Gå til innhold

Lue på skolen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Aldeles off topic, men når jeg leser denne tråden blir jeg enda mer for konseptet skoleuniform.

Ser mange etterlyser begrunnelsen for å ta av lua inne, jeg må medgi jeg har til gode å se en god grunn til å ha den på innomhus. En lue er så vidt jeg vet til for å holde hodet varmt. Jeg kan ikke med min beste (eller verste) vilje se at det noensinne vil være så kaldt i et normalt klasserom at det krever at man har på lue for ikke å fryse ørene av seg, og skulle det midtvinters bli så kaldt inen trekkfull gammel skole så går vel det under kategorien "spesielle omstendigheter". Har selv sittet med vanter på inne i klasserom pga trekkfulle vinduer, men det var på dager med ti-femten minus og frisk bris - ikke ved stille vær og normale innetemperaturer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser mange etterlyser begrunnelsen for å ta av lua inne, jeg må medgi jeg har til gode å se en god grunn til å ha den på innomhus.

Du begynner i feil ende. Se heller om du kan finne en god grunn til å tvinge folk til å ta den av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner i feil ende. Se heller om du kan finne en god grunn til å tvinge folk til å ta den av.

1. Det er et ytterplagg hvis hensikt er å holde hodet varmt/hindre varmetap fra hodet.

2. Helsemessige årsaker. Hodebunnen behøver luft for ikke å bli tørr, flassende og irritert. Med hyppig og langvarig bruk av lue blir det ofte tett og klamt, noe som igjen fører til skarv, sopp, flass osv (og ypperlige forhold med tanke på spredning av lus siden vi her snakker om barn og ungdom)

Din tur. Hvilke gode argumenter har du for å beholde luen på innendørs i et normalt oppvarmet rom?

Anonymous poster hash: a46c5...a08

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager skal lærerne noensinne få den respekten de trenger når foreldre til stadighet undergraver deres regler? For meg er det så enkelt at hvis min sønn eller datter får beskjed om å ta av lua i timene fordi læreren har bestemt det, så gjør de det! Det skal ikke diskuteres eller argumenteres, det er en beskjed og ikke et spørsmål. Det er ikke barnet / eleven som bestemmer. La den voksne være den voksne!

Hva med lærere eller andre voksne som krever at barna stiller nakne.

Helt greit, voksne bestemmer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjedde med ullgensere, fleece og ullundertøy? :) Er ikke kun jakker som holder en varme.

Det har vi allerede vært igjennom.

Jeg kan godt bruke ullundertøy og ullgenser, men da trenger jeg antakelig ikke jakke ute heller. Er det da plutselig greit at jeg har de samme klærne på både ute og inne, fordi genseren ikke kan defineres som et ytterplagg?

På en del vår- og høstdager er det jo varmt nok til å droppe jakken fullstendig, så da er det liksom også greit å bruke de samme klærne ute og inne, fordi ingen av dem tilfeldigvis er en ytterjakke?

Hva er den prinsipielle forskjellen på ullkåpa mi og ullgenseren min, som gjør at ullkåpa er så støtende så snart jeg har den på innendørs?

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din tur. Hvilke gode argumenter har du for å beholde luen på innendørs i et normalt oppvarmet rom?

Anonymous poster hash: a46c5...a08

"Normalt oppvarmet" passer aldri alle elever i en klasse. Når 15 stk er komfortable i vanlig langermet genser er det antakelig 5 som er for varme og vil sitte i kun t-skjorte, og 5 som fryser og vil ha på seg jakke eller lue.

Hvilke personlige konsekvenser og problemer får du av at de som fryser, kler på seg så de holder varmen? Hvordan blir du forstyrret av en lue eller en fleecejakke?

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malanthor

1. Det er et ytterplagg hvis hensikt er å holde hodet varmt/hindre varmetap fra hodet.

2. Helsemessige årsaker. Hodebunnen behøver luft for ikke å bli tørr, flassende og irritert. Med hyppig og langvarig bruk av lue blir det ofte tett og klamt, noe som igjen fører til skarv, sopp, flass osv (og ypperlige forhold med tanke på spredning av lus siden vi her snakker om barn og ungdom)

Din tur. Hvilke gode argumenter har du for å beholde luen på innendørs i et normalt oppvarmet rom?

Anonymous poster hash: a46c5...a08

1: Klær for menneskeheten idag er ikke lenger bare til for og overleve slik det var når huleboern dro på seg skinnet til mammuten for og ikke fryse ihjel så din definisjon av den som et ytterplagg er hensiktsløst. Mennesket går med det mennesket vil (innenfor visse rammer)

2: De såkalte helsemessige årsakene du setter opp er bulshitt. Ta og les deg opp på det du snakker om så vil du fort se hvor feil du har.

Det er du som mener at de ikke skal ha lov til og ha på seg lue innendørs. Da er det også du som må komme opp med tilstrekkelige sterke argumenter for og berettige et slikt forbud. I utgangspunket kan man gjøre som man vil så lenge man ikke skader eller støter noen. Dette er en av bæresteinene i vårt samfunn, innenfor humanismen og veldig mye annet vi tar for gitt idag. Og sorry dine grunner kommer ikke engang i nærheten av og berettige et slikt forbud.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Aldeles off topic, men når jeg leser denne tråden blir jeg enda mer for konseptet skoleuniform.

Ser mange etterlyser begrunnelsen for å ta av lua inne, jeg må medgi jeg har til gode å se en god grunn til å ha den på innomhus. En lue er så vidt jeg vet til for å holde hodet varmt. Jeg kan ikke med min beste (eller verste) vilje se at det noensinne vil være så kaldt i et normalt klasserom at det krever at man har på lue for ikke å fryse ørene av seg, og skulle det midtvinters bli så kaldt inen trekkfull gammel skole så går vel det under kategorien "spesielle omstendigheter". Har selv sittet med vanter på inne i klasserom pga trekkfulle vinduer, men det var på dager med ti-femten minus og frisk bris - ikke ved stille vær og normale innetemperaturer.

Hvem er du som skal bestemme hva folk skal ha på seg da?

Du må jo se at det er den som ønsker et forbud som må komme opp med en god grunn for hvorfor en ting ikke skal være lov?

Dette her er like dumt som at jeg skulle komme til deg og si "Du får ikke lov og bruke den buksa der"

og du svarer meg neivel "Hvorfor ikke?" jeg ignorerer deg og sier "Du får gi meg en god grunn for at du skal bruke buksa da"

Uansett så vil svaret ditt være; Jeg bruker den jævla buksa fordi jeg liker den, fordi den er behagelig, fordi jeg synes den er fin, osv osv. Og du har ikke en dritt med hva jeg går med.

Og vet du hva det har jeg faktisk ikke. Jeg har ikke en dritt med hva du går med så lenge du ikke skader eller støter noen. Og det har heller ikke lærerne med hva eleven har på hodet.

Endret av Malanthor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er du som skal bestemme hva folk skal ha på seg da?

Du må jo se at det er den som ønsker et forbud som må komme opp med en god grunn for hvorfor en ting ikke skal være lov?

Hvorfor det? Ikke alle påbud eller lover er godt begrunnet eller har utgangspunkt i gode grunner. Likevel eksisterer de. Bare på min arbeidsplass har vi flere regler for påkledning som ikke tjener noe praktisk formål, men siden nå reglene en gang er der, så er vi både forpliktet til å etterleve dem og vi er også forpliktet til å påpeke det dersom besøkende bryter reglene, og i ytterste konsekvens skal vi vise bort besøkende som bryter reglene.

Dersom skole eller lærer fastsetter kleskode "ikke lue" i klasserommet, så er det for de aller fleste friske og normale ungdommer ikke nødvendig å bruke lue innendørs, ergo kan de uten fare for liv og helse etterleve påbudet.

Lue innendørs er rett og slett et tåpelig motelune, men heldigvis kommer det til å være over fem år fra nå, og ingen av dagens ihuga luebrukere kommer til å skjønne hvorfor de gadd gå med lue innendørs.

Endret av Cata
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Hvorfor det? Ikke alle påbud eller lover er godt begrunnet eller har utgangspunkt i gode grunner. Likevel eksisterer de. Bare på min arbeidsplass ar vi flere regler for påkledning som ikke tjener noe praktisk formål, men siden nå regelene en gang eksisterer så er vi både forpliktet til å etterleve dem og vi er også forpliktet til å påpeke det dersom besøkende bryter reglene, og i ytterste konsekvens skal vi vise bort besøkende som bryter reglene.

Dersom skole eller lærer fastsetter kleskode "ikke lue" i klasserommet, så er det for de aller fleste friske og normale ungdommer ikke nødvendig å bruke lue innendørs, ergo kan de uten fare for liv og helse etterleve påbudet.

Lue innendørs er rett og slett et tåpelig motelune, men heldigvis kommer det til å være over fem år fra nå og ingen av dagens ihuga luebrukere kommer til å skjønne hvorfor de gadd gå med lue innendørs.

Flott svar! Så fordi det finnes andre regler som ikke er hverken godt begrunnet eller saklige så skader det ikke med enda en?

Du kan heller ikke sammenligne arbeidsplassen din med skolegården. Det ene omhandler voksne mennesker i en profesjonell setting mens den andre omhandler barn.

Enkelte jobber har også gode grunner for og ha en dresskode, de ønsker foreksempel og bli tatt seriøst av klienter og andre aktører. Nå sier jeg ikke at dette gjelder jobben din, men det gjelder helt klart enkelte.

Dessuten er det blitt stadig mindre dresskode innenfor jobbkulturen. Før gikk folk stort sett stivpyntet til jobb hvis de hadde en eller annen akademisk stilling. Idag går folk stort sett kledd slik de vil.

Og videre til at dersom noen fastsetter noe uten en god grunn for det så er det bare og etterleve påbudet som du sier? Det er en flott mentalitet du har der.

Det er åpenbart at du ikke liker lue i klasserommet, men ikke la det påvirke din evne til og tenke logisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som mener at de ikke skal ha lov til og ha på seg lue innendørs. Da er det også du som må komme opp med tilstrekkelige sterke argumenter for og berettige et slikt forbud. I utgangspunket kan man gjøre som man vil så lenge man ikke skader eller støter noen. Dette er en av bæresteinene i vårt samfunn, innenfor humanismen og veldig mye annet vi tar for gitt idag. Og sorry dine grunner kommer ikke engang i nærheten av og berettige et slikt forbud.

Jeg mener ikke at de ikke skal ha lov til å ha på seg lue innendørs, du finner ikke ett eneste sted at jeg har argumentert for et forbud.

Men jeg ser ikke ett eneste godt argument for at friske mennesker i et normalt oppvarmet rom skal ha behov for å bruke innendørs, lue innendørs er for de aller fleste et motlune, ingenting annet.

Men det jeg argumenterer i mot er barnslig demonstrasjon og opposisjon, ikke noe annet.

Jeg mener at enten må man følge de regelene som ere besluttet, eller så må man gjøre noe aktivt for å fjerne regelen.

Anonymous poster hash: a46c5...a08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg mener ikke at de ikke skal ha lov til å ha på seg lue innendørs, du finner ikke ett eneste sted at jeg har argumentert for et forbud.

Men jeg ser ikke ett eneste godt argument for at friske mennesker i et normalt oppvarmet rom skal ha behov for å bruke innendørs, lue innendørs er for de aller fleste et motlune, ingenting annet.

Men det jeg argumenterer i mot er barnslig demonstrasjon og opposisjon, ikke noe annet.

Jeg mener at enten må man følge de regelene som ere besluttet, eller så må man gjøre noe aktivt for å fjerne regelen.

Anonymous poster hash: a46c5...a08

Greit. Leste ikke alle postene dine, men nå er jeg informert.

I mangel på grunner mot og bruke lue ser jeg ikke grunnen til at man i det hele tatt skal reise problemstillingen. Det blir da like saklig som "Jenter burde ikke bruke joggebukse"

Det kommer ned til smak enkelt og greit.

Er forsåvidt enig med deg i at man aktivt burde gjøre noe for og fjerne regelen hvis man er sterkt uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser ikke ett eneste godt argument for at friske mennesker i et normalt oppvarmet rom skal ha behov for å bruke innendørs, lue innendørs er for de aller fleste et motlune, ingenting annet. Men det jeg argumenterer i mot er barnslig demonstrasjon og opposisjon, ikke noe annet.Jeg mener at enten må man følge de regelene som ere besluttet, eller så må man gjøre noe aktivt for å fjerne regelen. Anonymous poster hash: a46c5...a08

Svært enig.

Jeg ser ikke et eneste argument for at det skal være nødvendig med innendørs luebruk, bare en endeløs rekke av:"Jeg vil, jeg vil, jeg vil..... Og bare fordi jeg VIL så skal det være lov med lue, for ingen skal komme her og bestemme over meg så."

Er det ingen regel om luebruk, så bruk for all del lua og se dustete ut. Er det en regel mot den, så røsk den av når du går inn og dra den nedover øra når du går ut av klasserommet igjen. Så enkelt er det faktisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvis jeg har lyst til å ha på lua i klasserommet, så har jeg på den. om læreren har noe imot det så er det hennes/hans problem, ikke mitt.

det forstyrrer jo ingen, så jeg ser virkelig ikke problemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært enig.

Jeg ser ikke et eneste argument for at det skal være nødvendig med innendørs luebruk, bare en endeløs rekke av:"Jeg vil, jeg vil, jeg vil..... Og bare fordi jeg VIL så skal det være lov med lue, for ingen skal komme her og bestemme over meg så."

Er det ingen regel om luebruk, så bruk for all del lua og se dustete ut. Er det en regel mot den, så røsk den av når du går inn og dra den nedover øra når du går ut av klasserommet igjen. Så enkelt er det faktisk.

Nettopp!

Det er ironisk at "alle" er enige om å få tilbake disiplinen i klasserommet (se forrige ukes debatt om saken), men tydeligvis bare så lenge det ikke går på bekostnig av mote.

Anonymous poster hash: a46c5...a08

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Luer, hattar, sykkelhjelmar, ytterjakker, votter, solbriller osb høyrer berre ikkje heime inne - eg er samd i at dette er vanleg folkeskikk, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det overrasker ikke at norske elever er blant de dårligste i europa når klespreferanser er fokus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste alle skolens regler nøye, det sto at hodeplagg som dekker hele eller halve ansiktet ikke var lov. En lue som dekker hår og bakhode bør ikke min lærer ha noe å si på. Men hun sa første skoledag at hun kom til å være streng med sånt.

Jeg syntes reglene for bruk av yttertøy inne er tåpelig og jeg syntes ikke disse reglene gir noe mening.

Hva skader det andre at jeg bruker jakke inne når jeg fryser? Ingen. Derimot er det ubehagelig for meg å måtte ta den av.

Jeg nekter å følge sånne unødvendige regler som går utover min velvære på skolen.

Men på en annen side vil jeg ikke krangle eller diskutere så tidlig i skoleåret.

Vurdert å kle på deg mer?

Anonymous poster hash: 01564...907

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så inn i hampen vanskelig å respektere sine omgivelser?

Selvopptatte, navlebeskuende idioter.....

Anonymous poster hash: cf299...58d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært en lue-person, men er en frysepinne deluxe og har alltid varmepumpa på 30 grader, varmeste kvaliteten på dyner brukes året rundt, og ullkåper er for meg et sensommer-plagg. Ikke er jeg for tynn, og ikke er jeg syk. Å fryse stjeler konsentrasjonen min mer enn noe annet, så karakterene mine gjennom skolegangen hadde vært langt dårligere om jeg ble nektet jakkebruk. Selv fangene i Auschwitz sa at det eneste de ikke klarte å venne seg til var å fryse.

Så at noen skal ta fra andre komforten midt i viktige læringssituasjoner bare fordi de synes det skal være sånn, er for meg merkelig. Aldri kunne jeg finne på å la meg selv gidde å bli støtt av noe helt uskyldig som det. Ikke skjønner jeg at andre gidder å la seg støte heller.

Og hvis klasserommet er yttertøy-fritt, hvorfor er det da greit å ha på sko?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...