Gå til innhold

Lue på skolen.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man skal følge gammel folkeskikk som gjelder også i kirken, så må menn ta av seg hatt, mens kvinner kan beholde hodeplagg.

Kun en lærer brydde seg om hodeplagg inne gjennom min skoletid. Men hu var jo hakke gal fra før av... Ellers har ingen brydd seg. Noen klasserom er iskalde, så før lærere skal leke Hitler der inne får de få en skikkelig temperatur først. Sitte langs vindusrekka i -25 er ikke alltid så digg...

Anonymous poster hash: 5ef27...391

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg leser en del av svarene her inne, slår det meg at dette er en kamp lærerne ikke skulle behøve å ta. Her er det foreldrene som har sviktet i sin opplæring av barna mtp hensiktsmessig påkledning.

Fryser man inne, det være seg på hode, kropp eller føtter, kler man på seg varmere innetøy/undertøy, slik at yttertøyet beholder sin funksjon - å beskytte mot kulden ute.

Hvis man skal sitte med dunjakke, lue og votter inne, hva skal man da kle på seg for å holde varmen når det er kaldt ute?

Dette burde være barnelærdom, men når man bruker yttertøy inne, venner man seg til en høyere temperatur slik at man kommer inn i en vond sirkel, og man blir en frossenpinn som fryser både ute og inne.

(Jepp, mange barn og unge sitter med yttertøy inne i klasserommet fordi de fryser, og kan ikke gå ut i friminuttene fordi det blir for kaldt.)

Nå skal det sies at et fåtall skoler har varme- og ventilasjonsanlegg som ikke fungerer ordentlig, der elever og lærere opplever at det alltid er kaldt inne om vinteren, og varmt om sommeren.

Jeg har selv vært i et klasserom som holdt 13-14 grader om vinteren, der elevene måtte sitte med pledd, lue og vanter for å holde varmen.

I slike tilfeller må det selvsagt tas spesielle hensyn, men dette er unntakene, og ikke normen.

Anonymous poster hash: a46c5...a08
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med å se hvordan argumentet om folkeskikk faller igjennom. Som en bruker nevnte tidligere så vil du få vesentlig forskjellige definisjoner på folkeskikk dersom du spør en 50 åring og en 15 åring. Jeg har en litt gammeldags holdning til slike ting, og selv det er ganske forskjellig fra min far som er "bare" 25 år eldre enn meg. Tida forandrer seg, verden går fremover. Før reiste man seg for eldre på bussen. Det er ikke normen lengre. Det var selvsagt å spørre folk om de trengte hjelp til det de holdt på seg. For mange er det i dag like selvsagt å unngå øyekontakt og bare håpe at ikke de spør om hjelp. Slik verden utvikler seg vil det være umulig å skrive et sett med konkrete regler som skal fungere som folkeskikk, i og med at det er uskrevne regler som man optimalt sett skal lære hjemme. Slik er det desverre ikke.

For meg derimot handler det mer om respekt. Læreren er en autoritetsfigur i ungdommenes liv, og ungommen må lære at man skal respektere autoriteter. Mange i den alderen er midt oppi en prosses hvor de forsøker å finne seg selv, finne ut hvem de ønsker å være og hvordan de ønsker å fremstå. Dette blir godt hjulpet på av mediene som ustanselig maler på med "hver deg selv" holdninger. Likefullt går denne prossesen ut på å prøve å feile mange ganger før man finner ut hvem man egentlig er. Veldig ofte går dette på bekostning av samfunnet som har en norm de ønsker at alle skal passe inn i. Skolen har ikke kapasitet eller resurser til å tilpasse seg etter hver enkelt elevs behov og ønsker, men gjør det den mener er best for at det store flertallet skal passe inn. Dette har, som alt annet, fordeler og ulemper. Elever som ikke passer helt inn, men ikke faller langt nok utenfor til at skolen prioriterer dem so mviktig nok til å bruke ekstra resurser på, kan fort føle seg oversett og tråkket på.

Når det gjelder lue eller ikke lue så kan lue være en måte å gjøre et stille opprør mot et system du føler har glemt deg, eller det kan være en viktig brikke i å finne ut av hvem du er som person og hvem du ønsker å bli. I begge tilfeller kan det være skummelt å tvinge av elevene lua. Du kan være med på å gi eleven en bekreftelse på at han ikke passer inn i den ferdigsatte rammen skolen er, og kanskje til og med gi en følelse av at skolen motarbeider den enkelte eleven. Uten å bevege meg for langt inn på psykologi og sånt så kan det være med på å styrke opp under elevens forakt for autoriteter, noe som er det stikk motsatte av hva skolen har som oppgave.

Jeg har opplevd å være både for og imot luer i skolen.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var jeg ganske kraftig imot de aller fleste autoriteter. Jeg fløy rundt med anarkisttegn (var nok egentlig ikke anarkist da, men ville vel være det :P) og nekta å ta av meg lua/legge fra meg mobilen, og da vi hadde spisefri og måtte være inni klasserommene var det kjempegøy å stå i døra med den ene foten utenfor dørkarmen.

Nå er jeg utdannet lærer selv. Har ikke jobbet noe i skolen utenom praksis, men hadde nå absolutt ikke noe imot å ta av meg lua på min arbeidsplass. Jeg ser den godt selv, hvorfor en elev vil nekte å ta av seg lua, for jeg var der selv. Men jeg har jo ikke tatt noe skade av å bli "tvunget". Det er litt sunt for elevene å protestere litt også, men det fins jo en grense. Det er jo lov å prøve seg, men til slutt må de lære at en kan ikke få alt som en vil, og man må respektere de over deg.

Gir læreren seg, så tar eleven over. Og det handler litt om det også, når man har satt regler. Man må respektere sin autoritet, og også respektere de andre elevene. De aller fleste elever tar lydig av seg luen, men hva skjer om en elev får ha på seg sin bare fordi han er en stor kverulant? Det kan faktisk ødelegge for mye.

Og har man ingen "formelle" regler på en skole så flyr jo ungene ut i studier og arbeidsliv uten å ha vært borti noe sånt tidligere. Spesielt om barna ikke har lært formelle regler hjemmefra.

Greit nok for de som har lært hjemme at man skal hilse pent, stå ved stolen i selskap, sitte rolig, oppføre seg og kle seg nogenlunde pent når man gjør noe litt mer spesielt enn å bare sitte hjemme foran pc-en. Men ikke alle lærer sånt hjemmefra, og hvis man ikke skal ha noen formelle regler på skolen så lærer ikke disse barna å leve med sånt, og for de andre blir skolen et sted der en kan omtrent gjøre som en vil. Men skolen er en arbeidsplass, og hvorfor skal den være mer annerledes enn å jobbe på kontor/kiosk/sykehus osv osv? Ingen av de stedene kan man ha på seg lue eller ikke følge noen formelle regler i det hele tatt.

Selvfølgelig, det er lov å diskutere regler med arbeidsgiver. Det er bare sunt å få vite grunnen, se andres synsvinkler og gruble litt over det. For min del tok det noen år før jeg slutta å være "anarkist" haha, men jeg tror det er en grunn til at jeg slutta med det :)

Anonymous poster hash: d4bd8...e3c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _LilleMy

Jeg har aldri opplevd annet enn at frossenpinnene vinner når det er snakk om vindu åpent eller lukket.

Anonymous poster hash: c6972...429

Da har vi forskjellige erfaringer, for det har jeg nemlig opplevd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig, det er lov å diskutere regler med arbeidsgiver. Det er bare sunt å få vite grunnen, se andres synsvinkler og gruble litt over det. For min del tok det noen år før jeg slutta å være "anarkist" haha, men jeg tror det er en grunn til at jeg slutta med det :)

Anonymous poster hash: d4bd8...e3c

Jeg måtte le litt da jeg leste dette, fordi mannen og jeg akkurat har snakket med sønnen om noe tilsvarende.

Sønnen har opplevd å bli latterliggjort av mange av de yngre på sin arbeidsplass fordi han er mest komfortabel med å bruke anbefalt verneutstyr, som vernesko, hørselsvern, vernebriller og støvmaske, og var litt molefunken på grunn av kollegenes reaksjoner.

Kollegene er "lue-inne-typer".

Det handler ikke om luer, men at dette både var, og er, en veldig enkel måte å opponere mot autoriteter og regelverk på, og dette er noe de har tatt med seg ut i arbeidslivet.

"Så lenge det bare er anbefalt og ikke pålagt bestemmer jeg selv hva jeg vil bruke og ikke, og jeg ser ingen grunn til å bruke hørselsvern og støvmaske når jeg ikke må."

"Vent til kollegene dine er like gammel som meg" svarte mannen min.

"Når hørselen er svekket, lungene er slitne av å filtrere alt støvet de har inhalert, og tærne har fått seg flere smeller enn noen skulle tro de kunne tåle, da da angrer de på at de ikke brukte anbefalt verneutstyr da de var yngre.

"De ser de at de hadde en veldig kortsiktig tankegang, og at anbefalingene ikke var der for å beskytte de, for dagen i dag. De var der for å beskytte deg for dagene 40 år fram i tid. De unge er ikke så usårbare som de liker å tro".

Det kan for mange ta både 20, 30, eller 40 år før de slutter opponere, men de fleste kommer dit til slutt.

Problemet er bare at mange ikke slutter med sin "anarkisme" før de har fått varige skader.

(Dette har selvsagt ingenting med lue inne å gjøre, annet enn det jeg sa innledningsvis, at det å insistere på å beholde luen på inne, til tross for regelverk, sjeldent har noe med luen å gjøre. Det går mer på å opponere mot autoriteter på en relativt uskyldig måte)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser man inne, det være seg på hode, kropp eller føtter, kler man på seg varmere innetøy/undertøy, slik at yttertøyet beholder sin funksjon - å beskytte mot kulden ute.

Hvis man skal sitte med dunjakke, lue og votter inne, hva skal man da kle på seg for å holde varmen når det er kaldt ute?

Det har jeg allerede forklart. Inne sitter man stille, og trenger dermed mer ytre varme/klær. Ute er man som regel i bevegelse, og kan dermed tåle mye lavere temperaturer med samme påkledning.

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg allerede forklart. Inne sitter man stille, og trenger dermed mer ytre varme/klær. Ute er man som regel i bevegelse, og kan dermed tåle mye lavere temperaturer med samme påkledning.

Høyere innetemperatur kompenserer for stillesittingen, så dette er et veldig dårlig argument.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyere innetemperatur kompenserer for stillesittingen, så dette er et veldig dårlig argument.

Nei. Ettersom folk har forskjellige komforttemperaturer og i tillegg at utetemperaturen iløpet av et skoleår svinger mellom -25 og +25, så skal det særdeles mye til for at den høyere innetemperaturen akkurat er passe til at det er komfortabelt for alle elevene å ta av seg ytterjakka hele året.

Hvorfor kan ikke bare hovedandelen som er komfortabel i innetemperaturen ta av seg, mens de få som fryser kan ha jakkene på? Så er alle fornøyde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må skolen virkelig lære elevene hvordan de skal kle på seg?

Tar ikke hjemmene ansvar for noen ting lenger?

Anonymous poster hash: cf299...58d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Ettersom folk har forskjellige komforttemperaturer og i tillegg at utetemperaturen iløpet av et skoleår svinger mellom -25 og +25, så skal det særdeles mye til for at den høyere innetemperaturen akkurat er passe til at det er komfortabelt for alle elevene å ta av seg ytterjakka hele året.

Hvorfor kan ikke bare hovedandelen som er komfortabel i innetemperaturen ta av seg, mens de få som fryser kan ha jakkene på? Så er alle fornøyde.

Altså, om det er varmere ute enn inne, da kler man seg for utetemperatur, og hvis man synes det er for kjølig inne, så har man en innejakke tilgjengelig som man kan bruke.

Om det er kaldere ute enn inne kler man seg også for utetemperaturen. Når man går inn så kler man av seg uteklærne, og har inneklær tilgjengelig for komfortabel innetemperatur.

Jeg trodde det var barnelærdom at man brukte ytterklærne ute.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.nrk.no/ytring/skoler-krenker-barns-rettigheter-1.11847321

Skolene har ikke lovhjemmel til å forby ting som ikke forstyrrer undervisningen.

På barneskolen er det kanskje greit at lua må tas av, men på ungdomsskolen oppfordres elevene til å tenke mer selv. Et forbud bør ha en begrunnelse, og "det er vanlig folkeskikk" er ikke en god begrunnelse for en tenåring som prøver å finne sine egne grenser og stå opp mot autoritetspersoner.

Da jeg gikk på ungdomsskolen sto det i skolereglementet at hodeplagg ikke er tilatt dersom det hindrer læreren i å få øyekontakt med eleven, tyggegummi er ikke tilatt dersom læreren ser tyggegummien og det er ikke tillatt å spise i timene. Disse reglene ble forklart med at lærere trenger å ha øyekontakt med elevene når h*n underviser, slafsing og tyggegummibobler kan forstyrre andre elever og spising kan smule eller bråke, og kan dessuten vente til friminuttet. Siden vi forsto hvorfor vi hadde disse reglene fulgte vi dem.

Hadde vi derimot hatt regler som ikke var skikkelig begrunnet, for eksempel det er ikke lov å ha på seg lue i det hele tatt fordi "det er dårlig folkeskikk" eller "man har ikke på seg lue inne", da ville vi ikke vært like flinke til å følge dem, fordi vi ikke forsto hvorfor vi skulle følge dem. Hvis vi i tillegg hadde funnet ut at skolen ikke hadde lovhjemmel til forbudet hadde hele klassen sittet med lue til forbudet ble fjernet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var barnelærdom at man brukte ytterklærne ute.

Jeg ser du har litt tungt for det, men vi er altså flere frysepinner som opplever å ha det komfortabelt både ute og inne, ved gitte temperaturer, hvis vi har jakken på. Selv om du synes å mene at det aldri kan bli passelig å ha jakke på både ute og inne.

Det har også vært barnelærdom lenge at "Gud" skapte verden på syv dager, uten at det er noe sannhet eller fornuft i det.

Igjen, hvis de tre elevene i klassen som er frysepinner sitter med ytterjakken på 15-20 dager i året fordi de fryser - er ikke det en mye mer praktisk løsning enn at de skal ha klasserommet fullt av ekstra inneklær de kan skifte til, eller at de må sitte og fryse, eller at temperaturen må stilles opp for å behage noen få frysepinner?

Kan ikke alle bare få ha på seg så mye klær som de trenger for å være passe varme?

Og her er jo flere som har fortalt at deres skoler tillater lue inne så lenge den ikke hindrer øyekontakt eller er til forstyrrelse. Så det er jo helt tydelig at normen er i endring og at flere skoler opplever luer inne som uproblematisk.

Folkeskikk er vel og bra, men det må være en viss logikk i det. Det er fornuftig å kreve at elevene viser god folkeskikk ved å være stille når læreren snakker, for ellers forstyrrer de undervisningen for de andre. Det er ikke fornuftig å kreve at elever som fryser kler av seg, fordi en jakke ikke er til plage for folk rundt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det er helt håpløst å bruke tid på noe så banalt som forbud mot lue inne. Veldig gammeldags og unødvendig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser du har litt tungt for det, men vi er altså flere frysepinner som opplever å ha det komfortabelt både ute og inne, ved gitte temperaturer, hvis vi har jakken på. Selv om du synes å mene at det aldri kan bli passelig å ha jakke på både ute og inne.

Det har også vært barnelærdom lenge at "Gud" skapte verden på syv dager, uten at det er noe sannhet eller fornuft i det.

Igjen, hvis de tre elevene i klassen som er frysepinner sitter med ytterjakken på 15-20 dager i året fordi de fryser -

Jeg synes det virker som om det er du som har tungt for det, ikke brukeren du siterte.

Du kan ha på yttertøy inne så mye du vil for min del, men ikke skyld på at du er en frossenpinn, for det er deg selv som har venner kroppen til høy temperatur ved å ha på yttertøyet inne.

Hvordan klarer du å holde varmen i 25 minus når du må sitte med ytterjakke på i 18 pluss?

Anonymous poster hash: 3c393...65a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fryser inne i 23 grader, så gjetter jeg på at man er for tynn. Det er ikke skolens oppgave å sprengfyre for at anorektiske småjenter ikke skal fryse.

Jeg har dessuten vanskelig for å tro at majoriteten av norske skoler har så lav innetemperatur om vonteren at det er nødvendig med lue og ytterjakker inne.

Anonymous poster hash: cf299...58d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager skal lærerne noensinne få den respekten de trenger når foreldre til stadighet undergraver deres regler? For meg er det så enkelt at hvis min sønn eller datter får beskjed om å ta av lua i timene fordi læreren har bestemt det, så gjør de det! Det skal ikke diskuteres eller argumenteres, det er en beskjed og ikke et spørsmål. Det er ikke barnet / eleven som bestemmer. La den voksne være den voksne!

Selvfølgelig kan foreldre og elever komme med innspill og ønsker ift skolens regler, men jeg håper da virkelig det finnes større og viktigere saker å slåss for enn hvorvidt det er tillatt med lue i klasserommet eller ei!

Og jeg er helt sikker på at det også i luespørsmålet er rom for individuelle tilpasninger f.eks. ved sykdom. Det tror jeg alle, både barn og voksne, forstår veldig godt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen, hvis de tre elevene i klassen som er frysepinner sitter med ytterjakken på 15-20 dager i året fordi de fryser - er ikke det en mye mer praktisk løsning enn at de skal ha klasserommet fullt av ekstra inneklær de kan skifte til, eller at de må sitte og fryse, eller at temperaturen må stilles opp for å behage noen få frysepinner?

Oppvarming av skoler og klasserom er ofte (vanligvis?) sentralstyrt. Går siste året på videregående, aldri opplevd noe annet enn at majoriteten av klassen fryser på vår/vinter/høst. I min klasse har de fleste med seg tepper, en mer konservativ lærer ville vel fått sjokk over at elevene ter seg så "uprofesjonelt."

Anonymous poster hash: a1a9c...244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lue inne ser megateit ut, men forbud er om mulig enda teitere. Hadde jeg blitt utsatt for noe sånt fra en lærer hadde jeg ikke akseptert det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Hvordan i alle dager skal lærerne noensinne få den respekten de trenger når foreldre til stadighet undergraver deres regler? For meg er det så enkelt at hvis min sønn eller datter får beskjed om å ta av lua i timene fordi læreren har bestemt det, så gjør de det! Det skal ikke diskuteres eller argumenteres, det er en beskjed og ikke et spørsmål. Det er ikke barnet / eleven som bestemmer. La den voksne være den voksne!

Selvfølgelig kan foreldre og elever komme med innspill og ønsker ift skolens regler, men jeg håper da virkelig det finnes større og viktigere saker å slåss for enn hvorvidt det er tillatt med lue i klasserommet eller ei!

Og jeg er helt sikker på at det også i luespørsmålet er rom for individuelle tilpasninger f.eks. ved sykdom. Det tror jeg alle, både barn og voksne, forstår veldig godt.

Hørt sånt tøys. Hvorfor i all verden skal de voksne respekteres ene og alene fordi de er voksne? Respekt går begge veier. Det er ikke noe du får bare fordi du har levd noen år.

Læreren er der for og lære elevene noe, ikke for og trykke sin klesmak og gammeldagse holdning ned hodene på elevene. Kan du komme opp med en eneste grunn til at folk ikke skal kunne ha en lue på hodet annet enn at læreren ikke liker det?

Her har du hva skolebyråden i oslo sa om grunnen til og forby luer innendørs:

"Når man er inne, så er man inne, og da går man ikke med caps eller lue, det har med respekt for hverandre å gjøre og litt med orden å gjøre. Jeg synes ikke det er naturlig. Det var barnelærdom for mange av oss, og det er det fortsatt, at man tar av seg luen når man kommer inn til folk eller når man er inne."

Jeg har aldri i mitt liv hørt en så idiotisk grunn. Han sier rett ut at det er slik fordi han av personlige årsaker ikke synes det passer seg. Det er ikke NATURLIG sier han. Høres ut som et sitat fra en ekstremist midt i bibelbeltet.

Det finnes ikke en eneste saklig grunn for et sånt tulleforbud. På tide at noen tar det her til retten og sender slike gammeldagse meninger tilbake der de hører hjemme, til 1880!

Endret av Malanthor
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke alle bare få ha på seg så mye klær som de trenger for å være passe varme?

Og her er jo flere som har fortalt at deres skoler tillater lue inne så lenge den ikke hindrer øyekontakt eller er til forstyrrelse. Så det er jo helt tydelig at normen er i endring og at flere skoler opplever luer inne som uproblematisk.

Folkeskikk er vel og bra, men det må være en viss logikk i det. Det er fornuftig å kreve at elevene viser god folkeskikk ved å være stille når læreren snakker, for ellers forstyrrer de undervisningen for de andre. Det er ikke fornuftig å kreve at elever som fryser kler av seg, fordi en jakke ikke er til plage for folk rundt.

Hva skjedde med ullgensere, fleece og ullundertøy? :) Er ikke kun jakker som holder en varme.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...