.

Usikker på om du siktet til min sykdom i en av kommentarene dine - men nei, enkelte går ikke over. Noen må man leve med hele livet. Lammelse for eksempel går normalt ikke over. Ikke blindhet heller.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som kan jobbe, trenger ikke uføretrygd.

Anonymous poster hash: bf1ca...d2d

Akkurat det er vel en lite gjennomtenkt kommentar vel...

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke synd i deg.

Jeg JOBBER og har mindre inntekt enn deg. I tillegg betaler jeg min skatt - som selvsagt er desto mer enn dine 5%.

Anonymous poster hash: 5bbca...63e

Hvorfor jobber du for så lite lønn? Er du lærling?

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns ikke synd i deg.

Jeg JOBBER og har mindre inntekt enn deg. I tillegg betaler jeg min skatt - som selvsagt er desto mer enn dine 5%.

Anonymous poster hash: 5bbca...63e

Synes ikke synd i deg. Du kan tross alt ta utdanning og få en bedre betalt jobb!

Anonymous poster hash: 2a58e...d60

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo - jeg tror og mener at alle kan jobbe litt.

så fremt man klarer å karre seg ut av sengen og lage mat og ordne bostedet sitt, så kan alle klare å jobbe ihvertfall 1 time i uken. Det er svært, svært få som ikke klarer det.

Disse to står i motsigelse mot hverandre. I den første setningen slår du fast at du er overbevist om at alle kan jobbe litt. I den nedre setningen tar du forbehold.

Om det er praktisk mulig å få en 2 % stilling som ansatt er en annen sak

Og om du kunne tenke deg å ha noen hos deg som jobber litt, akkurat som du selv sier, er en annen sak. Det er dette som kommer så tydelig frem, så lenge det ikke er deg det går ut over er det veldig lett for deg å være bastant i meningene dine. Så snart det går ut over deg blir du med en gang heller reservert.

Usikker på om du siktet til min sykdom i en av kommentarene dine

Ja, det var derfor jeg ønsket deg god bedring. :)

enkelte går ikke over. Noen må man leve med hele livet. Lammelse for eksempel går normalt ikke over. Ikke blindhet heller.

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

"Hehe, beklager - dette blir virkelig altfor dumt. Kan du ikke se det selv?" ;)

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

De som kan jobbe, trenger ikke uføretrygd.

Anonymous poster hash: bf1ca...d2d

Så hva med de som kun kan jobbe 50% da.Fortjener ikke de trygd i dine øyne?Eller hva med de som kanskje kan jobbe noe,men som ikke får noe jobb fordi de aldri kan garantere om de kan komme på jobb når de har en vakt.Skal de bo på gata og tigge penger fordi de faktisk kan jobbe noe,men de får ikke jobb pga de f.eks er 90% ute av stand til å jobbe.

Jeg synes du er veldig dømmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to står i motsigelse mot hverandre. I den første setningen slår du fast at du er overbevist om at alle kan jobbe litt. I den nedre setningen tar du forbehold.

Og om du kunne tenke deg å ha noen hos deg som jobber litt, akkurat som du selv sier, er en annen sak. Det er dette som kommer så tydelig frem, så lenge det ikke er deg det går ut over er det veldig lett for deg å være bastant i meningene dine. Så snart det går ut over deg blir du med en gang heller reservert.

Ja, det var derfor jeg ønsket deg god bedring. :)

"Hehe, beklager - dette blir virkelig altfor dumt. Kan du ikke se det selv?" ;)

Anonymous poster hash: 91db9...c3b

Jeg gir opp...

Og i fall du ikke forstod den siste setningen min med hvilke sykdommer som ikke nødvendigvis går over, så beklager jeg at du ikke forstod koblingen der.

Lykke til videre ... :popcorn:

Anonymous poster hash: 5aee3...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som blir oppgitt her med 257 156 kr er feil! Det gjelder bare de som blir ung ufør etter 2015. De som allerede er ufør får tilnærmet det samme etter skatt som i dag. Men det kan bli mindre eller mer pga det kommer ann på den enkeltes økonomisk situasjon, lån, formue osv.

Dette sa de på NAV på fredag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ung ufør h*n spør om og det er nå 2015 h*n spør om og ikke i 2014.



Anonymous poster hash: a09e9...997
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ung ufør h*n spør om og det er nå 2015 h*n spør om og ikke i 2014.

Anonymous poster hash: a09e9...997

Ja, men poenget er at det gjelder bare de som blir uføretrygdet etter 2015! TS er allerede det. Og da gjelder ikke den summen. Det er bare nye uføretrygdede etter 01.01.15 som får den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den nye reformen vil dem som er uføre nå også få i 2015 1 jan. Så skjønner ikke poenget ditt.



Anonymous poster hash: a09e9...997
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIrker som du trur dem som blir uføre etter 2015 er dem som kommer til og få den nye reformen, men alle får den nye reformen og nytt skatte system for uføren sin i 2015. Du får et brev fra nav iløpet av høsten og der vil det stå hva den nye reformen går ut på. Så om du blir uføre nå, eller 2015 er et fett. Ung ufør idag vil få 257 156 kr utbetalt før skatt etter 2015.



Anonymous poster hash: a09e9...997
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VIrker som du trur dem som blir uføre etter 2015 er dem som kommer til og få den nye reformen, men alle får den nye reformen og nytt skatte system for uføren sin i 2015. Du får et brev fra nav iløpet av høsten og der vil det stå hva den nye reformen går ut på. Så om du blir uføre nå, eller 2015 er et fett. Ung ufør idag vil få 257 156 kr utbetalt før skatt etter 2015.

Anonymous poster hash: a09e9...997

Da har jeg eller hun NAV dama misforstått noe. For hun sa at ja, alle blir overført til den nye reformen men at de ikke gjaldt de samme summene. Hun sa at hver enkelt som er uføretrygdet per idag får reknet ut sin nye uføretrygd for at den skulle bli så lik per idag som mulig. Men at de nye etter 2015 får automatisk 257 156 og skatt etter det.

Beklager visst jeg sier feil. Jeg sier bare det hun sa til meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da har jeg eller hun NAV dama misforstått noe. For hun sa at ja, alle blir overført til den nye reformen men at de ikke gjaldt de samme summene. Hun sa at hver enkelt som er uføretrygdet per idag får reknet ut sin nye uføretrygd for at den skulle bli så lik per idag som mulig. Men at de nye etter 2015 får automatisk 257 156 og skatt etter det.

Beklager visst jeg sier feil. Jeg sier bare det hun sa til meg.

Du har rett:

3. Endres nivået på ytelsene?

Nei. Ny uføretrygd blir faktisk i gjennomsnitt noe høyere etter skatt. De nye beregningsreglene vil ikke påvirke de som allerede mottar varig uførepensjon. Disse beholder den trygden de har, selv om de rent teknisk overføres til nye beregningsregler.

http://www.fno.no/Ho...-ny-uforetrygd/

Anonymous poster hash: 88de4...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tingelinling

"Alle kan jobbe litt" kunne ha blitt et fint konsept for for eksempel håndtverkere. Det er ikke alle som har behov for hasteoppdrag. Akkurat nå ville jeg mer enn gjerne kunne brukt en elektriker "som kanskje kommer i morgen, eller på tirsdag" for å sette opp en ny stikk-kontakt. Da kunne jeg ha ringt firmaet Alle kan jobbe litt og avtalt med dem. Så hadde en ufør elektriker fått seg et oppdrag.

Det finnes MANGE sånne arbeidsoppgaver jeg hadde vært villig til å bruke "kan muligens jobbe i morgen eller neste tirsdag" til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle kan jobbe litt" kunne ha blitt et fint konsept for for eksempel håndtverkere. Det er ikke alle som har behov for hasteoppdrag. Akkurat nå ville jeg mer enn gjerne kunne brukt en elektriker "som kanskje kommer i morgen, eller på tirsdag" for å sette opp en ny stikk-kontakt. Da kunne jeg ha ringt firmaet Alle kan jobbe litt og avtalt med dem. Så hadde en ufør elektriker fått seg et oppdrag.

Det finnes MANGE sånne arbeidsoppgaver jeg hadde vært villig til å bruke "kan muligens jobbe i morgen eller neste tirsdag" til.

Så absolutt. Men skoen trykker ikke hverken hos kunder eller uføre, nødvendigvis. Det står mange på arbeidslivets sidelinje som gjerne vil delta på den måten der. Men arbeidsgiverne vil ikke slippe dem til, for de klarer ikke å se hvordan dette skulle gjennomføres i praksis. Det passer ikke inn i en hektisk og systematisk hverdag, i et arbeidsliv som stadig hardner til på grunn av økonomisk nedgang. Og det er nesten der det må begynne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow så høy lønn for å daffe hjemme......:sur:



Anonymous poster hash: 94924...939
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...