Gå til innhold

Lue på skolen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er egentlig for ung til å være av "den gamle skole", men jeg må si - helt ærlig - at jeg mener at litt mer disiplin i skolen er nødvendig.

Mye var faktisk bedre før i tiden. Lærerne var autoriteter som elevene respekterte (og i noen tilfeller fryktet). Det var svært få, om ingen, som prøvde seg med frekke kommentarer i timene.

Nå er det få som hever et øyebryn om de får høre at en elev har spyttet på læreren sin...

Innfør litt disiplin igjen, og ikke bare sy puter under armene på elevene!

PS: Jeg mener at elevene skal ta av seg hodeplagg før de går inn.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg det ikke slik lenger. :) Dette var i en sårbar periode i livet mitt, starten av puberteten og full identitetskrise. Slik er det faktisk for de fleste unge tenåringer som tilfeldigvis også er tvunget til å gå på ungdomsskolen!

Så du mener at de ikke skal gå på ungdomsskolen? Slutte etter 7. trinn?

Anonymous poster hash: 5f54c...f7a

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper at du en gang møter på eleven som krangler. Som står på sitt, og vet hvordan hun eller han føler seg tryggest. Som kan ta den så langt at du ikke kan stå på bakbeina lenger.

Jeg tror ikke at alle ungdomsskoleelever er rebelske og avhengige av hodeplagg - men jeg var det. Disse reglene gjorde læringsarenaen et hakk vanskeligere og mer ubehagelig for meg, og jeg mener elever har krav på å føle seg trygge og komfortable når de ikke kan velge hvor de skal oppholde seg. Jeg tror det finnes flere som meg der ute.

Beklager, jeg tror ikke lærere er udyr, og håper på å kunne bli en god en selv en dag - men jeg synes ikke du har rett, og jeg tror at du en dag kan møte en elev som opplever dette som veldig ubehagelig.

Så vidt jeg husker bunner ingen-hodeplagg-inne-regelen i kirketradisjoner og idéen om at man mistet mer av sin kontakt med gud når man hadde et hodeplagg på.

Hva så om det er en norm? Betyr det ikke mer hva denne normen egentlig kommer av, og om vi egentlig fortsatt trenger den når den kan være til hinder for andre?

Og jeg tror faktisk ikke det er en helt annen diskusjon!!

Elevene jeg forholder meg til i hverdagen finner trygghet i regler og rammer. De liker at læreren er "streng" og at det er forutsigbare regler og konsekvenser som gjelder alle. Det gjelder også foreldre, jeg har stort sett bare møtt foreldre som støtter regler og rammer av denne typen. Elevene kjenner meg også godt nok til å vite at de kommer lenger med å ta rennefart og løpe inn i nærmeste vegg, enn å begynne å krangle med meg. Er de uenig, så får de ta det opp, og komme med gode argumenter. Handler det om ting som går på skolereglementet, så hjelper det heller ikke å krangle med meg, da må de ta det opp med elevrådet. Jeg må forholde meg til de reglene min arbeidsgiver har bestemt.

• Liker 2
Skrevet

Ytterjakke bør være greit. Noen er mer forfrosne enn andre.

Lue og solbriller derimot, det tar man av seg når man er inne. Det ser ubeskrivelig tåpelig ut med solbriller når man sitter inne.

Anonymous poster hash: a63b0...c39

Noen må ha skyggelue og solbriller pga migreneplager.

Jakke burde være lov inne da enkelte fryser mer enn andre. Husker det var mange som ville ha vinduet åpent, mens resten frøs, og da er det greit å kunne bruke jakke.

Jeg har aldri opplevd annet enn at frossenpinnene vinner når det er snakk om vindu åpent eller lukket.

Oppegående mennesker henger fra seg yttertøyet i garderoben. Om man er en frysepinn kan man ta på seg ullsokker og en kofte.

Anonymous poster hash: 1482a...b0a

Har aldri noensinne gått på en skole med garderobe, bortsett fra ved gymsalen.

Anonymous poster hash: c6972...429

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke alle jobber hvor du representerer en arbeidsgiver. Jobber du selvstendig, så er du din egen sjef, og representerer deg og ditt firma. Jeg har gjort det, og hadde like fullt ikke dukka opp på kundemøte i caps. Ikke på jobbintervju heller. Det handler om hvilket inntrykk man gir, og i verste fall kan du møte på noen som synes du er et respektløst fjols, som sitter inne med caps.

Og du bekrefter bare min påstand om at det ikke er klesreglemetet det er noe galt med. Å løse mobbing med en beskyttelseslue er både en dårlig løsning, og neppe en utbredt løsning. Som Stjerner og Planeter har vært inne på, de fleste regler kommer med rom for å ta spesielle hensyn. Men da kommer man mye lenger med kommunikasjon, enn å krangle på et reglement.

Men på skolen er det ingen overtalelsesteknikker, møter med kunder eller noen slags profesjonell kontekst i det hele tatt! Elever er på skolen for å lære, og bør få tillit til å kunne se ut slik de selv ønsker når de gjør det. De aller fleste elever lærer heller ikke av å bli sjefet over, og meldingen om at "i jobben du kommer til å ha om ti år er det ikke lurt å ha på lue" kommer nok like godt fram om den blir lagt fram verbalt som den gjør gjennom streite regler, om ikke bedre.

Ja, jeg var jo enig med deg at problemene ikke bunnet i klesreglementet. Det er derimot med på å forsterke dem. "Beskyttelseslue" som du kaller det(som jeg kanskje heller ville kalt "forsvar via identitetsuttrykk") var forresten utbredt på ungdomsskolen jeg gikk på, og vi var en stor gruppe elever som kjempet mot plaggtyranniet. Vi kom ut seirende og fikk unnskyldning fra læreren som, etter samtale og diskusjon, forstod bedre hva vi mente og ønsket å ha respekt for oss. :)

• Liker 2
Skrevet

Og normer endrer seg. En tid var det vel normalt for kvinner å gå med skaut inne? Idag er ikke skaut så populært, så vi har luer istedet. Jeg har ingen problemer med at noen er litt sneversynte på f.eks. tatoveringer og luer, og kan ha begge synlige på skolen (dog ikke samtidig, er det så kaldt at jeg trenger lue, så vises garantert ikke tatoveringene), men ettersom jeg i arbeidslivet representerer min arbeidsgiver, så tar jeg langt mer hensyn der, skjuler tatoveringer og putter lua i veska.Det er ingen logisk grunn for at elever ikke skal kunne bruke jakke og lue i klasserommet. Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Denne normen har ikke endret seg, den lever fortsatt i beste velgående. Ordet folkeskikk er nevnt flere ganger bare i denne tråden. Jeg har som nevnt ingen PERSONLIG sterk mening om lue/ikke lue, men det er det mange andre som har. Det gjenspeiles i skoleregler.

Det er heller ingen logisk grunn til at du må skjule tatoveringer på jobb, er det vel?

Skrevet

I tilfelle noen har misforstått meg:
Jeg respekterer alle gode lærere. Spesielt lærere som denne jeg skal ha nå som dessverre er streng med ytterplagg, fordi hun er en fantastisk lærer. Men jeg syntes regelen er tåpelig. Beklager, men det fins ingen logikk eller gode grunner for den.
"Normer" kommer og går. Det handler om personlige meninger her og ikke elevenes velvære, noe jeg syntes blir feil.

• Liker 4
Skrevet

De fleste kjenner vel til de gammeldagse reglene om luer og slikt inne.

Hva tenker dere om regler som dette og har dere noen argumenter for/mot bruk av luer, hatter, ytterjakker, solbriller osv inne på skoler?

Anonymous poster hash: 0c573...393

Tenker at det får være opp til hver enkelt lærer hva hun anser som god skikk og bruk i sine timer, og så får elevene rette seg etter det.

• Liker 1
Skrevet

Det er heller ingen logisk grunn til at du må skjule tatoveringer på jobb, er det vel?

Klart det er. Det er mange eldre kunder/klienter som ikke liker det.

Jeg skjønner ikke hvorfor dere hele tiden sammenligner private og profesjonelle situasjoner. På skolen trenger man kun bry seg om seg selv. I jobb har man et marked å forholde seg til. Er det så forbanna vanskelig å skille?

• Liker 3
Skrevet

Så du tror at du kan komme med lua di på hodet og endre norske normer som har vart i lang tid?

Du fremstår som meget arrogant!

Yes! Jeg tror at jeg kan komme med lua mi og være med på å bryte ned normer som jeg personlig ikke tror bringer noe positivt til samfunnet. Og om det er arrogant, så er det DEILIG å være arrogant :)

Så du mener at de ikke skal gå på ungdomsskolen? Slutte etter 7. trinn?

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg mener at deltagere i tvungen undervisning fortjener respekt og trygghet, og jeg trodde det kom fram tydelig nok i innleggene mine.

Elevene jeg forholder meg til i hverdagen finner trygghet i regler og rammer. De liker at læreren er "streng" og at det er forutsigbare regler og konsekvenser som gjelder alle. Det gjelder også foreldre, jeg har stort sett bare møtt foreldre som støtter regler og rammer av denne typen. Elevene kjenner meg også godt nok til å vite at de kommer lenger med å ta rennefart og løpe inn i nærmeste vegg, enn å begynne å krangle med meg. Er de uenig, så får de ta det opp, og komme med gode argumenter. Handler det om ting som går på skolereglementet, så hjelper det heller ikke å krangle med meg, da må de ta det opp med elevrådet. Jeg må forholde meg til de reglene min arbeidsgiver har bestemt.

Hvis alle elevene dine mener akkurat dette, har du en elevgruppe som er veldig uvanlig. De aller fleste klasser er bygget opp av elever med forskjellige behov og ønsker selv om ikke alle kanskje snakker høyest om det. Jeg mener slike regler bør bestemmes ut i fra de mer vanskeligstilte som ikke alltid tør å si i fra, og ikke etter gjennomsnittet(for da vil jo halvparten være i en verre situasjon enn de kunne vært).

Hvis det er arbeidsgiver(Hvem? Rektor? Kommunen?) som har bestemt disse reglene, er det arbeidsgiver som er problemet. Det forandrer for øvrig ikke på at du er enig.

• Liker 4
Skrevet

Denne normen har ikke endret seg, den lever fortsatt i beste velgående. Ordet folkeskikk er nevnt flere ganger bare i denne tråden. Jeg har som nevnt ingen PERSONLIG sterk mening om lue/ikke lue, men det er det mange andre som har. Det gjenspeiles i skoleregler.

Folkeskikk viser jeg på skolen ved å være stille når andre snakker, smile og opptre høflig og vennlig. Ikke ved å ta lua av eller på.

Og jo, fordi jeg håndterer kunder på jobb, og slik du og andre poengterer er det noen som kan mislike/føle seg støtt av tatoveringer (og luer). Det plager meg ikke en millimeter når jeg bare representerer meg selv. Når jeg er på jobb derimot, så gjør jeg mitt ytterste for å gi folk en god kundeopplevelse, og ettersom jeg ikke kan vite hvilken av de gamle damene som synes tatoveringer er djevelens verk, så holder jeg tatoveringer/luer/religiøse symboler/politiske symboler/o.l. skjult på for å opptre mest mulig nøytralt og minimere mulighetene for at noen skal bli støtt. På jobb er jeg ikke først og fremst et individ, men en representant for bedriften. Og bedriften min har ikke et image som passer med luer på jobb. Jeg derimot, som individ, har et image som passer fint med å bruke lue på fritiden eller på skolen når jeg fryser.

Anonymous poster hash: 44f7c...c26

• Liker 10
Skrevet

Men på skolen er det ingen overtalelsesteknikker, møter med kunder eller noen slags profesjonell kontekst i det hele tatt! Elever er på skolen for å lære, og bør få tillit til å kunne se ut slik de selv ønsker når de gjør det. De aller fleste elever lærer heller ikke av å bli sjefet over, og meldingen om at "i jobben du kommer til å ha om ti år er det ikke lurt å ha på lue" kommer nok like godt fram om den blir lagt fram verbalt som den gjør gjennom streite regler, om ikke bedre.

Ja, jeg var jo enig med deg at problemene ikke bunnet i klesreglementet. Det er derimot med på å forsterke dem. "Beskyttelseslue" som du kaller det(som jeg kanskje heller ville kalt "forsvar via identitetsuttrykk") var forresten utbredt på ungdomsskolen jeg gikk på, og vi var en stor gruppe elever som kjempet mot plaggtyranniet. Vi kom ut seirende og fikk unnskyldning fra læreren som, etter samtale og diskusjon, forstod bedre hva vi mente og ønsket å ha respekt for oss. :)

Ingen profesjonell kontekst? Du tuller nå?

Som jeg skrev, har elevene et problem med "streite regler", så får de ta det opp i elevrådet. Da lærer de samtidig noe om demokratiske prosesser og medbestemmelse. Å håndheve reglene som er satt er heller ikke å sjefe over. Det handler om å få ting til å fungere. Elevene jeg kjenner har også selvinnsikt nok til å skjønne hvorfor vi har regler som kan virke teite i øyeblikket. Jeg kan heller ikke velge å gi beng i reglene som er satt av min arbeidsgiver. Jeg er på ingen måte enig i alle skoleregler jeg har sett, men så lenge de er der, så er en del av min jobb å håndheve dem.

Elever i ungdomsskolen trenger regler og rammer. De er ikke på et nivå hvor de, som gruppe, kan ta ansvar for egen læring og kloke avgjørelser. Noen kan det, ikke alle. Da må skolen ha regler som har som mål å få ting til å fungere, til tross for de som ikke klarer det. Og som sagt, skolen HAR faktisk et dannelsesaspekt. Det kommer også inn i læreplaner for fag. Jeg underviser f.eks. i både retorikk og kroppsspråk, og hvordan de skal fremstå som troverdige og treffe sitt publikum. Bekledning er en del av det. Hadde en av dem dukka opp på muntlig eksamen med caps på hodet, så hadde jeg dødd litt inni meg.

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke alle jobber hvor du representerer en arbeidsgiver. Jobber du selvstendig, så er du din egen sjef, og representerer deg og ditt firma. Jeg har gjort det, og hadde like fullt ikke dukka opp på kundemøte i caps.

Du representerer jo likefullt noe mer enn deg selv når du er på jobb, selv om du bare jobber for deg selv.

Er jeg i samtale med en selvstendig næringsdrivende, og vurderer å hyre henne til å gjøre en jobb for meg, så representerer hun den jobben hun har tenkt å gjøre. Er jeg da en sneversynt gammel kjerring som nekter å ha noe å gjøre med et menneske med caps på, så vil antrekket hennes kanskje avgjøre om hun får jobben. Da er det naturligvis helt opp til den selvstendig næringsdrivende hvordan hun ønsker å fremstille seg, men uansett kommer hun som representant for den jobben hun tilbyr seg å utføre.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ingen profesjonell kontekst? Du tuller nå?

Som jeg skrev, har elevene et problem med "streite regler", så får de ta det opp i elevrådet. Da lærer de samtidig noe om demokratiske prosesser og medbestemmelse. Å håndheve reglene som er satt er heller ikke å sjefe over. Det handler om å få ting til å fungere. Elevene jeg kjenner har også selvinnsikt nok til å skjønne hvorfor vi har regler som kan virke teite i øyeblikket. Jeg kan heller ikke velge å gi beng i reglene som er satt av min arbeidsgiver. Jeg er på ingen måte enig i alle skoleregler jeg har sett, men så lenge de er der, så er en del av min jobb å håndheve dem.

Elever i ungdomsskolen trenger regler og rammer. De er ikke på et nivå hvor de, som gruppe, kan ta ansvar for egen læring og kloke avgjørelser. Noen kan det, ikke alle. Da må skolen ha regler som har som mål å få ting til å fungere, til tross for de som ikke klarer det. Og som sagt, skolen HAR faktisk et dannelsesaspekt. Det kommer også inn i læreplaner for fag. Jeg underviser f.eks. i både retorikk og kroppsspråk, og hvordan de skal fremstå som troverdige og treffe sitt publikum. Bekledning er en del av det. Hadde en av dem dukka opp på muntlig eksamen med caps på hodet, så hadde jeg dødd litt inni meg.

"Profesjonell" kommer fra "profesjon" som har sammenheng med arbeidsliv og yrke. En niendeklassing har ikke noe yrke og vil ikke møte noen profesjonelle sammenhenger på skolen, hvis du ser bort i fra prøveeksamen, muntlig tentamen, case-framføringer og andre ting som skal direkte etterligne en virkelig profesjonell situasjon.

Elevrådet fungerer på de aller fleste skoler ikke som en reell demokratisk situasjon, men heller som en liksom-øvelse for å få elevene til å tro at de er med å bestemme. Jeg gikk ut av videregående i år, og i mine 13 år som skoleelev har én av fem skoler, inkludert videregående, tatt hensyn til elevrådets ønsker og bestemmelser.

Du forteller om at reglene er der for å få ting til å fungere, at elevene har selvinnsikt til å tenke at disse reglene er nødvendige. Er regelen om å ikke ha på lue inne nødvendig - og i så fall, hvorfor? Nå er jeg lei av argumentet ditt om at man skal lære seg folkeskikk, har du ikke noe annet?

Du peker også på at du selv ikke har noe valg om du vil følge regler eller ikke, som vitner om en tankeløs drone-innstilling. Regler skal settes spørsmålstegn ved og man skal finne bakgrunnen i dem og tenke over dem som individ. Hvis ikke er jordkloden bare en gigantisk maurtue.

Som jeg nevnte tidligere lærer elevene at lue ikke er akseptabelt i et jobbintervju like godt om du forteller dem dette. De er mennesker med empati og forståelse, ikke dataprogrammer som må ha noe gjentatt hver dag, hele livet for at det skal "gå inn". De trenger ikke å bli nektet identitetsfriheten sin for å forstå at visse situasjoner handler om å være behagelig for andre. Skolen er for øvrig ikke en slik situasjon.

Endret av Chanchan
  • Liker 2
Skrevet

Yes! Jeg tror at jeg kan komme med lua mi og være med på å bryte ned normer som jeg personlig ikke tror bringer noe positivt til samfunnet. Og om det er arrogant, så er det DEILIG å være arrogant :)

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg mener at deltagere i tvungen undervisning fortjener respekt og trygghet, og jeg trodde det kom fram tydelig nok i innleggene mine.

Hvis alle elevene dine mener akkurat dette, har du en elevgruppe som er veldig uvanlig. De aller fleste klasser er bygget opp av elever med forskjellige behov og ønsker selv om ikke alle kanskje snakker høyest om det. Jeg mener slike regler bør bestemmes ut i fra de mer vanskeligstilte som ikke alltid tør å si i fra, og ikke etter gjennomsnittet(for da vil jo halvparten være i en verre situasjon enn de kunne vært).

Hvis det er arbeidsgiver(Hvem? Rektor? Kommunen?) som har bestemt disse reglene, er det arbeidsgiver som er problemet. Det forandrer for øvrig ikke på at du er enig.

Eventuelt så har jeg elever som har opplevd at "Hey! Strenge regler og rammer kan virke kjipt, men det gir også bedre ro, bedre klassemiljø og jevnt over en bedre skolehverdag!" De er ikke spesielt unike, de er derimot smarte nok til å se hvordan ting fungerer. Og jeg er ikke bekymret for de "vanskeligstilte" i gruppa. De er kanskje blant de som er mest positive til nevnte forutsigbare regler. Regler legges forøvrig naturlig nok etter gjennomsnittet. De som faller utenom det kan man heller tilpasse til.

Skoleregler kan stamme fra både ledelse, rektor og kommune. Jeg er enig? Som sagt, jeg er PERSONLIG ganske nøytral til luer. Jeg bryr meg midt på ryggen, med unntak av når det fikles med eller gjør øyekontakt vanskelig.

Skrevet

Jeg er egentlig for ung til å være av "den gamle skole", men jeg må si - helt ærlig - at jeg mener at litt mer disiplin i skolen er nødvendig.

Mye var faktisk bedre før i tiden. Lærerne var autoriteter som elevene respekterte (og i noen tilfeller fryktet). Det var svært få, om ingen, som prøvde seg med frekke kommentarer i timene.

Ja, disiplin kan være fint og flott, og jeg er enig i at det antakelig er blitt litt for løst i skolen nå (?). Det hjelper likevel ikke på læringsmiljøet å nekte elever å ha på seg lue og ytterjakke, når disse reglene ikke har noen praktisk konsekvens for hverken lærere eller medelever, men kan gjøre at den aktuelle eleven fryser i timene og dermed har vanskeligere for å konsentrere seg om det h*n skal lære.

• Liker 1
Skrevet

Ja, disiplin kan være fint og flott, og jeg er enig i at det antakelig er blitt litt for løst i skolen nå (?). Det hjelper likevel ikke på læringsmiljøet å nekte elever å ha på seg lue og ytterjakke, når disse reglene ikke har noen praktisk konsekvens for hverken lærere eller medelever, men kan gjøre at den aktuelle eleven fryser i timene og dermed har vanskeligere for å konsentrere seg om det h*n skal lære.

Mulig at standarden på norske skolebygg ikke er verdens beste, men at det er så kaldt i klasserommene at elevene må ha på lue for ikke å fryse...? Nope!

• Liker 4
Skrevet

Eventuelt så har jeg elever som har opplevd at "Hey! Strenge regler og rammer kan virke kjipt, men det gir også bedre ro, bedre klassemiljø og jevnt over en bedre skolehverdag!" De er ikke spesielt unike, de er derimot smarte nok til å se hvordan ting fungerer. Og jeg er ikke bekymret for de "vanskeligstilte" i gruppa. De er kanskje blant de som er mest positive til nevnte forutsigbare regler. Regler legges forøvrig naturlig nok etter gjennomsnittet. De som faller utenom det kan man heller tilpasse til.

Skoleregler kan stamme fra både ledelse, rektor og kommune. Jeg er enig? Som sagt, jeg er PERSONLIG ganske nøytral til luer. Jeg bryr meg midt på ryggen, med unntak av når det fikles med eller gjør øyekontakt vanskelig.

Jeg har aldri opplevd at strenge regler, som ikke har blitt utviklet i samarbeid med gruppen som skal arbeide under disse reglene, har bidratt til en jevnt over bedre skolehverdag. Hvis flertallet av elevene dine opplever dette, kudos til dem, de er nok på god vei til å passe inn i det rigide 9/16-samfunnet som hater de som ikke passer inn.

Hvis du ikke bryr deg, hvorfor gidder du å diskutere med meg?

Skrevet

Folkeskikk viser jeg på skolen ved å være stille når andre snakker, smile og opptre høflig og vennlig. Ikke ved å ta lua av eller på.Og jo, fordi jeg håndterer kunder på jobb, og slik du og andre poengterer er det noen som kan mislike/føle seg støtt av tatoveringer (og luer). Det plager meg ikke en millimeter når jeg bare representerer meg selv. Når jeg er på jobb derimot, så gjør jeg mitt ytterste for å gi folk en god kundeopplevelse, og ettersom jeg ikke kan vite hvilken av de gamle damene som synes tatoveringer er djevelens verk, så holder jeg tatoveringer/luer/religiøse symboler/politiske symboler/o.l. skjult på for å opptre mest mulig nøytralt og minimere mulighetene for at noen skal bli støtt. På jobb er jeg ikke først og fremst et individ, men en representant for bedriften. Og bedriften min har ikke et image som passer med luer på jobb. Jeg derimot, som individ, har et image som passer fint med å bruke lue på fritiden eller på skolen når jeg fryser. Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Du representerer jo likefullt noe mer enn deg selv når du er på jobb, selv om du bare jobber for deg selv.Er jeg i samtale med en selvstendig næringsdrivende, og vurderer å hyre henne til å gjøre en jobb for meg, så representerer hun den jobben hun har tenkt å gjøre. Er jeg da en sneversynt gammel kjerring som nekter å ha noe å gjøre med et menneske med caps på, så vil antrekket hennes kanskje avgjøre om hun får jobben. Da er det naturligvis helt opp til den selvstendig næringsdrivende hvordan hun ønsker å fremstille seg, men uansett kommer hun som representant for den jobben hun tilbyr seg å utføre. Anonymous poster hash: 44f7c...c26

Nettopp! Dere tilpasser dere en eksisterende norm. Det gjør skolen også. På fritiden må dere gjerne bruke tretten luer samtidig, og sitte i stua med vinterjakker. Men skolen er ikke fritid. Skolen representerer i stor grad samfunnets normer, og har en funksjon der. Det er mye du kan gjøre på fritiden, som ikke hører hjemme i verken jobb eller skole. Problemet i dag er vel at mange unge ikke lenger evner å skille mellom disse.

• Liker 2
Skrevet

Mulig at standarden på norske skolebygg ikke er verdens beste, men at det er så kaldt i klasserommene at elevene må ha på lue for ikke å fryse...? Nope!

Nuvel, men da er du antakelig blant de varmere 50% av oss. Jeg er en frossenpinn og fryser i 23 plussgrader, hvis jeg må sitte stille. Hjemme også. Men hjemme har jeg et digert ullpledd jeg kan krype inn under, det er litt mindre praktisk å ha på skolen. Da hjelper jakke og lue istedet. Så kan temperaturen i klasserommet holdes på et passelig nivå som hovedandelen av elever trives med, og de som er ekstra varme kan kle av seg og sitte i kun t-skjorta, mens vi frossenpinner kan få ha på oss jakke og lue. Dermed blir alle komfortable, og alle kan konsentrere seg om hva som foregår på tavla, istedet for å være opptatt med å hakke tenner.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...